Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5561
Æ søv is
5 0
Hei, jeg og noen venner var å gikk i skogen, en plass der det står masse gamle lastebiler og utstyr fra rundt 1950-1960. Og plutselig kom vi over en eske med sikkert 10-15kg av noen orangsje små kuler som er klissete.

På eska sto det Dynomit Explosive, Blasting, Type A, og det lå også flere meter med det-lunte der.

Noen som vet hva dette er og hva vi burde gjøre? Varsle politi?



http://i42.tinypic.com/2wr0rb4.jpg

Fargen er mye hvitere på bildet enn i virkeligheten, det var mye mere orange.
http://i44.tinypic.com/nvqjkp.jpg
Hvis det ser ut som det er etterlatt for mange år siden, er det vel best å ringe politiet ja. Ikke noe særlig hvis feil folk begynner å plukke i sprengstoff.
Det ser ut som AN kuler fra isposer, og vil da være relativt stabilt, men jeg ville ikke rørt den overhode, og ringt politiet. Just in case

Edit: Om lunten er grønn er det mest sannsynlig noen som har lekt seg med HE, og latt det være litt AN igjen. HE fyrer man vel ikke av ved vanlig lunte afaik, men mindre man driver på med det på hobbybasis, men jeg ville uansett holdt meg unna.
Sist endret av Sinken; 14. mai 2013 kl. 23:41.
Noe som skurra var at det var klissete, virker farlig.
hva er det dere foreslår politiet for? hva skal dem liksom gjøre?
Sitat av morsom vampyr Vis innlegg
hva er det dere foreslår politiet for? hva skal dem liksom gjøre?
Vis hele sitatet...
Få en en bombegruppe eller whatnot som finner ut hva det er, og kvitter seg med det på en forsvarlig måte? Hvordan trodde du fjerning av uønskede ting/personer skjedde? Tannfeen?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Call the cops nigga, it's gonna blow sooner or later.
Anolitten er bare å helle ut.. den er klissete fordi det er "anolitt extra".. et slags lim som lager en hinne når det kommer i kontakt med vann for å forhindre at anolitten blir våt og ikke detonerer.. lunta..tja.. politi eller dsb.. driver selv med fjellsprengning..
"Øko-Terrorist"
For meg ser det ut som gammel misfarget isopor, men jeg er ingen sprengstoffekspert. Ring politiet og fortell hva dere har funnet, så kan de vurdere derifra. Ikke vær redd for å ringe å si ifra, det er ingen som kommer til å kalle deg dust hvis det ikke er farlig.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Du bør informere politiet om at du kanskje har funnet sprengstoff, for din egen og andres sikkerhet. Min opplæring på området er at man aldri skal røre noe man tror er sprengstoff, hvertfall ikke hvis det er gammelt. Hvis kulene er klissete eller det kommer svette ut fra dem kan det være nitroglycerin, som igjen er en indikasjon på at man bør la det ligge. Nitroglycerin er tålig helseskadelig, berøring kan fremkalle hodepine.

Explosive, blasting, type A.

An explosive material, also called an explosive, is a reactive substance that contains a great amount of potential energy that can produce an explosion if released suddenly, usually accompanied by the production of light, heat, sound, and pressure. An explosive charge is a measured quantity of explosive material. This potential energy stored in an explosive material may be chemical energy, such as nitroglycerin or grain dust pressurized gas, such as a gas cylinder or aerosol can. nuclear energy, such as in the fissile isotopes uranium-235 and plutonium-239 Explosive materials may be categorized by the speed at which they expand. Materials that detonate (explode faster than the speed of sound) are said to be "high explosives" and materials that deflagrate are said to be "low explosives". Explosives may also be categorized by their sensitivity. (Wikipedia)
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende det bare er isopor, men man bør uansett ta alle forhåndsregler. Det å legge igjen slike esker er nærmest idiotisk om ikke uforsvarlig. Noen vil reagere på at det står DYNOMITO på eksen før eller senere og siden mannen i gata ikke har en ide om hvordan sprengstoff ser ut må man nesten bare forvente en reaksjon.
Æ søv is
Trådstarter
5 0
Skal gå til politiet med dette snarest mulig. Dette ble da funnet i noe som lignet på et steinbrudd, det var hvertfall gravd ut MYE stein derfra. Takk for svar

Sitat av tommern91 Vis innlegg
Anolitten er bare å helle ut.. den er klissete fordi det er "anolitt extra".. et slags lim som lager en hinne når det kommer i kontakt med vann for å forhindre at anolitten blir våt og ikke detonerer.. lunta..tja.. politi eller dsb.. driver selv med fjellsprengning..
Vis hele sitatet...
Hva brukes denne Anolitten til?
Sprengstoffet er ANFO: ammoniumnitrat og diesel. Dette er ikke ustabilt så det er ingen ting å være redd for.
Sitat av bjovol Vis innlegg
Skal gå til politiet med dette snarest mulig. Dette ble da funnet i noe som lignet på et steinbrudd, det var hvertfall gravd ut MYE stein derfra. Takk for svar



Hva brukes denne Anolitten til?
Vis hele sitatet...
Kansje mer sprengt enn gravd?
Æ søv is
Trådstarter
5 0
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Kansje mer sprengt enn gravd?
Vis hele sitatet...
Ja er nok det :P
Ring politiet.

