Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2239
Går det som tyveri? Vet om noen teiner som har ligget utpå i flerr måneder, ikke noe navn på blåsene heller. Mtp det skal være navn på blåsene, plus det som blir fanget dør. Lurer litt på hva dere ville gjort. Jeg har tatt noen redskaper som har ligget i opptil ett år uten tilsyn, men aner ikke hvordan loven ser på det. Jeg mener ikke at det er firekte tyveri, men er klar over min mening har lite og si..

Takk for innspill.
bare og trekke det opp
Har selv vært med på å hente opp forlatte teiner. Dykkerklubben her pleier å ha et røsk noen ganger i løpet av året.
Du kan jo melde fra til miljøvernavdelingen i komunnen ev. polititet, men strengt tatt er det trygt å bare dra de opp ja.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sneipen Vis innlegg
Går det som tyveri? Vet om noen teiner som har ligget utpå i flerr måneder, ikke noe navn på blåsene heller.
Vis hele sitatet...
Dra dei opp, og ring lensmannen eller statens naturoppsyn og sei at du har dradd dei opp, og at dei kan avhentast hos deg om dei er av interesse for myndigheitene.
Teiner og annet som har ligget lenge uten å bli tatt opp er ghostfishing og ikke bra for naturen, dra det opp og meldt ifra om det kan hentes om noen savner det! Kommer nok aldri noen til å hente det. Jeg fisker ikke selv, men ser på det som en tjeneste for naturen.
Ingen merking, ingen eier. Enkelt og greit.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Ingen merking, ingen eier. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Hvor henter du den logikken fra?
Umerkede teiner blir halt opp og beslaglagt av kystverk, naturoppsyn og fiskeridirektoratet om de oppdager dem. Så eier vil miste dem uansett hvor lenge de har vært ute. Har de vært utpå et år så har iallefall ikke eier noen plan på å hente. Navn kan jo ha blitt skylt bort, i tillegg til at teina har flytta seg i sjø. Har opplevd å finne igjen egne teiner på helt andre steder for strømmen har tatt dem selv med lodd i.
Jeg hadde trekt dem og beholdt, men du kan jo alltids sende mail til naturoppsyn om du er skeptisk og fortelle. Teina må uansett opp.
I see you...
NAPse's Avatar
Havressurslova §29. Berging av reiskapar og fangst

Og §28
"Det er forbode å kaste, eller unødvendig etterlate reiskapar, fortøyingar og andre gjenstandar i sjøen [...]"

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det bare er å trekke dem opp. Du plikter i teorien å informere eier, men det er jo litt vanskelig når de er umerka. Så å kontakte det lokale lensmanskontoret el. er nok ikke så dumt.

Sitat av NATRIX.N Vis innlegg
Hvor henter du den logikken fra?
Vis hele sitatet...
Nja, det er vel egentlig noen som eier det.
Men det samme gjelder jo søppel på gata også. Skulle du ikke fått lov til å plukke opp andres søppel og kaste det i søppelbøtta?

Jeg anser hvertfall umerkede teiner som ligger i flere måneder som søppel.
Sist endret av NAPse; 6. april 2019 kl. 02:10.
Sitat av NATRIX.N Vis innlegg
Hvor henter du den logikken fra?
Vis hele sitatet...
Fra reglene som sier at bruk (teiner, garn osv) skal være merket med navn og nummer for å være lovlig forskrift om utøvelse av fiske på sjøen heter loven om du vil sjekke lovdata.
Uten merking er det ulovlig fiske, og dårlig kotyme langs kysten med andre ord er det ingen merking, så skal det ikke ligge der. Hvem som fjerner det er ikke nøye i mine øyne.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...78#KAPITTEL_18
Sist endret av mr.roundtree; 6. april 2019 kl. 02:11.
Joda, kan nok anses som søppel, men når noen drar disse for egen vinning (bruk,salg ol) så er vel dette som å undra hittegods og eller tyveri, da slikt utstyr kan ha relativt stor verdi skal det vel leveres inn til dem rette myndighetene....
Spiller vel da liten rolle hva som er å anse som rett i dine øyne...

Ikke er det vi som skal håndheve loven heller.
Sist endret av NATRIX.N; 6. april 2019 kl. 09:48.
Umerkede teiner er en kjip form for faunakriminalitet. Feks brukes det umerkede teiner når folk ønsker hummer utenfor sesong. Og teinene er jo søppel om de blir stående.

Men kanskje du bør kontakte det offentlige før du drar opp teinene? Bare tenker at om det kommer tilsyn i det du drar opp teinene så hjelper det kanskje ikke å si at du bare ryddet "søppel", da kan du kanskje risikere forelegg om de velger å ikke tro deg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Umerkede teiner er en kjip form for faunakriminalitet. Feks brukes det umerkede teiner når folk ønsker hummer utenfor sesong. Og teinene er jo søppel om de blir stående.

Men kanskje du bør kontakte det offentlige før du drar opp teinene? Bare tenker at om det kommer tilsyn i det du drar opp teinene så hjelper det kanskje ikke å si at du bare ryddet "søppel", da kan du kanskje risikere forelegg om de velger å ikke tro deg.
Vis hele sitatet...

Var noe sånt jeg også mente.
Er faktisk ikke din jobb å rydde opp slike ting, det skal varsles til rette instans feks kystvakta. Er klart at du via dem kan inngå en avtale om å dra disse teinene i land for dem og jeg tror nok du får beholde dem i bytte mot jobben også om du treffer på rett person der.