Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  596 62300
Det største problemet med innvandring i norge er hverken at vi tar inn somaliere eller andre, problemet er at vi i norge tar inn de "værste" invandrerne. de som ikke kommer inn andre plasser kommer hit. bare å se på mullah krekar. og hadde vi de samme problemene med innvandrere på 70 tallet når vi hadde arbeidsinnvanndring fra pakistan? nei.
når man tar inn de man tar inn sier det seg selv at vi får problemer.
Sitat av Provo Vis innlegg
Spiller ingen rolle hva du "ser på det som". Har de norsk statsborgerskap er de per definisjon nordmenn. Det er derfor feil å si at det bor 11,4% utlendinger i Norge.
Vis hele sitatet...
Du er nok litt for sjølvsikker her. Det finst ingen definisjon som slær fast at "nordmann" er det same som norsk statsborger. Det tyder enkelt og greitt «mann (menneske) frå nord», og er ein peikar tilbake på tidi Noreg var nokså homogent og den etniske mobiliteten langt mindre. Sidan kom nasjonsbyggingsprosjektet — også med etniske undertonar. Det er derfor det ikkje finst noko reint fram fasitsvar på kva nordmenner er og ikkje er. Det er fyrst og fremst eit historisk perspektiv på samfunnet og folki i Noreg.

For at innvandrarar av andre og tridje generasjon skal bli "nordmenner", må det koma eit nytt nasjonsprosjekt med statsborgarskap i sentrum. SV har vori innom tanken fleire gonger, men det er lell ein del skepsis. Noko av poenget med nasjonalstaten er at makti ikkje skal vera bundi til eit abstrakt statsapparat (som hos dei gamle kongeriki), men til eit folk — det vil grovt seia ein utvida familie, kvar verdiane og rituali er ganske like. Det er derfor mange politikarar vil normalisere innvandrarkulturen, til dømes kjønnslemlesting eller halal-slakt eller Islam, til noko meir historisk norsk. Det er den einaste måten å halde på nasjonsprosjektet og samstundes unngå parallellsamfunn, som med tidi kan bli til eigne nasjonsprosjekt (jmfr. Kosovo).
Sitat av Provo Vis innlegg
Jammen i alle dager da, mann. Selvsagt er det en påstand! Hva tror du en påstand er?
Vis hele sitatet...
Det er rett og slett ikke en påstand, det er fakta og bevist.

Sitat av Provo Vis innlegg
Har jeg heller ikke påstått. Du sa deg derimot enig i resonnementet om at et menneske er en større trussel dersom det er tilhenger av den islamske religion, og mente det var andres oppgave å finne informasjon som kan bekrefte eller avkrefte dette.
Vis hele sitatet...
Ikke islamske religion spesifik, men noen grupper/ miljøer.
Muslimske miljøer/grupper "Vs" Syklubb.

Og, bare for å legge til, finn en kristen selvmordsbomber.
Og de som sprenger seg selv mens de leser fra koranen er bare tull da?

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg skummet over den, ja, men ettersom det tydelig er en svært pro-israelsk blogg som kildehenviser til en meget anti-islamsk side uten særlig troverdighet, samt at man ikke har sammenliknende statistikk, men bare oppramsinger av tilfeller, og de fleste tilfellene ikke ser ut til å være religiøst motivert, så tar jeg ikke siden særlig seriøst. Hovedpoenget mitt med posten var å påpeke at når du kommer med en påstand så er det også du som har ansvaret for å bevise denne påstanden, og å påpeke fakta rundt følgende tema:
Vis hele sitatet...
Det var 2 statistikker, og det er ingen Pro-Israelsk blogg.
Israel Muse Portal
Central Source for News & Information relating to Israel.

The list below, compiled by "thereligionofpeace.com", of terrorist attacks committed by Muslims since 01/01/2010 till 17/09/2010 (a rate of about four or five a day) is incomplete because only a small percentage of attacks are picked up by international news sources, even those resulting in multiple loss of life.

Og en bekreftet statistikk på wiki som jeg også postet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Spiller ingen rolle hva du "ser på det som". Har de norsk statsborgerskap er de per definisjon nordmenn. Det er derfor feil å si at det bor 11,4% utlendinger i Norge.
Vis hele sitatet...
De har likevel Innvandret til Norge, og er innvandrere.
5,4 % av de har ikke visum.


Sitat av Provo Vis innlegg
Noen poster tidligere siterte jeg offisielle dokumenter angående statsborgerskap fra Utlendingsdirektoratet. Der står det blant annet at man må oppfylle reglene for permanent oppholdstillatelse og ha vært i Norge i 7 av de siste 10 år for å kunne få norsk statsborgerskap. Det du sier er altså bare tull – man kan ikke bare finne opp fakta som passer ens agenda, og du fremstår som useriøs og kunnskapsløs når du gjør det.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ikke at man fikk visum etter 2 år, les det på nytt så skjønner du det.
Jeg sa at man kan likegodt få visum etter 2 år, du har likevel innvandret.

Og da du bare reply'er til dette og ikke noe annet av faktaen som ble skrevet er det du som virker useriøs og kunnskapsløs.

Og les bedre, kanskje du forstår.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvordan kan det ikke være en påstand? Du/dere påstår at det å være muslim medfører at du er en større trussel enn et tilfeldig annet menneske, via et ganske dårlig eksempel om syklubber og idrettslag. Jeg må si jeg blir litt nysgjerrig på hva du tror en påstand er
Vis hele sitatet...
Igjen, noen muslimske miljøer/grupper. Ikke mennesket, igjen les.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er heller ikke "absurd" eller "ulogisk" (sistnevnte igjen et begrep det kan virke som du ikke helt vet hva betyr) å anta at det ikke nødvendigvis er noen signifikant korrelasjon mellom islam og terrorisme – kanskje er det feil, men det er aldeles ikke "absurd" eller "ulogisk", så du klarer ikke å sno deg unna bevisbyrden med det.
Vis hele sitatet...
Såklart er det absurd å mene at det ikke er en sammenheng mellom Islam og terrorisme idag. Du er virkelig ikke så naiv.
http://www.nationmaster.com/cat/ter-terrorism

Og hvordan kan du påstå at jeg ikke vet hva ulogisk er?
Hva for noe tull er det du finner på da du ikke har noe konkret fakta.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg skummet over den, ja, men ettersom det tydelig er en svært pro-israelsk blogg som kildehenviser til en meget anti-islamsk side uten særlig troverdighet
Vis hele sitatet...
Det du kommer med her er rent tull, Noe du sikkert har funnet på siden du benekter fakta, akkurat som kreasjonister.

Det er ingen Pro-Israelsk blogg, det er en fakta side.
Og den lange statistikken er til og med "incomplete" mangler ganske mange terror angrep.
Vil bare legge til, uten på noen som helst måte være enig med Provos kveruleringer, at han har rett angående hva en påstand er.

Å påstå at terrorister i hovedsak er muslimer er en påstand, men den er såpass sannsynlig (det er på nyhetene så å si hver eneste dag) at det ikke er nødvendig å bevise ytterligere. Hvis man skulle systematisk bevist hver sabla påstand til minste detalj hver eneste gang så hadde man ikke fått debatert. Det er kun nødvendig å henvise til alle nyhetsinnslagene når bevis blir bedt om, slik Provo tilsynelatende gjør. Men egentlig sier dette ikke noe annet enn at vedkommende da bedriver kverulering, hvor sannsynlig er det at vedkommende ikke kjenner til nyhetsinnslagene?

Det Provo prøver å gjøre her er å stagnere debatten med hva jeg kaller en retorisk mur. Finnes garantert bedre definisjoner gjort av andre da men. Uansett er dette skittent gjort, her skal vi debattere, ikke kverulere.

Vil forresten si det Uppdali sa er prima, kunne ikke vært bdre.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Vil bare legge til, uten på noen som helst måte være enig med Provos kveruleringer, at han har rett angående hva en påstand er.

Å påstå at terrorister i hovedsak er muslimer er en påstand, men den er såpass sannsynlig (det er på nyhetene så å si hver eneste dag) at det ikke er nødvendig å bevise ytterligere. Hvis man skulle systematisk bevist hver sabla påstand til minste detalj hver eneste gang så hadde man ikke fått debatert. Det er kun nødvendig å henvise til alle nyhetsinnslagene når bevis blir bedt om, slik Provo tilsynelatende gjør. Men egentlig sier dette ikke noe annet enn at vedkommende da bedriver kverulering, hvor sannsynlig er det at vedkommende ikke kjenner til nyhetsinnslagene?

Det Provo prøver å gjøre her er å stagnere debatten med hva jeg kaller en retorisk mur. Finnes garantert bedre definisjoner gjort av andre da men. Uansett er dette skittent gjort, her skal vi debattere, ikke kverulere.

Vil forresten si det Uppdali sa er prima, kunne ikke vært bdre.
Vis hele sitatet...
Herregud, du farer bare med svada.
Å påstå at terrorister i hovedsak er muslimer er en sterk påstand, jeg har vist til statistikker som tyder på det motsatte. Da hjelper det faen meg lite at du sier det er i VG hver dag vettu.

Eksempel:
Alle pedofile er overgripere, bare se på overskriften på vg.no liksom!
Sitat av Widow Vis innlegg
Herregud, du farer bare med svada.
Å påstå at terrorister i hovedsak er muslimer er en sterk påstand, jeg har vist til statistikker som tyder på det motsatte. Da hjelper det faen meg lite at du sier det er i VG hver dag vettu.

Eksempel:
Alle pedofile er overgripere, bare se på overskriften på vg.no liksom!
Vis hele sitatet...
Herregud, du farer bare med svada.
En påstand som «alle pedofile er overgripere» hadde vært et gyldig eksempel om sammenlikningen var «alle muslimer er terrorister», men det er jo ikke tilfellet. «Tilnærmet alle terrorister er muslimer» ville derimot blitt omtrent det samme som «tilnærmet alle pedofile er menn», som ironisk nok også stemmer. Tror du skal tenke litt før du åpner kjeften, naive dåre.
Sist endret av Kyrios; 1. januar 2011 kl. 22:05.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...n-in-Iran.html

Kan du si meg hvilket land man ikke blir henrettet i da, eller de landene du ikke får noe straff i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Algerie, Marokko, Tunisia blant annet.

