Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2486
Anonym bruker
"Irritert Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Endte opp med razzia idag pga mistenksom narkolanger var påtur på jobb men møter onkel-blå i døra påtur ut etter å røyket en saftig en! ender opp med og ta en selfie av stua og trynet mitt som et tullesnap for jeg vet det hadde blitt content for snap-vennene mine de ender opp med og konfiskere telefonen men ble ikke tatt på noe, men kan jeg få straff for selfietullet?
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei har gjort det samme, han ene prøvde bare å skjule ansiktet sitt
Hvis det foregikk sånn som du beskriver: nei. Du kan ikke straffes for å ta et bilde hjemme hos deg selv, hvis du da ikke har fått et konkret pålegg om å la det være. Selv da tror jeg ingen vil bry seg,
Har man ikke lov til å filme og ta bilder av politifolk? Jeg trodde det ihvertfall
Sitat av Alge Vis innlegg
Har man ikke lov til å filme og ta bilder av politifolk? Jeg trodde det ihvertfall
Vis hele sitatet...
Det er dem du har lov å filme, men de må være i arbeid. Feks; Du blir stoppet i kontroll evt razzia, da har du lov og filme for din beskyttelse
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alge Vis innlegg
Har man ikke lov til å filme og ta bilder av politifolk? Jeg trodde det ihvertfall
Vis hele sitatet...
Det er lov å filme politifolk jo. Men du skal ikke være til hinder til arbeidet de gjør.
Kan noen finne lovene som viser til at du har lov å filme politifolk, da spesielt i ditt eget hjem? Og hva som er reglene rundt det.
Det er heldigvis ikke sånn i Norge at ting er forbudt med mindre det spesifikt er tillatt ved lov, selv om Arbeiderpartiet gjerne skulle hatt det sånn (jk). Her er en relevant artikkel.
Sitat av vephoria Vis innlegg
Kan noen finne lovene som viser til at du har lov å filme politifolk, da spesielt i ditt eget hjem? Og hva som er reglene rundt det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn det funker. Utgangspunktet er at en handling er lov med mindre det foreligger forbud, og noe forbud mot å filme foreligger ikke.



Det er imidlertid tre ting du bør ha i mente. Den ene er at du har ikke lov til å hindre politiets arbeid. Du hindrer politiets arbeid når du stapper et kamera opp i fjeset deres mens de forsøker å gjøre jobben sin. Det kan de ta deg for. Den andre er politiloven §5:
§ 5.Plikten til å følge politiets påleggEnhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.
Vis hele sitatet...
Så vil de kreative juristspirene kanskje resonnere slik "siden det ikke står noe om å filme politiet i kapittel II er et pålegg om å følge en slik instruks ugyldig, og kan således ignoreres". Rettspraksis tilsier imidlertid at du i utgangspunktet må rette deg etter deres pålegg selv når de tar feil. Det suger, men tidspunktet for å diskutere det er ikke når situasjonen pågår. Dersom de ber deg om å slutte å filme, så bør du gjøre det, og heller be om en begrunnelse. Den tredje tingen er dette med bruk av materialet i etterkant. Å filme er én ting, å publisere det er en annen.


KaiN: Det du sier er fullstendig på bærtur. Du har ingen ekstra rettigheter til å filme politiet i tjeneste eller under razziaer for din egen beskyttelse. Det er slikt vås friborgere går rundt og tror. Utgangspunktet er at det ikke er ulovlig å gjøre videopptak, og det er noe du kan benytte deg av - innen visse begrensninger. Men det står ingen stede ri lovverket at du har flere rettigheter eller muligheter til å gjøre opptak av politiets arbeid for å beskytte deg selv.
Sist endret av Myoxocephalus; 5. november 2018 kl. 14:48.