Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2170
Alt av grapefruktjuice som jeg kan finne her hvor jeg bor er såkalt Rosa Grapefruktjuice hos Coop Extra og Kiwi.
Har hørt at det er mange typer grapefrukter.

Så mitt spørsmål til dere som vet litt om dette:

- Er dette en type Grapefruktjuice som forsterker effekten av Oxycontin, Oxynorm (Oxycodone), Valium, Imovane og andre Benzoer?
Andre Rusmidler folk vet om?

- Har den noen effekt på Paracet og Ibux? I såfall hvilken form for effekt?
Sist endret av Defending; 24. oktober 2020 kl. 02:09.
I pakningsvedlegg blir man advart mot bruk av grapefruktjuice(ja rosa er rett) pga at "det KAN øke konsentrasjon av oxycodon i blodet"! Videre står det at "G.F.juice kan hemme oxycodons metabolisme,og vil øke dens virkning...derfor bør du unngå g.f.juice.." er nokk indibiduelt dette,å har sett folk som advarer sterkt,men har selv kjørt på med juice å testet mange ganger,uten å kunne klart si at det hadde en merkbar effekt...men så har jeg en irriterende høy toleranse og... om det skal ha virkning på andre medisiner aner jeg ikke..har selv STOR respekt for bruk av medisiner ,å oxy er ikke noe man skal ta lett på,eller hive innpå for morro skyld å risikere litt for mye av..
Klimafiendtlig troll
Ja, inntak av grapefrukt og/eller grapefruktjuice kan øke konsentrasjonen av en rekke medisiner. Dette skjer fordi det hemmer et enzym som heter CYP34A. Mener det er andre tråder her om samme tema, bruk søk-funksjonen.

Jeg brukte 5mg oxykodon i en kort periode for noen år siden. Da jeg hadde så jævlig vondt, og få tabletter drakk jeg grapefruktjuice for å booste effekten. Det synes jeg hjalp, men kan ha vært placebo. Hvis du har større mengder opioider, benzodiazepiner eller annet; ikke ta sjansen på en uforutsigbar økning av effekt.

Du kan selv sjekke interaksjoner for paracetamol og ibuprofen i felleskatalogen og andre steder.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grap...g_interactions
Sist endret av Taert; 24. oktober 2020 kl. 17:13.
Virkningen bak dette er at grapefrukt inneholder stoff(er) innen gruppen furankumariner. Dette er en gruppe stoffer, som er oppbygd av kumarin (en finner dette i bl.a. kanel, noen ville planter og vodkaen Zubrowka, og furan. Slik ser den enkleste furankumarinen (psoralen) ut.
Psoralene
Pancrat, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons
Her har du kumarin delen til høyre (de to 6-kantene med oksygenatomet med dobbeltbinding) og furandelen til venstre (5-kanten med den dobbeltbindingen som blir nevnt nedenfor). Men furankumarinene kan bli noen hakk mere komplekse enn dette.

Furankumariner finner en i en betydelig andel av skjermplantefamilien (tenk karve, hundekjeks, gulrot, patinakk, selleri, persille og mange andre) og rutefamilien (tenk sitrusfrukter). Generelt sett så så vil dobbeltbindingen i furanmolekylet fjernes med UV-lys, så en får 2 bindinger ledig. Disse binder seg da til proteiner og DNA, og kan gi ganske store skader. For de som har hørt om tromsøpalme og kjempebjørnekjeks, og at dem gir sår som ligner brannsår, så er det furankumariner som gir effekten. Men massemedia har glemt å nevne kvann (særlig strandkvann), selleri, pastinakk, lime og bergamott (hovedaroma i Earl Grey og en del kosmetikk - heter Citrus ×bergamia vitenskapelig) som viktige kilder på de som kan gi brannsår. Jeg har ikke sett, at en kan få brannsår av eksponering av grapefrukt kombinert med UV-lys. Men disse stoffene er generelt sett lite til moderat toksiske, når de blir inntatt igjennom munnen. Det er funnet symptomer her også, men det gjelder kun få tilfeller, eller planter av pastinakk eller selleri som har vært utsatt for mekaniske skader, insekt– eller soppangrep. Men normalt merker en ikke noe, fra å spise slike planter. Men en kan få en kraftig reaksjon, når en får de på huden kombinert med UV-lys (sollys). Merk at hudtypen din har også mye å si, når det gjelder sårbarheten for skaden disse stoffene kan gjøre.

