Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  156 35674
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Vi venter jo på vaksinen. Men å la Hegnar, Stordalen, norsk industri hente smitte så de får utbytte er nå i alle fall helt feil
Vis hele sitatet...
Mye bedre å stoppe alt som genererer lønninger, og skatt da? Du veit at en del av de tiltakene som har blitt innført som f.eks bedre permisjonsordninger faktisk koster penger? Det er ikke sånn at bedrifter bare kan legge ned i ett år og reise deg instantly, få tilbake alle kunder og ansatte de har opparbeidet over mange år. Hvordan klarer ikke folk å se dette? Penger kommer ikke fra himmelen, og oljefondet et ikke en uendelig pengesekk som burde tømmes på grunn av et forkjølelsesvirus. Det er ikke snakk om et zombievirus heller...
BRAND ∞ STRONG
«Kommer publikum tilbake?» skriver Agnes Moxnes Kulturkommentator i NRK i dag.

Hvis du syns du har hørt det før, så er det fordi jeg sa det..

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tror dette har påvirket så mange og så dypt på en måte vi mangler
sammenligningsgrunnlag for at vi kommer til å se endret adferd i flere år fremover.
Det være seg hvordan folk møtes, hva de gjør og hvordan.

Mange vil nok bare fortsette som før. Noen har jo ikke en gang tatt dette seriøst enda.
Men jeg tror en god del også kommer til å forandre på f.eks. hvor man reiser eller kommer til å
fortsette å kvie seg for å oppsøke store folkemengder eller steder mann
sitter tett, kino, teater, konserter, barer og restauranter. Her er det jo allerede krise.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg begynner å undres av håndteringen og nedstengingen i Norge.

I følge smitteoversikten til VG er smitten helt klart sterkest hos de yngste i alderen 10-29 år.
https://www.vg.no/spesial/corona/?xx...tm_term=norway

Så hvorfor vaksineres eldre først som har mindre sosial kontakt enn de yngre?
De yngre er helt klart de verste smittesprederne. Kanskje en jevn fordeling hadde vært bedre?

Også er "alle" butikker stengt hvor det forekommer lite smitte.
Folk mister jobber og blir permittert. Veldig skadelig for økonomien. Er det virkelig verdt det?

Dette synes jeg også er helt merkelig:
Frisører har åpent. Si du som frisør reiser med kollektiv transport hver eneste dag til og fra jobb blant mange mennesker.
Også har du nærkontakt med 5-8 kunder hver dag. Det er helt ok.

Men å kjøre bil fra Norge til eks. Tyskland (istedenfor å fly med mange mennesker) for å besøke familien én gang i året, nei det blir vanskelig.
Fordi da må du ta 4-5 koronatester totalt tur-retur. Deretter skal du settes på karantenehotell når du kommer tilbake til Norge, som du selv må betale for, istedenfor å utføre karantene hjemme. Jeg skjønner at vi skal begrense reiser, men det er veldig mange som har nære familiemedlemmer i andre land dem ikke får sett på utrolig lenge.
Mens i noen europeiske land slipper man karantene hvis man er vaksinert, men du kan jo fortsatt bære smitte når du reiser?
BRAND ∞ STRONG
"For å begrense risikoen for importsmitte av nye varianter, innfører derfor regjeringen pålegg om karantenehotell
for alle reisende fra Bangladesh, India, Irak, Nepal og Pakistan, enten reisen er nødvendig eller ikke.

– Alle skal på hotell. Derfor kan man ikke nå gjennomføre karantenen hjemme, sa justisministeren.
Innskjerpingene skjer fra klokka 12.00 i dag."
NRK
Hvorfor tillater man innreise, nå mens dette er som værst, overhodet?

Det er jo flere land som har stengt grensen totalt for innreise i fra spesifikke land helt i enkelte tilfeller.
Bla. ble Norske statsborgere nektet innreise til Sverige og Danske fikk ikke dra til Storbritannia når den mink saken pågikk.
Det beste tror jeg hadde vært om grensene ble stengt med en gang, også for business og jobbreiser. Det er innreisende som har tatt med seg smitten. Hadde grensene vært stengt si første halvåret så hadde ikke viruset fått spre seg og vi hadde sluppet så lang tid med andre tiltak som vi har nå som ødelegger samfunnet enda mer enn hva å nekte inn og utreisende business folk å reise ville gjort.

Smitten mellom nærkontakter skjer mest i fattige bydeler og byer hvor mange bor tett i tett og det hadde vært fint om boligprisene var lavere så Ola Nordmann og Ali Hasan slapp å bo 7 stk i en 50kvm leilighet eller om flere bodde i egne hus og ikke delte oppgang, dørhåndtak og heisknapper med 300 andre...meeen det går jo desverre ikke..
Jeg ser en tendens til at mange er villig til å ofre frihet for trygghet, hvilket jeg ikke finner særlig betryggende.
Det var jo turister og ikke ola dunk på harryhandel som startet smittehoppet på sensommeren ifjor. Så nå blir det litt rart om turister til norge til sommeren skal slippe ti dager karantenehotel, men er vel ikke avklart ennå?
Jeg venter bare på portforbud helt til mange nok er vaksinert.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det synes du de burde kunne. Men det kan de altså ikke, om de blir aldri så mye pålagt det. Prosedyrene for å produsere vaksine er så sinnsyke at det er faktisk ikke bare å kjøpe en vaksinemaskin og gi dem en oppskrift. Måten å skaffe vaksiner raskt på er å spytte pengene inn i utvikling hos de som kan det, og samarbeide på tvers av nasjoner. Altså akkurat det som er blitt gjort. Utviklingen av koronavaksine er en suksesshistorie, og det er den eneste løsningen vi har på denne elendigheten.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg det sender et feil signal at det skal være monopol på vaksinepatentene under en pandemi. Det er jo selvfølgelig noen argumenter med noe relevant substans i seg, men motargumentene er mye sterkere. Danmark feks utvikler i skrivende stund ny vaksine, men det tar tid å begynne fra scratch. Hvorfor skal ikke de kunne lage en generisk mRNA vaksine på Pfizers/BionTech sin oppskrift? Vaksinen de produserer nå er ferdig tidligst 2022.

