Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1606
Hei

Har de siste 2-3 månedene trent

Sett/reps
5x5x10

Visst jeg klarte 10 reps på siste sett så økte jeg kiloene ved neste økt

A
Knebøy
benkpress
stående roing

B
Deadlift
militær press
pull downs > Likte ikke denne øvelsen, synes det var vanskelig å øke i styrke å synes de var vanskelig å få "Kontakt" med muskelen

(ja, vett at det var lite øvelser. Men de var kun for å komme i gang med treningen og få inn vanene)


Nå med tiden vil jeg øke til å kjøre fullkroppsprogram å trene det en god stund fremover

Kom over dette programmet
https://hardworkout.no/wp-content/up...ybegynnere.pdf

det er 3 program på denne listen, jeg sikter til program B men ønsker å endre litt på dette

Kunne tenke meg å trene 4x8 sett/reps på de fleste øvelser
så ønsker jeg å eventuelt bytte ut (Dumbbell Romanian Deadlifts) med markløft ( om mulig ) hva tenker dere?

Single-Arm Dumbbell Push
Press kunne jeg tenkt meg å bytte ut med eventuelt militærpress eller skulderpress med manualer

Seated Cable Rows, noen som har en god erstatting for dette? liker ikke denne type øvelser da jeg føler jeg får dårlig kontakt med ryggmuskelen når jeg trener pulldowns å sittende roing

Dumbbell Farmer Carrier, her trener jeg det meste av musklene i kroppen ser jeg.

Jeg ser at jeg får aktivert litt biceps på farmer carrier og chinups,

Men kunne kanskje tenke meg å få aktivert den litt mer ved å legge til biceps curls eller noe?

Samme med chinups, får aktivert litt triceps men mest rygg.. men føler jeg bør legge til en øvelse hvor jeg får aktivert triceps enda bedre som f.eks triceps exstension?

Hva tenkere som er treningserfarne her inne? høres dette greit ut eller har dere noen andre synspunkter å komme med? eventuelt andre fullkroppsprogram?
Sist endret av Naturen; 29. mars 2023 kl. 00:11.
Hva er 5x5x10? Mulig jeg er dum men skjønner ikke det. "Starting Strength 5x5" er jo et vanlig nybegynnerpogram, da er det fem reps, fem set. Hva er 10?

Det er helt greit å gjøre lite øvelser, er nok mange som trener som gjør alt for mye. Du får trent så godt som hele kroppen med baseøvelsene hvis du ikke er i toppform fra før.

Jeg har personlig ikke kjørt fullkroppsprogram noen gang. Syns det var litt vel mye "fancy" øvelser i det du linket til. Hvor mange ganger i uka har du tenkt til å trene?

Å bytte ut strake mark (Romanian) med vanlig er null stress, det går på de samme musklene. Samme med den skulderøvelsen. Det er i grunn det samme hva slags øvelse man gjør, så lenge du treffer alle musklene du er ute etter. Om du mener å kunne treffe alle i en økt, så kan du liksågodt bare gjøre alle fire baseøvelser, 5x5? Men det blir jo fort kjedelig i lengden. Om det blir for mye, kan du jo ta bøy en dag, og mark en annen dag men både benk og skulderpress begge dager.

Det er synd du ikke får til kabel nedtrekk og roing, dette er veldig gode øvelser. Jeg sliter bittelitt med nedtrekk selv, enda jeg har trent i mange år, med tanke på å få full kontakt med "lats" ryggmuskelen. Men kabelroing skal være fullt mulig å få til, du skal ikke nødvendigvis kjenne det brenner i muskelen for å gjøre øvelsen riktig. Sjekk ut litt teknikk på den, det er noe du burde få til. Ellers kan du erstatte den med roing på benk:



Her må du bruke kjernemuskulatur for å stabilisere, ellers er det en krem øvelse hvor man kan dra på litt med vektene og gå all-out.

