Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 19170
Sitat av hemmeligegreier
All utrykningskjøring medfører kraftig økt risiko for ulykker, og personskade eller død. At politiet har god opplæring endrer ikke på dette. Poenget er at lovgiverne har vurdert det slik at den markant høyere risikoen likevel oppveies av formålet med kjøringen.
Vis hele sitatet...
Hvis politiet hadde hatt utvidede muligheter og ikke vært nødt til å gi seg om de vurderer at forfølgelsen kan medføre skader på mennesker, så hadde vi sett flere ulykker, personskader og dødsfall. Det er viktig med regler - også for politiet! Det er uansett et stort steg fra dette og det å sende etter sigende farlig og avhengighetsskapende narkotika ut på gata.

Det politiet har gjort i denne saken er å sette farlige og brutale krimielle ut av spill. Det er altså ikke bare fremtidig narkotikahandel politiet har hindret, men de har også gjort samfunnet mindre farlig generelt ved å fjerne farlige individer fra gata.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at de er satt ut av spill? Hvor mange har de arrestert? Hvor er de som har solgt all narkotikaen? De er vel på frifot? Tror du ikke de enkelt får tak på mer narkotika å selge? Du påstår altså at politiet ved å importere og overgi narkotika til kriminelle, narkotika som ble solgt til forbrukere, forhindrer fremtidig narkotikasalg? Unnskyld meg, men det er rimelig naivt å tro at de har utrettet noe som helst med denne aksjonen når det gjelder tilbud og etterspørsel.

Jeg vil si at det sier seg selv at de har hindret narkotikasalg ved å fjerne importører fra samfunnet, men det er egentlig irrelevant. Du og jeg og hvem som helst kan mene både det ene og det andre, men ingen sitter på fasiten. Poenget er at politiet har vurdert det til at fordelene ved å få fjernet brutale kriminelle fra gaten overstiger ulempene ved innføring av 50 kg hasj.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si at du ikke har peiling på hva du snakker om. Så fort en pusher og/eller smugler forsvinner fra næringskjeden, så står det flere klare til å ta over stafettpinnen. At politiet har vurdert det som forholdsmessig greit å kunne gjennomføre denne aksjonen er jo greit nok, men de er samtidig klar over at de ikke har forstyrret logistikken nevneverdig.
Sist endret av caperno; 29. mai 2016 kl. 14:18.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvor er dobbeltmoralen? Det er ikke noe mer dobbeltmoralsk enn at politiet er strenge med fartssyndere, men likevel har politiet lov til å bryte fartsgrensene når fordelene ved det vurderes til å overstige ulempene.



Dette er et meningsløst utsagn. Politiet har i kraft av sin samfunnsoppgave rett til å gjøre ting som er ulovlige for andre. Jeg har allerede nevnt utrykningsjkøring (fartsovertredelse) og pågripelse (frihetsberøvelse).

Å miste troen på politiet som en seriøs instans fordi de benytter seg av mulighetene de har i kraft av sin samfunnsoppgave virker veldig merkelig.



Denne beskrivelsen høres jo ut som det er en liste med et visst antall plasser der folk står i kø for å bli narkoimportører. Bak Betew mener du altså at det sto folk i kø og bare ventet på at han skulle bli tatt så neste mann i køen kunne ta over.

Argumentet er meningsløst. Politiet kan ikke la være å gripe inn overfor lovbrytere bare fordi mange andre bryter samme lov. Bare fordi de ikke får tatt alle så betyr ikke det at de ikke skal ta noen. For det er jo det argumentet ditt er.

Det å frarøve en brutal vanekriminelle hans frihet er jo noe som kommer i tillegg til at de har hindret ham fra å innføre enda større mengder i fremtiden. Her har de slått flere fluer i en smekk.



Å kjøre fort kan umulig være særlig farlig, når politiet selv kjører langt over fartsgsensen, uten å blunke.

Å kidnappe noen og frata dem deres frihet kan umulig være særlig farlig, når politiet selv fratar folk deres frihet og sperrer dem inne, uten å blunke.