Jeg forstår godt noe av tankegangen til FuNcEd. Hvorfor løftes ikke patentene når det er flere selskaper som står klare for å produsere? Det er jo et resultat av tung lobbyvirksomhet fra Big Pharma selvfølgelig. Det er synd at vi som folket skal føle at selv under en globalkrise hvor millioner dør av en sykdom som vi kan beskyttes mot så er profitten til private selskaper viktigere.

Poliovaksinen var vel open sourced, eller hvertfall ikke patentert. Patentet til insulin ble solgt for 1 dollar.

Sitat av Gabriel Scally/The Guardian
Production is being constrained because pharmaceutical companies have refused to share their vaccine technology, and intellectual property rules prevent countries from creating their own generic versions of the jabs. This means we are restricted to the supply chains of the patent-holder company. Because of this impediment, we are using just a fraction of the world’s potential global vaccine manufacturing capacity.
Vis hele sitatet...
https://www.theguardian.com/commenti...es-uk-variants
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Personlig synes jeg det sender et feil signal at det skal være monopol på vaksinepatentene under en pandemi. Det er jo selvfølgelig noen argumenter med noe relevant substans i seg, men motargumentene er mye sterkere.
Vis hele sitatet...
Men er det egentlig det jeg argumenterer for her?
Sitat av *pi Vis innlegg
Men er det egentlig det jeg argumenterer for her?
Vis hele sitatet...
Det var ikke meningen å legge ord i munnen din, men jeg leste kjapt igjennom og fikk inntrykket av at du var uenig med trådstarters ide om at patentet bør løftes og selskaper med evne bør få mulighet til å produsere feks. Pfizer's vaksine.

Sitat av FuNcEd Vis innlegg
At patenten blir delt slik at alle instanser som har mulighet for å lage vaksinen hiver seg rundt å lager nok til alle i Norge. Og får folk vaksinert.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Det synes du de burde kunne. Men det kan de altså ikke, om de blir aldri så mye pålagt det. Prosedyrene for å produsere vaksine er så sinnsyke at det er faktisk ikke bare å kjøpe en vaksinemaskin og gi dem en oppskrift. Måten å skaffe vaksiner raskt på er å spytte pengene inn i utvikling hos de som kan det, og samarbeide på tvers av nasjoner. Altså akkurat det som er blitt gjort. Utviklingen av koronavaksine er en suksesshistorie, og det er den eneste løsningen vi har på denne elendigheten.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Det var ikke meningen å legge ord i munnen din, men jeg leste kjapt igjennom og fikk inntrykket av at du var uenig med trådstarters ide om at patentet bør løftes og selskaper med evne bør få mulighet til å produsere feks. Pfizer's vaksine.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ingenting om patentet, men stilte spørsmål om hvem i Norge ts trodde kunne lage denne vaksinen selv om de får oppskriften, og påpekte at det ikke akkurat er toromuffins. Han syntes "faglaboranter og kjemikere" burde kunne greie dette dersom "Hr. Stat" serverer kunnskapen og utstyret. Da tenker jeg at han har undervurdert littegrann hvor komplisert det er å lage en vaksine.
BRAND ∞ STRONG
Hvis hvor stor kontrol samfunnet har over smittespredningen gjenspeiles i ett lavt r-tall;
om vi ser på situasjonen i India, kan man regne ut hvor høyt r-tallet må være før det ikke
lengre lar seg stoppe? Ett "Point of No Return"
▼ ... over en uke senere ... ▼
De aller fleste i risikosonen er nå vaksinert og det var vel for deres skyld vi innførte alle strenge tiltak. Jeg klarer ikke å se noen gode grunner til å videreføre (strenge) tiltak lenger. Dette viruset (så langt) har strengt talt ikke vært særlig farlig for de fleste av oss. Problemet tror jeg heller ligger i alle skrekkhistoriene som har blitt printa i den digitale eteren. Det er skremmende å se hvordan horder, eller millioner, av mennesker så enkelt godtar frihetsinnskrenkende tiltak, i et samfunn, og en kultur, der vi de siste 230 årene har dyrket frihet som den største menneskelige selvfølge.

Så kan du selvsagt si at sykehus kan bli overbelastet, eller at selv 24-åringer kan dø. Joda, selvsagt kan sykehus bli overbelastet; det er vel noe av det en pandemi kan føre med seg. Skal alle menneskers liv likevel bli innskrenket i 15 mnd? Evt, hvor går grensen? Hvis mutasjoner ligger foran vaksinen, hvor mange mnd er du villig til å ha strenge tiltak? 24 mnd? 48 mnd? 7 år? Og til det andre: unge mennesker _kan_ dø, men det er svært usannsynlig.

Jeg vil heller leve i nuet, enn å utsette moroa pga frykt eller trygghet. Nå er det på tide å åpne slusene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Varsler sluttdato for koronatiltakene
"I et intervju med VG sier Erna Solberg og Bent Høie at vi kan leve som normalt i slutten av september."
Det er praktisk nå som det går mot ett dundrende valgnederlag for Erna.
Så blir det valgvinnerens skyld hvis tiltakene forlenges.
La de som er i risikogruppene skjerme seg fra oss andre, og slutt å kalle oss for egoister. Etter mitt syn er det ingen andre nødvendige tiltak. Vi skal alle dø en dag, la oss leve i nået.

Det her blir som at de skulle slutte å selge snop/chips på butikken, fordi noen personer spiser så mye at de til slutt får fedme og dør. Sånn det skal være?

Virker som det er noen som vil at det skal være sånn her, og at vi skal bli pressa til å ta ny vaksine hver 3 mnd resten av livet? Kasta brevet da jeg ble spurt om vaksine, hvis jeg skal ut og reise vil jeg heller betale noen for å gi meg influensa først, og få på et papir at jeg har hatt det innen siste 6 mnd.

Har rukket å oppleve disse tiltakene både i Norge, Nederland og Thailand. Var portforbud etter 22:00 for mennesker, ved mindre du har hund (i NL). Bikkjer må altså ha rett til å gå ut, men ikke mennesker? Ser dere hvor sykt dette er?

