Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2103
Hvordan få blå resept på næringsdrikk?
Har ADHD.
Hvorfor trenger du næringsdrikk?

Det første du vil bli bedt om er å ta medisin mot adhd slik at du kan få spist normalt.

Næringsdrikker er ment som tillegg for folk som sliter med opptak av næringsstoffer og spise normalt. Fina mange grunner til å få nå næringsdrikk. Alkoholisme, tannskader, traumer, psykisk sykdom, mangelsykdommer osv. Men aldri hørt om at adhd trenger det.

Dette er ikke en måltidserstatter, men skal helst brukes som supplement til vanlig måltider.

Men hvis du mener du trenger dette så er det fastlege, også eventuelt spesialist. Du vil bli bedt om å ta medisin og som tidligere nevnt og også å spise til faste tider. Tilbrakte sommeren med en alkoholiker som måtte ha dette fordi hu, vel slet med å få i seg ting som ikke var flytende. Men måtte prøve å trykke i seg mat til faste tider.
Jeg er ufrivillig "oppbrekker" ( liker ikke det andre ordet) Hør med legen din først, så kan det være hjelp i sånn en ernæringsfysiolog kanskje?
YuCum
JosvaKimvik's Avatar
Trådstarter
15 0
Jeg tar ADHD medisin (conserta) , ripseridon og melatonin. Jeg sliter med å spise nok hver dag, blir så fort mett og er ofte helt utmattet og svimmel, sliter med søvn, BMIen min er 18,4kg/m2 (57kg). Har ikke så mye penger heller. Klarer ikke å spise variert.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er noe du må ta opp med legen din. Hvis jeg skulle gjette så er det nok en lengre prosess du må igjennom. Hvis du sliter med å få i deg nok eller riktig mat så vil du nok kunne få en henvisning til en ernæringsfysiolog som en start. Det kan også være lurt å planlegge når du spiser i forhold til når du tar medisiner. Du kan også prøve andre medisiner.

Selv kjøper jeg meal replacement fra Jimmy Joy, men med frakt, toll og merverdiavgift så blir det ikke spesielt billig, men heller ikke avskrekkende dyrt. Det er en veldig god måte å få i seg mat når man tar medisiner som kan gjøre det vanskelig, og smaker utrolig mye bedre enn disse næringsdrikkene du får på apoteket.
Hva med multivitamin-pille og helmelk? Hvis du får i deg noe karbohydrater i tillegg burde du i teorien få i deg det meste du trenger. Du burde uansett snakke med legen om dette, vet ikke hvorfor du selv bare konkluderer med at en sånn næringsdrikk er akkurat det du trenger. Du burde få sjekket hva det er du mangler, om du mener at det er feilernæring som gjør at du er svimmel osv. og så få i deg akkurat det.
https://protein.se/proteinpulver

Jeg har begynt å drikke denne blandet med weight gainer fra Proteinfabrikken og har begynt å legge på meg igjen etter mange år med nedgang i vekt og dårlig appetitt.

Det er egentlig en måltidserstatter, men de smaker ganske godt og inneholder masse gode greier, derfor weight gainer i tillegg.
Stiller saken i et annet lys,men start hos legen du er jo faktisk undervektig, men næringsdrikk er ikke noen quick fix. Og det er ett supplement til vanlig mat.

Men legetime først.
Har fått inntrykk av at det er mye lettere å få disse drikkene på resept nå enn det var før. Jeg tror det du nevner vil være nok til å få det igjennom, jeg kjenner flere som bruker amfetamin som får dette uten å være undervektige. Han ene har omtrent lik din situasjon.
Good luck!

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
https://protein.se/proteinpulver

Jeg har begynt å drikke denne blandet med weight gainer fra Proteinfabrikken og har begynt å legge på meg igjen etter mange år med nedgang i vekt og dårlig appetitt.