Farmers carry er en jævlig bra øvelse jeg gjør for lite av selv, men vil ikke si det treffer biceps noe særlig. Det er imo litt for mange som bruker for mye tid på biceps, den kommer seg etter hvert om man gjør roing og chinups. Jeg vet ikke hva målet ditt er, men om det er å legge på deg ville jeg driti i så mye curls til å begynne med, du kan jo alltids kaste inn et par sett når du føler du gidder, men vil ikke si det har noen plass i et fullkroppsprogram.

Du tar feil i at du aktivere triceps med chinups. Den bruker du på pressøvelser. Om du klarer dips, er det absolutt å anbefale for triceps, ellers får den kanskje kjørt seg nok med benk og skulderpress. Jeg ville prioritert en isolasjonsøvelse for triceps før biceps, hvert fall.

Til slutt vil jeg vel egentlig anbefale å heller kjøre en splitt, du har vel tenkt å trene minst et par ganger i uka? Da kan du ta for eksempel push og pull dager. Dette er ikke spesielt gjennomtenkt men noe som dette:

Økt 1:
Knebøy
Benkpress
Skulderpress med manualer, eller militærpress med stang
Mageøvelse, situps eller ab-wheel eller whatever.

Økt 2:
Markløft
Roing på benk
Nedtrekk/chinup
Mageøvelse

Antall repetisjoner velger du selv om du vil fortsette med 5x5 (sikkert lurt, er visstnok ganske perfekt for nybegynnere) og legge på litt vekt hver uke, eller om du prøver på 3x10 f.eks.
Det har ikke såå mye å si som mange skal ha det til, det er den totale mengden med belastning på muskelen som utgjør grunnlaget for vekst, om du tar 12 reps med letter vekter eller 5 med tyngre gir myye det samme resultatet frem til man er på pro-bodybuilder-nivå, IMO.

Du kan også bytte ut øvelser etter som du blir lei og vil gjøre noe annet, men jeg anbefaler å alltid starte økta med baseøvelse mark eller bøy.

Med en sånn splitt så kan du i teorien trene to dager på rad, og kanskje 4 ganger i uka om du gidder (men igjen da anbefaler jeg en annen splitt), men du vil nok merke at du er freshere og kan presse deg litt mer om du har en hel dag med restitusjon/pause mellom hver økt. I starten er det lite som skal til for å få fremgang, så det kan være du får greie resultater med en sånn splitt/fullkropp whatever program et par ganger i uka.

Jeg vil også poengtere hvor viktig det er med teknikk! Å lære seg å gjøre øvelsene riktig, jeg ser litt for mange på treningssenter som burde drite i å prøve på stående roing for å si det sånn. Google/YT hver øvelse du skal gjøre, prøv med lette vekter først og prøv å gjør det riktig! Du burde også lære deg "Valsalva manøveren" som er å ta dype drag med luft, og stenge den inne, og stramme kjernemuskulaturen for hver repetisjon. Dette er basic styrkeløft og kommer relativt naturlig når man først skjønner konseptet.

Dette ble jævlig mye tekst og tips og råd, Disclaimer at jeg ikke er utdannet PT, dette er 100% broscience, og garantert andre her på forumet som mener noe helt annet, sånn er det alltid når man diskuterer trening, men jeg tar gjerne i mot kritikk om det er noe som er helt bak mål!

Uansett, lykke til med treninga!
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hva er 5x5x10? Mulig jeg er dum men skjønner ikke det. "Starting Strength 5x5" er jo et vanlig nybegynnerpogram, da er det fem reps, fem set. Hva er 10?
Vis hele sitatet...
hehe, jeg hadde et program hvor det stå 5x5x5+ eller noe, (husker ikke helt konkret)

det *+* symbolet betydde visst ta som mange repitisjoner du klarer eller tren til failure på siste sett.

