Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1126
Hei.
Prøver å navigere rundt i systemet til namsmann, nav, osv., men syns det er vanskelig å få hjelp og svar til ting jeg lurer på. Prøver meg derfor her, dersom det er andre mennesker med levd liv. Jeg har stor usikret gjeld fra ulike kreditorer (har også private lån) som har gått til namsmann, og har tvangstrekk i lønn.
Spørsmål :
1 : Ettersom jeg forstår betaler jeg i 2 år på en kreditor, så over til neste i køen, også, tilslutt tilbake til kreditor 1, helt til jeg er ferdig, og det tar så lang tid det tar?
2 : Hva er forskjellen på dette typen trekk jeg har nå, og gjeldsordning?
3 : Er denne infoen om meg søkbar for mannen i gata, kommer det opp noen steder at jeg har mine svin på skogen? Namsmann, forliksråd, osv. (De har ikke pant i bil, den har for lav verdi) Jeg bor på en liten plass, og skammer meg, og er redd for at noen skal finne ut av dette.
4 : Hvorfor gikk noen av sakene mine til namsmann, og noen til forliksråfet? Hva er forskjellen?
Gjeldsordning er tidsbestemt, du betaler det du kan i en gitt tid, normalt 5-10 år + 2 års sikring, så etter det blir resten av gjelden slettet. I mellomtiden lever du på minstesats livsopphold + utgifter til husleie. Du må selv ha prøvd å komme til en løsning på forhånd, og er gjelden for fersk så kan du glemme hele gjeldsordningen. Det er for å hindre folk i å ta jævli me lån så løpe til namsmannen med en gang når de ikke kan betale.
Sitat av jahaja Vis innlegg
Hei.
Prøver å navigere rundt i systemet til namsmann, nav, osv., men syns det er vanskelig å få hjelp og svar til ting jeg lurer på. Prøver meg derfor her, dersom det er andre mennesker med levd liv. Jeg har stor usikret gjeld fra ulike kreditorer (har også private lån) som har gått til namsmann, og har tvangstrekk i lønn.
Spørsmål :
1 : Ettersom jeg forstår betaler jeg i 2 år på en kreditor, så over til neste i køen, også, tilslutt tilbake til kreditor 1, helt til jeg er ferdig, og det tar så lang tid det tar?
2 : Hva er forskjellen på dette typen trekk jeg har nå, og gjeldsordning?
3 : Er denne infoen om meg søkbar for mannen i gata, kommer det opp noen steder at jeg har mine svin på skogen? Namsmann, forliksråd, osv. (De har ikke pant i bil, den har for lav verdi) Jeg bor på en liten plass, og skammer meg, og er redd for at noen skal finne ut av dette.
4 : Hvorfor gikk noen av sakene mine til namsmann, og noen til forliksråfet? Hva er forskjellen?
Vis hele sitatet...
1. Nei, du har en inntekt som skal dekke livsopphold og boutgifter pr måned. Alt som er til overs blir fordelt prosentvis på hver kreditor. Dvs at alle får sin prosentvise "andel" av det du kan betale i 5 år etter størrelse på kravet. De du skyldet mest får mest. Namsmannen gjør dette regnestykket for deg sånn at du bare betaler.
2. En gjeldsordning er en rettslig tinglyst avtale hvor også alle kreditorer blir bundet til avtalen. Dvs at hvis du får åpnet gjeldsordning og alle blir med, du holder din del av avtalen så er du ferdig om 5 år uavhengig av restgjeld.
3. Det er ikke noe med en gjeldsordning som er mer søkbart enn gjelden du har. Har du betalinganmerkninger vil disse bli stående til avtalen er gjennomført men de vil jo være der uansett.
4. Normalt så vil de fleste krav først gå til Forliksrådet for å gjøre kravet rettslig før Namsmannen for inndriving. Namsmannen er siste instans for innkreving og da skal kravet være det de kaller rettslig. "Inkasso" er bare en myteomspunnet formalitet å har ingenting med pengeinnkreving å gjøre annet enn å sende deg anmodninger pr brev om å betale. En formalitet som må være gjennomført før Forliksrådet. Derfor er det også først etter Forliksrådet du får betalingsanmerkning.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Gjeldsordning er tidsbestemt, du betaler det du kan i en gitt tid, normalt 5-10 år + 2 års sikring, så etter det blir resten av gjelden slettet. I mellomtiden lever du på minstesats livsopphold + utgifter til husleie. Du må selv ha prøvd å komme til en løsning på forhånd, og er gjelden for fersk så kan du glemme hele gjeldsordningen. Det er for å hindre folk i å ta jævli me lån så løpe til namsmannen med en gang når de ikke kan betale.
Vis hele sitatet...
Gjeldsordning er i alle normale tilfeller 5 år. + 2 år hvor du ikke bør få unormale endringer i lønn, motta arv, vinne i Lotto og slike ting. For alle vanlige kjedelige liv er du ferdig etter 5 år og merker aldri noe mer til ditt tidligere liv som gjeldsslave.

Jeg har vært gjennom gjeldsordning.

Gjeldsordning

Livsoppholdssatser
Sist endret av Dough; 1. februar 2023 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt etter hvor du bor men kan ta opp til 2 år før du får en slik ordning på plass.