Du skjønner vel at det at politiet gjør noe betyr ikke at det ikke er alvorlig? Det er svært alvorlig for en person å bli pågrepet og sperret inne av politiet. Likevel har politiet denne muligheten. Det betyr ikke at det ikke er alvorlig, men i disse tilfellene har politiet vurdert det slik at ulempene oppveies av fordelene.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke politiet skal overveie slikt selv. Dette bør være godkjent av en domstol. Men når det kommer til at når politiet gjør noe, så betyr det ikke at det er alvorlig, så er jo denne videoen et glimrende eksempel på dette : https://youtu.be/nakvNCHyUaM I denne saken, så burde jo noen helt klart vært gjort ansvarlig.
Forherligelsen av politiet gjennom politiets altfor innflytelsesrike fellesforbund, gjør at politiet begynner å bli en stat i staten.
For å si noe positivt om politiet, så er jeg imponert over hvordan de løste saken angående drapet på Galina.http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...aaring-innroem
Politiet kunne ha tatt vedkommende på mange andre måter enn å innføre 50 kg hasj, nuff said.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er jo ingen overraskelse at forsvarerne kommer med slike utspill. Men de vil jo si hva som helst for å undergrave politiets sak.
Vis hele sitatet...
Si hva du vil om mediene og forsvarere, de har sin rett til å uttale seg, og vel og bra er det. Det er sunt med en slik motpart, ellers går det fascismens vei og vi vet alle hvor det fører. Balanse er nøkkelordet.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
All utrykningskjøring medfører kraftig økt risiko for ulykker, og personskade eller død. At politiet har god opplæring endrer ikke på dette. Poenget er at lovgiverne har vurdert det slik at den markant høyere risikoen likevel oppveies av formålet med kjøringen.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen er uproposjonell.
Utrykkninskjøretøy er et nødvendig onde for rask respons der tid er en viktig faktor for liv og helse.
De er også engangstilfeller da disse instansene ofte er med på kontroll og regulering av ulykkesstedet for å forhindre flere hendelser.

Slik fungerer ikke narkotikamiljøet, haiens tannløsning blir en passende analogi: Det står rader med halvutviklede tenner opp mot 5-6 "generasjoner" av tenner klare for å sprette på plass så fort en tann fjernes. Politiet må inn i miljøer for å ta de, og da må de vinne tillit ved å utføre lovbrudd. De samler bevis, og får tatt en par nøkkelpersoner. I mens dette pågår er det andre miljøer som ser sin sjanse og tar over markedsandelen, for sluttbrukeren så merkes ikke overgangen i det hele tatt. I praksis kunne politiet bare latt sjappa gått som vanlig og konsentrert seg om tryggheten på gateplan ved å patruljere m.m. for de har virkelig ikke gjort noe forskjell.



Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det politiet har gjort i denne saken er å sette farlige og brutale krimielle ut av spill. Det er altså ikke bare fremtidig narkotikahandel politiet har hindret, men de har også gjort samfunnet mindre farlig generelt ved å fjerne farlige individer fra gata.
Vis hele sitatet...
I tilfellet med utrykkningskjøretøy er det et beviselig nødvendig "onde", det har også en skadereduksjonseffekt forbundet med at ulykkessteder kan være en fare for forbipasserende om ikke trafikkflyten tas kontroll om. Man har gjort vurderngen i forkant og satt det i lovgivningen vår.