Så når du drikker grapefruktjus, så vil enzymene i levra jobbe med å bryte ned furankumariner. Så disse enzymene blir da egentlig opptatt. Hvis en da pøser på med andre stoffer, så får ikke levra tatt seg av disse stoffene så effektivt og i en et tempo, som de normalt gjør. Altså om du tar en medisin eller noe annet, så er det beregnet i dosen, at levra absorberer så og så mange % av den akutte dosen. Sammen med at levra vil bryte ned 50 % av stoffet i blodet på en gitt mengde tidsenheter. Med disse furankumarinene så jobber levra mere med disse.

Dette er også det skumle. For en dose av et stoff, som du normalt tåler. Så blir en betydelig %-andel av dette straks lagret i levra. Hvis denne mengden også forblir i blodet (fordi levra er opptatt fra før), så kan en faktisk få en farlig overdose. Det er denne effekten, som gir mye av effekten, der medisiner påvirker hverandre. Sammen med, at de kanskje har lik virkning også. Altså den totale virkningen kan da bli mye mere enn "virkningsenhet" + "virkningsenhet", det kan bli synergi (altså f.eks. 3–4 virkningsenheter).
Rosa grapefrukt(juice) inneholder svært lite bergamottin og er derfor ikke spesielt godt egnet til å modulere CYP3A4 enzymene i leveren.

Forsøk med hvit grapefruktjuice. Når du ikke finner det kan du kjøpe hel pomelo på innvandrerbutikken for samme effekt (hvit, ikke rosa fruktkjøtt).
Sitat av stranger Vis innlegg
Rosa grapefrukt(juice) inneholder svært lite bergamottin og er derfor ikke spesielt godt egnet til å modulere CYP3A4 enzymene i leveren.

Forsøk med hvit grapefruktjuice. Når du ikke finner det kan du kjøpe hel pomelo på innvandrerbutikken for samme effekt (hvit, ikke rosa fruktkjøtt).
Vis hele sitatet...
Har prøvd rosa grapefrukt før, blir bare placebo. Du må få tak i hvit eller produkter klokt nevnt tidligere fra @aluminiumfluorid
Sitat av Luckystrike440 Vis innlegg
I pakningsvedlegg blir man advart mot bruk av grapefruktjuice(ja rosa er rett) pga at "det KAN øke konsentrasjon av oxycodon i blodet"! Videre står det at "G.F.juice kan hemme oxycodons metabolisme,og vil øke dens virkning...derfor bør du unngå g.f.juice.." er nokk indibiduelt dette,å har sett folk som advarer sterkt,men har selv kjørt på med juice å testet mange ganger,uten å kunne klart si at det hadde en merkbar effekt...men så har jeg en irriterende høy toleranse og... om det skal ha virkning på andre medisiner aner jeg ikke..har selv STOR respekt for bruk av medisiner ,å oxy er ikke noe man skal ta lett på,eller hive innpå for morro skyld å risikere litt for mye av..
Vis hele sitatet...
Gjør det selv for å spare medisiner, da jeg har behov for større mengder enn fastlegen ville gitt.

Jeg er nå på 20 mg x 2. Og dette blir fordelt over 12 timer, så egentlig har jeg bare 1.6 mg i blodet til enhver tid. Eller ikke nøyaktig det. Veldig sikker på at konsentrasjonen er høyest de første 6 timene. T-max etter 3 timer, så.

Har merket en liten effekt, men ikke så stor at jeg kan si med sikkert at det er Grapefrukt Juicen og ikke ren Placebo som har skylden.
Men begynte med 2 glass Grapefrukt Juice 1 gang hver 4-6. Time for kanskje 3 uker siden. Nå er det økt til 3 glass for 1-2 uker siden,

Noen som vet om effekten øker om man drikker mer?