Er ikke først og fremst meg selv jeg synes synd på her, tenker på barna som aldri får normal oppvekst og skolegang. På turiststeder i f.eks Thailand dør folk av sult fordi det ikke er penger å tjene. Folk har ingen inntekt og ingen penger. Er ikke så farlig om noen dør, bare det ikke er influensa?

Edit: var faktisk fra 20-00 til 04:30 på det værste.

I Nederland fikk du 90 euro i bot, i Thailand tror jeg det var 400k baht og/eller 1 år i fengsel. Fantastisk!

Til slutt: kondolerer til alle som har mista noen, samme om det er kreft, influensa eller hva det skulle være.
Sist endret av WouwseP; 12. august 2021 kl. 07:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
La de som er i risikogruppene skjerme seg fra oss andre, og slutt å kalle oss for egoister. Etter mitt syn er det ingen andre nødvendige tiltak. Vi skal alle dø en dag, la oss leve i nået.

Det her blir som at de skulle slutte å selge snop/chips på butikken, fordi noen personer spiser så mye at de til slutt får fedme og dør. Sånn det skal være?

Virker som det er noen som vil at det skal være sånn her, og at vi skal bli pressa til å ta ny vaksine hver 3 mnd resten av livet? Kasta brevet da jeg ble spurt om vaksine, hvis jeg skal ut og reise vil jeg heller betale noen for å gi meg influensa først, og få på et papir at jeg har hatt det innen siste 6 mnd.

Har rukket å oppleve disse tiltakene både i Norge, Nederland og Thailand. Var portforbud etter 22:00 for mennesker, ved mindre du har hund (i NL). Bikkjer må altså ha rett til å gå ut, men ikke mennesker? Ser dere hvor sykt dette er?

Er ikke først og fremst meg selv jeg synes synd på her, tenker på barna som aldri får normal oppvekst og skolegang. På turiststeder i f.eks Thailand dør folk av sult fordi det ikke er penger å tjene. Folk har ingen inntekt og ingen penger. Er ikke så farlig om noen dør, bare det ikke er influensa?

Edit: var faktisk fra 20-00 til 04:30 på det værste.

I Nederland fikk du 90 euro i bot, i Thailand tror jeg det var 400k baht og/eller 1 år i fengsel. Fantastisk!

Til slutt: kondolerer til alle som har mista noen, samme om det er kreft, influensa eller hva det skulle være.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner folk er lei tiltak, og det er litt irriterende at vår gode pandemihåndtering gjør at folk ikke ser verdien i god pandemihåndtering. Men egoismen som lyser av innlegget ditt gjør meg vondt, og sammenlikninga henger ikke på greip. Slutte å selge snop på butikken? Det er mer sammenliknbart med å forsvare fyllekjøring ved å si "hvis du ikke tåler risikoen så bli hjemme, det er min rett til å kjøre i fylla". At du blåser i egen risiko er en ting, men du utsetter andre for risiko på flere måter, og det er det større problemet.
1. Ikke alle kan ta vaksine, og er avhengige av at du og jeg som KAN, gjør det. Men det vil du ikke! Du synes tilsynelatende at din rett til å velge å late som at pandemien ikke eksisterer, uten å ta vaksine, er god nok grunn til å tvinge mennesker til å skjerme seg fra samfunnet på ubestemt tid?
2. Hvis du ikke er vaksinert øker risikoen for at du trenger helsehjelp. Ta en titt på hvordan tilstandene er i f.eks. Florida, USA akkurat nå. Intensivplasser er fylt opp av covid-pasienter, kapasiteten presses, noe som igjen går ut over vanlig drift. Disse pasientene hadde ikke trengt å ligge der, de kunne tatt vaksinen. Men de valgte annerledes. Og mange av dem angrer når de blir innlagt uten å kunne puste på egenhånd (sjokkerende, iknow!). Dette er en annen skadevirkning av pandemien.

Det er ingen som ønsker å presse oss til å ta vaksine hver 3. måned, men vaksinasjon blir nødvendig oftere jo flere som er uvaksinert. Hvis hele verdens befolkning hadde fått koronavaksiner i fjor sommer, så hadde pandemien vært long gone. Deltavarianten og Lambda-varianten av coronaviruset er resultat av mutasjoner i store uvaksinerte befolkninger. Det er sjarmerende at du snakker om å tenke på barna, når du selv argumenterer for å la pandemien gå sin gang.

Kondolansene dine er for øvrig helt fantastisk halvhjerta, måtte faktisk humre litt.
Fyren vil bli smitta av influensa for å få coronasertifikat for å reise, så det er vel neppe så mye som fungerer i topplokket.

Og så prøver han å late som han bryr seg om barn og ungdoms beste kombinert med en kondolanse til pårørende til kreftpasienter.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Fyren vil bli smitta av influensa for å få coronasertifikat for å reise, så det er vel neppe så mye som fungerer i topplokket.

Og så prøver han å late som han bryr seg om barn og ungdoms beste kombinert med en kondolanse til pårørende til kreftpasienter.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.
Vis hele sitatet...
Det første avsnittet har du helt rett i, det andre har du misforstått. Kom forøvrig med noe bedre om dere vil hate på meg, gidder ikke svare på sånt

Jeg har sett for mye til at jeg kan anbefale andre (kids) å følge samme stien som oss.

Later som? Hva? Utdyp gjerne?

Jeg mente overhode ingenting sarkastisk/humor ang. det der. Jeg har også mista familie/venner på grunn av kreft og blind vold, ser ingenting morsomt med dødsfall uansett årsak.

Kjenner derimot ingen som har dødd av influensa siste to årene. Ingen av de jeg har spurt kjenner
noen heller.

Nesten alle de som dør er 70+ og/eller har underliggende sykdommer som fedme etc... Derfor land som USA har så mange døde. Kanskje generell folkehelse hadde vært noe.

Hvor lenge skal vi holde på sånn her? Hvor mange vaksiner i året er ok for dere da? 5,10, 100?

Edit: skjønte det nå.