Spanerne derimot, har tatt en vurdering på et privat møterom, uten å forespurt noe input fra høyere instanser, som vi nå ser bevis på ettersom SEFO mener det er grunnlag for etterforskning.
De har selv, uten korrekt ekspertise, ment at målet helliggjør middelet. En tankegang som har store konsekvenser, det er direkte skummelt at politiet hever seg selv over loven på denne måten.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg vil si at det sier seg selv at de har hindret narkotikasalg ved å fjerne importører fra samfunnet, men det er egentlig irrelevant. Du og jeg og hvem som helst kan mene både det ene og det andre, men ingen sitter på fasiten. Poenget er at politiet har vurdert det til at fordelene ved å få fjernet brutale kriminelle fra gaten overstiger ulempene ved innføring av 50 kg hasj.
Vis hele sitatet...
Du kjenner ikke markedet, og det er absolutt ikke en selvfølge. Både statistikk og erfaring taler i mot det.
Konklusjonen jeg heller mot er at dette er en hevnaksjon, de kunne tatt Betew allerede da han oppsøkte miljøet, for det var brudd på løslatelsesavtalen.
Du sier at politiet tok en avgjørelse, som om hele instansen er enig i avgjørelsen. Dette er feil, det var en liten gruppe spanere som etterforsket denne saken som tok vurderingen, at SEFO etterforsker taler sterkt for at dette ikke er god praksis.


Men mer rettet mot deg, hemmeliggegreier: Om du ikke klarer å ta til deg argumenter og bare repetere det du sa først om og om igjen så blir denne diskusjonen temmelig kort.
Sist endret av Dodecha; 29. mai 2016 kl. 14:38. Grunn: messed up quotes
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvor er dobbeltmoralen?
Vis hele sitatet...
Det er jo en viss dobbeltmoral i at folk vil bli straffeforfulgt på grunn av befatning med små mengder hasj som stammer fra et parti som politiet selv har innført og distribuert.

At alt var en del av en større plan spiller jo ingen rolle for de som blir tatt for besittelse av denne politihasjen. Faktum for dem er at dette blir andre gang politiet har kontroll på dette stoffet. De har selv valgt å bidra med 50 kg. inn på markedet, og nå huker de tak i borgere som av forskjellige grunner har endt opp som sluttbrukerne av produktet deres.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er ingen dobbeltmoral. Politiet tvinger ingen til å selge eller kjøpe hasj. Dette fritar ikke lovbrutere for å stå ansvarlige for lovbruddene sine.
Vis hele sitatet...
Jo, det er ganske på kornet definisjonen av dobbeltmoral. Dele ut med den ene hånda, og slå de som tar imot med den andre.

50 kg. er lite i det store bildet, men det er allikevel prinsipielt problematisk at politiet opererer på denne måten. Det undergraver deres moralske posisjon som lovens håndhever og folkets beskytter. Det er en taktikk som bør høste enorme resultater hvis det i det hele tatt skal kunne vurderes som taktisk virkemiddel. Så langt er ikke resultatene som er fremlagt direkte imponerende.
Sist endret av mentalmelt; 29. mai 2016 kl. 15:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjør som jeg vil
6 0
Det at politiet innfører cannabis til tross for at de straffer brukere av det er ikke dobbel moralistisk og de som hevder det tar feil. Om politiet innfører 50 kg cannabis som bidrar til at dem får stanset en fremtid innførsel på 500kg cannabis kaller jeg det godt politiarbeid. Politiets metoder er svært godt gjennomtenkt. Når de kriminelle forstår at selv om en person de jobber sammen med smugler inn 50 kg cannabis så garranterer ikke det at personen ikke er en politibetjent. Dette vil føre til mistillit i mange miljøer og noen av dem vil kanskje rakne av seg selv.
Trådstarter
Men nå granskes jo politiets arbeidsmåte i denne saken av spesialenheten. Det vil jo da si at de har gjort noe som er helt på trynet.
Sitat av EgenAgenda Vis innlegg
Om politiet innfører 50 kg cannabis som bidrar til at dem får stanset en fremtid innførsel på 500kg cannabis kaller jeg det godt politiarbeid.
Vis hele sitatet...
Jeg tror poenget her, om du virkelig ikke har forstått det, er at de har ikke stanset noen fremtidig innførsel. Det de har gjort er å endre på hvem som profiterer på fremtidig innførsel.
I prosessen har de også, såvidt jeg kan skjønne, hjulpet kriminelle med å tjene millioner.