Å finne et av de mest ekstreme islamske landene og bruke det som eksempel, blir litt dumt.

Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Nei jeg syns Muslimer i Norge er tilliten verdig, og som du leste skrev jeg at jeg var enig med deg.
Men hvis du vil ha bevis for at de ikke er det, mot min egen mening altså kan du spørre om statistikk på narkotika og volds økning.
Vis hele sitatet...
Vi snakker om teorrisme, ikke narkotika og volds økning. Mener du plutselig nå at vi skal overvåke muslimske miljøer på grunn av narkotika?

Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Du motbeviste ingen ting, du beviste bare at vi kaster ut et fåtall av kriminelle.
Vis hele sitatet...
Heh, leser du i det hele tatt hva du selv skriver?
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Og hvis en utlending, uten Norsk statsborgerskap, gjør en kriminell handling, lar vi de til og med bli i Norge. Vi skulle sendt de ut på flekken de stjeler en sjokolade fra butikken, eller raner Rema1000. Men vi er for redd for å bli kalt rasistisk. Det er ikke rasisme, det er å ta forholdsregler.
Vis hele sitatet...
Jeg motbeviste dette ved a vise til at faktisk utlendinger uten Norsk statsborgerskap som gjør en kriminell handling blir sendt hjem.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Begynner du virkelig å prate om religionsfrihet da vi snakker om Islam, Det blir latterlig.

Christianity 77.2%
Non-religious 18.7%
Islam 2.1%
Judaism 0.2%
Others 1.8%

Roman Catholicism has long been the main religion of Spain, but it has no longer official status by law.

Det går under kristendom, og Spania er medlem i United Nations, European Union, NATO, OECD, and WTO.
Selvom Norge ikke har "skriftlig medlemskap" i EU er vi mer eller mindre "medlem"
Uheldigvis.

Disse samarbeidsgruppene gjør at ja vi har på en måte "lov/ mer rett" til å immigrere til disse land, siden vi har langt mer en bare samarbeid.

Og folket selv har godtatt det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du forstod. Du vil fjerne religionsfriheten fra Norge, bare fordi de ikke har det i noen muslimske land? Dette er hva jeg syns er latterlig.
Så du mener at nordmenn som drar til Spania skal automatisk bruke kulturen i Spania og bli romersk-katolske?

PS: Det forskjell på protestantisk og romersk-katolsk.

Sitat av Kyrios Vis innlegg
Herregud, du farer bare med svada.
En påstand som «alle pedofile er overgripere» hadde vært et gyldig eksempel om sammenlikningen var «alle muslimer er terrorister», men det er jo ikke tilfellet. «Tilnærmet alle terrorister er muslimer» ville derimot blitt omtrent det samme som «tilnærmet alle pedofile er menn», som ironisk nok også stemmer. Tror du skal tenke litt før du åpner kjeften, naive dåre.
Vis hele sitatet...
Hva er det du driver med? Har du lest de siste sidene i tråden eller bestemt du deg for å plutselig komme inn og skrive dritt?
Jeg har vist kilder på det motsatte, at de fleste terrorister ikke er muslimer. Hittil har det ikke kommet noen bra statistikker som beviser det motsatte.
Sist endret av Widow; 1. januar 2011 kl. 22:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petter H Vis innlegg
Å påstå at terrorister i hovedsak er muslimer er en påstand, men den er såpass sannsynlig (det er på nyhetene så å si hver eneste dag) at det ikke er nødvendig å bevise ytterligere. Hvis man skulle systematisk bevist hver sabla påstand til minste detalj hver eneste gang så hadde man ikke fått debatert. Det er kun nødvendig å henvise til alle nyhetsinnslagene når bevis blir bedt om, slik Provo tilsynelatende gjør.
Vis hele sitatet...
Nyhetsinnslaga seier strengt tatt ingenting, med mindre du antar at media skriv nøyaktig like mykje om alle terrorangrep, rapporterer alle aksjoner og forsøk med lik vekt, og er fullstendig objektive i si rapportering. Så stor tiltru til media har eg ikkje, og da er grundig statistikk eit nyttig hjelpemiddel.

Når nokon vil gjennomføre så sterke tiltak som å overvake heile religioner bør dei kunne komme med noko som underbygger det tiltaket. Om dei ikkje har det så bør dei gjerne skaffe seg det før dei ytrer seg?

Sitat av Kyrios Vis innlegg
Herregud, du farer bare med svada.
En påstand som «alle pedofile er overgripere» hadde vært et gyldig eksempel om sammenlikningen var «alle muslimer er terrorister», men det er jo ikke tilfellet. «Tilnærmet alle terrorister er muslimer» ville derimot blitt omtrent det samme som «tilnærmet alle pedofile er menn», som ironisk nok også stemmer. Tror du skal tenke litt før du åpner kjeften, naive dåre.
Vis hele sitatet...
At påstanden er samanliknbar med ein annan påstand som er sann vil ikkje sei at påstanden er sann. Poenget var antakeleg ikkje at den konkrete overskrifta var observert, men at det å vise til media for å få inntrykk av faktiske forhold er så godt som verdiløst.
Sitat av slashdot Vis innlegg
eg meiner det ikkje kan rettferdiggjerast å overvake ei stor gruppe basert på fåtallet
Vis hele sitatet...
Mener du også at det ikke kan rettferdiggjøres å innkalle mistenkte til avhør fordi flertallet av alle mistenkte er uskyldige?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du ikkje kan akseptere andre sine meininger så har du et ekstremt dårlig utgangspunkt for debatt.
Vis hele sitatet...
Det aller mest grunnleggende å akseptere i en debatt, eer de andre debattantene sin rett til å gå hjem hvert til sitt når debatten er over, og bestemme over sitt eget liv. Du mangler denne respekten.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ein ting er at du ikkje er einig, men å settje seg på sin høge hest og hevde du sit med den totale sanninga, når noko slikt som 99.9% av befolkinga er ueinig på eitt eller fleire punkt er rimelig ekstremt.
Vis hele sitatet...
Ja, dessverre har det blitt ekstremt å være virkelighetsorientert i dag.

Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Er det ingen der ute som faktisk er imot å la landets kultur og historie gå til grunne med et flerkulturelt samfunn.
Vis hele sitatet...
There are three possible interpretations of this claim: (a) “We have a right to preserve the racial makeup of our culture”; (b) “We have a right to preserve the language of our culture”; and (c) “We have a right to preserve our lifestyle choices.” Let us consider them in that order.

If by “We have a right to our culture” opponents of immigration are speaking of a right to preserve the racial makeup of their culture, then what they seek is not to protect American culture but to “achieve” something on the order of Nazi culture. Nothing more need be said about that.

As to preserving the use of English in America: In one sense, Americans have both a moral right and a political need to do so; in another sense, however, they have no such right or need. An official national language is necessary for the purpose of clarity and consistency in government documents and legal proceedings. In America, that language obviously should be English, the language on which the country was built. But there is no such thing as a right to force someone to speak English, or to bar him from speaking Spanish or French or any other language. That said, just as American immigrants throughout history have learned to speak English out of practical necessity, so most American immigrants today eventually learn to speak English out of practical necessity: The ability to speak English makes one more competitive in the free market. The major shelters from this necessity are: (1) the welfare state, which substantially obviates the need for immigrants to compete, and (2) the status of “illegal alien,” which gives rise to black markets in which English is unnecessary. Americans concerned about immigrants learning English should oppose welfare programs and advocate a policy of open immigration, under which the now thriving black markets would wither away.

Finally, if by “We have a right to our culture” opponents of immigration are speaking of a right to their lifestyle preferences—their music, their cuisine, their mode of dress, and so forth—then they should be arguing not against immigration but for open immigration: The right to one’s lifestyle preferences means the right to one’s pursuit of happiness (i.e., the right to seek the values of one’s choice), which one exercises by acting on one’s own judgment while respecting the right of others—including immigrants—to do the same.

The only culture to which anyone can have a right is a culture of respect for and protection of individual rights. Fortunately for those who love and want to preserve American culture, the principle of individual rights is the basic principle of that culture; respect for that principle is an essential characteristic of a true American; and foreigners who immigrate to America, for the most part, embody that characteristic.

The “We have a right to our culture” argument against immigration is at worst unspeakably evil and at best an argument for open immigration.

(Craig Biddle)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Mener du også at det ikke kan rettferdiggjøres å innkalle mistenkte til avhør fordi flertallet av alle mistenkte er uskyldige?
Vis hele sitatet...
Det er ein stråmann. Eg har jo skreve gjentatte ganger at eg ikkje har innvendinger mot overvåking av ekstremistmiljøer. Eg ser heller ikkje prinsipielle problem med å overvåke eller innkalle til avhør basert på indisier. Å overvåke eller innkalle til avhør på bakgrunn av så generelle trekk som religion har eg forklart gjentatte ganger at eg har to innvendinger mot: ei av teknisk art (støy-signal-forhold) og av etisk art.

Resten av innlegget er rimeleg offtopic, og eg har ikkje til hensikt å kommentere det.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Det største problemet med innvandring i norge er hverken at vi tar inn somaliere eller andre, problemet er at vi i norge tar inn de "værste" invandrerne.
Vis hele sitatet...
En helt korrekt observasjon. Det virkelige problemet er ikke innvandring, men velferdsstaten. Det er velferdsstaten i kombinasjon med svært lave straffer som gjør at Norge tiltrekker seg kriminelle og snyltere i stedet for produktive og lovlydige innvandrere.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
En helt korrekt observasjon. Det virkelige problemet er ikke innvandring, men velferdsstaten. Det er velferdsstaten i kombinasjon med svært lave straffer som gjør at Norge tiltrekker seg kriminelle og snyltere i stedet for produktive og lovlydige innvandrere.
Vis hele sitatet...
Min påstand er at Norge tiltrekker seg lovlydige og ordentlige innvandrere som bidrar og utvikler det Norske samfunnet til det positive.