Jeg endret det heller til at da tar jeg så mange jeg klarer å viss jeg får til 10 reps på siste sett så øker jeg kiloene. (Ja, er nybegynner) så gir sikkert ikke så mye mening med den endringen, men føltes rett der og da


Når det kommer til nedtrekk å eventuelt sittende roing, er det ikke slik at en skal kjenne at de brenne godt i musklene en aktiverer? eller får en trent en god del av muskulaturen selv om de ikke "Brenner" ? jeg følte jeg fikk så liten økning i nedtrekk, trente konstant med 45kg, syntes det var tungt så gikk jeg ned til 40kg. men det ble for lettvint, så da gikk jeg opp til 45kg igjen. Følte jeg klarte rundt 5x5x5/6 men stoppet opp der.. nådde aldri 10 reps på de siste settet i løp av de månedene som gikk

Syntes også at 45kg ble veldig tungt med siste settet, noe som kanskje har påvirkert teknikken også (På siste sett)

Må nesten legge til, er det å kjøre splitt mer tidseffektivt en fullkropps? altså sparer en tid på dette?
Sist endret av Naturen; 29. mars 2023 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
UncleSam dekker det aller meste som er verdt å nevne.

Trening er bare en av flere faktorer som spiller inn når det kommer til resultat. Genetikk, kosthold osv spiller like stor rolle.

Få øvelser er greit. Husk på å tren kroppen like mye. Lineær progresjon er også greit.

Istedet for å droppe chin ups og sittende roing fordi du føler du får dårlig kontakt, så anbefaler jeg deg heller å lære disse øvelsene ordentlig, da jeg tipper disse to øvelsene blir mest anvendt på rygg- dagen til folk. Et tips er at positur din har mye å si her. Ut med brystkassa, hold ryggen statisk, og bruk armene dine til å dra nedover/bakover.

Sitat av Naturen Vis innlegg
Når det kommer til nedtrekk å eventuelt sittende roing, er det ikke slik at en skal kjenne at de brenne godt i musklene en aktiverer? eller får en trent en god del av muskulaturen selv om de ikke "Brenner" ?
Vis hele sitatet...
Det med "mind muscle connection" er bare oppgulpa broscience, shitfluencere bruker for at det skal virke at de har peiling.

Vekta du løfter er jo en god pekepinne hvor sterk man er. Ikke hvor god "kontakt hjernen din bruker på å aktivere musklene" :'')
Sist endret av Superspurv; 29. mars 2023 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
UncleSam dekker det aller meste som er verdt å nevne.

Trening er bare en av flere faktorer som spiller inn når det kommer til resultat. Genetikk, kosthold osv spiller like stor rolle.

Få øvelser er greit. Husk på å tren kroppen like mye. Lineær progresjon er også greit.

Istedet for å droppe chin ups og sittende roing fordi du føler du får dårlig kontakt, så anbefaler jeg deg heller å lære disse øvelsene ordentlig, da jeg tipper disse to øvelsene blir mest anvendt på rygg- dagen til folk. Et tips er at positur din har mye å si her. Ut med brystkassa, hold ryggen statisk, og bruk armene dine til å dra nedover/bakover.



Det med "mind muscle connection" er bare oppgulpa broscience, shitfluencere bruker for at det skal virke at de har peiling.

Vekta du løfter er jo en god pekepinne hvor sterk man er. Ikke hvor god "kontakt hjernen din bruker på å aktivere musklene" :'')
Vis hele sitatet...
Men hvor ofte er det vanlig å øke i disse øvelsene? Nedtrekk/sittende roing

Jeg følte jeg ikke fikk noe utbytte ut av nedtrekk da jeg holdt meg stabil på 45kg på 5x5x5
Sitat av Naturen Vis innlegg
Men hvor ofte er det vanlig å øke i disse øvelsene? Nedtrekk/sittende roing

Jeg følte jeg ikke fikk noe utbytte ut av nedtrekk da jeg holdt meg stabil på 45kg på 5x5x5
Vis hele sitatet...
Det er total belastning som spiller inn.

