Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5393
Hei.

Jeg har fått tilbud på studiet dataingeniør, og har også søkt på ledige studiet byggingeniør.

Jeg er litt usikker på hvilken jeg skal velge.
Jeg er interessert i både strukturer, det å forstå bærekrafthet og slikt, og datasystemer og slikt.
En av grunnene jeg heller mest mot byggingeniør er at det er lettere å få seg jobb innenfor dette.

Men jeg lurer på om det er noen er som kan gi meg litt mer innsikt i hvordan jobbmarkede innefor disse to er.

Takk
Jeg er nylig utdannet byggingeniør og kan snakke varmt om dette som fagfelt, men det er vanskelig for meg å å si om det passer deg bedre enn dataingeniør.
Begge fagfeltene er fremtidsrettet, selv om bygg i mange tilfeller er mer kuleramme enn kalkulator

I byggebransjen introduseres det stadig nye, teknologiske løsninger ifm. BIM, så om du virkelig brenner for bygg kan du likevel ha mulighet til å jobbe med det om du velger dataingeniør.

Men om du ikke klarer å bestemme deg, vil jeg nok anbefale bygg, da jobbmarkedet (les: foreløpig) kanskje er litt lettere.

Dette avhenger selvfølgelig også av hvilken skole du tenker å gå på.
Chaviz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg er nylig utdannet byggingeniør og kan snakke varmt om dette som fagfelt, men det er vanskelig for meg å å si om det passer deg bedre enn dataingeniør.
Begge fagfeltene er fremtidsrettet, selv om bygg i mange tilfeller er mer kuleramme enn kalkulator

I byggebransjen introduseres det stadig nye, teknologiske løsninger ifm. BIM, så om du virkelig brenner for bygg kan du likevel ha mulighet til å jobbe med det om du velger dataingeniør.

Men om du ikke klarer å bestemme deg, vil jeg nok anbefale bygg, da jobbmarkedet (les: foreløpig) kanskje er litt lettere.

Dette avhenger selvfølgelig også av hvilken skole du tenker å gå på.
Vis hele sitatet...

Grunnen til at jeg er litt usikker er at jeg egentlig er typen som passer til dataingeniør, jeg er go-to fyren for mange når det gjelder data.
Men jeg har litt snekring i familien min, faren min er utdannet snekker, og har dratt meg med på jobb i alle år.
Så en slik arbeidsplass ligger tett inntil hjertet, men det jeg er redd for er at bygg høres hakket mer tørr og vanskelig ut enn dataingeniør.
Har kanskje litt løst å velge det som er litt mer trygt, siden teknologiske og ting som har med datamaskiner å gjøre er til en viss grad veldig lett for meg å plukke opp.

En annen ting er at jeg ikke har lyst å bare bli sittende inne med en datamaskin, har litt vansker med tanken å gi slipp på en hverdag der jeg ser en fin bygg og anlegg-arbeidsplass, har alltid likt meg der.
Jeg gjør det _OK_ i snekkeryrket selv om jeg ikke har noen skolebakgrunn.
Faren min sier at han tror jeg kunnet blitt flink som snekker, og er til noen grader bedre enn de som kommer rett ut fra byggskole. Men dette er jo bare fordi alt jeg har lært har vært fra ham og praksis.

Hvordan er bygging. studiet, sitter du ofte og ikke skjønner bæret av hva du leser?
Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har innenfor data, men ville bare nevne at å være flink til å bruke datamaskiner gjør deg ikke nødvendigvis til typen som passer som dataingeniør. Det er mye tung logikk som er langt vanskeligere enn å google en feilmelding og følge veiledningen.
kjedelig streiting
Nå har jeg hverken studert data eller bygg(kjenner mange som har gått sistnevnte), men når det kommer til BSc i ingeniørfag er det svært mange felles, grunnleggende fag (som matte, fysikk, osv) gjennom studieløpet. Så lenge skolen tilbyr begge studieløpene lar det seg ofte lett gjøre å bytte retning etter første år.

Ellers har jeg inntrykk av at bygg er en av de ingeniørutdanningene som er "enklest" å komme seg gjennom. Når det er sagt er det bare å legge nok tid i studiene, så kommer man seg gjennom det meste. Ville dog ikke valgt byggingeniør-studier bare fordi jeg trivdes ute på byggeplasser, ingeniøryrker innebærer ofte mye data-arbeid inne på et kontor
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Grunnen til at jeg er litt usikker er at jeg egentlig er typen som passer til dataingeniør, jeg er go-to fyren for mange når det gjelder data.
Men jeg har litt snekring i familien min, faren min er utdannet snekker, og har dratt meg med på jobb i alle år.
Så en slik arbeidsplass ligger tett inntil hjertet, men det jeg er redd for er at bygg høres hakket mer tørr og vanskelig ut enn dataingeniør.
Har kanskje litt løst å velge det som er litt mer trygt, siden teknologiske og ting som har med datamaskiner å gjøre er til en viss grad veldig lett for meg å plukke opp.

En annen ting er at jeg ikke har lyst å bare bli sittende inne med en datamaskin, har litt vansker med tanken å gi slipp på en hverdag der jeg ser en fin bygg og anlegg-arbeidsplass, har alltid likt meg der.
Jeg gjør det _OK_ i snekkeryrket selv om jeg ikke har noen skolebakgrunn.
Faren min sier at han tror jeg kunnet blitt flink som snekker, og er til noen grader bedre enn de som kommer rett ut fra byggskole. Men dette er jo bare fordi alt jeg har lært har vært fra ham og praksis.

Hvordan er bygging. studiet, sitter du ofte og ikke skjønner bæret av hva du leser?
Vis hele sitatet...
Beklager sent svar. Altså, som byggingeniør er det en viss fordel å ha bakgrunn som tømrer e.l. men etter de innførende fagene er det i grunn revnende likegyldig om man har praktisk bakgrunn eller ikke.

Man er ikke garantert å jobbe på byggeplass som byggingeniør, da man kan ende opp med f.eks. salg, 3D-tegning, konsulent-tjenester mm.

Det er et studium med mange "tørre" fag som man ikke skjønner en dritt av før man har jobbet litt med det, men det er noe av det jeg liker med skole. Kjedelig hvis alt er selvforklarende og superintuitivt
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nå har jeg hverken studert data eller bygg(kjenner mange som har gått sistnevnte), men når det kommer til BSc i ingeniørfag er det svært mange felles, grunnleggende fag (som matte, fysikk, osv) gjennom studieløpet. Så lenge skolen tilbyr begge studieløpene lar det seg ofte lett gjøre å bytte retning etter første år.
Vis hele sitatet...
Første året er også studiespesifikke fag. Så om du bytter etter første året vil du fort ligge minst 20-30 studiepoeng bak.
Takk for alle svar!
Jeg valgte byggingeniør på bakgrunn av at jeg faktisk har bakgrunn i snekring (ufaglært), større sjanse for arbeid.
Så får vi håpe at jeg klarer studiet!
Sitat av Yalla Vis innlegg
Første året er også studiespesifikke fag. Så om du bytter etter første året vil du fort ligge minst 20-30 studiepoeng bak.
Vis hele sitatet...
Der jeg gikk var det snakk om 20 poeng etter et år. Det er mindre en ett semester og lar seg ta igjen med litt arbeid på siden. Men nå har uansett TS valgt.

Lykke til TS! Ikke bekymre deg for å ikke klare studiet. Putter du nok arbeid i det klarer du det garantert, selv om alle studier kan bli litt tøffe til tider.
Sist endret av legalize_it; 6. august 2017 kl. 14:01.