Det er velferdsstaten i kombinasjon med gode arbeidsmuligheter som tiltrekker seg produktive og lovlydige innvandrere. Akkurat slik det er i Norge IDAG!

"Kall en spade for en spade"
Sist endret av BaJa; 2. januar 2011 kl. 02:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
En helt korrekt observasjon. Det virkelige problemet er ikke innvandring, men velferdsstaten. Det er velferdsstaten i kombinasjon med svært lave straffer som gjør at Norge tiltrekker seg kriminelle og snyltere i stedet for produktive og lovlydige innvandrere.
Vis hele sitatet...
Det poenget har m.a. Provo diskutert tidlegare i tråden, og forsåvidt tilbakevist delar av grunnlaget for. Kort sagt kjem kriminalitet i vesentleg grad an på sosial klasse, og en kan gjerne sei at integreringsarbeidet ikkje er perfekt eller godt nok, men det vil ikkje dermed sei at det er ein fundamental feil ved velferdsstaten.

Vil ein gjere noko med kriminalitet er eit av dei tiltaka ein bør sjå på korleis ein skal sørge for å få folk ut i jobb med god nok inntekt til å overleve på, uavhengig av etnisk bakgrunn.

Forøvrig er dette feil plass å diskutere velferdsstaten sine meritter på, så vennligst avstå fra den diskusjonen her.
Velferdsstaten straffer de produktive og belønner snyltere. Tror du det er produktive mennesker eller snyltere som tiltrekkes av et slikt samfunn?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Vil ein gjere noko med kriminalitet er eit av dei tiltaka ein bør sjå på korleis ein skal sørge for å få folk ut i jobb med god nok inntekt til å overleve på, uavhengig av etnisk bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Det man bør gjøre er å deregulere arbeidsmarkedet, slik at barrieren for å komme ut i jobb blir lavere.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Velferdsstaten straffer de produktive og belønner snyltere. Tror du det er produktive mennesker eller snyltere som tiltrekkes av et slikt samfunn?



Det man bør gjøre er å deregulere arbeidsmarkedet, slik at barrieren for å komme ut i jobb blir lavere.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du av egne erfaring skal konkludere såpass?

Velferdsstaten straffer de produktive og belønner snyltere?
Hva mener du med det?

Jeg er ganske produktiv, og føler meg ikke akkurat straffet.
Jeg har også vært snylter og følte meg ikke akkurat belønnet.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Velferdsstaten straffer de produktive og belønner snyltere?
Hva mener du med det?
Vis hele sitatet...
De som er flinkest til å produsere varer og tjenester for andre mennesker, får straffeskatt, som blant annet brukes til å finansiere produkter og tjenester som ikke ville overlevd i et fritt marked. Myndighetene går således inn og belønner de mindre produktive og straffer de produktive, dvs. de som faktisk har til formål å skape produkter og tjenester som forbrukerne etterspør. I tillegg er det et faktum at den norske velferdsstaten gjør det mulig for snyltere og uansvarlige mennesker å leve på andres produktivitet og ansvarlighet.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 2. januar 2011 kl. 02:34.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
De som er flinkest til å produsere varer og tjenester for andre mennesker, får straffeskatt, som blant annet brukes til å finansiere produkter og tjenester som ikke ville overlevd i et fritt marked. Myndighetene går således inn og belønner de mindre produktive og straffer de produktive, dvs. de som faktisk har til formål å skape produkter og tjenester som forbrukerne etterspør. I tillegg er det et faktum at den norske velferdsstaten gjør det mulig for snyltere og uansvarlige mennesker å leve på andres produktivitet og ansvarlighet.
Vis hele sitatet...
Diskusjonen startet med at John Galt linket til denne teksten: http://vegardmartinsen.com/islamdene...landeplage.htm
og du beskyttet at overvåkingen av alle muslimske miljøer er nødvendig.
Med engang du blir dratt inn et hjørne, så drar du frem velferdsstaten, tvang osv osv. Det er ikke hva vi diskuterer.
Hold deg til topic!
Sitat av uppdali Vis innlegg
Du er nok litt for sjølvsikker her. Det finst ingen definisjon som slær fast at "nordmann" er det same som norsk statsborger. Det tyder enkelt og greitt «mann (menneske) frå nord», og er ein peikar tilbake på tidi Noreg var nokså homogent og den etniske mobiliteten langt mindre. Sidan kom nasjonsbyggingsprosjektet — også med etniske undertonar. Det er derfor det ikkje finst noko reint fram fasitsvar på kva nordmenner er og ikkje er. Det er fyrst og fremst eit historisk perspektiv på samfunnet og folki i Noreg.
Vis hele sitatet...
La oss da si at du velger å definere "nordmann" som en person med norsk etnisk bakgrunn – det er likevel feil etter normale definisjoner å kalle en person med norsk statsborgerskap for "utlending", og det er nettopp det som er poenget. Derfor finner jeg det i beste fall misvisende når man påstår, som GypsyWagon gjør, at det er 11,4% utlendinger i Norge.

Sitat av GypsyWagon
Det er rett og slett ikke en påstand, det er fakta og bevist.
Vis hele sitatet...
Det kan være så bevist du bare orker. Det er likevel en påstand.

Sitat av GypsyWagon
Og, bare for å legge til, finn en kristen selvmordsbomber.
Og de som sprenger seg selv mens de leser fra koranen er bare tull da?
Vis hele sitatet...
Kristne selvmordsbombere finner du nok lite av. Derimot finner du kristne kafésprengere i Nord-Irland, for eksempel. Timothy McVeigh var også kristen og sto bak Oklahoma City-bombingen. At noen sprenger seg selv mens de leser fra koranen betyr ikke at muslimer nødvendigvis har en større sannsynlighet for å begå terrorhandlinger enn andre. Det er også en stor sannsynlighet for at en eventuell korrelasjon skyldes ting som levekår og ikke religion – og en stempling av muslimer som terrorister går dermed hardt utover helt vanlige mennesker som tilfeldigvis tror på den samme religionen.

Sitat av GypsyWagon
Det var 2 statistikker, og det er ingen Pro-Israelsk blogg.
Vis hele sitatet...
Vel, det er en blogg, og den er utvilsomt pro-israelsk. Kilden de har hentet statistikken fra er meget tydelig anti-islamsk. På grunn av mangelen på balanse finner jeg ikke disse særlig tillitsvekkende. I tillegg er det ikke statistikk, men en oppramsing av tilfeller.

Sitat av GypsyWagon
Og en bekreftet statistikk på wiki som jeg også postet.
Vis hele sitatet...
Lite statistikk å hente der og. Men artikkelen linker jo videre til Europol som har litt statistikk. De kan blant annet fortelle at kun 0,3% (1/294) av gjennomførte og forsøkte terrorhandlingene i EUs medlemsland i 2009 ble utført av islamister. Tallene for 2006, 2007 og 2008 er henholdsvis 0,2% (1/472), 0,7% (4/583) og 0% (0/515). Det gir at islamister kun står bak 0,3% (6/1864) av terrorhandlingene begått eller forsøkt begått i EUs medlemsland i løpet av de siste 4 årene. Det bor 16 millioner muslimer i EU, og kun 6 terrorhandlinger er utført av islamister de siste 4 årene, så det er helt tydelig at en person ikke trenger å utgjøre noen større trussel fordi om han eller hun er muslim.

http://www.europol.europa.eu/publica.../TESAT2009.pdf
http://www.europol.europa.eu/publica.../Tesat2010.pdf

Sitat av GypsyWagon
Jeg skrev ikke at man fikk visum etter 2 år, les det på nytt så skjønner du det.
Jeg sa at man kan likegodt få visum etter 2 år, du har likevel innvandret.
Vis hele sitatet...
Du antyder vel ganske tydelig at man kan få statsborgerskap etter 2 år, men hvis det ikke var det du mente så er det bra vi har fått avklart det, i det minste. Det er dessuten forskjell på visum og statsborgerskap.

Sitat av GypsyWagon
Igjen, noen muslimske miljøer/grupper. Ikke mennesket, igjen les.
Vis hele sitatet...
Et miljø består av mennesker. Hvordan har du tenkt til å overvåke et miljø uten å overvåke individene? For all del, er det grunn til å mistenke at en gruppe er villige til å begå terrorhandlinger bør de absolutt overvåkes, men at de er muslimer betyr, som vist over, ingenting i forhold til hvorvidt de er villige til å begå terrorhandlinger eller ei.

Sitat av GypsyWagon
Og hvordan kan du påstå at jeg ikke vet hva ulogisk er?
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at du har misforstått hva logikk dreier seg om når du sier det er "ulogisk" å anta at personer som tror på islam ikke har større risiko for å begå terrorhandlinger enn andre inntil det motsatte er solid bevist. Det virker heller som du tror "ulogisk" er synonymt med "usannsynlig".

Sitat av GypsyWagon
Det er ingen Pro-Israelsk blogg, det er en fakta side.
Og den lange statistikken er til og med "incomplete" mangler ganske mange terror angrep.
Vis hele sitatet...
Det er en blogg. Og den inneholder tilsynelatende ingen artikler som er kritiske til Israel, og gitt deres posisjon i en ganske voldsom okkupasjonssituasjon er det mildt sagt besynderlig. Hvis du ser på listen over "venner" på siden er det i hovedsak andre pro-israelske blogger, og ingen som er kritiske.

Det du refererer til som "statistikk" er ikke statistikk. Det er en oppramsing av enkelttilfeller, og det kan på ingen måte sies å være statistikk. Det sier heller ingenting om det som er spørsmålet her; nemlig hvorvidt det er grunn til å anta at en tilfeldig person du stopper på gata, for eksempel her i Norge, har en større sannsynlighet for å begå terrorhandlinger hvis den personen er muslim.