Har forresten vært mest å forlenge halveringseffekten som har vært målet mitt.

Har mye smerter som bare kan reduseres nok dersom jeg øker med rundt 10-15 mg.
Men har inntrykk av at fastlegen ikke vil øke med mer enn maks 5 mg, og da bare når jeg virkelig hadde det så ille at jeg heller ville dø enn å fortsette slik. Og han bryr seg ikke om jeg har toleranse, virker det som. Noe jeg hadde før jeg startet med smertebehandlingen for nå ca. 1 måned og 2 uker.

Da måtte jeg opp i 20-30 mg for å få rus ( noe jeg ikke er ute etter lenger, nå som det er på resept, lovlig, fra fastlegen mot faktiske smerter).

Hvordan vet du det er snakk om ROSA Grapefrukt Juice som øker konsentrasjonen/effekten. Har hørt folk her tidligere påstått at det er snakk om HVIT Grapefrukt Juice man må drikke for å få høyere effekt. I allefall når det kommer Oxydodone (Oxycontin og Oxynorm).

Ville forresten ALDRI ha drukket massevis av Grapefruktjuice om jeg nettopp hadde tatt 20, 30, 40 mg eller lignende mengder. Tar alltid utgangspunkt i at effekten, når man drikker Grapefruktjuice, vil enten dobles eller tredobles. Vanligvis dobles.

Ifølge "Grapefruit Drug Interactions" på Wikipedia så står dette om Oxycodone:

"grapefruit juice enhances the exposure to oral oxycodone. And a randomized, controlled trial 12 healthy volunteers ingested 200 mL of either grapefruit juice or water three times daily for five days. On the fourth day 10 mg of oxycodone hydrochloride were administered orally. Analgesic and behavioral effects were reported for 12 hours and plasma samples were analyzed for oxycodone metabolites for 48 hours. Grapefruit juice and increased the mean area under the oxycodone concentration-time curve (AUC(0-∞)) by 1.7 fold, the peak plasma concentration by 1.5-fold and the half-life of oxycodone by 1.2-fold as compared to water. The metabolite-to-parent ratios of noroxycodone and noroxymorphone decreased by 44% and 45% respectively. Oxymorphone AUC(0-∞) increased by 1.6-fold but the metabolite-to-parent ratio remained unchanged"

Kilde:

Forstår jeg dette betyr dette at tar jeg 10 mg Oxynoem og drikker 2 glass med GrapefruktJuice rett etterpå, eller rett før. Så vil mengden med Oxycodoneøkes økes med 1.5-1.7%.
Altså så vil 10 mg noe mellom 11.7 mg eller som jeg selv tror: 15-17 mg.

- Halveringstiden vil økes med 1.2 slik at den vil gå fra 4.5 Timer til 5.7 Timer dersom man også drikker Grapefrukt Juice omtrent samtidig som man inntar OxyCpntinen.

- Eller er svaret noe annet her?

Dette tror jeg er noe som blir regnet ut gjennom noe kalt jeg tror kalles (AUC(0-∞))"

Så spørsmålene her, antar jeg, er:

- Hva er egentlig dette?

- Hva betyr det?

- Hva betyr det i forbindelse med hvor mye konsentrasjonen økes med, og halveringstiden forlenges med?

Sitat av Taert Vis innlegg
Ja, inntak av grapefrukt og/eller grapefruktjuice kan øke konsentrasjonen av en rekke medisiner. Dette skjer fordi det hemmer et enzym som heter CYP34A. Mener det er andre tråder her om samme tema, bruk søk-funksjonen.

Jeg brukte 5mg oxykodon i en kort periode for noen år siden. Da jeg hadde så jævlig vondt, og få tabletter drakk jeg grapefruktjuice for å booste effekten. Det synes jeg hjalp, men kan ha vært placebo. Hvis du har større mengder opioider, benzodiazepiner eller annet; ikke ta sjansen på en uforutsigbar økning av effekt.