Til opplysning så har jeg nærkontakt med mange eldre som jeg er glad I, jeg gir like F før og når jeg er i nærheten av dem. Kysser og klemmer

Med andre ord - det er ikke sånn at jeg tror dette er farlig, hverken for dere, meg eller oss. T.o.m gamle folk jeg er glad i, det er bare influensa, chill ffs
Sist endret av WouwseP; 17. august 2021 kl. 03:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det at du kaller Corona for influensa viser bare hvor lite du faktisk forstår om sykdommen og alvorligheten av den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Med andre ord - det er ikke sånn at jeg tror dette er farlig, hverken for dere, meg eller oss. T.o.m gamle folk jeg er glad i, det er bare influensa, chill ffs
Vis hele sitatet...
Så all verdens leger og smittevernsmyndigheter er for dumme til å forstå det, men du - som er blotta for fagleg bakgrunn - kan fastslå at det er influensa?

Dette er argumentasjon ex culo. Det er ikkje influensa. Influensa er ei spesifikk gruppe virus. Koronavirus er ei anna gruppe virus. Viare så er covid bortimot tigangen så dødeleg. FYI; vi vaksinerer mot influensa med årlege vaksiner.

Viare; folk har ein viss immunitet mot influensa, ettersom folk har hatt det før. Den immuniteten har vi ikkje mot covid-19.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Til opplysning så har jeg nærkontakt med mange eldre som jeg er glad I, jeg gir like F før og når jeg er i nærheten av dem. Kysser og klemmer

Med andre ord - det er ikke sånn at jeg tror dette er farlig, hverken for dere, meg eller oss. T.o.m gamle folk jeg er glad i, det er bare influensa, chill ffs
Vis hele sitatet...
Nå har det allerede blitt forklart nøyaktig hvordan dette er idiotisk, men jeg synes det kunne vært utbrodert litt.

Du risikerer å ta livet av disse du visstnok er glad i. Du aner ikke hva du snakker om, eller hva risikoen er, eller noe som helst innenfor området. Du har bevist det elegant flere ganger.

Dette er ikke bare faktafeil, det er ikke bare at du nekter å utvise et minimum av hensyn for dine medmennesker, det er ikke sånn at hva du tror har noe med virkeligheten å gjøre. Enda mindre i ditt tilfelle enn for de fleste, faktisk.

Dette er ganske enkelt, uomtvistelig, rett opp og ned dumskap.

Bruk prevensjon.
Sist endret av robhol; 17. august 2021 kl. 16:11.
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Til opplysning så har jeg nærkontakt med mange eldre som jeg er glad I, jeg gir like F før og når jeg er i nærheten av dem. Kysser og klemmer

Med andre ord - det er ikke sånn at jeg tror dette er farlig, hverken for dere, meg eller oss. T.o.m gamle folk jeg er glad i, det er bare influensa, chill ffs
Vis hele sitatet...
Total mangel på innsikt, samt respekt for liv ville jeg kalt det.

Du risikerer å ta livet av dem du påstår du er glad i.
Eller gjøre dem sengeliggende resten av livet, dersom arrdannelser i lungene forhindrer full funksjon, eller såklart av andre langvarige plager man kan få.

Slutt å vær så jævlig opptatt av din "tro" på at dette er influensa og hør på fagfolk.
Å leke med andres liv på den måten er forkastelig.
Sist endret av SkammeligNykter; 17. august 2021 kl. 17:11.
Nok så ser vi en påstand, at COVID19 er en influensa.
Vi kan jo se på slektskapene til de forskjellige virusene, og se litt nærmere på denne påstanden.
Først kan vi ta influensavirus, her N1H1 (svineinfluensa og spanskesyken)
Kingdom: Orthornavirae
Phylum: Negarnaviricota
Class: Insthoviricetes
Order: Articulavirales
Family: Orthomyxoviridae
Genus: Alphainfluenzavirus
Species: Influenza A virus
Serotype: Influenza A virus subtype H1N1
Men fugleinfluensa er samme art, men en annen sterotype H5N1.

Her er Kingdom = rike, slik som dyreriket, planteriket, soppriket, slimriket (amøber og slimsopp) o.s.v.
Phyllum = rekke, og er det der disse rikene blir oppdelt igjen. Altså hos dyreriket har du leddyr (edderkopper, krepsdyr, skorpioner og insekter), flatormer (bendelormer, ikter m.m), rundormer/nematoder (potetcystenematode, spolorm og en rekke andre mindre hyggelige parasittiske spolormer) og ryggstrengdyr (all verdens fisk, slanger, fugler, amfibier og pattedyr m.m.)
Så sjekker vi COVID19 , og hvordan slektskapet til det viruset er:
Kingdom: Orthornavirae
Phylum: Pisuviricota
Class: Pisoniviricetes
Order: Nidovirales
Family: Coronaviridae
Genus: Betacoronavirus
Subgenus: Sarbecovirus
Species: Severe acute respiratory syndrome–related coronavirus

Se de skiller lag ved Phyllum eller rekke på norsk.
Hva betyr dette? Jo det å kalle COVID19 for influensa, blir slektsmessig og ulikhet forøverig bl.a. i DNA være en like grov feil, som å kalle en marihøne for blåhval. Eller for den saks skyld, kalle en husflue for tiger. For avstanden mellom tigeren og flua, er like stor som avstanden mellom COVID19 og et influensavirus.
Ellers så er COVID19-sykdom noe totalt annet enn en influensa. Noen symptomer ligner hverandre, ja. Men det kommer av, at det er kroppens immunforsvar som gjør jobben med å bekjempe begge. Men allikevel om en gidder å studere det, så ser en store forskjeller på symptomer mellom disse to sykdommene.
Men for å se det, så må en iallfall sette seg litt inn i dette.

Ellers så nevnte jeg spanskesyken ovenfor. Ja dette var en influensa, betyr det at den var ufarlig? På ingen måte, den var endelig farlig nok. Det var jo "bare" 17–100 millioner mennesker som døde av den. Noe som beviser at en influensa nødvendigvis ikke er noe å spøke med. Begynner fugleinfluensa og smitte fra folk til folk, så kan det hende vi får et nytt mareritt. Kanskje et mareritt som blir nesten som spanskesyken. Men så langt har den heldigvis kun smittet fra fugl til mennesker.