Sitat av Petter H
Hvis man skulle systematisk bevist hver sabla påstand til minste detalj hver eneste gang så hadde man ikke fått debatert.
Vis hele sitatet...
Enkelte påstander er så alvorlige og har så mange konsekvenser at de må forsvares. En påstand om at alle muslimske miljøer bør overvåkes fordi det er så stor sannsynlighet for at de begår terrorhandlinger er ekstremt alvorlig. Hvis du tror at slike påstander bør aksepteres uten annet bevis enn at du personlig mener VG har så mange overskrifter om det, så må du rett og slett tro om igjen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Derfor finner jeg det i beste fall misvisende når man påstår, som GypsyWagon gjør, at det er 11,4% utlendinger i Norge.
Vis hele sitatet...
11,4 % innvandrere.

Sitat av Provo Vis innlegg
Kristne selvmordsbombere finner du nok lite av. Derimot finner du kristne kafésprengere i Nord-Irland, for eksempel. Timothy McVeigh var også kristen og sto bak Oklahoma City-bombingen.
Vis hele sitatet...
Var det grunnet religion og kan du sende bevis?
Også klart kan du finne 1-2 personer, du kan finne en ekstremt kristen Amerikaner som trur at han må frelse verden med å voldta naboen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Vel, det er en blogg, og den er utvilsomt pro-israelsk. Kilden de har hentet statistikken fra er meget tydelig anti-islamsk. På grunn av mangelen på balanse finner jeg ikke disse særlig tillitsvekkende. I tillegg er det ikke statistikk, men en oppramsing av tilfeller.
Vis hele sitatet...
Kilden de har hentet den fra er media, så du sier media er anti-islamsk?
Ja det er en oppramsing.


Sitat av Provo Vis innlegg
Lite statistikk å hente der og. Men artikkelen linker jo videre til Europol som har litt statistikk. De kan blant annet fortelle at kun 0,3% (1/294) av gjennomførte og forsøkte terrorhandlingene i EUs medlemsland i 2009 ble utført av islamister. Tallene for 2006, 2007 og 2008 er henholdsvis 0,2% (1/472), 0,7% (4/583) og 0% (0/515). Det gir at islamister kun står bak 0,3% (6/1864) av terrorhandlingene begått eller forsøkt begått i EUs medlemsland i løpet av de siste 4 årene. Det bor 16 millioner muslimer i EU, og kun 6 terrorhandlinger er utført av islamister de siste 4 årene, så det er helt tydelig at en person ikke trenger å utgjøre noen større trussel fordi om han eller hun er muslim.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bare fokusere på Europa, hvis de terroriserer i andre kontinenter men ikke Europa betyr det ikke at Europa skal bare glemme det og godta de.
De står for 6% av terrorismen i Verden, mange av terror angrepene havner ikke i statistikken fordi de ikke går under Terror i det/de landene.
Det er alltid veldig vanskelig å lage god internasjonal statistikk over kriminalitet, da forskjellige typer hendelser klassifiseres forskjellig i forskjellige land. Se for eksempel denne «abstracten»: Sverige har tilsynelatende Europas høyeste voldtektstall, men det er mye på grunn av hvilke hendelser man klassifiserer som voldtekt i Sverige. Som El-Zorro skrev.
Alle terrorister er ikke muslimer, men de utgjør større trussel pga, 6% av Terrorisme er fra Muslimer.
http://www.loonwatch.com/2010/01/not...s-are-muslims/

Og alle disse islamske terrorist gruppene er bare tull da?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._organizations

Sitat av Provo Vis innlegg
Du antyder vel ganske tydelig at man kan få statsborgerskap etter 2 år
Vis hele sitatet...
Igjen, Hvis jeg hadde antydet det hadde jeg sagt at du hadde fått det.
Igjen, jeg skrev "Du kunne likegodt ha fått Statsborgerskap eller Visum etter 2 år, du hadde likevel vært innvandrer"
Sier jeg at du får det etter 2 år? Nei.

Sitat av Provo Vis innlegg
Et miljø består av mennesker. Hvordan har du tenkt til å overvåke et miljø uten å overvåke individene? For all del, er det grunn til å mistenke at en gruppe er villige til å begå terrorhandlinger bør de absolutt overvåkes, men at de er muslimer betyr, som vist over, ingenting i forhold til hvorvidt de er villige til å begå terrorhandlinger eller ei.
Vis hele sitatet...
Men et miljø består ikke av alle som du sier, og det er mange forskjellige miljøer/grupper.


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg mistenker at du har misforstått hva logikk dreier seg om når du sier det er "ulogisk" å anta at personer som tror på islam ikke har større risiko for å begå terrorhandlinger enn andre inntil det motsatte er solid bevist. Det virker heller som du tror "ulogisk" er synonymt med "usannsynlig".
Vis hele sitatet...
Argh, da går vi tilbake til Orig. Post.

"Det at det er en viss terror innen for muslimske miljø er verken absurd eller utenfor logikk."
(På siden du sendte stod det For claims outside the realm of logical possibility, especially within the realm of debate, the burden of proof need not be invoked. If a claim contains an absurd or illogical concept such as the claim of a square circle, the entire claim can be dismissed on the grounds of logical incoherence without any need to invoke burden of proof.) Nettopp, pga det som står i linken ulogisk eller absurd, og det er verken absurd eller ulogisk!

Les det over, igjen så tar du feil av hele setningen.

Som Petter H sa kverulere.

Sitat av Provo Vis innlegg
Enkelte påstander er så alvorlige og har så mange konsekvenser at de må forsvares. En påstand om at alle muslimske miljøer bør overvåkes fordi det er så stor sannsynlighet for at de begår terrorhandlinger er ekstremt alvorlig. Hvis du tror at slike påstander bør aksepteres uten annet bevis enn at du personlig mener VG har så mange overskrifter om det, så må du rett og slett tro om igjen.
Vis hele sitatet...
Igjen bruker du alle
Hvis det er noen som påstår at alle er noe er det faktisk deg, ingen andre har sagt alle, værtfall ikke jeg.

Sitat av Widow Vis innlegg
Vi snakker om teorrisme, ikke narkotika og volds økning. Mener du plutselig nå at vi skal overvåke muslimske miljøer på grunn av narkotika?
Vis hele sitatet...
Tråden er ikke om terrorisme nei,
og du lurte på en grunn for at de ikke var tilliten verdig.




http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._organizations finn alle Islamske terror gruppene.
Sist endret av GypsyWagon; 2. januar 2011 kl. 10:28.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
11,4 % innvandrere.
Vis hele sitatet...
Du er da heller ikke innvandrer om du er født i Norge.

Kan du ikke bare si det du egentlig mener da? At det er 11,4 % mennesker med brun hud og aksent i Norge, og at disse liker du ikke.
Sist endret av Gamgee; 2. januar 2011 kl. 11:48.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Var det grunnet religion og kan du sende bevis?
Vis hele sitatet...
La oss snu den der: Kan du bevise at alle muslimske terrorister har gjort det de gjorde på grunn av religionen? Nei?
Kilden de har hentet den fra er media, så du sier media er anti-islamsk?
Ja det er en oppramsing.
Vis hele sitatet...
Og en oppramsing er noe VELDIG annet enn statistikk. Jeg kan godt ramse opp en liste over KUN kristne terrorister, det vil ikke si at alle terrorister er kristne. Det vil egentlig ikke bety noe i det hele tatt, det er bare en liste over hendelser, akkurat som noen lager lister over filmer, biler, osv.
Du kan ikke bare fokusere på Europa, hvis de terroriserer i andre kontinenter men ikke Europa betyr det ikke at Europa skal bare glemme det og godta de.
De står for 6% av terrorismen i Verden, mange av terror angrepene havner ikke i statistikken fordi de ikke går under Terror i det/de landene.
Det er alltid veldig vanskelig å lage god internasjonal statistikk over kriminalitet, da forskjellige typer hendelser klassifiseres forskjellig i forskjellige land. Se for eksempel denne «abstracten»: Sverige har tilsynelatende Europas høyeste voldtektstall, men det er mye på grunn av hvilke hendelser man klassifiserer som voldtekt i Sverige. Som El-Zorro skrev.
Alle terrorister er ikke muslimer, men de utgjør større trussel pga, 6% av Terrorisme er fra Muslimer.
http://www.loonwatch.com/2010/01/not...s-are-muslims/
Vis hele sitatet...
Hvis disse påstandene stemmer, så motbeviser det egentlig alt du sier om at muslimer er mer sannsynlige terrorister enn andre. Det er vel ca 20-25% av verdens befolkning som bekjenner seg til islam, og dermed burde, rent statistisk, uten å "mene" noe hverken den ene eller andre veien, en tilsvarende prosentandel av terrorisme være "fra muslimer". Men det er den altså i følge dine egne tall ikke, den er faktisk ganske oppsiktsvekkende mye lavere. Faktisk ser det ut til at jøder er de mest triggerhappy ut fra tallene i den artikkelen, og kristne av diverse slag (dessverre ikke spesifisert nærmere) er også mye mer sannsynlige terrorister enn muslimer. Men det betinger jo da altså at du faktisk titter litt på statistikkene du selv henviser til, og tenker gjennom hva de faktisk sier.
Og alle disse islamske terrorist gruppene er bare tull da?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._organizations
Vis hele sitatet...
Næmmen så fint da, en liste til. Jeg kan godt stifte fjorten kristne terroristorganisasjoner her og nå, spiller det egentlig noen rolle? Nei, faktisk ikke.
Igjen, Hvis jeg hadde antydet det hadde jeg sagt at du hadde fått det.
Igjen, jeg skrev "Du kunne likegodt ha fått Statsborgerskap eller Visum etter 2 år, du hadde likevel vært innvandrer"
Sier jeg at du får det etter 2 år? Nei.
Vis hele sitatet...
Du sa faktisk at man kunne få visum og statsborgerskap etter to år, men at du prøver å ro deg unna kan vel ihvertfall være et tegn på at du forstår at du har driti deg ut.
[quote]
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Var det grunnet religion og kan du sende bevis?
Også klart kan du finne 1-2 personer, du kan finne en ekstremt kristen Amerikaner som trur at han må frelse verden med å voldta naboen.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis var ikke handlingen til Timothy McVeigh basert i religion, men det var heller ikke det du spurte om. Hva Nord-Irland-konflikten angår, så er deler av det basert i religionskonflikter mellom protestanter og katolikker. Du ser for øvrig heller ikke ut til å gjøre den distinksjonen selv når det kommer til muslimer.