Forøvrig er da ingenting som tilsier at kriminelle miljøer vil "rakne av seg selv" fordi de er redde for politiet.
Sist endret av Wilibald; 30. mai 2016 kl. 04:35.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er jo en viss dobbeltmoral i at folk vil bli straffeforfulgt på grunn av befatning med små mengder hasj som stammer fra et parti som politiet selv har innført og distribuert.
Vis hele sitatet...
Det du skriver her var det første jeg tenkte da saken ble trykket. Ganske spesielt å selge et produkt til yrkeskriminelle og senere ta nederste steg i kjeden som ikke tjener noe på det enn eget velvære. At ingen blir tvunget til å kjøpe er på grensen til irrelevant. Det er denne runddansen som er så latterlig unødvendig. Det blir ikke noe bedre av at mediene avslører det heller, politiet ble rett og slett tatt på senga.
Sitat av EgenAgenda Vis innlegg
Om politiet innfører 50 kg cannabis som bidrar til at dem får stanset en fremtid innførsel på 500kg cannabis kaller jeg det godt politiarbeid.
Vis hele sitatet...
Dette er altså heller tvilsomt. Men, la oss likevel anta at det stemmer - hva om politiet bare stopper 100kg på grunn av dette, ville det fortsatt være verdt det? Hva med 51kg? 50 kg og tre brukerdoser? Hvis du bare mekanisk sammenligner tallene og regner suksess utifra vekt, så er jo alt dette 'bedre'. Men hva med folks anseelse av politiet? Er det greit å ta alle virkemidler i bruk bare hensikten er god nok? Og hvordan kan politiet egentlig være sikre på at dette fungerer etter hensikten? Et kjent ordtak sier "bedre med en fugl i hånden enn ti på taket", kanskje det burde omskrives til å gjelde narkotikabeslag... Forøvrig kan slike operasjoner også gå veldig galt og være svært risikable: USA lot våpen vandre til Mexico for å fange narkoledere [1]. De tok ikke mange narkobaroner, men opplevde isteden at våpnene ble brukt av kriminelle - blandt annet mot en grensevakt, noe som ikke kan kalles annet enn tragisk ironi.

Jevnt over tror jeg politiet bør måles etter flere parametre enn bare hvor mange de hekter for hvor mye, og at det er viktig at etaten gjør seg fortjent til respekt. Slike operasjoner som dette, selv om de utføres med de beste intensjoner, undergraver denne respekten.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. mai 2016 kl. 00:24.
Jeg syntes ikke det er greit at politiet innførte og solgte 50 kilo hasj, men med tanke på hvilket nettverk de stoppet med å gjøre det de gjorde så må men se litt langsiktig på det, den narkoligaen de stoppet er landets hardeste gutter, mennesker som dreper for vinning og ikke skyr noen midler for å tjene raske penger, mennesker som i mine øyne ikke har noe i friheten å gjøre.
Det går i mine øyne ikke så mye ut på å stoppe narkotika, men å fjerne de verste menneskene i miljøet.
Det har skjedd tidligere også, ved narkosalg i kilosklassen at det hae blitt bemerket av politiet også har de involvert seg og latt ddet foregå kjøp og salg av amfetamin i større mengder til det ble en stor totalmengde som de da kunne dokumentere og dermed huke gjerningsmennene på lengre straffer. Det skjedde i Norges største amfetaminsak(den gangen) for en 15 år siden kanskje..
Trådstarter
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Jeg syntes ikke det er greit at politiet innførte og solgte 50 kilo hasj, men med tanke på hvilket nettverk de stoppet med å gjøre det de gjorde så må men se litt langsiktig på det, den narkoligaen de stoppet er landets hardeste gutter, mennesker som dreper for vinning og ikke skyr noen midler for å tjene raske penger, mennesker som i mine øyne ikke har noe i friheten å gjøre.
Det går i mine øyne ikke så mye ut på å stoppe narkotika, men å fjerne de verste menneskene i miljøet.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg hvor det står at de har stoppet et helt nettverk? For alt det jeg har lest er at de har stoppet Betew, altså 1 person. Og han har nettopp kommet ut også, og det har vel ikke vært mangel på dop og vold i norge mens han satt inne ?
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Kan du fortelle meg hvor det står at de har stoppet et helt nettverk?
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg, hvor det står at etterforskningen er ferdig, og alle arrestasjoner i saken er gjort?

