Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4473
Bestilte div pakker med div medisin, en av pakkene, som inneholder Melatonin har ligget i tollen i over en uke nå. Men har ikke fått noe brev hjem ang dette.
Er det lurt å ringe dem å høre? Eller bare glemme hele saken, og håpe at de til slutt sender pakken, eller ødelegger den?
Tvilsomt at jeg får den ut uansett vel, siden Melatonin ikke er lov å få inn via nett, til og med det kom fra EU land.
Ikke gjør det. Da bekrefter du at du vet at du har tatt inn dette. Du vil heller kunne ha muligheten til å si til politiet at du ikke vet noe om pakken.
Trådstarter
76 2
Høres jo fornuftig ut. Da skal jeg ikke kontakte dem. Noen som vet hvor lang tid det tar før man får beskjeden fra tollen da?
Og kan det også hende de kontakter selger før de kontakter meg?
Det er nok ingen fasit på når ting skjer i din sak, eller hva de gjør med saken i det hele tatt. Trolig sender de bare det til politiet, og du blir kontaktet av politiet. Selgeren kan jo risikere å bli tatt av politiet i sitt eget land, men vet ikke om tollvesenet kommer til å si fra til dem. De kontakter nok ikke selgeren selv
Jeg har også ventet i over en uke på min pakke fra utlandet, fra DHL
Trådstarter
76 2
Ett oppfløgningsspørsmål....
Kun en pakke jeg vet er stoppet i tollen, men fristen har nå passert på et par andre pakker, når begynner jeg å purre på hvor det blir av pakken ovenfor ebay selgere? F.eks en pakke fikk jeg bare kontainernummeret på, og den har kommet til Norge for lenge siden. Men vet jo da ikke om pakken er stoppet i tollen, eller at det er noe annet feil.
Klage til selger, eller speditør?
Selger. Ikke si noe til tollvesenet om pakker som inneholder ulovlig gods.
Har du sporing? Hva tår det når du sporer? Er den stoppet i tollen så står det på sporingen at den er toppet. Et problem med tollvesenet er at de ofte lager et nytt poringsnummer noe som ofte gjør at du mister sporingen etter toll. Jeg mener du først bør spørre speditør om hvor det blir av pakken før du tar kontakt med selger. Ser at andre mener motsatt så... Men for all del ikke mas på tollvesenet hvis det er det minste ulovlig. Tar av og til 1-2 uker i tollen for mine pakker.
Sist endret av ivar_oslo; 20. november 2017 kl. 18:34. Grunn: stavefeil
Jeg var da helt sikker på at melatonin vat lov å kjøpe fra eu? Til og med legen min sa det for under et år siden fordi circadin er så latterlig dyrt i Norge, selv med resept.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg var da helt sikker på at melatonin vat lov å kjøpe fra eu? Til og med legen min sa det for under et år siden fordi circadin er så latterlig dyrt i Norge, selv med resept.
Vis hele sitatet...
skyt meg hvis jeg tar feil, så trenger du resept på melatonin uten det kan du heller ikke innføre
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg var da helt sikker på at melatonin vat lov å kjøpe fra eu? Til og med legen min sa det for under et år siden fordi circadin er så latterlig dyrt i Norge, selv med resept.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Bare medisiner som er reseptfrie i Norge er lov å importere til Norge.
I tillegg skal medisinene ha norsk tekst på embalasjen, og norsk pakningsvedlegg.
Trådstarter
76 2
I tillegg skal medisinene ha norsk tekst på embalasjen, og norsk pakningsvedlegg.
Vis hele sitatet...
Ja de har ikke noe av det, et absolutt anerkjent merke i både USA og Europa, men ingen norsk tekst.

Selger.
Vis hele sitatet...
Ok.

Jeg mener du først bør spørre speditør om hvor det blir av pakken før du tar kontakt med selger.
Vis hele sitatet...
Hmmm...ok, så bare ikke tollkontoret, så er det egentlig det samme da?

Har du sporing? Hva tår det når du sporer?
Vis hele sitatet...
Jeg bestilte jo en del pakker. Noen gir meg sporingskoder som fungerer hos Posten. Andre er USPS, DHL, UPS osv. Et par-tre selger har gitt meg det som i ettertid har vist seg å være kontainernummer - jeg har ringt og sjekket opp disse hos speditør.
Speditør sier at jeg skulle ha fått et ekstra nummer/kode - men det har ikke selger en gang. Så alt vi vet er at kontainerene har kommet til Norge og Oslo. Men der stopper jo sporingen av kontaineren, som trolig inneholder en masse brev/pakker

Det koker jo litt ned til om jeg skal være snill mot selgerne, som har gitt meg bevis på at pakkene(kontainerene) har kommet til Norge, men der alle spor etter pakkene har forsvunnet etter ankomst. Og så anta at tollen har pakkene, og at de verken har gitt meg eller selger noen beskjed, og bare lar dem ligge. En pakke kom til Norge for nesten en måned siden, og fortsatt har jeg den ikke.

De med koder som funker på Posten er det enkelt med. Der står det jo at pakken er til import kontroll, når den er det. Så den kan jeg ikke klage på til selger. Det er som sagt de jeg ikke har kontroll på, som jeg må vite hva jeg skal gjøre med.
Jeg har bestilt fra 99.9% selgere, men kan jo bli lurt like vel.

Utrolig tett at tollen ikke sender beskjed til selger og/eller meg, så vi vet hvor pakken er i alle fall.
Det har kanskje skjedd endringer da. Sist jeg snakket med legen hadde jeg åpenbart resept, så det ser jeg. Men for 4ish år siden bestilte jeg en stor boks fra England som ble åpnet av tollen men som jeg fortsatt mottok, så det gikk ihvertfall fint den gang.

Igjen så virker det som om dere har bedre grep på dette enn meg, så tar for for god fisk.
Sist endret av random42099; 20. november 2017 kl. 22:22.
Trådstarter
76 2
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det har kanskje skjedd endringer da. Sist jeg snakket med legen hadde jeg åpenbart resept, så det ser jeg. Men for 4ish år siden bestilte jeg en stor boks fra England som ble åpnet av tollen men som jeg fortsatt mottok, så det gikk ihvertfall fint den gang.

Igjen så virker det som om dere har bedre grep på dette enn meg, så tar for for god fisk.
Vis hele sitatet...
Før 2015/2016 gikk vel kanskje Melatonin som vitaminer/kosttilskudd og derfor var lovlig å få fra England.
Men slik er det ikke nå lengre.
Sitat av zon123 Vis innlegg
Utrolig tett at tollen ikke sender beskjed til selger og/eller meg, så vi vet hvor pakken er i alle fall.
Vis hele sitatet...
Pakkene er egenlig lovmessig ditt ansvar så fort de er levert transportør (såfremt de ikke er sent med transportfortegnelsen DDP eller lignende "Delivery and Duty Payed").
Du får den transporten du betaler for

Sporbare postpakker fordyrer transporten mye, rimelige og lette pakker sendes ofte som brevpost og er da ofte ikke sporbare hverken for deg eller selger.

Transport selskapene har fullmakt til å destruere ulovlige sendinger, men du skal ha ha beskjed om dette på forrhånd.
Beskjed blir sendt til adressen på forsendelsen, og du har da ti dager til å ta kontakt med transportøren for å forrhindre destruksjon.

Du kan søke legemiddelverket om å få lov til å importere reseptpliktige legemidler til eget bruk, men ofte blir disse like dyre som på apoteket i norge på grunn av kravet om merking på norsk.