La oss si du trener med 45 kg på nedtrekksmaskinen og du utfører vanligvis 5x5. Det blir 25 repetisjoner.

Neste økt kan du feks ta 26 repetisjoner. Når du har økt til feks 30 repetisjoner på den øvelsen, så kan du kanskje øke 2,5kg - 5kg på øvelsen og gå tilbake til 5x5 (25 repetisjoner).

Ellers så er det jo endel "krysstoleranse" på ryggøvelser. Hvis man tar meg selv som eksempel, så øker jeg i markløft, mens foroverbøyd roing og facepulls forblir den samme vekta.

Tar du feks 2 øvelser på rygg, så holder det å øke vekten på den første øvelsen. Igjen, det er total belastning på en muskelgruppe som spiller inn.

Hvis du ikke spiser nok, kan det være en naturlig forklaring på hvorfor du ikke blir sterkere.
Sitat av Naturen Vis innlegg
Men hvor ofte er det vanlig å øke i disse øvelsene? Nedtrekk/sittende roing

Jeg følte jeg ikke fikk noe utbytte ut av nedtrekk da jeg holdt meg stabil på 45kg på 5x5x5
Vis hele sitatet...
Hvordan er kostholdet da? Hva spiser du iløpet av en dag?
Sist endret av NokErNok; 29. mars 2023 kl. 14:26.
Det aller viktigste er progressive overload. Dvs at du øker vekt eller sett hver uke (helst). Om du ikke øker hverken vekt eller sett/reps i det hele tatt vil du jo heller ikke se noe særlig fremgang.
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hvordan er kostholdet da? Hva spiser du iløpet av en dag?
Vis hele sitatet...
Har vell i de meste gått i varm lunsj ifra kantinen på jobb til god porsjon middag hjemme å kveldsmat, noe ala som grovt brød med peanøttsmør å et glass med helmelk

middagene/lunsjen er litt vanskelig da der er forskjelig mellom hver gang men har godt en god del i pasta med eventuelt noe kjøtt å litt grønnsaker..

Frokost har jeg vært relativt dårlig på.. da jeg som regel står opp å steller meg å stikker på arbeid.. så jeg bør få inn frokost.

Men til tross for dette så har jeg hatt en grei økning i f.eks markløft/benkpress så synes det er snodig at jeg ikke får samme effekt på nedtrekk/pulldowns..

Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Det aller viktigste er progressive overload. Dvs at du øker vekt eller sett hver uke (helst). Om du ikke øker hverken vekt eller sett/reps i det hele tatt vil du jo heller ikke se noe særlig fremgang.
Vis hele sitatet...
Jeg øker når jeg klarer den siste repitisjonen

f.eks, om jeg trener markløft 5x5x5x5 å jeg klarer 80kg 5x5x5x5 så øker jeg med 2,5kg.. klarer jeg ikke 5x5x5x5 men 5x5x5x3 så trener jeg frem til jeg klarer dette for så øke 2,5kg

5x5x5x3.. neste økt eller neste uke klarer jeg 5x5x5x4 and so on

nå har jeg riktignok kjørt 5x5x10 med dette nybegynner programmet jeg brukte
Sist endret av Naturen; 29. mars 2023 kl. 14:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturen Vis innlegg
Har vell i de meste gått i varm lunsj ifra kantinen på jobb til god porsjon middag hjemme å kveldsmat, noe ala som grovt brød med peanøttsmør å et glass med helmelk

middagene/lunsjen er litt vanskelig da der er forskjelig mellom hver gang men har godt en god del i pasta med eventuelt noe kjøtt å litt grønnsaker..

Frokost har jeg vært relativt dårlig på.. da jeg som regel står opp å steller meg å stikker på arbeid.. så jeg bør få inn frokost.

