Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 739
Har lagt inn ipcop på en maskin med 2 nettverkskort for å dele internetten. Men får ikke til å sette opp pcen som DHCP server.

Når jeg skal instalere nettverketmå jeg sette nettverkskortene mine i rekkefølge elns. EKS: green, red. Så må jeg legge til IP. Men skal begge kortene ha statisk ip? Eller skal bare det kortet som tar inn adsl ha det ?

Og hva er green og hva er red ?

Sist endret av EXzlator; 1. september 2004 kl. 16:05.
Ingen som kan vet hvordan jeg skal klare det ? Hadde vært greit og fåt opp routeren i dag. Har lest alt av dokumenter som var med programmet men finner ingen ting.
green og red er eth0 og eth1, hva som er hva staar i dokumentasjonen

du trenger ikke ha statisk ip paa begge, jeg pleier og ha dynamisk paa eth1 i routerer (det som er "ut mot internett"). Om du setter opp ipcop som router saa ville jeg hatt statisk ip paa "innside kortet" pga det er gateway, dhcpen git ut den adressen og om du skal forandre den hele tiden saa maa du forandre den i dhcpd configen og..
Så det du mener er at ejg skal kjøre med statisk ip på begge kortene? Har prøvd det, men jeg får ikke ip fra router da.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bruker du dhcpd, så er det bare å mekke en rask config fil i /etc/dhcpd.conf

Kode

ddns-update-style none; 
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
        range 192.168.0.2 192.168.0.254;
        max-lease-time 24000;
        default-lease-time 20000;
        option domain-name "client.dittdomene.org";
        option routers 192.168.0.1;
        option domain-name-servers 217.13.4.24, 217.13.7.140; 
}
selvfølgelig endrer man f.eks rangen med hvilken range du vil dhcp serveren skal gi ut, router adresse, og dns serverene du vil bruke, men dette er en fungerende dhcpd config..

etter dette så bare kjør: dhcpd