Tomothy McVeigh:
http://en.wikipedia.org/wiki/Timothy...igious_beliefs

Nord-Irland:
http://atheism.about.com/library/FAQ...ernireland.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/The_troubles

Sitat av GypsyWagon
Kilden de har hentet den fra er media, så du sier media er anti-islamsk?
Vis hele sitatet...
Media? Har du sjekket siden det er snakk om (www.thereligionofpeace.com)? Den siden er så totalt ute av balanse at å ta utsagn derfra som god fisk er mildt sagt risikabelt. La meg sitere et lite utdrag fra deres "about"-side:
Sitat av religionofpeace.com
Islam breeds arrogance and self-absorption. The Quran and Islamic law glaringly define a supremacist ideology which draws the sharpest distinction between those within the group of believers and those without - towards whom arbitrary denigration is cast and hatred, harsh treatment and eternal punishment is prescribed.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at en side som har dette som en del av sin egen beskrivelse er objektiv så bør du revurdere dine evner innen kildekritikk.

Sitat av GypsyWagon
Du kan ikke bare fokusere på Europa, hvis de terroriserer i andre kontinenter men ikke Europa betyr det ikke at Europa skal bare glemme det og godta de.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt at terrorhandlinger utenfor Europa skal glemmes og godtas, men det er da vitterlig i Europa vi bor, og i Europa det ble ytret ønske om overvåkning.

Sitat av GypsyWagon
De står for 6% av terrorismen i Verden
Vis hele sitatet...
Javel? Med tanke på at muslimer står for 21-23% av verdens befolkning så synes jeg da de kom riktig så godt ut av det?

Sitat av GypsyWagon
Og alle disse islamske terrorist gruppene er bare tull da?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._organizations
Vis hele sitatet...
Dette er det flere problemer ved. For det første antyder ikke eksistensen av islamistiske terrorgrupper at en muslim har større sannsynlighet for å være terrorist enn andre, og det bør du forstå selv. Deretter inneholder artikkelen svært få kildehenvisninger, så det er ingen garanti for at informasjonen i det hele tatt stemmer.

Sitat av GypsyWagon
Men et miljø består ikke av alle som du sier, og det er mange forskjellige miljøer/grupper.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? Hva definerer du som et muslimsk miljø, og hva må til for at en muslim ikke ansees å være del av et muslimsk miljø? Vil for eksempel medlemskap i en menighet være nok til å trigge en overvåkning? Bobo mener at alle muslimske miljøer, som da selvsagt innbefatter praktisk talt alle muslimske individer, skal overvåkes. Men du er ikke enig i dette? Hvem helt konkret mener du da skal overvåkes?

Sitat av GypsyWagon
"Det at det er en viss terror innen for muslimske miljø er verken absurd eller utenfor logikk."
(På siden du sendte stod det For claims outside the realm of logical possibility, especially within the realm of debate, the burden of proof need not be invoked. If a claim contains an absurd or illogical concept such as the claim of a square circle, the entire claim can be dismissed on the grounds of logical incoherence without any need to invoke burden of proof.) Nettopp, pga det som står i linken ulogisk eller absurd, og det er verken absurd eller ulogisk!
Vis hele sitatet...
Det sitatet ditt sier er at om person A kommer med en påstand som er innlysende absurd eller logisk ugyldig kan person B avfeie det umiddelbart i stedet for å kreve at person A skal komme med bevis for sine påstander. Dette gagner for det første ikke deg uansett, og har dessuten ingenting med denne situasjonen å gjøre, ettersom påstanden din hverken er absurd eller logisk ugyldig, og normal bevisbyrde gjelder – det vil si at du har ansvaret for å bevise dine egne påstander. Det er du som påstår at muslimer har større sannsynlighet for å begå terror enn tilfeldige andre mennesker – være seg om de er medlem av et idrettslag, en speiderklubb eller en syklubb – og du avkreves derfor bevis for at påstanden din stemmer. Hvis påstanden din hadde vært absurd eller logisk ugyldig så kunne vi andre avfeid den umiddelbart fremfor å kreve at du kommer med bevis, men det er den ikke så vi andre avkrever bevis jamfør normal bevisbyrde. Skjønner du det nå?
Sist endret av Provo; 2. januar 2011 kl. 12:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Alle terrorister er ikke muslimer, men de utgjør større trussel pga, 6% av Terrorisme er fra Muslimer.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at dei er over 20% av jorda si befolking er ikkje det veldig påfallande - tvert imot seier det jo kanskje at religion generelt ikkje er veldig sterk motivasjon for terror, ei heller islam speifikt?

Og med tanke på at terrorisme er såpass sjeldent, så verkar det ikkje som ein god idè å overvake over ein milliard menneske for å stoppe 6% av noko som skjer veldig skjelden. Vi hadde fått mykje bedre ROI ved å senke dødlegheta på vegane med 10% tipper eg...
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._organizations finn alle Islamske terror gruppene.
Vis hele sitatet...
Er ei opplisting interessant, all den tid du ikkje samanliknar med andre kategorier av terrorisme, eller ser på totalt antall aksjoner opp mot andre kategorier? Oh - du gjorde det i forrige avsnitt eg siterte, og då kjem jo faktisk muslimar rimeleg mykje betre frå det enn det ein burde forvente ut frå andelen som er muslimar.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Du er da heller ikke innvandrer om du er født i Norge.

Kan du ikke bare si det du egentlig mener da? At det er 11,4 % mennesker med brun hud og aksent i Norge, og at disse liker du ikke.
Vis hele sitatet...
Så du mener jeg skal være rasistisk?
Det er 11,4% som har innvandret til Norge da. (gjennom årene hvis du gjerne vil)

Sitat av atomet Vis innlegg
Du sa faktisk at man kunne få visum og statsborgerskap etter to år, men at du prøver å ro deg unna kan vel ihvertfall være et tegn på at du forstår at du har driti deg ut.
Vis hele sitatet...
Orig post.
"Du kan likså godt søke om visum og få Norsk statsborgerskap 2 år etter du har kommet, men du er likevel en innvandrer"

Du greier vel å skjønne meningen med den?


Du burde lese alle postene før du hopper inn i en diskusjon
Kommer til å lage et reply til alt, men nå har jeg ikke god tid.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Med tanke på at dei er over 20% av jorda si befolking er ikkje det veldig påfallande - tvert imot seier det jo kanskje at religion generelt ikkje er veldig sterk motivasjon for terror, ei heller islam speifikt?
Vis hele sitatet...
Diskusjonen var om risken ville øke, og statistisk sett vill risken øke.


Og med tanke på at terrorisme er såpass sjeldent, så verkar det ikkje som ein god idè å overvake over ein milliard menneske for å stoppe 6% av noko som skjer veldig skjelden.[/quote]

Og igjen alle
Jeg har ikke sagt alle, har sagt grupper/miljøer.

Sitat av atomet Vis innlegg
La oss snu den der: Kan du bevise at alle muslimske terrorister har gjort det de gjorde på grunn av religionen? Nei?
Vis hele sitatet...
Virkelig?
Jo det kan man, alle de Islamske terror gruppene står for enten beskyttelse av Islam, eller hedre Koranen, etc (Og igjen ikke alle, noen som tolker på annen måte)

Sitat av atomet Vis innlegg
Og en oppramsing er noe VELDIG annet enn statistikk. Jeg kan godt ramse opp en liste over KUN kristne terrorister, det vil ikke si at alle terrorister er kristne. Det vil egentlig ikke bety noe i det hele tatt, det er bare en liste over hendelser, akkurat som noen lager lister over filmer, biler, osv.
Vis hele sitatet...
Som du sikkert så i posten var det 2, den ene var oppramsing den andre var statistikk over forskjellige kontinenter.

Sitat av atomet Vis innlegg
Hvis disse påstandene stemmer, så motbeviser det egentlig alt du sier om at muslimer er mer sannsynlige terrorister enn andre. Det er vel ca 20-25% av verdens befolkning som bekjenner seg til islam, og dermed burde, rent statistisk, uten å "mene" noe hverken den ene eller andre veien, en tilsvarende prosentandel av terrorisme være "fra muslimer". Men det er den altså i følge dine egne tall ikke, den er faktisk ganske oppsiktsvekkende mye lavere. Faktisk ser det ut til at jøder er de mest triggerhappy ut fra tallene i den artikkelen, og kristne av diverse slag (dessverre ikke spesifisert nærmere) er også mye mer sannsynlige terrorister enn muslimer. Men det betinger jo da altså at du faktisk titter litt på statistikkene du selv henviser til, og tenker gjennom hva de faktisk sier.
Vis hele sitatet...
Det var heller ikke poenget, diskusjonen var om det utgjorde en større trussel.
LES


Sitat av atomet Vis innlegg
Du sa faktisk at man kunne få visum og statsborgerskap etter to år, men at du prøver å ro deg unna kan vel ihvertfall være et tegn på at du forstår at du har driti deg ut.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg svart på, vet ikke om du greide å forstå setning men værfall:
Orig post.

"Du kan likså godt søke om visum og få Norsk statsborgerskap 2 år etter du har kommet, men du er likevel en innvandrer."

Skjønner du det nå? (legg merke til Du kan likså godt)
Sist endret av GypsyWagon; 2. januar 2011 kl. 13:11.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Så du mener jeg skal være rasistisk?
Det er 11,4% som har innvandret til Norge da. (gjennom årene hvis du gjerne vil)
Vis hele sitatet...
Jeg vil driste meg til å si at det er du allerede.
Sist endret av Gamgee; 2. januar 2011 kl. 13:33.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jeg vil driste meg til å si at det er du allerede.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si det?
Dette ble en diskusjon om det ble en større trussel, og det ble det.
Og uansett om jeg støtter invandring eller ikke gjør det meg ikke en rasist.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Diskusjonen var om risken ville øke, og statistisk sett vill risken øke.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt ikkje underbygd påstanden om at religionen islam i vesentleg grad kan korrelaterast til terrorisme. Kan andre faktorer enn religion forklare det på ein betre måte f.eks.? Det er spørsmål du bør stille - og besvare før du buser ut med at statistisk sett er det ein samanheng mellom religionen islam og terrorisme.