Det er egentlig en måltidserstatter, men de smaker ganske godt og inneholder masse gode greier, derfor weight gainer i tillegg.
Vis hele sitatet...
God smak?
Er det rettet mot kvinner? Ser ut som ett bra produkt forresten, jeg klarer bare ikke å skjønne hva det er som gjør at det er utviklet for kvinner.
Sist endret av DrDeath; 30. mars 2023 kl. 21:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Har fått inntrykk av at det er mye lettere å få disse drikkene på resept nå enn det var før. Jeg tror det du nevner vil være nok til å få det igjennom, jeg kjenner flere som bruker amfetamin som får dette uten å være undervektige. Han ene har omtrent lik din situasjon.
Good luck!



God smak?
Er det rettet mot kvinner? Ser ut som ett bra produkt forresten, jeg klarer bare ikke å skjønne hva det er som gjør at det er utviklet for kvinner.
Vis hele sitatet...
Cappucino. Bland med havremelk og et par isbiter, mmmm.

Men kvinne biten aner jeg ikke. Marketing?
Det er ikke skjedd noe merkbart med mine feminine sider siden jeg begynte ihvertfall.
Jeg gikk dette av KEF på sykehuset grunnet ernæringsvansker og sonde. Ville bedt om henvisning til KEF eller gastro.
Jeg fikk næringsmidler på blå resept uten problemer siden jeg hadde hatt problemer med å spise nok.
Det var bare å spørre legen, ble raskt behandlet av HELFO. Jeg kan hente så mye jeg trenger av varierende produkter for ernæring.
Det jeg bruker er måltids erstatter, ikke bare et tillegg. Det finnes ulike merker og smaker. Jeg har fått god hjelp på apoteket for å finne det som passer best for meg.
Lykke til.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg fikk næringsmidler på blå resept uten problemer siden jeg hadde hatt problemer med å spise nok.
Det var bare å spørre legen, ble raskt behandlet av HELFO. Jeg kan hente så mye jeg trenger av varierende produkter for ernæring.
Det jeg bruker er måltids erstatter, ikke bare et tillegg. Det finnes ulike merker og smaker. Jeg har fått god hjelp på apoteket for å finne det som passer best for meg.
Lykke til.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Hva koster det deg, og hvor mye varer handler du? Er vell en grense på hvor mye du kan kjøpe?
Jeg har drukket veldig mye Fresubin 2kcal og Nutridrink multifiber blant annet, som jeg har fått av bekjente. Mange av disse smakene er så gode at jeg kunne levd på slike drikker.
Hei.
Beklager, glemte denne tråden.
Jeg kan hente så mye jeg trenger, det varierer litt, men 4 pakker med 4 i hver er det vanligste for meg.
Prisen er jeg litt usikker på, men ca 35 kr.for en pakke Fresubin 2 cal fiber.
Klem fra Betty
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Hva koster det deg, og hvor mye varer handler du? Er vell en grense på hvor mye du kan kjøpe?
Jeg har drukket veldig mye Fresubin 2kcal og Nutridrink multifiber blant annet, som jeg har fått av bekjente. Mange av disse smakene er så gode at jeg kunne levd på slike drikker.
Vis hele sitatet...
Når jeg fikk dem på blå resept, måtte jeg betale dem selv, til egenandelen var oppbrukt. Det var ca. 40–45 kr for ei lita flaske på ca. 2 dl. Men når egenandelen var oppbrukt, var det egentlig nesten bare å hente dem på apoteket. Om du har brev fra Helfo, behøver du ikke å vente til egenandelen er oppbrukt heller.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå bruker jeg heldigvis ikke så mye av disse drikkene med ekstra tett næring lenger, jeg spiser vanlig mat.
En flaske med 200 ml koster rundt 40 kr. Uten resept. Med resept betaler man en egenandel til en oppnår frikort.
Dersom en er undervektig skal det i alle fall ikke være noe problem med resept.
Klem fra Betty