Men til tross for dette så har jeg hatt en grei økning i f.eks markløft/benkpress så synes det er snodig at jeg ikke får samme effekt på nedtrekk/pulldowns..
Vis hele sitatet...
Som Superspurv nevner så vil du ikke få samme progresjon i alle øvelser. Er bare sånn det er. Jeg selv er mye sterkere i tricep extensions enn i db curls. Er bare sånn det er.
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det er total belastning som spiller inn.

La oss si du trener med 45 kg på nedtrekksmaskinen og du utfører vanligvis 5x5. Det blir 25 repetisjoner.

Neste økt kan du feks ta 26 repetisjoner. Når du har økt til feks 30 repetisjoner på den øvelsen, så kan du kanskje øke 2,5kg - 5kg på øvelsen og gå tilbake til 5x5 (25 repetisjoner).

Ellers så er det jo endel "krysstoleranse" på ryggøvelser. Hvis man tar meg selv som eksempel, så øker jeg i markløft, mens foroverbøyd roing og facepulls forblir den samme vekta.

Tar du feks 2 øvelser på rygg, så holder det å øke vekten på den første øvelsen. Igjen, det er total belastning på en muskelgruppe som spiller inn.

Hvis du ikke spiser nok, kan det være en naturlig forklaring på hvorfor du ikke blir sterkere.
Vis hele sitatet...
så ved neste økt, om jeg tar nedtrekk på 45 kg 5x5x5x2 så trener jeg til jeg klarer 5x5x5x5.

La oss si jeg da øker til 50kg, klarer 5x5x5x2, da trener jeg frem til jeg klarer 5x5x5x5?
Sitat av Naturen Vis innlegg
så ved neste økt, om jeg tar nedtrekk på 45 kg 5x5x5x2 så trener jeg til jeg klarer 5x5x5x5.

La oss si jeg da øker til 50kg, klarer 5x5x5x2, da trener jeg frem til jeg klarer 5x5x5x5?
Vis hele sitatet...
Jepp det går an. Da jeg mista noe styrke en periode så bestemte jeg meg for totalt antall rep jeg skulle ha i benkpress, kjørte 5x5 så det vil si 25 rep. Men jeg klarte ikke 5x5 så jeg tok opptil 5 rep, kanskje bare 3 også helt til jeg totalt hadde 25 rep.
Kosthold: Ikke gå på smellen der du endrer dietten din til at den nærmest slutter å inneholde den næringen, vitaminene og mineralene du trenger. Godt eksempel på dette er en som har begynt å trene og har et sunt og godt forhold til mat. Så endres dietten hans til en klassisk bulk diett bestående av bare kylling og ris. Dette er ikke bra.

Treningsmessig: VARM OPP! Fokuser på baseøvelser og øvelser for kjernemuskulatur. Ikke kjør et program som har for avanserte øvelser. Du har bare trent i 2-3 måneder (all kudos til deg). Ift setrate og reprate så hadde jeg kjørt det som føles mest naturlig ut for deg. Øk også vekt gradvis som det føles naturlig.
Sist endret av IW2022; 29. mars 2023 kl. 17:48.
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jepp det går an. Da jeg mista noe styrke en periode så bestemte jeg meg for totalt antall rep jeg skulle ha i benkpress, kjørte 5x5 så det vil si 25 rep. Men jeg klarte ikke 5x5 så jeg tok opptil 5 rep, kanskje bare 3 også helt til jeg totalt hadde 25 rep.
Vis hele sitatet...
det er jo dette jeg har gjort med nedtrekk, uten noe særlig effekt. Men kanskje det bare er slik som nevnt tidligere at noen øvelser øker en lettere på en andre. For jeg har jo som nevnt økt godt i markløft/benkpress/knebøy
Sitat av Naturen Vis innlegg
det er jo dette jeg har gjort med nedtrekk, uten noe særlig effekt. Men kanskje det bare er slik som nevnt tidligere at noen øvelser øker en lettere på en andre. For jeg har jo som nevnt økt godt i markløft/benkpress/knebøy
Vis hele sitatet...
Markløft, benk å knebøy er egentlig den indikatoren jeg bruker for å måle styrke. Jeg kommer til et visst punkt der isolasjonsøvelser står nesten stille. Sålenge du øker i de øvelsene så blir du iallfall sterkere.
Jeg er ikke fan av nedtrekk men har den med i programmet men kjører alltid mark først og deretter chins, varierer med 6-8 rep kroppsvekt og kanskje 4-5 med ekstra vekt.
For meg er det lettere å få kontakt med chins.
Sitat av Naturen Vis innlegg
Men hvor ofte er det vanlig å øke i disse øvelsene? Nedtrekk/sittende roing

