Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6357
Hei,

Jeg har bestilt et produkt fra en bedrift og har mottatt dette produktet. Dagen etter jeg mottok varen min ringer posten og sier det kommer en pakke til meg. Jeg er ikke hjemme da de ringer, og Posten sier de legger varen utenfor døren min/huset. Jeg venter i dette tidsrommet på mange pakker fra ebay og andre steder.

Da jeg kommer hjem flere dager senere finner jeg ingen pakke - og tenker ikke videre over dette ettersom jeg antar pakken er levert på postkontoret i stedet og venter på hentelapp.

Etter vel en uke ringer bedriften som jeg har bestilt fra (og mottatt produktet mitt) og sier de ved en feil har sendt meg 2 like produkter. De peker så til Bring sin logg hvor vare er utlevert "til meg" - selvom jeg ikke har vært hjemme.

De krever nå retur av varen som jeg ikke har fått - og sier dersom jeg ikke returnerer varen blir jeg fakturert for denne. Jeg har letet utenfor hele huset, samt alle mulige steder i området for å se etter varen - den er rett og slett ikke her.


Hva gjør jeg i denne situasjonen?
Posten/Bring sitt ansvar. Har de lagt den utenfor hos deg uten ditt samtykke må nok de ta den på sin kappe
Jeg ble jo ringt av Bring - hvor de sa at en vare skulle leveres - og jeg sa jeg ikke var hjemme. De sa da at varen ble lagt utenfor mitt bosted.

Jeg trodde jo i dette tilfellet at dette var noe jeg hadde bestilt til meg - og da jeg kom hjem fant jeg ikke noe vare. Nå krever bedriften oppgjør for noe jeg ikke har bestilt eller mottatt.

Jeg kan vel ikke økonomisk bli holdt ansvarlig for en vare jeg ikke har bestilt som er bortkommet?

- Hva om i dette tilfellet noen hadde sendt meg et produkt til 1 million kroner ved en feil, og jeg ikke vet hva som er på vei - i min viten er dette et av produktene jeg venter på som er bestilt via ebay eller annet - og sier ok til levering på dør - Jeg kan da ikke holdes ansvarlig da? Virker jo helt absurd?
Sist endret av Fridtjoff47; 4. mars 2021 kl. 00:34.
Har du lagt frem saken for dem? Fortalt det slik som du forteller det her?
Har ikke allverden med peiling, men vet du kan få klagd på en eventuell faktura, slik at renter og slikt stilles i bero mens saken løses.

Jeg hadde ivertfall ikke betalt dem noe.
Ja - Jeg har forklart dem situasjonen både på telefon og på epost.

Ved hver kontakt vi har enten eller - går de bare tilbake på at "Bring sin logg sier varen er levert til deg", og "Returner varen innen 7 dager ellers fakturerer vi deg for det ekstra produktet".
De har uansett bevisbyrden. Send avsender en mail og si at du bestrider at du har fått varen utlevert. Antar at de ikke kjører saken videre.
Bring må vite hvilket bud som leverte den ut, og spørre hvor h*n puttet varen. Hvis den ble levert på trappa di kan jo noen ha stjålet den.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Det må da vel være avsender sitt ansvar å passe på at tjenesten som er brukt for å frakte vare til mottaker leverer varen? Her er det vel avsender som er kunden til posten, ikke du? For alt du vet så har jo ikke pakken engang blitt levert hjem til deg.. Dette må jo være en sak mellom avsender å posten, og sånn jeg ser det så kan du heller kreve at avsender sender deg en ny pakke eller at du får refundert beløpet du har betalt for varen som du ikke har mottatt, så får heller posten og avsender finne ut av dette.

jeg er ingen ekspert altså
Sist endret av Absurd; 4. mars 2021 kl. 02:46.
Det er bring sitt ansvar. De må bevise at de har levert pakken til deg, å legge den utenfor døren er ikke å anse som "levert".

Når det er sagt så ville jeg gått gjennom historien din, måten du forklarer deg på får deg til å høres skyldig ut.
Det er spesielt å ikke etterlyse en pakke som er levert på døren men som ikke ligger der når du kommer hjem.
Og å forklare dette med at du ofte bestiller ting fra ebay? Heheee..
Slapp helt av, så lenge du ikke har signert på mottatt vare så blir dette mellom leverandør og Bring. De har null hold i ev. "sak" hvis det i en annen realitet hadde havnet der.

Jeg ville ha kontaktet Bring via mail hvor jeg forklarer saken for å så sette saksbehandler (Fra Bring) i kontakt med leverandør.

Du kan ev. samle sammen noe enkelt som beviser at du ikke har vært hjemme i tidsrommet hvor pakken ble levert, for å ha dette å lene deg på hvis nødvendig.
Dette er normal praksis, og spesielt i dagens tider med smitte, om du forteller det er greit å legge fra en pakke, ligger ansvaret på deg. Rent juridisk er det slik det fungerer. Svindler, tyv eller troll...
Sitat av aoakn Vis innlegg
Dette er normal praksis, og spesielt i dagens tider med smitte, om du forteller det er greit å legge fra en pakke, ligger ansvaret på deg. Rent juridisk er det slik det fungerer. Svindler, tyv eller troll...
Vis hele sitatet...
Det er klart det er sånn det blitt og det er jo derfor mottager må godta levering på dør. Spedisjonsfirmaene driver ikke så dårlig butikk at de bare setter fra seg pakker rundt forbi og håper at det går greit på deres egen bekostning.

Eks.fra Posten Norgespakke dør-dør:

«Mottaker bærer risikoen for pakke, og dens innhold, etter at den er levert på avtalt sted av våre bud. Bekreftelse for leveringen er tilgjengelig i sporingsgrensesnittet til mottaker.»

Tips for fremtiden er å registrere leveringssted.

https://www.posten.no/motta/hjemlevering
Sist endret av Dough; 6. mars 2021 kl. 08:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er klart det er sånn det blitt og det er jo derfor mottager må godta levering på dør. Spedisjonsfirmaene driver ikke så dårlig butikk at de bare setter fra seg pakker rundt forbi og håper at det går greit på deres egen bekostning.

Eks.fra Posten Norgespakke dør-dør:

«Mottaker bærer risikoen for pakke, og dens innhold, etter at den er levert på avtalt sted av våre bud. Bekreftelse for leveringen er tilgjengelig i sporingsgrensesnittet til mottaker.»

Tips for fremtiden er å registrere leveringssted.

https://www.posten.no/motta/hjemlevering
Vis hele sitatet...
Det kan nok stemme for både privatpersoner og bedrifter som er kunder hos fraktselskapene, men som forbruker som handler hos en næringsdrivende sier forbrukerkjøpsloven følgende:

Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§14

Så blir det et definisjonspørsmål hva "fysisk besittelse" betyr, men jeg tolker det som at du har varen i hendene ikke på trappa.

Paragraf 7 sier også at "levering skjer når tingen overtas av forbrukeren"

Jeg tolker det som at forbrukeren må ha tingen i hendene før den er overtatt, mens tingen ligger på trappa er den midt i overtagelsen.

Så dersom ei pakke forsvinner under transport (også etter levering på trappa) så ligger ansvaret på avsenderen som har tatt risikoen med å tilby frakt alternativ som har risiko for svinn.

Det samme gjelder nettbutikker som tilbyr brevpost som frakt, det er en kalkulert risiko for svinn bakt inn i prisen.