Ved å drive på som du gjør her @Makkamann1, så viser du at du ikke vet fælt mere om sykdommer enn den kaninen du har som avatar. Kunnskapen er på et farlig lavt nivå. Og vær så snill og slutt å spre slik pølsevev. Forskjellen mellom influensa og alle koronavirus er like stor, som forskjellen mellom en maur og en elefant. Det de begge sykdommene har felles, er at de er virus. Det eneste insektene og pattedyrene har felles her, er at de er dyr.
Faktisk så blir en kjøttmeis og en blåhval veldig nært beslektet, når en sammenligner koronavirus og influensavirus!..
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Kjenner derimot ingen som har dødd av influensa siste to årene. Ingen av de jeg har spurt kjenner
noen heller.

Nesten alle de som dør er 70+ og/eller har underliggende sykdommer som fedme etc... Derfor land som USA har så mange døde. Kanskje generell folkehelse hadde vært noe.

Til opplysning så har jeg nærkontakt med mange eldre som jeg er glad I, jeg gir like F før og når jeg er i nærheten av dem. Kysser og klemmer

Med andre ord - det er ikke sånn at jeg tror dette er farlig, hverken for dere, meg eller oss. T.o.m gamle folk jeg er glad i, det er bare influensa, chill ffs
Vis hele sitatet...

Hva er greia her egentlig? Er du fullstendig uskolert og med elementære brister i allmennkunnskap eller har du tatt "et politisk standpunkt" i forhold til vaksine? Vet du forresten at covid også medfører at folk blir dumme? Covid gjør at mange som blir smittet får nedsatt kognitive evner. Kanskje du alt har blitt smittet?

Du omtaler en alvorlig pandemi som influensa og tror ikke på at covid gjør folk alvorlig syke, gjør noen kronisk syke og tar livet andre? Hvordan kan du si og mene noe slikt, covid har vært en global tilstand i over halvannet år. Du må ha fått med deg at det ikke bare er gamliser med livstilssykdommer og sliten blodpumpe som kneler? Og du har helt sikkert lest og sett at også unge mennesker kan få lunger eller andre indre organer ødelagt av covid? Og da mener jeg ikke redusert i en uke eller to, men vi snakker permanente skader. Skader som mest sannsynlig vil følge pasienten resten av livet.

At du ikke kjenner noen som er døde av covid, er vel aller mest flaks? Spesielt med tanke på at du nekter å ta vaksine og likevel omgåes gamle og skjøre mennesker du sier du bryr deg om.

Om du tror fedme er årsaken til at folk i usa blir sjuk eller stryker med av covid så er du jo ikke spesielt trygg i Norge heller, for vi er blitt et land av tjukkaser vi også. Blekfete er vi blitt. Som nasjon. Årsaken til at de fylles opp på sykehus i mange stater i USA nå, er at mange i usa har tatt politisk standpunkt mot vaksine. De velger å tro at covid ikke er farlig. Trass i at fagfolk sier det motsatte. Da valgte å leve i fornektelse eller slå et billig politisk poeng, og nå straffer det seg.

Jeg håper du bare sitter griseruset og lirer av deg tull i ren kjedsomhet, at dette ikke er din egentlige mening. Men om det ikke er tilfellet så burde du kanskje starte med å vurdere om du endre kildene dine til kunnskap, nyheter og ikke minst se på hva du kan gjøre for å bli bedre på kildekritikk. For kanskje har du litt i overkant mange nyheter i feeden din som egentlig har en skjult agenda eller som fremmer et spesielt politisk budskap.

Du fremstår som en trassig 13 åring. Men er det dobbelte. Noe å tenke over kanskje?

Beklager om dette ble krast og kanskje gikk jeg over streken mer enn 1 gang i dette innlegget. Men da vil jeg bare si at det er skrevet i affekt. Det kokte over i huet når jeg leste innleggene dine. Vær så snill å ta på deg eller kanskje av deg brillene og forsøk å sette deg inn covid, hvorfor vaksine er viktig og hva du kan gjøre for de du bryr deg om.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er ikke mer en 1 uke siden at jubelen stod i taket over fullbookede hoteller og restauranter.
Store firmaer som virkelig skulle ta igjen det tapte sosiale fra de siste et og et halv år. Så:
FHI utelukker ikke tiltak: – Grunn til å tenke seg nøye om nå.
Nå renner det inn med avbestillinger bla. i Tromsø, og Trondheim. Ny sesong uten julebord eller normal servering?
Gratulere med dagen da utelivs og restaurant bransjen.

Nakstad mener det fortsatt er håp, men han mener stort sett forskjellige ting hver dag.
Sist endret av vindaloo; 10. november 2021 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Samtidig slår vi til med ny highscore https://www.nrk.no/norge/2126-nye-ko...ord-1.15724229
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er ikke mer en 1 uke siden at jubelen stod i taket over fullbookede hoteller og restauranter.
Store firmaer som virkelig skulle ta igjen det tapte sosiale fra de siste et og et halv år. Så:
FHI utelukker ikke tiltak: – Grunn til å tenke seg nøye om nå.
Nå renner det inn med avbestillinger bla. i Tromsø, og Trondheim. Ny sesong uten julebord eller normal servering?
Gratulere med dagen da utelivs og restaurant bransjen.

Nakstad mener det fortsatt er håp, men han mener stort sett forskjellige ting hver dag.
Vis hele sitatet...
Synes synd i utelivsbransjen. Går ikke ann å holde på dette viset. Skal det fortsette i all evighet med nedstenginger og åpninger?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Synes synd i utelivsbransjen. Går ikke ann å holde på dette viset.
Skal det fortsette i all evighet med nedstenginger og åpninger?
Vis hele sitatet...
Ja det kan du si. Kan virke slik nå. Delta endret spillet betraktelig.
Så får vi håpe det utvikles enten nye vaksiner raskere eller noen som er mer "allsidige" (hvis det er mulig)

Jeg kjører maske for fult igjen, og har ikke tenkt meg på bar med det første.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja det kan du si. Kan virke slik nå. Delta endret spillet betraktelig.
Så får vi håpe det utvikles enten nye vaksiner raskere eller noen som er mer "allsidige" (hvis det er mulig)

Jeg kjører maske for fult igjen, og har ikke tenkt meg på bar med det første.
Vis hele sitatet...
Er ikke du vaksinert? Føler du lar deg skremme litt vel mye av media. Du, og andre for den saks skyld. Greit nok at vaksinene har en effekt, men det ser ut til at de mest eldre og utsatte er den hvor effekten er ganske så "minimal" etterhvert. Covid er endemisk og kommer til å være blant oss og da burde du også nå leve som normalt uten frykt.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er ikke du vaksinert?.
Vis hele sitatet...
Jo, to doser, men det er veldig mange "fullvaksinerte" som smittes nå. De blir riktig nok som regel ikke så syke som uvaksinerte.
Da Delta begynte å dominere i USA sank graden av beskyttelse på vaksinene ned mot 30-40 tallet.