Du kan selv sjekke interaksjoner for paracetamol og ibuprofen i felleskatalogen og andre steder.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grap...g_interactions
Vis hele sitatet...
Problemet jeg står ovenfor og har stått ovenfor så mange ganger er at Grapefruktjuice kommer i flere typer. Vi har denne rosa som vi kan få kjøpt hos Coop Extra, Kiwi, Spar, Meny og ellers de aller fleste dagligvarebutikker, tror jeg. Også har vi den som blir kalt "Hvit Grapefruktjuice".

Og så er det flere viktig spørsmål og kanskje et av de viktigste. Og det er dette:

- Hvor mye Grapefruktjuice må man drikke for å booste effekten av Oxycodone? En halvliter? 1 Liter? 2 liter? 3 liter?

- Hvor stor vil effekten bli? Vil den dobles slik at 10 mg blir 20 mg? 20 mg blir 40 mg også videre?

- Hvor ofte må jeg Drikke Grapefruktjuice? Er det nok med hver 6. Time? Hver 7. Time? Hver. 8. Hver 9. Time? Eller kanskje en halv liter (500 ml) 1 gang hver 12. Time?

På denne Grapefruktjuice-siden på Wikipedia så nevnes denne målenheten: AUC(0-∞) i
Hva er dette? Hva kan den bety? Kanskje noen her kan forklare det bedre?

Dette sies blant annet i teksten:

"Grapefruit juice and increased the mean area under the oxycodone concentration-time curve (AUC(0-∞)) by 1.7 fold, the peak plasma concentration by 1.5-fold and the half-life of oxycodone by 1.2-fold"

Betyr dette at konsentrasjonen/mengden med Oxycodone, dersom vi tar for oss 10 m Oxycodone som eksempel, så vil det å drikke 250 ml eller 500 ml med Grapefrukt Juice føre til at mengden med Oxycodone øke fra fra 10 mg til 17 mg? Mens plasmakonsentrasjonen vil havne på på 15 mg?
Og Halveringstiden vil økes fra det som er nå ca. 4.5 Timer og så til 5.4 Timer?
e
Forresten: Jeg benytter meg selv av Felleskatalogen sin Interaasjonskalkulator hele tiden, men den kan ikke stoles på hele tiden, dessverre.

Her er bare ett av mange eksempler på når man ikke kan stole på den (Viktig Eksempel):

Dolcontin (Motfon) + Grapefruktjuice= Ingen relevante interaksjoner ble funnet.

Dette får ca. Sikkert 40--75% til alle å tenke noe såntsom: "gjør sikkert ikke noe da".
Eller "betyr nok at det er trygt det."
Eller lignende. Akkurat som ungdommer som vil gjøre alt de kan for å få 10 promille, og tenker at det er trygt så lenge de bare drikker litt kaffe og holder seg våken.

Sitat av Taert Vis innlegg
Hvis du har større mengder opioider, benzodiazepiner eller annet; ikke ta sjansen på en uforutsigbar økning av effekt,
Vis hele sitatet...


Nei, så dum ville jeg aldri gjort.
Det kunne ført til direkte selvmord. Bokstavelig talt.

Ville vært litt som å ta 100 mg med Xanax og Heroin, og så blande det med en halv liter Grapefruktjuice,

Om jeg hadde overlevd blandingen av Xanax og heroinen alene i det heletatt da.

Ja, tenkte det måtte bli Hvit Grapefruktjuice.
Sist endret av Defending; 26. oktober 2020 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Grapefrukt påvirker ikke leverenzymer i særlig grad ser det ut til, men CyP i tarmen.
Så absorpsjon/førstegangsmetabolisering vil kunne påvirkes. Naturlig nok vil dette kunne påvirke både Tmax og Cmax. Halveringstid vil jeg tro påvirkes i mindre grad, ref. lav effekt på leverenzymer:
https://www.nature.com/articles/1601736#ref-CR3

Kommer over litt varierende informasjon vedrørende hvit/rød grapefrukt - begge vil kunne ha effekt, men hvit ser ut til å ha bedre effekt enn rød:
PDF rød/hvit grapefrukt

Presset juice ser ut til å gi full effekt fra 250ml. avhengig av potens.
Kjøpte nettopp inn 2 stk Røde Grapefrukter.