Jeg følte jeg ikke fikk noe utbytte ut av nedtrekk da jeg holdt meg stabil på 45kg på 5x5x5
Vis hele sitatet...
1. Hvis du øker i markløft, men ikke i nedtrekk så er ikke det så veldig farlig, fordi du jobber med mye av de samme musklene i de to øvelsene.

2. Framgang tar tid. Du gir deg selv bare falske forhåpninger hvis du forventer framgang allerede etter 1-2 uker.

3. Hvis det er spesifikke øvelser du sliter med, så kan du gjerne fokusere på det. Hvis det er pullsups du vil lære seg, så bruk noen uker på å fokusere kun på det, feks - https://evofitness.no/blogg/ta-din-forste-pull-up/

4. Det er ikke så veldig rart at du øker i markløft, men ikke i feks nedtrekk. I markløft bruker du omlag ~85% av alle musklene dine i kroppen, kontra bare noen få % når du tar nedtrekk.

Å måle gains på isolasjonsøvelser er bare tull uansett.

Som flere har nevnt her bør du kanskje gå et steg tilbake. Fokusèr på å bli sterk ved å inkludere baseøvelsene i treningsprogrammet ditt. Bruk støtteøvelser/isolasjonsøvelser for å brenne deg helt ut etter baseøvelsene.

Spis nok! Det er ikke så forferdelig viktig hva du spiser i starten, men det viktigeste er å spise nok. At du spiser varm lunsj eller "stor posjon middag" sier oss ikke en dritt. Musklene dine bryr seg ikke om temperaturen på maten. Musklene dine vil bare ha overskudd av kalorier så du får muligheten til å bygge.

Prøv å legg til et ekstra måltid om dagen. Enten før du legger deg, eller rett etter du står opp. Mer energi i løpet av dagen gjør at du orker også mer på trening.
Sist endret av Superspurv; 29. mars 2023 kl. 21:44.
Trådstarter
Kanskje jeg skal gå for 5x5 stronglift programmet de eneste jeg stusser litt på er dette med å øke 2,5kg mellom hver økt, jeg vil jo komme til et punkt senere i programmet at det vil bli ganske tungt, hva gjør jeg om jeg f.eks ikke klarer fullføre de siste settet den ene økten? skal jeg bare øke på neste økt igjen da? eller fortsette med samme vekt som sist til jeg klarer å fullføre siste sett?

Leste bare igjennom 5x5 stronglift å der står det at en skal øke mellom hver økt men ingenting om viss en feiler på å fullføre siste sett, virker litt ulogisk å bare fortsette øke i vektene når en ikke klarer å fullføre de siste settet på f.eks 65kg i benkpress?
Sist endret av Naturen; 29. mars 2023 kl. 22:54.
Sitat av Naturen Vis innlegg
Kanskje jeg skal gå for 5x5 stronglift programmet de eneste jeg stusser litt på er dette med å øke 2,5kg mellom hver økt, jeg vil jo komme til et punkt senere i programmet at det vil bli ganske tungt, hva gjør jeg om jeg f.eks ikke klarer fullføre de siste settet den ene økten? skal jeg bare øke på neste økt igjen da? eller fortsette med samme vekt som sist til jeg klarer å fullføre siste sett?