Fortsatt litt random hvem som blir virkelig dårlig også.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo, to doser, men det er veldig mange "fullvaksinerte" som smittes nå. De blir riktig nok som regel ikke så syke som uvaksinerte.
Da Delta begynte å dominere i USA sank graden av beskyttelse på vaksinene ned mot 30-40 tallet.

Fortsatt litt random hvem som blir virkelig dårlig også.
Vis hele sitatet...
Du har i utgangspunktet så liten sjangs for å bli veldig syk, og hvert fall nå med vaksinen. Smitten den er her uansett og du burde heller leve og godta at du blir smittet etterhvert uansett hva du gjør. Frykt kan ikke styre hverdagen og livet for det er helt sikkert at farer lurer overalt uansett, og døden er skatten vi alle skal betale for å leve uansett.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du har i utgangspunktet så liten sjangs for å bli veldig syk, og hvert fall nå med vaksinen. Smitten den er her uansett og du burde heller leve og godta at du blir smittet etterhvert uansett hva du gjør. Frykt kan ikke styre hverdagen og livet for det er helt sikkert at farer lurer overalt uansett, og døden er skatten vi alle skal betale for å leve uansett.
Vis hele sitatet...

Det er forskjell på frykt, og ansvar/skadereduksjon.
Du trenger ikke være red for noe for å ta noen forholdsregler. Hver dag gjør du hundrevis av vurderinger på om risken er verdt resultatet, så en maske blir bare et av disse valgene.

Å gå med maske koster meg personlig fryktelig lite, så ser ikke på det som et stort tap om jeg må. Du bruker ikke bilbelte fordi du er red for å havne i en ulykke, du bruker det fordi du er klar over konsekvensen ved å ikke bruke det.
Mener å ha lest at covid står høyere på dødsstatestikken en trafikkulykker i USA.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du har i utgangspunktet så liten sjangs for å bli veldig syk, og hvert fall nå med vaksinen. Smitten den er her uansett og du burde heller leve og godta at du blir smittet etterhvert uansett hva du gjør. Frykt kan ikke styre hverdagen og livet for det er helt sikkert at farer lurer overalt uansett, og døden er skatten vi alle skal betale for å leve uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg er i utgangspunktet enig i at det ikke er noe en trenger å gå rundt å være redd for, men faktum er vel fortsatt at det er en sykdom man ikke har særlig lyst til å få

Bare for å ekskludere influensalignende symptomene som i seg selv burde være uattraktive nok, så risikerer du også å miste smaksansen i overskuelig fremtid. Det er også forsket på det med kognisjon gjerne relatert til kortidshukommelse ganske lenge etter sykdomsforløp, der fant de noen resultater jeg synes er litt småscary, uten at jeg føler jeg forstod alt som ble skrevet i den studien.

https://www.thelancet.com/journals/e...324-2/fulltext

Regner med at the lancet er troverdig nok.
Er dette forenlig?

Nakstad til VG
"Tall viser at den økende smittekurven ser ut til å avta."
og
Line Wold, FHI til TV2:
"R.tallet øker"

Begge Onsdag 10.11.21
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er dette forenlig?

Nakstad til VG
"Tall viser at den økende smittekurven ser ut til å avta."
og
Line Wold, FHI til TV2:
"R.tallet øker"

Begge Onsdag 10.11.21
Vis hele sitatet...
Har ikke sett på de aktuelle tallene, men generelt: At økningen avtar betyr ikke at det ikke øker, bare at kurven går flatere oppover.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nakstad til VG
"Tall viser at den økende smittekurven ser ut til å avta."
Vis hele sitatet...
Jeg er offisielt ferdig med Nakstad
12. november 2021 kl. 00:14 2006 nye koronatilfeller i Norge
Det er 472 flere enn forrige torsdag. Den siste uka er det i snitt registrert 1573 smittede per dag.
Tilsvarende snitt for en uke siden var 1222, så trenden er stigende.
Det er andre gang på en uke at smittetallet er over 2000.
Tirsdag ble det satt smitterekord med 2126 nye tilfeller her i landet.
Det ser ut som at vaksinen ikke hadde den beskyttelsen jeg antok den ville ha.
Smittetallene øker (naturligvis) og det begynner å rokke ved grunnpilarene på sykehusene.

Men på et eller annet tidspunkt bør vi la en utilitaristisk avgjørelse bestemme skjebnen for oss nordmenn.

Jeg regner med at de innlagte på sykehus med alvorlige forløp i hovedsak er gamle og i risikogruppen (og vaksinerte) eller uvaksinerte.

Hvor mye skal denne gruppen skjermes fra alvorlig sykdom og eventuelt død fremfor unge sine behov for å leve uten tiltak med de negative konsekvensene dette har?

Mulig litt kontrovers å mene noe slikt. Likevel klarer jeg ikke unngå å tenke på alle som har slitt psykisk de siste årene som igjen ser ut til å gå en vinter med tiltak i møte.
Sist endret av reklame; 12. november 2021 kl. 08:59.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det ser ut som at vaksinen ikke hadde den beskyttelsen jeg antok den ville ha.
Smittetallene øker (naturligvis) og det begynner å rokke ved grunnpilarene på sykehusene.

Men på et eller annet tidspunkt bør vi la en utilitaristisk avgjørelse bestemme skjebnen for oss nordmenn.

