Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 992
Jeg har et Asus Z97-A HK.

Prosessor Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz 3.50 GHz
Installert RAM 8,00 GB

Windows 10 64-biters operativsystem, x64-basert prosessor

Jeg har 2 ram-brikker fra før a 4GB men plass til 4. Dersom jeg kan utvide, må jeg da bruke like brikker eller kan jeg f.eks legge til 2 nye 8GB brikker?
Maks 32GB DDR3

https://www.asus.com/no/motherboards...z97a/techspec/
Sist endret av meitemark; 7. januar 2023 kl. 21:02.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat fra linken:

4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 3200

Betyr det at jeg ikke kan kjøre brikker med større verdi enn DDR3 og hastighet på 3200?
DDR3 er ikke en verdi du kan tukle med. Hovedkortet ditt støtter kun RAM av typen DDR3. Du kan ha maks 32 GB (Gigabyte) fordelt over 4 slotter, maks frekvens 3200 MHz (Mega-Hertz). Du bestemmer selv hvor mye RAM du vil kjøpe, men for din egen del bør de være like store brikker, helst fra samme kit, og kjøre samme klokkehastighet/frekvens.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
DDR3 er ikke en verdi du kan tukle med. Hovedkortet ditt støtter kun RAM av typen DDR3. Du kan ha maks 32 GB (Gigabyte) fordelt over 4 slotter, maks frekvens 3200 MHz (Mega-Hertz). Du bestemmer selv hvor mye RAM du vil kjøpe, men for din egen del bør de være like store brikker, helst fra samme kit, og kjøre samme klokkehastighet/frekvens.
Vis hele sitatet...
OK. Skjønner. Hvilket merke burde jeg gå for med tanke på best for bucks?
Komplett er vel en grei leverandør av komponenter. Ikke akkurat nytt denne du skal ha det til så spørs jo hvor mye du vil bruke på noe som kan slutte å virke i morgen. Men f.eks 2 x 8GB a 539 blir 1078,-


https://www.komplett.no/category/112...C2%A7PC3-12800
Sitat av Dough Vis innlegg
Komplett er vel en grei leverandør av komponenter. Ikke akkurat nytt denne du skal ha det til så spørs jo hvor mye du vil bruke på noe som kan slutte å virke i morgen. Men f.eks 2 x 8GB a 539 blir 1078,-


https://www.komplett.no/category/112...C2%A7PC3-12800
Vis hele sitatet...
Tenkte på å kjøre inn max kapasitet, dvs. 32GB og gjerne hastighet opp mot 3200. Finnes det noen slike brikker, og vil det bli rimeligere å kjøpe 2 x 16GB enn 4 x 8GB?

Mener du også at jeg burde skifte til et nyere hovedkort samtidig? Vil jeg få mye bedre ytelse da? Hvilket kort vil du da anbefale med kompatibelt brikkesett, slik at jeg slipper å reinnstallere alt på nytt?
Sist endret av Ingebrigt; 8. januar 2023 kl. 13:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
slik at jeg slipper å reinnstallere alt på nytt?
Vis hele sitatet...
Hvis du har Windows 7,8, 10 eller 11 vil det i de alle fleste tilfeller gå helt greit å bare stappe disken i ny maskin, uten å måtte ta en nyinstallasjon.

Det sagt, hvis du skal bytte hovedkort må du også bytte CPU, for ingen lager nye kort til 1150, og i5-4690K takler maks 32GB.