Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2066
En teori jeg selv ikke tror på.

Før jeg starter må det sies at jeg ikke er noe stor fan av konspirasjonsteorier eller liknende. Jeg er en person som tror at veldig mye er lagt opp av tilfeldighet, og at mennesker er gode av natur. Jeg veler som regel å tro det beste om folk, går lett med på ting, så lenge jeg er fornøyd!
Men en ting har sittet ganske langt inne i hue mitt en god stund nå som, jeg lurer veldig på. Jeg har prøvd å bare ignorere det, men finner på en måte ikke noe logisk svar i det hele tatt, så klarer ikke helt å finne roen på dette tema. Håper dette blir et tema folk kan snakke litt om, og komme med objektive og saklige argumenter, som kan bidra til å gi dette teamet et mer helhetlig bilde, og et mer utfyllende svar. Kanskje vi sammen kan komme nærmere sannheten!

Bør kanskje også si at jeg røyker en del hasj, og tar litt andre psykedeliske stoffer, noe som sikkert bidrar til at hue mitt spinner litt ekstra. Men da er det bare fint med syn fra «utsiden», som kanskje kan hjelpe med å guide meg mot en større forståelse.

Hvorfor er hasj ulovlig? Hvorfor er Lsd ulovlig? Hvorfor er stoffer som i bunn og grunn ikke er farlige, ulovlige? Man kan ha lange diskusjoner om hva og hvorfor ting skal være ulovlig, men når alt er sagt, har jeg kommet fram til en regel: «Min kropp er min kropp, og så lenge jeg ikke påvirker noen andre mennesker eller dyr på en negativ måte, bør det være helt greit hva jeg gjør.» jeg har røyket hasj hver dag i ca. 2 år, samt prøvd diverse andre ting som er ulovlig, og ser hittil ingen nedsider i det hele tatt. Jeg vet at alle mennesker er forskjellige, men personlig er jeg er en utrolig oppegående person, jobber hver dag og har et solid sosialt nettverk. Har en egen regel som er at «så lenge ikke det er noen negative sider med rusen, ser jeg ikke noen grunn til å slutte.» og sånn vil det fortsette, til jeg finner noen nedsider med min nåværende livsstil. Om denne livsstilen er sunn for meg eller ikke, er det ingen andre i verden som kan bestemme enn meg. Og slik bør det være. Hvis man ikke takler rusmidler, så holder man seg unna rusmidler. Så enkelt er det. Jeg er åpen for at alt kan prøves en eller to ganger, men vi er et opplyst folk, og vi vet konsekvensene i å innta avhengighetsskapende og helsefarlige stoffer som heroin eller meth. Personlig kommer jeg aldri til å prøve noe som er «diggere» enn mdma, av den grunn at jeg er veldig fornøyd med den rusen jeg får, av mine utvalgte, ufarlige stoffer. (Hasj, Mdma, Lsd, Sopp, DMT)
Sier ikke at der er sundt å ruse seg hver dag, selvfølgelig er det ikke sundt. Det er veldig logisk. Men kroppen takler det til en hvis grad. Moderasjon. Man må bare føle på det selv. Og om disse stoffene kanskje ER litt farlige da, så kan det motargumenteres med: Alkohol, et av de absolutt farligste stoffene i verden, er lovlig. Hvorfor det?

Hvorfor det? Nå må vi huske at dette er en teori, som jeg ikke helt er så sikker på selv, men det er en tanke som har bygget seg over lang tid. Jeg mener, av erfaring, så er alkohol (utenom DMT) det desiderts sykeste stoffet jeg har tatt. Kanskje på lik linje med LSD, men når jeg er full, mister jeg helt hukommelsen, kontroll over kroppen, og gjør de sykeste tingene. Siden alkohol er så samfunnsakseptert, og blitt til en hverdagslig ting, hvor man tar seg en pils etter jobb, er det veldig lett å glemme, at selv når man drikker, så «tripper» man. Noe sykt!
Men, ikke på samme måte som noen av disse psykedeliske stoffene. Etter erfaring er alt jeg vet, at det som skiller Hasj, Lsd, mdma, sopp og dmt fra alkohol, er at man begynner å «tenke»…!
Tankene som oppstår når man tar psykedeliske stoffer er helt «Skinnsyke». En edru person ville kalt en kar på syre gal! Og dette er fordi han tenker på andre måter enn den edrue personen. Jeg liker å si at «Å røyke hasj ett år, er som å ta syre en gang, om gjort på riktig måte.» Håper folk er litt enige og forstår hva jeg mener med det. Måten man begynner å tenke på etter en stund med hasj er veldig ulik, på mange plan, enn andre «edru» folk. Man ser ting litt fra «den andre siden». Samme om du tar andre sterkere psykedeliske stoffer. Folk begynner å sette pris på andre ting, blir mindre materialistiske, og mer den «Peace and love» holdningen. Noe jeg vil si er nærmere menneskers sanne natur.