Jeg regner med at de innlagte på sykehus med alvorlige forløp i hovedsak er gamle og i risikogruppen (og vaksinerte) eller uvaksinerte.

Hvor mye skal denne gruppen skjermes fra alvorlig sykdom og eventuelt død fremfor unge sine behov for å leve uten tiltak med de negative konsekvensene dette har?

Mulig litt kontrovers å mene noe slikt. Likevel klarer jeg ikke unngå å tenke på alle som har slitt psykisk de siste årene som igjen ser ut til å gå en vinter med tiltak i møte.
Vis hele sitatet...
Mener du da at folk med alvorlig respirasjonssvikt ikke skal ha tilgang på sykehus, og akutt hjelp, eller at sykehusene skal fylles opp, og resten står uten hjelp?

Vi ser jo også at arbeids mengen begynner å ta knekken på de ansatte. De har jobber for hard, for lenge, med for liten kompensasjon.
Ser ikke helt åssen man skal klare å kun ta hensyn til en gruppes behov, i denne situasjonen.
Har tidligere vært positiv koronahåndteringen i Norge men må si meg uenig med dagens retning.

Vi ser nå fra koronatall at det er nærmest ingen forskjell blant vaksinerte og uvaksinerte når det kommer til smittegrad. Å innføre koronapass blir da bare tullete, skal man spare sykehusene ville det vært mer samfunnsnyttig å bare innføre total lockdown på alle over 60 år. Selvsagt er dette også en idiotisk ide.

Ingen her bør la seg lede til å tro at dagens smitte er et problem for sykehusene pga korona nivået. Det er et problem pga en utmagret og nedprioritert helsesektor. En helse sektor som vi har hatt 18 måneder på å forbedre, men som politikerne ikke gjort en dritt med.
Sist endret av cesece; 12. november 2021 kl. 15:10.
Jeg var i starten av vaksineringen skeptisk til vaksine-pass fordi det ville skape så store og vonde forskjeller blant folk.
Spesielt hvis det rammet i en vennegruppe med unge mennesker der 5stk. slipper inn på konsert og 2 blir nektet i døra.

Nå som vi har veldig høy andel fullvaksinerte og regjeringen åpner for at restauranter kan få drifte som normalt med vaksine-pass krav
så er det bare positivt. Tror mye av utelivsbransjen ikke hadde klart en sånn runde til og at vi ville sett mange konkurser og arbeidsledige.

Sitat av cesece Vis innlegg
Ingen her bør la seg lede til å tro at dagens smitte er et problem for sykehusene pga korona nivået. Det er et problem pga en utmagret og nedprioritert helsesektor. En helse sektor som vi har hatt 18 måneder på å forbedre, men som politikerne ikke gjort en dritt med.
Vis hele sitatet...
Det er jo likefult ett problem, samme hva årsaken er.

Sitat av cesece Vis innlegg
Vi ser nå fra koronatall at det er nærmest ingen forskjell blant vaksinerte
og uvaksinerte når det kommer til smittegrad.
Vis hele sitatet...
Forskjellen ligger i at de vaksinerte ikke blir like syke og at færre av de trenger innleggelse eller intensiv behandling.
Sist endret av vindaloo; 12. november 2021 kl. 15:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg var i starten av vaksineringen skeptisk til vaksine-pass fordi det ville skape så store og vonde forskjeller blant folk.
Spesielt hvis det rammet i en vennegruppe med unge mennesker der 5stk. slipper inn på konsert og 2 blir nektet i døra.

Nå som vi har veldig høy andel fullvaksinerte og regjeringen åpner for at restauranter kan få drifte som normalt med vaksine-pass krav
så er det bare positivt. Tror mye av utelivsbransjen ikke hadde klart en sånn runde til og at vi ville sett mange konkurser og arbeidsledige.


Det er jo likefult ett problem, samme hva årsaken er.
Vis hele sitatet...
Skal man innføre et tiltak som innskrenker friheten betraktelig må man først kunne bevise at det er behov for det og deretter at det ikke er andre bedre alternativer. Personlig så vil jeg hevde at i dette tilfellet så trenger man ikke engang å gå så langt, fordi man kan stille sterk tvil til at vaksinepass engang fungerer på populasjonsnivå:


England: Ikke vaksinepass og ikke munnbind påbud.
Irland: Månedsvis med vaksinepass og munnbind påbud.

Skulle vi tro at hvis Norge holdt seg på samme tiltaksgrad som England, så ville smitten naturlig snu om 1-3 uker?
Sist endret av cesece; 12. november 2021 kl. 15:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cesece Vis innlegg
Vi ser nå fra koronatall at det er nærmest ingen forskjell blant vaksinerte og uvaksinerte når det kommer til smittegrad.
Vis hele sitatet...


Men om ein ser på sjukehusinnlegginger så er uvaksinerte grovt overrepresentert. Generelt er jo det ein betre målestokk enn tal smitta. Dog, gitt at 80-90% er vaksinert vil jo åpenbart vaskinerte fortsatt dominere i antall, sjølv om uvaksinerte er grovt overrepresentert.

Viare så må du gjerne opplyse om kor du har det frå at smitterate er nær identisk for vaksinerte og uvaksinerte, for det er jo interessant.

Sitat av cesece Vis innlegg
England: Ikke vaksinepass og ikke munnbind påbud.
Irland: Månedsvis med vaksinepass og munnbind påbud.
Vis hele sitatet...
Og ingen andre variabler er ulike? Seriøst. Det der er for enkelt. Det er ein grunn til at statistikk faktisk er fagfelt, og ikkje bare å glo på streker og trekke konklusjoner ex culo.
Sist endret av vidarlo; 12. november 2021 kl. 15:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg


Men om ein ser på sjukehusinnlegginger så er uvaksinerte grovt overrepresentert. Generelt er jo det ein betre målestokk enn tal smitta. Dog, gitt at 80-90% er vaksinert vil jo åpenbart vaskinerte fortsatt dominere i antall, sjølv om uvaksinerte er grovt overrepresentert.

Viare så må du gjerne opplyse om kor du har det frå at smitterate er nær identisk for vaksinerte og uvaksinerte, for det er jo interessant.
Vis hele sitatet...
Var derfor jeg dro inn alder i poenget.