Så langt har du mao. ikkje underbygd påstanden om at risikoen vil auke.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Og igjen alle
Jeg har ikke sagt alle, har sagt grupper/miljøer.
Vis hele sitatet...
Nei, for all del. Men det er tidligere poster som til dels har sagt det som du har uttrykt å vere einige med. Takk for presiseringa.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Virkelig?
Jo det kan man, alle de Islamske terror gruppene står for enten beskyttelse av Islam, eller hedre Koranen, etc (Og igjen ikke alle, noen som tolker på annen måte)
Vis hele sitatet...
At dei hevder seg å vere islamistiske vil ikkje sei at det alltid er fornuftig å sjå på det som utløysande faktor. T.d. er utan tvil Hamas rimelig islamistiske, men det vil ikkje nødvendigvis sei at opphavet var religion. Hadde Hamas oppstått utan okkupasjonen av Palestina? Og kva med tsjetsjenske seperatistar, som nok hevder dei handler i kraft av religion? Hadde dei bomba boligblokker i Moskva om ikkje russiske styrker hadde bomba boligblokker i Grozny?
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
"Du kan likså godt søke om visum og få Norsk statsborgerskap 2 år etter du har kommet, men du er likevel en innvandrer."

Skjønner du det nå? (legg merke til Du kan likså godt)
Vis hele sitatet...
Jepp, men du får det i praksis ikkje, med mindre du har anna tilknytning til riket. Forøvrig er litt av poenget med statsborgarskap at då tek staten som gjev det på seg ein del forpliktelser mtp. å rettsforfølge, og sørge for individet som får statsborgarskap. Å kaste ut nokon som har statsborgerskap vil difor gå på tvers av meininga med statsborgerskap.
Sitat av Provo Vis innlegg
Media? Har du sjekket siden det er snakk om (www.thereligionofpeace.com)
Vis hele sitatet...
Siden er kompilert av www.thereligionofpeace.com.
Mens alt på siden er hentet fra media.
The list below, compiled by "thereligionofpeace.com", of terrorist attacks committed by Muslims since 01/01/2010 till 17/09/2010 (a rate of about four or five a day) is incomplete because only a small percentage of attacks are picked up by international news sources, even those resulting in multiple loss of life.


Sitat av Provo Vis innlegg
Javel? Med tanke på at muslimer står for 21-23% av verdens befolkning så synes jeg da de kom riktig så godt ut av det?
Vis hele sitatet...
Men var det diskusjonen?
Diskusjonen var om det ble større trussel, noe som statistisk sett blir.


Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er det flere problemer ved. For det første antyder ikke eksistensen av islamistiske terrorgrupper at en muslim har større sannsynlighet for å være terrorist enn andre, og det bør du forstå selv
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det det gjør, de er muslimer og er terrorister "for" Islam (i følge dem)
Muslimske terror organisasjoner driver med rekruttering av muslimer over hele verden, Norge inkl.


Sitat av Provo Vis innlegg
Deretter inneholder artikkelen svært få kildehenvisninger, så det er ingen garanti for at informasjonen i det hele tatt stemmer.
Vis hele sitatet...
Ehm, det er bare klikke på terror organisasjonene det, da får du opp side etter side med alt av publisert fakta om dem.

Skal du også benekte Al-Qaida da?


Sitat av Provo Vis innlegg
Hva mener du med dette? Hva definerer du som et muslimsk miljø, og hva må til for at en muslim ikke ansees å være del av et muslimsk miljø? Vil for eksempel medlemskap i en menighet være nok til å trigge en overvåkning? Bobo mener at alle muslimske miljøer, som da selvsagt innbefatter praktisk talt alle muslimske individer, skal overvåkes. Men du er ikke enig i dette? Hvem helt konkret mener du da skal overvåkes?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er ikke enig i det.
Det jeg mener med overvåking av muslimske miljøer/grupper, er det mer grupper som F.eks i Oslo, er et møtested for yngre muslimer som har havnet innen for et krim-miljøet som Politi vet har hatt kontakt med mulige terrorister.
Eller ungdomsmiljøer som har hatt/har kontakt med mulige terrorister[/quote]
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Siden er kompilert av www.thereligionofpeace.com.
Mens alt på siden er hentet fra media.
The list below, compiled by "thereligionofpeace.com", of terrorist attacks committed by Muslims since 01/01/2010 till 17/09/2010 (a rate of about four or five a day) is incomplete because only a small percentage of attacks are picked up by international news sources, even those resulting in multiple loss of life.
Vis hele sitatet...
At det er henta fra media gjer det ikkje betre - tvert imot. Media har bias i kva dei rapporterer og ikkje, og bias varierer alt etter kva bias det aktuelle mediumet har. Det blir omtrent som å lage kriminalstatistikk på bakgrunn av VG, og konkludere med at nasking ikkje er et problem, ettersom det knapt er omtalt i vg.

I tillegg gjer bruk av media det ekstremt lett å cherrypicke det ein vil, ettersom en rimelig kjapt kan hevde at åja, den vart vist oversett.

Og når då nettsida så åpent seier dei har bias, vil det nesten vere overmenneskeleg prestasjon av dei å plukke artikler utan bias.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Men var det diskusjonen?
Diskusjonen var om det ble større trussel, noe som statistisk sett blir.
Vis hele sitatet...
Nei, det er her du bommer. Vi har peikt på andre mogelege forklaringsmekanismer som bør undersøkast før du hopper på den konklusjonen. Vi seier ikkje at den nødvendigvis er gal, men at du ikkje har underbygd den.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Det er jo nettopp det det gjør, de er muslimer og er terrorister "for" Islam (i følge dem)
Muslimske terror organisasjoner driver med rekruttering av muslimer over hele verden, Norge inkl.
Vis hele sitatet...
Men kva med andre grupper som også rekruterer? Og kva med graden av vellukka rekrutering? Og kva med andre forklaringsmodeller enn religion?
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Skal du også benekte Al-Qaida da?
Vis hele sitatet...
Det er strengt tatt ein stråmann. For å gjenta det: det er ingen som benekter at det blir utført terror i islams navn, men det er (minst) to konkrete spørsmål en bør svare på da:
1: Finst det andre årsaker enn religion som er fornuftig å sjå på?
2: Er det ein signifikant korrelasjon mellom religion og terror, eller gir andre faktorer (t.d. økonomisk status) større korrelasjon?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har fortsatt ikkje underbygd påstanden om at religionen islam i vesentleg grad kan korrelaterast til terrorisme. Kan andre faktorer enn religion forklare det på ein betre måte f.eks.? Det er spørsmål du bør stille - og besvare før du buser ut med at statistisk sett er det ein samanheng mellom religionen islam og terrorisme.
Så langt har du mao. ikkje underbygd påstanden om at risikoen vil auke
Vis hele sitatet...
Hva mener du er bevis da?
Selvom om muslimske terror organisasjoner selv sier det er pga. Religion?
Selvom de muslimske selvmordsbomberne, gjør det pga. Religion?

Har du lest alle postene? Det er bevist, med statistikk og alt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, for all del. Men det er tidligere poster som til dels har sagt det som du har uttrykt å vere einige med. Takk for presiseringa.
Vis hele sitatet...
Her må jeg spørre som hva?

Sitat av slashdot Vis innlegg
At dei hevder seg å vere islamistiske vil ikkje sei at det alltid er fornuftig å sjå på det som utløysande faktor.
Vis hele sitatet...
Det er da rart da er nettopp derfor mange av terror organisasjonene har oppstått, pga Religion.
Og Jo de islamske terror organisasjonene er pga Religion.

Sitat av slashdot Vis innlegg
T.d. er utan tvil Hamas rimelig islamistiske, men det vil ikkje nødvendigvis sei at opphavet var religion. Hadde Hamas oppstått utan okkupasjonen av Palestina?
Vis hele sitatet...
Okkupasjonen av Palestina kom pga? Så hopper du enda et hakk tilbake og finner ut årsaken der igjen. Religion.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Jepp, men du får det i praksis ikkje, med mindre du har anna tilknytning til riket. Forøvrig er litt av poenget med statsborgarskap at då tek staten som gjev det på seg ein del forpliktelser mtp. å rettsforfølge, og sørge for individet som får statsborgarskap. Å kaste ut nokon som har statsborgerskap vil difor gå på tvers av meininga med statsborgerskap.
Vis hele sitatet...
I praksis var det heller ikke meningen.



Religion har like stor skyld i Terror som det har i Krig.
Sist endret av GypsyWagon; 2. januar 2011 kl. 14:08.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Du er da heller ikke innvandrer om du er født i Norge.

Kan du ikke bare si det du egentlig mener da? At det er 11,4 % mennesker med brun hud og aksent i Norge, og at disse liker du ikke.
Vis hele sitatet...
Eg trur omgrepsbruken her berre er litt laus. Han meiner mest sannsynleg folk frå ikkje-vestlege, ikkje-austasiatiske etnisitetar. Her veit vi det er ein viss integreringsproblematikk, uavhengig av hudfarga deira. Eg fær heller ikkje tali hans til å stemme — minder han rekner med polske og litauiske gjestearbeidarar, som ikkje akkurat er muslimar.

Om kisen var genuin rasist, hadde han vel prata om sikhane, hinduane, mahayana-buddhistane og så bortetter. Dei er vel ganske brune, det same med mange av medlemene i Pinserørsla. Med det sagt, er det ikkje bare Islam som kan vera litt antivestleg eller totalitært: Hinduistiske ekstremistar hatar — med lidenskap — dei kristne.. Dei hatar forresten muslimar med. Fantastisk, fredeleg klote vi lever på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Hva mener du er bevis da?
Selvom om muslimske terror organisasjoner selv sier det er pga. Religion?
Selvom de muslimske selvmordsbomberne, gjør det pga. Religion?
Vis hele sitatet...
Joda, men så kalte jo Aust-Tyskland seg for Deutsche Demokratische Republik, utan at det gjorde dei meir demokratiske.

