Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6854
Hvordan er dette, jeg har prøvd meg med et par guider uten noe resultat. Jeg får det til å være slik at esp8266 er et access-point, men da har ikke arduinoen Internett - følgelig er ubrukelig til hva jeg skal bruke denne til.
Jeg skal, med hjelp fra arduino, få resultater fra ulike sensorer og poste dette til mitt API, er det mer praktisk med Arduino som har innebygget WIFI, eller kan det løses med ESP8266?
Trenger ikke Arduino i tillegg med mindre du er avhengig av flere GPIOs som esp8266 har. Hvis du har behov for mer da ville jeg bare brukt esp32 eller en annen mc med innebygd wifi.
Men hvis du absolutt vil, så kan du bruke esp8266 til å snakke med et API og sende data videre til din arduino via I2C eller en annen kommunikasjonsprotokoll.

Bruker selv en esp8266 med socketio https://github.com/timum-viw/socket.io-client
Sist endret av HerAnt; 15. mars 2021 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
71 2
@HerAnt takk for svar, men om jeg ikke misforstår - kan jeg bare bruke esp8266 med sensorer koblet på den?
Sitat av Quiztneffer Vis innlegg
@HerAnt takk for svar, men om jeg ikke misforstår - kan jeg bare bruke esp8266 med sensorer koblet på den?
Vis hele sitatet...
Absolutt. Esp8266 er en microcontroller, men jeg antar du har dev versjonen av den, dvs nodemcu eller lignende?

Esp8266 kan programmeres via Arduino idé, med C++ osv, men man kan også programmere den i lua som er offisielt støttet av skaperne av esp. JavaScript kan også brukes via espruino.

Esp er svært fleksibel. Man kan sette opp Wi-Fi til å fungere som et AP. Også null problem å bruke den som en Wi-Fi klient.

Med deep sleep og smart bruk av interrupts, kombinert med Arduino OTA, så har du et krafthus av en liten sak som kan oppdateres remote, og samtidig bruker svært lite strøm, så den kan kjøre kjempe lenge på batterier.
Trådstarter
71 2
Ok, tusen takk for svar(!) dette gir da en hel del mening - så nå begynner jeg å forstå.
Jeg har den som heter: esp8266 ai-cloud inside. Hvor mange sensorer kan da kobles til denne? Kan jeg da bruke den med multiplexer eller annen port-ertende så bare bruke denne? Skal lese meg opp på dett, for da har jeg rett som det er tenkt feil. Og siden det var mennesker her med erfaring med disse, er det andre måter enn arduino som er «enklere» å programmere denne med?

Takk for svar @Patrick (!!)
Sist endret av Quiztneffer; 15. mars 2021 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel hvis du vil gå skikkelig i dybden så kan du sette opp esp-idf miljø og programmere dem med c, som de fleste embedded utviklere ville gjort. https://github.com/espressif/ESP8266_RTOS_SDK
Har du der i mot lite erfaring med innebygde systemer og skal gjøre noe mindre komplekst ville jeg bare anbefalt deg å bruke arduino sitt miljø, mange prosjekter å finne på youtube.
AI cloud inside har bare 2xGPIOs og ingen analoge noe som gjør den lite brukbar sammen med sensorer https://images.app.goo.gl/cRftBMUMmWoc7Qb98

Skaff deg heller https://www.kjell.com//no/produkter/...B&gclsrc=aw.ds
Sist endret av HerAnt; 16. mars 2021 kl. 01:01.
Sitat av Quiztneffer Vis innlegg
Ok, tusen takk for svar(!) dette gir da en hel del mening - så nå begynner jeg å forstå.
Jeg har den som heter: esp8266 ai-cloud inside. Hvor mange sensorer kan da kobles til denne? Kan jeg da bruke den med multiplexer eller annen port-ertende så bare bruke denne? Skal lese meg opp på dett, for da har jeg rett som det er tenkt feil. Og siden det var mennesker her med erfaring med disse, er det andre måter enn arduino som er «enklere» å programmere denne med?

Takk for svar @Patrick (!!)
Vis hele sitatet...
Som nevnt så kan ESP kjøre som en standalone mikrokontroller, men den du har egner seg best som trådløs modul til en arduino.

Jeg ville sett litt på mysensors. Det er et sensor nettverk basert på ESP og arduino hvor nodene kan kommunisere med hverandre.

https://www.mysensors.org/
Bare av ren nysgjerrighet: Hva slags data er det du skal samle fra disse sensorene? Er dette i jobb/skole sammenheng eller bare en hobby?
Sist endret av cplpro; 16. mars 2021 kl. 10:23.
Trådstarter
71 2
Bare av ren nysgjerrighet: Hva slags data er det du skal samle fra disse sensorene? Er dette i jobb/skole sammenheng eller bare en hobby?
Vis hele sitatet...
Det er litt diverse egentlig, avhenger sterkt av hva kapasitet en ESP8266 kan ha; om kapasiteten og innganger strekker til skal den måle høyde og vekt av et objekt, gjerne få et trådløst kamera ( dette har jeg ikke mottatt i posten enda, så får se hva jeg får gjort med det) til å aktiveres og legge informasjonen om vekt og høyde, samt gjerne et bilde av objektet opp til en server via mitt API.
Etter dette skal et script med openCV analysere bilde ( om det lar seg gjøre) samt registrere den andre dataen i en database.