Å pålegge en uvaksinert 20 åring restriksjoner gjør mindre for samfunnet enn å pålegge en vaksinert 60 åring restriksjoner. Begge er feil.

@Vidarlo:

Finnes ingen perfekte eller ekstremt sterke sammenligninger, men England og Irland er hvertfall en god sammenligning og trenden som vises er ekstremt klar. Da fortjener den hvertfall betenkning, selv om man selvfølgelig ikke skal ta det som vitenskapelig bevis.

Angående sykehusinnleggelser så har vaksinen fungert bra, faktisk så bra at vaksinepass blir helt idiotisk å diskutere. Statistikk for smitterate i UK(uke 45):
https://imgur.com/a/87DRtgk

Bare å dra fram kalkulator og sammenligne aldresgrupper med vaksinasjonsgrad. En av grunnene til at statistikken ser ut som den gjør er antakeligvis dette: https://www.medrxiv.org/content/10.1....28.21264260v1

Henter ut det vesentlige avsnittet:
"Transmission reductions declined over time since second vaccination, for Delta reaching similar levels to unvaccinated individuals by 12 weeks for ChAdOx1 and attenuating substantially for BNT162b2"

Helsearbeiderne i Norge var fullvaksinert i april/mai? Vel den beskyttelsen mot videresmitte gikk ut i august.
Sist endret av cesece; 12. november 2021 kl. 17:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nakstad: Mange har nok overvurdert vaksinens effekt mot smitte

"Mange fullvaksinerte smittes av covid-19, og mange kan ha overvurdert vaksinens smittebegrensende effekt,
mener assisterende helsedirektør Espen Nakstad."


Først kommer han med vekselsvis glad-nyhet og bekymringsmelding annenhver dag i ett 1 år slik at ingen skjønner noen ting,
og nå begynner han å skylde på oss. Stilig type!
Sist endret av vindaloo; 14. november 2021 kl. 18:48.
Jeg har vært bekymret for dette scenarioet. Skrev et innlegg her for en god stund siden om at jeg var bekymret for at samfunnet åpnet opp igjen etter vaksinasjon og vaksinerte kunne reise til utlandet og hjem igjen uten å teste seg og potensielt spre mer smitte enn eventuelt en uvaksinert som må teste seg og gå i karantene viss han skal reise. Ble da utestengt fra forumet i tre dager og grunnen var et eller annet begrep jeg ikke husker. Alle andre skrev at vaksinasjon var veien uttav pandemien og ingenting og tvile på

Sa aldri jeg var imot vaksinen var bare tvilende til at smitten skulle gå ned selvom folk ble masse vaksinert og samfunnet åpnet opp.
Sist endret av merk; 14. november 2021 kl. 20:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er hele veien blitt spekulert i vaksinens effekt på smitte, men har ikke alltid vaksinen hovedsakelig blitt presentert som et middel mot alvorlig sykdom ved smitte, og ikke en kur mot selve viruset? Eller er det bare jeg som har lest hele artikler og ikke kun sensasjonelle overskrifter og ingresser?
Således er det naturlig og forventet at smitten fra vaksinerte skyter i været når brorparten i befolkningen er vaksinert.

Antall sykehusinnleggelser kan man få ned ved at flere vaksinerer seg. Som grafene vidarlo fremlegger viser er det de uvaksinerte som nå er årsaken til at sykehusbelegget står i fare for å bukke under, dette igjen går vel allerede nå utover andre livsviktige helsetjenester? Så at innstramminger i samfunnet for å begrense smitten snart kommer tilbake, enn om ikke i like stor grad som før, burde ikke overraske noen.
Sist endret av bruisepristine; 14. november 2021 kl. 22:53.
Hadde folk begynt å holde 1m igjen og bruke maske på buss/tog eller der det er trengsel så hadde vi
kanskje unngått at kommuner nå vurdere stadig flere innstramminger. På toget jeg kjører, en veldig travel strekning i Oslo området,
er det kanskje 1 av 20 som bruker maske fortiden. For 3-4 mnd siden var det kun noen få som ikke brukte
VG/FHI hevder i hvert fall det følgende (se sitat under+ link)
Så da er det kanskje ikke så rart at folk blir ganske oppgitt/frustrert over de som ikke vaksinerer seg av ideologiske grunner, og ikke fordi de ikke kan vaksinere seg av helseårsaker.

"Tall fra norske FHI viser at uvaksinerte har i underkant av 8 ganger så stor risiko for innleggelse på sykehus for covid-19 sammenliknet med fullvaksinerte.
FHI-rapporten fra første uken i november viser at selv om uvaksinerte nå utgjør et klart mindretall av befolkningen, sto de for 47 prosent av sykehusinnleggelsene i uke 44."


"I Nederland ser Folkehelseinstituttet, RIVM, samme tendens.
Sjansen for at en vaksinert blir så syk at vedkommende blir innlagt på sykehus med corona er 17 ganger mindre enn for en uvaksinert. Det er dessuten 33 ganger mindre sjanse for at en vaksinert må inn på intensivavdelingen på sykehuset, ifølge RIVM."

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...gt-i-nederland
En ting som forundrer meg er det generelle fraværet av debatt om opprustning av helsevesenet.
Man skulle tro at dette ville være førsteprioritet, særlig i et valgår. Men nei, her kjørte de på med
"det vanlige", pluss Erna sin lille "avskjedsbonus" i form av tiltakslettelse og samfunnsgjenåpning.

Etter mitt skjønn burde helse prioriteres tungt, da særlig med tanke på kapasitet på sykehus.
Det er ikke engang en ny problemstilling, overarbeidet og utslitt helsepersonell har vært et
kjent problem i årevis. Når så denne pandemien kom, burde det være kort vei til erkjennelse.

Neste gang kan vi bli råket av en pandemi som ikke lar seg dempe av munnbind og avstand.
Da bør vi ikke ha et helsevesen som går i knestående av et par hundre flere pasienter enn normalt.

Helsebudsjettet bør prioriteres langt høyere enn f.eks. forsvarsbudsjettet.
Sist endret av PVestlandia; 15. november 2021 kl. 16:09.