Jeg foreslår, at vi venter og ser an situasjonen. Så får vi heller "svinge klubba", når vi har mere kjøtt på beina.
Trådstarter
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg foreslår, at vi venter og ser an situasjonen. Så får vi heller "svinge klubba", når vi har mere kjøtt på beina.
Vis hele sitatet...
He he he. Det hjelper jo mye når saken er kommet i vg x antall dager på rad. Tror du ikke det kriminelle nettverket har slettet alt av spor etter seg nå?
Sist endret av Skreppo; 31. mai 2016 kl. 03:28.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Flere ting som virkelig burde være urovekkende med det der slik jeg forstår saken.

Politiagenter infiltrerer miljøet hans og -tilbyr- han og skaffe til veie hasj. Om ikke det er politiprovikasjon så må man jo undres hva er det? Lovbruddet ville jo ikke blitt gjennomført om ikke tilbudet var der.

Jeg har ikke lest annet enn at hasjen kom fra Nederland så med forbehold om at jeg kan ta feil her virker det jo som hasjen er kjøpt fra kriminelle i Nederland og? Om det er tatt fra beslag i Nederland og utlevert av politiet der nede kunne de vel like godt tatt fra beslag i Norge. Så med andre ord har de kjøpt 50 kilo fra kriminelle i Nederland. Da snakker vi 1million+ kroner i hender på kyniske kriminelle der nede som avler enda mer kriminalitet. Terrorgrupper står jo bak hasjsmugling så indirekte kan de ha finansiert terror da(?)

50 kilo hasj solgt på det norske markedet er en ting. Men det avler til mye mer kriminalitet i bare de 50 kiloene. Folk får gjeld, gjør ting, kriminelle ting for å betale gjelden. Folk blir offer for vold når det kommer til narkotikaomsetning. Flere av de som kjøper et par kiloer bruker profitten på ny kriminalitet - x antall kriminelle kommer til og gjøre x antall nye narkohandler etter det partiet der forsvant ut i markedet. De gutta er jo ikke arrestert, bare betew sin gjeng som er der. Kan umulig være noe Ola nordmann synes er spesielt akseptabelt(?)
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har hørt noe som helst om resultatet ifra Spesialenhetens granskning ? Klarer ikke finne ett pøkk om saken på siden dems.. og saken virker helt glemt av media.

http://www.spesialenheten.no/Bokm%C3...ammendrag.aspx
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Skremmende hvordan du sammenligner denne saken med at politiet kjører på rødt under utrykning.
Vis hele sitatet...
Trafikken dreper langt flere enn hasj, så jeg syns ikke den sammenligningen var så skremmende som du hevder. Jeg kan svært lite om saken, akkurat som dere fra hylekoret her - men jeg ser dere allerede er i gang med å dra konklusjoner raskere enn domstolen. Jeg kan kaste ut en liten refleksjon som hjelper dere litt på vei: det kan hende politiet innførte hasjen for å fullbyrde gjerningen, ikke fremprovosere. Tygg litt på den, domstolseksperter.
Sist endret av Mr.NicePrice; 4. september 2017 kl. 16:01.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har hørt noe som helst om resultatet ifra Spesialenhetens granskning ? Klarer ikke finne ett pøkk om saken på siden dems.. og saken virker helt glemt av media.

http://www.spesialenheten.no/Bokm%C3...ammendrag.aspx
Vis hele sitatet...
Saken ble henlagt som intet straffbart forhold.
Gleder meg til politiet starter som dealere og selger synth hasj til brukere. Eller lacer hasjen med noe sikkelig farlig slik at man skal bli skremt. Det blir noe det!