Hvor stor effekt har disse på å forsterke effekten av Oxycontin og Oxynorm? Vil tro Rød Grapefrukt virker litt bedre? Men hvor mye bedre? Dobbelt? Tredobbelt eller mer?

Og hvor mange må man kjøpte i løpet av 6 timer for å få særlig effekt?
Sitat av Defending Vis innlegg
Kjøpte nettopp inn 2 stk Røde Grapefrukter.

Hvor stor effekt har disse på å forsterke effekten av Oxycontin og Oxynorm? Vil tro Rød Grapefrukt virker litt bedre? Men hvor mye bedre? Dobbelt? Tredobbelt eller mer?

Og hvor mange må man kjøpte i løpet av 6 timer for å få særlig effekt?
Vis hele sitatet...
Vær forsiktig og finn ut av hva du holder på med før du sluker masse grapefrukt/grapefruktjuice + kapsler og tabletter med potente smertestillende og sederende effekter. Du vil ikke stoppe å puste i søvne eller kaste opp og drukne.

"Grapefruit contains a class of chemicals known to inhibit the process by which a number of drugs are broken down by the body (inactivated).

This causes the concentration of drugs in the body to be higher than it should be, which can cause side effects.
"

https://www.nhs.uk/news/medication/p...-a-deadly-mix/

Tilegne deg kunnskap om hvilket stoff i Grapefrukten som gjør at Opiater/Benzo, i praksis, blir mer potent.

Finn ut hvor mye av dette stoffet i grapefrukten og hvor mange milligram med Oxy du trenger, gjerne med hensyn til din vekt og metabolisme.

Den beste måten å ruse seg på er med kunnskap, moderasjon, varsomhet og tålmodighet.
Med tålmodighet mener jeg: start på lav dose og jobb deg rolig opp, fremfor å satse på at f.eks 80mg Oxyxontin og 2L grapefruktjuice + en pils går fint.

Foreslår å holde seg unna alle andre typer downers, som Benzodiazepiner og alkohol når du skal teste funken på Oxy med grapefrukt.

https://americanaddictioncenters.org...s/potentiators

Orange and Grapefruit Juice
The Nordic Pharmacology Society reported grapefruit juice can increase exposure to oral oxycodone. Through biochemical processes, the juice can actually increase the concentration of oxycodone in the body and enhance its effects. In many cases, the interaction can be harmful. More of the drug can actually pass from the digestive system into the bloodstream, leading to respiratory failure, bleeding, and death. Grapefruit juice can be ingested hours after a pill, and the impact can still be dangerous.

Certain oranges can have a similar effect to grapefruit juice. People who eat limes or have marmalade with oranges can be at risk as well. Those who take a prescription painkiller or even cardiovascular medications should also ask their physician whether they can consume grapefruit.
Sist endret av krystallkongen; 27. oktober 2020 kl. 02:33.
Klimafiendtlig troll
Sitat av Defending Vis innlegg
Kjøpte nettopp inn 2 stk Røde Grapefrukter.

Hvor stor effekt har disse på å forsterke effekten av Oxycontin og Oxynorm? Vil tro Rød Grapefrukt virker litt bedre? Men hvor mye bedre? Dobbelt? Tredobbelt eller mer?

Og hvor mange må man kjøpte i løpet av 6 timer for å få særlig effekt?
Vis hele sitatet...
Dropp hele prosjektet, umulig å spå hva en eventuelt kombo gjør i kroppen din. Langt mindre forutsigbart med inntak av grapefruktjuice. Nå har du fått mange vettuge innspill i trådene dine.

Skal du likevel innta grapefruktjuice og oxy, begynn med så lav dose oxy som mulig.