F.eks. Jeg hater jeg all form for vold, og har nesten helt fobi for smerte. Jeg mener militæret bør stoppes i dag. Mange av venna mine som ikke røyker mener det bare er piss, og at jeg ikke forstår meg på verden og hvordan den fungerer. Men det er fordi de har en helt annen virkelighetsoppfatning en meg. Ikke for å falle av temaet, Men en organisert gruppe, som rekrutterer 18 og 19 åringer, for å lærer de hvordan å drepe, er for meg helt absurd. Jeg vet det er mye mer bak militæret enn bare det, så håper ikke dettet blir et tema, men når man ser på det på den enkle måten, så er det ganske sykt. På grunn av mitt avsky til vold, er dette et ganske stor tema for meg, men nesten alle jeg kjenner som røyker, vil ha så lite som mulig med militæret som mulig. Om det er fordi de hater vold, eller at de er for slappe og fjerne til å orke en dritt, kan være det samme. For uansett holder de seg fredfulle <3
Så jeg begynte å tenke, hvem har rett? Vel, vi ser jo hvor disse stoffene er mest brukt, det er jo de klassiske hippiene som står i fronten, men også kan man se mange likheter til den psykedeliske kulturen i østlige deler av verden. Hinduisme, Buddhisme, Meditasjon, Yoga, Chakraer, er alle begreper som går igjen sammen. En større forståelse til verden. En aksept mot den spirituelle verdenen og at det faktisk er mer til verden, enn ved første øyekast.
Man blir jo da med en gang delt opp i to grupper, hvor vi har samfunnet, og dens trygghet, simpelhet og kjedsomhet, og oss andre, som vil grave dypere, og finne ut om det er mer enn å bare gå på jobb hver dag. Så hvem har rett? For å finne ut dette begynte jeg å tenke videre mot et litt annet tema, men jeg synes det har en fin link mot spørsmålet.
Vel, vi mennesker kaller oss de smarteste skapninger på jorden, der vil jeg si meg uenig. Jeg vil si vi er de dummeste menneskene på jorden. Litt drøyt sagt, men det smarteste vil kunne gjort, er å dø alle sammen. Prøv å forstå:
(Det neste her er litt på villspor, men føler det er relevant for å byggen et helhetlig bilde på tanken)

Vi mennesker kaller oss smarte, fordi vi har landa på månen, kan redde folk fra å dø, og har mulighet til å gå så dypt inn på jordens mekanisme, at vi kan gjøre om på naturen. Men det er her jeg vil si vi er de dummeste. For se hvordan vi behandler jorden. (igjen, hippietalk, men hear me out!) For til syvende og sist, så er det jorda som er det viktigste. Å redde jorda. For uten jorda, har vi ikke noe sted å leve. Det mennesker gjør, er å ødelegge mer enn vi skaper. Alle dyr og innsekter har en syklus. Den er forskjellig fra rase til rase. Mennesker har også laget seg en syklus. En syklus som klarer å opprettholde alle sine (alt for mange) behov. Noe jeg også vil si at er «syntetiske» behov som gir falsk lykke. (Snakker om de fleste materialistiske gleder, som mennesker gjennom årene har pålagt seg en uvane å like). Så vi mennesker har en syklus, men ikke en god en. Vi bruker ressurser fortere enn vi klarer å reprodusere, med andre ord, vi dreper jorden. Vi mennesker har kommet til det punktet, at for hver person som har det godt, er det minst en som lider. Over halve menneskeheten sliter, er fattige, eller dør. Dette er det ingen andre dyreraser i hele verden som gjør. Ergo: vi er ikke smarte, vi er dumme. Det smarteste vi kunne gjort, hadde vært å leve en utrolig primitiv livstil som ville hjulpet å opprettholde jordens naturlige balanse. Om ikke kunne vi brukt dagens teknologi på å hjelpe jorda, dyr og andre mennesker. Men det kommer nok aldri til å skje, siden alt for få mennesker vill jobba med noe de ikke hadde tjent penger på…
Ingen fasit er det på mine spørsmål, men det jeg mener at samfunnets måte å leve på, svekker oss mennesker, og gjør oss til en destruktiv rase, som ikke bidrar til noe godt.