Dette i en kombinasjon av skole- og nysgjerrighetens øyemed.

Vel hvis du vil gå skikkelig i dybden så kan du sette opp esp-idf miljø og programmere dem med c, som de fleste embedded utviklere ville gjort. https://github.com/espressif/ESP8266_RTOS_SDK
Har du der i mot lite erfaring med innebygde systemer og skal gjøre noe mindre komplekst ville jeg bare anbefalt deg å bruke arduino sitt miljø, mange prosjekter å finne på youtube.
AI cloud inside har bare 2xGPIOs og ingen analoge noe som gjør den lite brukbar sammen med sensorer https://images.app.goo.gl/cRftBMUMmWoc7Qb98

Skaff deg heller https://www.kjell.com//no/produkter/...B&gclsrc=aw.ds
Vis hele sitatet...
Takk, for svar.
Jeg gjør som du anbefaler - anskaffer meg nettopp den du linket til.
Igjen, takk.
Sist endret av Quiztneffer; 16. mars 2021 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et annet alternativ til ESP8266 er ESP32. Dette er "v2" (hvis jeg ikke har misforstått) av ESP8266, og her får du typisk med BT også. Pass bare på at kortet du kjøper har et USB-interface for opplasting av kode.

Det har faktisk også kommet ESP32-kort med PoE støtte nå. Kanskje noe å vurdere hvis du uansett må ha ekstern strømtilkobling (noe du sannsynligvis må/bør ha om du skal ha et lass av sensorer og et kamera koblet til)
Sist endret av steili; 16. mars 2021 kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
71 2
Ekstern strømforsyning vil jeg behøve uansett, men det som hadde vært praktisk hadde vært at det var en modul som kunne fungert til Arduino. Dette da jeg har en stepper jeg gjerne skulle brukt til dette også - i utgangspunktet trodde jeg at denne ESP8266 ville fungere på lik måte som en modul med RJ-45 - direkte i routeren.
Sitat av Quiztneffer Vis innlegg
Ekstern strømforsyning vil jeg behøve uansett, men det som hadde vært praktisk hadde vært at det var en modul som kunne fungert til Arduino. Dette da jeg har en stepper jeg gjerne skulle brukt til dette også - i utgangspunktet trodde jeg at denne ESP8266 ville fungere på lik måte som en modul med RJ-45 - direkte i routeren.
Vis hele sitatet...
En ESP kan også drive steppermotoren (med en motordriver).
Skal du ha kamera også så er esp32 et godt alternativ, da får du kamera og wifi/blåtann i samme modul.
Trådstarter
71 2
En ESP kan også drive steppermotoren (med en motordriver).
Skal du ha kamera også så er esp32 et godt alternativ, da får du kamera og wifi/blåtann i samme modul.
Vis hele sitatet...
Det var en fantastisk ide, her får jeg jo både kamera og alt annet i en modul. Problemet er at de er utsolgt svært mange steder, men dette skal jeg se nærmere på. Tusen takk!

Om du eller noen vet hvor jeg får kjøpt denne er jeg interessert i det.
Hmm kamera og stepper motor.. Hva går prosjektet ut på om det er ikke hemmelig? Bare Husk hvis du skal kjøre computer vision libs direkte på hardware så må du ha nok prosesseringskraft og esp kan fort bli for svak for slike oppgaver. I tilfelle så må du vurdere en single board computer som rpi eller for mer heftige oppgaver nvidia jetson
Sist endret av HerAnt; 17. mars 2021 kl. 09:28.
Trådstarter
71 2
Hmm kamera og stepper motor.. Hva går prosjektet ut på om det er ikke hemmelig? Bare Husk hvis du skal kjøre computer vision libs direkte på hardware så må du ha nok prosesseringskraft og esp kan fort bli for svak for slike oppgaver. I tilfelle så må du vurdere en single board computer som rpi eller for mer heftige oppgaver nvidia jetson
Vis hele sitatet...

Nei, jeg kan vel ikke si at prosjektet mitt er veldig ‘hemmelig’, det er det ikke. Jeg forstår at det kreves litt kraft for å prosessere bilder, det er grunnen til at jeg vil bruke et API; mitt API som ved hjelp av FLASK, Python og openCV detekterer enkelte elementer i bilde og sender et ‘svar’ tilbake.
Oppgaven til Arduino (eller nå mer sannsynlig ESP32) er å detektere når den skal ta bilde og styre en stepper til hvor på objektet bilde skal tas.
Har du vurdert å bruke fastAPI fremfor Flask? : https://fastapi.tiangolo.com/

fastAPI er det neste store i python verdenen
Trådstarter
71 2
Nei, det har jeg ikke vurdert - enda.
Skal lese om dette, tusen takk!
Det er sikkert ok oppsett til det opplegget du har tenkt. Eneste å tenke på er at esp32 må ha støtte/driver krets kamera.
Sist endret av HerAnt; 17. mars 2021 kl. 16:09.