En del forankrer terror i religion, men det vil ikkje sei at terroren nødvendigvis oppstår som resultat av religion.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Har du lest alle postene? Det er bevist, med statistikk og alt.
Vis hele sitatet...
Og den statistikken har møtt en del kritikk. Kan du ikkje heller peike på kva vi tar feil på når vi kritiserer statistikken?
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Det er da rart da er nettopp derfor mange av terror organisasjonene har oppstått, pga Religion.
Og Jo de islamske terror organisasjonene er pga Religion.
Vis hele sitatet...
Jamen i alle dager. Les du det eg skriv? Det er ein del som forankrer det i religion, men eg har stilt spørsmålet om det verkeleg er grunnlaget, eller om det er eit påskot.

Eg kom med to konkrete eksempler på terrororganisasjoner som hevder dei kjemper ut frå religiøse motiver, men der ein kan stille ganske alvorlige spørsmål ved om det er fullstendig korrekt. At du gjentar at dei handler ut frå religiøse motiver, istadenfor å prøve å svare på kritikken gjer ikkje påstanden din tyngre.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Okkupasjonen av Palestina kom pga? Så hopper du enda et hakk tilbake og finner ut årsaken der igjen. Religion.
Vis hele sitatet...
Politikk i større grad enn religion, all den tid alle dei tre abrahamske religionane er rimelig like, og det stortsett er gradsskilnader mellom dei. Palestinarar og jødar er òg semittar, altså samme folkegruppe. Så å forklare Israel med religion blir for pinlig enkelt.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Religion har like stor skyld i Terror som det har i Krig.
Vis hele sitatet...
Då bør du kanskje underbygge både den påstanden, og den implisitte påstanden om at religion er grunnlag for mange krigar.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Hva mener du er bevis da?
Selvom om muslimske terror organisasjoner selv sier det er pga. Religion?
Selvom de muslimske selvmordsbomberne, gjør det pga. Religion?
Vis hele sitatet...
Men hvor mange er det av de i forhold til andre som begår terrorhandlinger? Det er spørsmålet. Og svaret er tilsynelatende "rimelig få".

Sitat av GypsyWagon
Har du lest alle postene? Det er bevist, med statistikk og alt.
Vis hele sitatet...
Det er aldeles ikke bevist med statistikk. Den eneste virkelige statistikken du har henvist til er at kun 6% av verdens terrorhandlinger begås av muslimer, noe som er uforholdsmessig lite i forhold til hvor mange muslimer det finnes i verden. I tillegg må du se på terrorhandlinger som begås i denne siden av verden, ettersom det er her du mener risikoen øker, og den statistikken har jeg vist til – og de utgjør i følge den faktisk en mindre trussel enn folk flest. Uansett er dette meget kompliserte forhold som ikke kan konkluderes ut av en enkel prosentregning. Du har altså ikke bevist at innvandring av muslimer medfører en større risiko enn innvandring av andre folkegrupper.

Sitat av GypsyWagon
Det er da rart da er nettopp derfor mange av terror organisasjonene har oppstått, pga Religion.
Og Jo de islamske terror organisasjonene er pga Religion.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så vanskelig å forstå at selv om de utfører handlingene i religionens navn så er det kanskje krigssituasjoner, økonomiske kår osv. som utløser ønsket om å begå terror. Med andre ord, hadde de ikke vært muslimer så ville de likevel utført den samme terroren. Det vil igjen si at religionen ikke later til å være årsaken til terrorhandlingene, og da er det galt å påstå at de som tilhører denne religionen har en større sannsynlighet for å ville begå terror enn andre.
Sist endret av Provo; 2. januar 2011 kl. 14:31.
Sitat av Provo Vis innlegg
La oss da si at du velger å definere "nordmann" som en person med norsk etnisk bakgrunn – det er likevel feil etter normale definisjoner å kalle en person med norsk statsborgerskap for "utlending", og det er nettopp det som er poenget.
Vis hele sitatet...
Men det blir fortsatt ikke riktig å kalle en med utenlandske røtter og norsk statsborgerskap for nordmann. Jeg vet ikke hvilke normale definisjoner du opererer med, men begreper om innvandrede mennesker i Norge blir byttet om hele tiden. Utlending kan bli feil ja, det kan jo tenkes at et barn med Chilenske forelde i Norge aldri har satt sin fot i utlandet. Men barnet blir jo fortsatt ingen nordmann for det.

Hva GypsyWagon diskuterte har jeg ikke lyst til å ta i med ildtang.
Sist endret av St.Vitus; 5. januar 2011 kl. 18:03.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Men det blir fortsatt ikke riktig å kalle en med utenlandske røtter og norsk statsborgerskap for nordmann. Jeg vet ikke hvilke normale definisjoner du opererer med, men begreper om innvandrede mennesker i Norge blir byttet om hele tiden. Utlending kan bli feil ja, det kan jo tenkes at et barn med Chilenske forelde i Norge aldri har satt sin fot i utlandet. Men barnet blir jo fortsatt ingen nordmann for det.

Hva GypsyWagon diskuterte har jeg ikke lyst til å ta i med ildtang.
Vis hele sitatet...
Det var en sak om dette i 2006 hvor språkrådet gikk ut med uttalelsen:
«En pakistaner som bosetter seg i Norge, blir ikke nordmann, heller ikke om han blir norsk statsborger. En nordmann tilhører sin gruppe, og pakistaneren sin gruppe»

Etter kraftig kritikk korrigerte de dette og sa at man blir nordmann hvis man har norsk statsborgerskap fordi da er man jo faktisk fra Norge.
Bokmålsordboka sier at en nordmann er en person fra Norge, og dette kan selvfølgelig tolkes forskjellig. Aviser bruker ord som etnisk norsk og utlandsk opprinnelse for å unngå dette.

Et spørsmål til deg:
Jeg er født i Norge og foreldrene mine er fra utlandet (har norsk statsborgerskap). Er jeg en nordmann i dine øyne?
Sitat av Widow Vis innlegg
Jeg er født i Norge og foreldrene mine er fra utlandet (har norsk statsborgerskap). Er jeg en nordmann i dine øyne?
Vis hele sitatet...

Det er så pekært og spesiellt det temaet. Hvis du er hvit i huden, og ser ut som en nordmann sånn utseendemessig så tenker jeg med engang, nordmann. Dog ser du utenlandsk ut og jeg bare ser et bilde av deg er det første ordet som kommer opp i hodet mitt utenlending, fordommer ....
Anbefaler alle å se på boken "Dying to Win: The Strategic Logic of Suicide Terrorism".

I alle fall se dette intervjuet med forfatteren:
http://www.youtube.com/watch?v=5tEsWRXV_BM
Sitat av Widow Vis innlegg
Det var en sak om dette i 2006 hvor språkrådet gikk ut med uttalelsen:
«En pakistaner som bosetter seg i Norge, blir ikke nordmann, heller ikke om han blir norsk statsborger. En nordmann tilhører sin gruppe, og pakistaneren sin gruppe»

Etter kraftig kritikk korrigerte de dette og sa at man blir nordmann hvis man har norsk statsborgerskap fordi da er man jo faktisk fra Norge.
Bokmålsordboka sier at en nordmann er en person fra Norge, og dette kan selvfølgelig tolkes forskjellig. Aviser bruker ord som etnisk norsk og utlandsk opprinnelse for å unngå dette.

Et spørsmål til deg:
Jeg er født i Norge og foreldrene mine er fra utlandet (har norsk statsborgerskap). Er jeg en nordmann i dine øyne?
Vis hele sitatet...
For det første handler det ikke om hva jeg ser. Begrepet nordmann blir brukt om det folket som har levd her noen tusen år med samene i nord. Samene bodde i samme område som idag er staten Norge. Statsborgerskap er jo bare papir, det samme er språkrådets definisjoner.

Et passende ord er nordboer. For det er det vi alle er.
Nei, jeg synes ikke det blir riktig å kalle deg nordmann. Så får man velge om man vil la et ord bety noe. Enten det er negativt eller positivt.
Hvis jeg ble født i dine foreldres hjemland og fikk statsborgerskap, hadde jeg vært (....) i dine øyne ?

Synd at denne diskusjonen havnet i denne tråden med mye surmaget oppstøtt.
Sist endret av St.Vitus; 6. januar 2011 kl. 02:42.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Har du lest alle postene? Det er bevist, med statistikk og alt.
Vis hele sitatet...
Er du som hun dama i Bartenderskolen som har noe hun kaller for talldysleksi, som egentlig vil si at hun ikke kan regne? Eller er du kanskje henne? For det virker ikke som du forstår helt enkel prosentregning (ungdomsskolenivå) og grunnleggende sannsynlighetsregning.

Hvis muslimer utgjør ca 20% av jordas befolkning, men kun står for 6% av terrorangrep, så vil det si at muslimer er MINDRE sannsynlige terrorister enn andre religioner. I følge den statistikken du selv linket til.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Statsborgerskap er jo bare papir, det samme er språkrådets definisjoner.
Vis hele sitatet...
Det blir litt dumt å avfeie språkrådets definisjoner av et ord når det er definisjonen av ordet det diskuteres.
Sitat av atomet Vis innlegg
Er du som hun dama i Bartenderskolen som har noe hun kaller for talldysleksi, som egentlig vil si at hun ikke kan regne? Eller er du kanskje henne? For det virker ikke som du forstår helt enkel prosentregning (ungdomsskolenivå) og grunnleggende sannsynlighetsregning.

Hvis muslimer utgjør ca 20% av jordas befolkning, men kun står for 6% av terrorangrep, så vil det si at muslimer er MINDRE sannsynlige terrorister enn andre religioner. I følge den statistikken du selv linket til.
Vis hele sitatet...
Vent litt. Er det denne linken dere driver og krangler om? http://www.loonwatch.com/2010/01/not...s-are-muslims/

For den statistikken er jo over terrorangrep på amerikansk jord. Muslimer utgjør vel ikke en prosent av USAs befolkning engang, altså er de ekstremt overrepresentert da?