Er kanskje litt drøyt å si at vi skulle leve mer primitivt, men om denne spirituelle delen av verden (som er veldig lett tilgjengelig gjennom psykedeliske stoffer), hadde vært mer tilgjengelig, om dette faktisk hadde vært en del av dagens samfunn, er jeg sikker på at det bille bidratt til en bedre verden! Men hvorfor er det ikke sånn? Hvor gikk det galt? Og her til mitt største spørsmål:
Har «samfunnet» ulovlig jort stoffer som får deg til å tenke mer «Spirituelt», og i så fall, hvorfor?
Hva er det vi ikke blir fortalt?
Husk at dette bare er en teori jeg selv ikke tror på, men er et stor spørsmålstegn jeg har gått rundt med lenge. Lurer veldig på om noen vet noe mer om dette, eller om man kan guides mot en forståelse.
Ser dere noe i det jeg snakker om, eller er jeg helt på villspor? I så fall, hjelp meg! Kom med saklige begrunnelser, argumenter og rettelser, som kan hjelpe med å gi dette temaet et bredere perspektiv!
Takk for at du leste!

Håper det ikke ble for rotete. Merker jeg sikkert kunne skrevet mer om det, noe jeg kanskje burde for å gi hele bildet, men håper dere forstår hva jeg mener! Håper også at folk kan flyte med, uten at folk henger seg opp i smådetaljer, eller kommer med (igjen) usaklige argumenter eller starter krangler og slikt.
Husk: Det er ikke noe rett og galt, men bare forskjellige måter å se det på!

Peace and love, kjenn flyten <3
Sist endret av Shanti; 30. september 2011 kl. 15:20.
Og sånn kan man sitte å rettferdiggjøre sine valg til alt føles komfortabelt.
Myndighetene vill eie deg. Å styre befolkningen gir god profit for de som styrer.
Ikke da bare politikk, men masse produksjon av ubrukelige gjenstander, legemiddel industrien, banker etc etc.

Hvis man lar befolkningen tenke selv kan man ikke pakke på de negativiteter og annet søppel

EDIT: du er ikke på villspor, du har satt deg i ett nytt tanke mønster og fått perspektiv på det du har blitt prakket på og lært fra fødsel.
Sist endret av Sigurd4u; 30. september 2011 kl. 15:37.
Hvorfor lsd,sopp o.l. er ulovlig er vel ene å alene fordi at det kan føkke hjernekjemien din,det er tilfeller som har permnent endret karakter til det negative,blitt gale rett å slett og fri flyt av dette ville blitt katastrofalt samfunsmessig.
Men vil si at jeg er veldig enig i det meste hva angår ditt syn på verden,dette la jeg frem til psykologen å fikk beskjed om at jeg er psykotisk,er forvrengt verdensyn. RImelig spesiell tilbakemelding ifra en "hjelpende" instans men det er så.
Sopp å andre psykedeliske stoffer har nå mennseker brukt i tusenvis av år, det har nok komt mer godt ut av psykedeliske stoffer enn det har gjort menneske vondt, så at det er ulovlig forstår eg ikkje.
Sist endret av rustibus; 30. september 2011 kl. 15:57.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Hvorfor lsd,sopp o.l. er ulovlig er vel ene å alene fordi at det kan føkke hjernekjemien din,det er tilfeller som har permnent endret karakter til det negative,blitt gale rett å slett og fri flyt av dette ville blitt katastrofalt samfunsmessig.
Vis hele sitatet...
Tja, det er faktisk årevis med politisk historie bak det som er mye mer komplisert enn som så.
Menneskeheten klarte seg helt fint før sopp ble ulovlig.
Sist endret av fetter; 30. september 2011 kl. 15:56.
Hei

Det du utgreier her er en klassisk syre-konspirasjonsteori. Ofte går samme konspirasjonsteori enda lengre som at myndighetene er livredd for psykdeliske stoffer - om psykedeliske stoffer ble legalisert ville nemlig hele det kapitalistiske samfunnet vi har idag kollapse. Mennesker som tror på dette har gjerne hatt noen sterke tripper der det har blitt åpenbart at meningen med livet jo ikke er penger og profitt og evig runddans etter materielle verdier, at krig er meningsløst osv.