Leste bare igjennom 5x5 stronglift å der står det at en skal øke mellom hver økt men ingenting om viss en feiler på å fullføre siste sett, virker litt ulogisk å bare fortsette øke i vektene når en ikke klarer å fullføre de siste settet på f.eks 65kg i benkpress?
Vis hele sitatet...
Først av alt, så har du rett i at du ikke skal øke vekt når du ikke klarer å fullføre alle setsa.

Når det er sagt, etterhvert så vil du ikke ha mulighet til å øke vekt lineært (2,5 kg hver gang for eksempel), da må du enten finne et nytt program, eller øke antall reps/sets på samme vekt. For eksempel dag 1: 45 kg 5x5, dag 2: 45 kg 7x5, dag 3: 45 kg 10x5. Eventuelt amrap, altså så mange reps som mulig, på siste settet hver gang. Har ikke tatt med hviledager imellom.

Du kan også velge å bytte til andre rutiner. Det skal sies at den beste rutinen er den du klarer å følge, den nest beste er den mest optimale rutinen.

Det kan også være smart å ikke ta to hovedløft på samme dag, for eksempel markløft og benk, da du gjerne vil føle deg ganske sliten etter et hovedløft og vil slite med å ta det andre optimalt, jeg gjør iallefall det. Du har sikkert også merket at det er løfta du tar sist som er seigeste, så jeg pleier å ta løfta i synkende rekkefølge mtp hvor mange muskelgrupper som blir aktivert.

Hvis du virkelig er stuck på en ting så kan du ta supplementær øvelser til det spesifikke løftet, for eksempel hvis du sliter med å øke vekt eller reps i benkpress, så kan enten en øvelse som isolerer triceps eller bryst i forhold til hvilke muskler som gir seg først være smart å ta. Nå er nedtrekk litt unikt fordi det er vanskelig å isolere latsa noe særlig mer, men kanskje db rows som uncle Sam foreslo, eller en annen øvelse for latsa, akkurat der ville jeg nok økt volum, altså antall sets eller reps.
Sist endret av Ekvivokk; 29. mars 2023 kl. 23:37.
Yoo kan gi det et viktig tips som du kommer til å skjønne etterhvert ingen grunn til å komplisere treningen. Ikke at du gjør det altså, men bare fokuser på og få full body workout ut uka og tren det du synes er morsomt og givende!
Synes gymkulturen i Norge har begynt å bli veldig kleint for tiden. Foretrekker heller å ta en tur i isolasjon gjennom skog og mark enn å mingle med narsissistene på treningsstudio.
Sitat av dåven Vis innlegg
Synes gymkulturen i Norge har begynt å bli veldig kleint for tiden. Foretrekker heller å ta en tur i isolasjon gjennom skog og mark enn å mingle med narsissistene på treningsstudio.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det er så mange der?
Anbefaler 5x5 stronglifts. Les programmet det er gratis. Og bra app som lagrer løfta dine, viser oppvarmingsvekt etc. Du vet hva du skal løfte. Begynn lett, lær deg rett teknikk.
Her står det at hvis du failer på samme vekt 3 ganger, tar du en deload, dvs fjerner 10 % av vekten og fortsetter derifra. Har trent et par år og kommer alltid tilbake til dette supre programmet etter pauser.
Du kan legge til ekstra isolasjonsøvelser etterhvert og f eks legge til bare ett kilo per gang på benk og overhead press hvis du føler 2.5 kg blir for mye.
Følger du programmet blir du sterkere fort.
Og det er lett i starten, men skal love deg at du blir peist etter noen uker. Og for meg som er 40 pluss og travelt liv med kjerring og Kids passer d bra med kun 3 økter i uka.
Kjører du dette noen måneder kan du for eksempel søke opp buff dudes 12 week program. Masse bra på YouTube. Lykke til
Sist endret av s3crets; 1. april 2023 kl. 23:26. Grunn: Litt mer info😁