Får bare beklage hvis det dreide seg om noe annet, ble litt vanskelig å se hvor diskusjonen starten hen sånn i farten.

PS. Vanita er mitt idol. <3
Sist endret av Kaisama; 6. januar 2011 kl. 09:26.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det blir litt dumt å avfeie språkrådets definisjoner av et ord når det er definisjonen av ordet det diskuteres.
Vis hele sitatet...
Men når språkrådet endrer definisjonen fordi de får negative tilbakemeldinger, er det ikke da litt dumt å akseptere definisjonen ? Jeg mener, de slo ganske sterkt fast hva de først mente.
Tror ikke det går så langt at de tar over landet.

http://www.bip.no/modules/module_123...d=&iExpMenuId=

Jeg tror "vi" (regjering) kommer til å sette inn grenser før det går for langt. Jeg tror også at selv om det kommer til å bli mange av dem, så vil de ikke få gjennomslag for sin religion uten videre. Kommer til å bli tatt valg og debatter når tida er riktig.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Men når språkrådet endrer definisjonen fordi de får negative tilbakemeldinger, er det ikke da litt dumt å akseptere definisjonen ? Jeg mener, de slo ganske sterkt fast hva de først mente.
Vis hele sitatet...
Samtidig er det mye mindre sannsynlighet for at folk skulle klaget på at mennesker med utenlandsk bakgrunn inngår i begrepet nordmann enn at de klager på at det ikke inngår. Førstnevnte blir lett ansett rasistisk, mens sistnevnte virker mer inkluderende. Folk som mener sistnevnte vil altså rope høyest, uavhengig av hvordan de fleste egentlig benytter ordet.

Selv bruker jeg ordet nordmann også om de med innvandrerbakgrunn, så lenge de er integrerte/assimilerte og oppfører seg som om de faktisk er nordmenn, hva nå enn det betyr i min subjektive verden da.
Jeg tipper dere ville hatt null problemer med å kalle en som er født i Norge og snakker perfekt norsk, men med f.eks. to polske foreldre, for nordmann. Dermed går det på dette med hudfarge og aksent igjen..
Sist endret av Gamgee; 6. januar 2011 kl. 09:45.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Men når språkrådet endrer definisjonen fordi de får negative tilbakemeldinger, er det ikke da litt dumt å akseptere definisjonen ? Jeg mener, de slo ganske sterkt fast hva de først mente.
Vis hele sitatet...
Er det et bedre alternativ at alle lager sine egne definisjoner? Blir det ikke noe forvirrende, for ikke å si umulig å forholde seg til, om jeg for eksempel plutselig definerer fisk til å inkludere alle hjortedyr og argumenterer med det som utgangspunkt? Det er dessuten mest naturlig å anta at språkrådet endret sin definisjon (eller, rettere sagt, sin uttalte utdypning av den) på bakgrunn av argumentasjonen de ble møtt med, og ikke det at de fikk negativ kritikk i seg selv – de innså nok med andre ord at en slik definisjon av ordet nordmann medfører at innvandrede norske statsborgere og deres barn ender i et språkmessig limbo hva nasjonalitet angår.
Sitat av Provo Vis innlegg
Er det et bedre alternativ at alle lager sine egne definisjoner? Blir det ikke noe forvirrende, for ikke å si umulig å forholde seg til, om jeg for eksempel plutselig definerer fisk til å inkludere alle hjortedyr og argumenterer med det som utgangspunkt? Det er dessuten mest naturlig å anta at språkrådet endret sin definisjon (eller, rettere sagt, sin uttalte utdypning av den) på bakgrunn av argumentasjonen de ble møtt med, og ikke det at de fikk negativ kritikk i seg selv – de innså nok med andre ord at en slik definisjon av ordet nordmann medfører at innvandrede norske statsborgere og deres barn ender i et språkmessig limbo hva nasjonalitet angår.
Vis hele sitatet...
Dei «innsåg» ikkje noko som helst. Språkrådet er ikkje eit mektig råd som kan stå opp mot alt. Dei er avhengig av tverrpolitisk stønad og godvilje frå Kultur- og kyrkjedepartementet for å få gjennomført noko som helst. Lomheim vart møtt med overraskande streng kritikk for «nordmann»-saki, og hadde eigentleg ikkje noko anna val enn å gå attende på framleggi sine. No er det heller ikkje gjevi at Språkrådet sit med den kompetansen ein treng for å avgrense nordmann — då treng du ymse professorar i høgst usemja felt som sosialantropologi, historie og politisk geologi.

(Men som avgrensa omgrep er «nordmann» ganske nytteslaust lell, fordi folk frå Oslo og Bergen aldri blir nordmenner lell )
Sitat av uppdali Vis innlegg
Dei «innsåg» ikkje noko som helst.
Vis hele sitatet...
Så du mener de gikk tilbake på uttalelsen sin i frykt for ytterligere represalier og sjikane, og ikke på faglig grunnlag? Jeg finner det vel kanskje vanskelig å tro, men mener uansett det neppe kan sies å være hverken feil eller kritikkverdig å faktisk benytte seg av språkrådets definisjoner av ordene i det norske språket.

For å presisere, så kan selvsagt fagterminologi være bedre utdypet og presisert av faggrupper, og så omfattende definisjoner kan være i overkant av hva språkrådet vil bite over, men jeg kan ikke se at dette ugyldiggjør språkrådets definisjon, og heller ikke at dette skulle være av vesentlighet i denne saken.
Sist endret av Provo; 6. januar 2011 kl. 10:38.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Samtidig er det mye mindre sannsynlighet for at folk skulle klaget på at mennesker med utenlandsk bakgrunn inngår i begrepet nordmann enn at de klager på at det ikke inngår. Førstnevnte blir lett ansett rasistisk, mens sistnevnte virker mer inkluderende. Folk som mener sistnevnte vil altså rope høyest, uavhengig av hvordan de fleste egentlig benytter ordet.

Selv bruker jeg ordet nordmann også om de med innvandrerbakgrunn, så lenge de er integrerte/assimilerte og oppfører seg som om de faktisk er nordmenn, hva nå enn det betyr i min subjektive verden da.
Vis hele sitatet...
Men det handler ikke om hva folk klager om. Hvem er det som anser det som rasistisk da ? Deg ? For meg er det brennende likegyldig, da vi ikke diskuterer et folks overlegenhet over et annet.

Folk som mener sistnevnte vil altså rope høyest, uavhengig av hvordan de fleste egentlig benytter ordet.

Det er så herlig at du argumenterer sånn. Du får jo ikke noe mer rett hvis du skriker og skråler høyest, gjør du ?
Så man skal bruke begreper feil fordi det virker mer inkluderende ?

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jeg tipper dere ville hatt null problemer med å kalle en som er født i Norge og snakker perfekt norsk, men med f.eks. to polske foreldre, for nordmann. Dermed går det på dette med hudfarge og aksent igjen..
Vis hele sitatet...
Nei, hvem er disse "dere" du snakker om ? Argumentet ditt er null verdt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Er det et bedre alternativ at alle lager sine egne definisjoner? Blir det ikke noe forvirrende, for ikke å si umulig å forholde seg til, om jeg for eksempel plutselig definerer fisk til å inkludere alle hjortedyr og argumenterer med det som utgangspunkt? Det er dessuten mest naturlig å anta at språkrådet endret sin definisjon (eller, rettere sagt, sin uttalte utdypning av den) på bakgrunn av argumentasjonen de ble møtt med, og ikke det at de fikk negativ kritikk i seg selv – de innså nok med andre ord at en slik definisjon av ordet nordmann medfører at innvandrede norske statsborgere og deres barn ender i et språkmessig limbo hva nasjonalitet angår.
Vis hele sitatet...
Hvor har du fått det fra at alle lager sine egne definisjoner ? Det er ikke sånn at dette er noe jeg har funnet opp selv.
I Haraldskvedet ble Harald Hårfagre kongen av nordmennene, ikke av kongeriket Norge.

Blir det ikke noe forvirrende, for ikke å si umulig å forholde seg til, om jeg for eksempel plutselig definerer fisk til å inkludere alle hjortedyr og argumenterer med det som utgangspunkt?

Du, forstod du virkelig ikke at vi ikke diskuterte fisk og hjortedyr ?

de innså nok med andre ord at en slik definisjon av ordet nordmann medfører at innvandrede norske statsborgere og deres barn ender i et språkmessig limbo hva nasjonalitet angår.

Les selv hva du skrev en gang til, er du uenig når jeg sier at begrepet nordmann bevisst brukes feil for å virke mer inkluderende og motvirke rotløshet ?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
For det første handler det ikke om hva jeg ser. Begrepet nordmann blir brukt om det folket som har levd her noen tusen år med samene i nord. Samene bodde i samme område som idag er staten Norge. Statsborgerskap er jo bare papir, det samme er språkrådets definisjoner.

Et passende ord er nordboer. For det er det vi alle er.
Nei, jeg synes ikke det blir riktig å kalle deg nordmann. Så får man velge om man vil la et ord bety noe. Enten det er negativt eller positivt.
Hvis jeg ble født i dine foreldres hjemland og fikk statsborgerskap, hadde jeg vært (....) i dine øyne ?

Synd at denne diskusjonen havnet i denne tråden med mye surmaget oppstøtt.
Vis hele sitatet...
Hvis vi ikke skal gå etter språkrådets definisjoner, hva skal vi gå etter da?

Hvorfor er det ikke riktig å kalle meg nordmann? Hvor mange generasjoner må det gå mellom innvandrere før de blir nordmenn? Blir de aldri nordmenn?

Ja, du hadde vært (....) i mine øyne.

Bokmålsordboka sier at en nordmann er en person fra Norge
Vis hele sitatet...
Hvis man har statsborgerskap så er man en borger av staten Norge, altså du er fra Norge.