Hvordan kan myndighetene forby noe slikt tenker man videre. Og man ender på at jo: myndighetene er livredde. Her er det jo stoffer som "viser sannheten". Og det vil ikke myndighetene (som selvsagt består av svært intellegente ondskapsfulle mennesker med klar forståelse av psykedeliaens farlige potensiale for å vekke mennesker fra materialistisk/kapitalistisk hjernevask)

Selvsagt er det bare tull at samfunn som har legalisert psykedelika vil forandre seg noe særlig. Det er bare å ta en titt på landene i Sør Amerika, Nederland eller andre kapitalistiske land med legalisert psykedelika.

I nyere tid så viser jo også vestlige land vilje til å starte forskning på psykedeliske stoffer igjen. Man ønsker å finne ut mere om de positive virkningene av slike stoffer.

Grunnen til at psykedeliske stoffer og cannabis er ulovlig er at menigmann mener slike stoffer er skadelige. De har et utrolig dårlig rykte - og de mest høylytte representantene for legalisering er i tillegg ofte arbeids-sky mennesker med rastafletter - noe som er med på å underbygge menigmanns fordomsfulle bilde.
Bra skrevet, har tenkt på det samme bare ikke like bredt.

Sitat av Shanti Vis innlegg
Merker jeg sikkert kunne skrevet mer om det, noe jeg kanskje burde for å gi hele bildet
Vis hele sitatet...
Skriv en ny en da vell, bare ta med alt mener om teorien din.
Sitat av maxphone Vis innlegg
Følte for å legge inn denne fikk meg til å tenke hvertfall
Vis hele sitatet...
Legger til hele podcasten eg http://vimeo.com/29634288
Mange flotte tanker Shanti! Jeg ser det samme, og synes det er trist at vi fortsetter kjøret vårt, og desverre også kommer til å gjøre det. Systemet er inngrodd i oss alle, og uten det hadde de fleste vært hjelpesløse. Vi er desverre 6 milliarder mennesker med forskjellige tanker og de fleste tror at dette er den eneste måten å leve på.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
Mange flotte tanker Shanti! Jeg ser det samme, og synes det er trist at vi fortsetter kjøret vårt, og desverre også kommer til å gjøre det. Systemet er inngrodd i oss alle, og uten det hadde de fleste vært hjelpesløse. Vi er desverre 6 milliarder mennesker med forskjellige tanker og de fleste tror at dette er den eneste måten å leve på.
Vis hele sitatet...
Vil si at dette rundet opp de tankene jeg gjorde meg opp etter å ha lest innlegget som "hovedbudskapet". Må si meg delvis enig i at det absolutt er noe mer til livet enn det som er lagt opp til av "systemet", altså samfunnet og alle dets sosiale normer. Det er uansett opp til folk selv å bestemme hva de vil gjøre med livet sitt, jeg tror uansett ikke at jorden kommer til å gå under med det første.
og mer den «Peace and love» holdningen. Noe jeg vil si er nærmere menneskers sanne natur.

F.eks. Jeg hater jeg all form for vold, og har nesten helt fobi for smerte.
Vis hele sitatet...
Menneskers sanne natur er voldelig. Vold er det som alle mennesker forstår, på kryss og tvers av alder og religion. Vold trenger ingen å lære, i motsetning til å oppføre seg sivilisert, og å forhandle f.eks.

Ditt syn på millitæret er langt ute å kjører, Førstegangstjenesten kan mest sammenlignes med en folkehøyskole.

Ellers så var et en intresang tanke om at vi egentlig er de dummeste dyrene på jorden Men det forutsetter at intelligens fører til snillhet og kjærlighet til det rundt en.. Intelligens leder kansje mer til ondskap ? tenk på uttrykket som "dumsnill". Det kan synes som at med intelligens følger grådighet og egoisme, eller så kan det ha med samfunnet å gjøre.. Andre samfunn har jo helt andre verdier. Vestens samfunn fordrer jo individualisme og null kontakt med naturen..