Fant selv rundt 25 kasser med dynamitt i det gamle skuret til bestefar. Ingen hadde vært inne der siden han døde. Dette var trolig fra 50-60 tallet det å. Politiet kom med bombegruppe, og fjerna alt og detonerte det på avsperret område på en forsvarlig måte. Skummelt.

Var artig og se på at de sprengte tho'
Sitat av bjovol Vis innlegg
Skal gå til politiet med dette snarest mulig.
Vis hele sitatet...
Ja gå til politiet ned en dynamitt eske, kan love deg hvor glad dem blir
Dette ser da veldig ut som en type fyll sprengbasser fyller igjen kubehullene med, kan dog ikke si noe helt sikkert.
Det var en litt annen konsistens enn det som vises på bildet, og fargen er feil på bildet.
Det var på en måte kompakt, men mykt og klissete om dere skjønner, og det lå tørt inni en gammel lastebil med åpne dører.
Så når du sier "fant sprengstoff i skogen", mener du egentlig "fant sprengstoff i noens lastebil".
Sitat av KultNick Vis innlegg
Så når du sier "fant sprengstoff i skogen", mener du egentlig "fant sprengstoff i noens lastebil".
Vis hele sitatet...
Det er ingen som eier det og det har stått der i rundt 50år
kjedelig streiting
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Sprengstoffet er ANFO: ammoniumnitrat og diesel. Dette er ikke ustabilt så det er ingen ting å være redd for.
Vis hele sitatet...
Tror det kan være noe annet enn bare ANFO. Etter hva jeg har sett så er ANFO klasse D, noe som ikke stemmer med klassifiseringa på pakken eller UN nummeret.
Om det ikke er rein anfo kan den jo være blanda med nitroglykol eller så, noe som gjør det postensielt mer ustabilt og giftig enn om det kun hadde vært AN.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det ser ut som AN kuler fra isposer, og vil da være relativt stabilt, men jeg ville ikke rørt den overhode, og ringt politiet. Just in case

Edit: Om lunten er grønn er det mest sannsynlig noen som har lekt seg med HE, og latt det være litt AN igjen. HE fyrer man vel ikke av ved vanlig lunte afaik, men mindre man driver på med det på hobbybasis, men jeg ville uansett holdt meg unna.
Vis hele sitatet...
Kommer jo an på hva det er sensitivitert med sansynligvis anolitt, men kan aldrig ta sjanse. Hvis for eksempel nitroglycerin er brukt, er jo kanskje 50 år siden, da er det scetchy
Jeg syns det hadde vært spennende med bilder fra stedet jeg Forlatt plass med lastebiler fra 50-60 høres awesome ut. Har du mulighet for det trådstarter? Kan godt gjøre det når det eventuelle sprengstoffet er fjernet så ingen kommer i forkant av deg/politiet.
Æ søv is
Trådstarter
5 0
Sitat av Aleksanderck Vis innlegg
Jeg syns det hadde vært spennende med bilder fra stedet jeg Forlatt plass med lastebiler fra 50-60 høres awesome ut. Har du mulighet for det trådstarter? Kan godt gjøre det når det eventuelle sprengstoffet er fjernet så ingen kommer i forkant av deg/politiet.
Vis hele sitatet...

Skal opp dit idag så kam sikkert ta noen bilder

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tror det kan være noe annet enn bare ANFO. Etter hva jeg har sett så er ANFO klasse D, noe som ikke stemmer med klassifiseringa på pakken eller UN nummeret.
Om det ikke er rein anfo kan den jo være blanda med nitroglykol eller så, noe som gjør det postensielt mer ustabilt og giftig enn om det kun hadde vært AN.
Vis hele sitatet...
Dette er da anfo klasse A
Vi pratet med politiet, og det eneste de gjorde var å ringe grunneier, og etter at vi pratet med politiet kom han som eier skogen i full fart og stoppet i fjøsen og lastet masse esker i bilen og kjørte avsted, politiet ringe så opp og sa de hadde pratet med eier og fått bekreftet at det ikke var sprengstoff.

Så dette ligger framdeles der vi fant det, åpent for alle.

Beklager dårlig skriving, nettopp kommet hjem etter en lang natt, retter på det senere om det er ille
Sist endret av SOTR; 17. mai 2013 kl. 06:11.
Hørtes nesten ut som grunneier hadde noe annet i fjøset som plutselig han trengte å få fjernet. Nå som onkel politi ringte angående eiendommen hans. :P
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Hvordan gikk dette ts? Venter også på bilder fra stedet
Dette var da merkelig oppførsel av grunneier. Du får ringe tilbake til politiet en gang til og si hva som nå har skjedd.
Æ søv is
Trådstarter
5 0
Sitat av Nitropop Vis innlegg
Hvordan gikk dette ts? Venter også på bilder fra stedet
Vis hele sitatet...
Gikk vel egentli som SOTR beskrev det, også han som har bilder
Her kan dere se bildene derfra, beklager at de er litt sene

http://s1300.photobucket.com/user/SOTRR/library/