Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3006
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så, jeg har gått på en kjempesmell. Inkasso opp til ørene, lav inntekt, og jeg er nå bakpå husleien. Er det noen som tilbyr lån når man er i en slik situasjon? Hva i alle dager skal jeg finne på? Trenger omlag 25k, og er dypt desperat og skamfull som faen. Aner ikke hvor jeg skal snu meg, nav kan kun tilby noen å snakke med, jeg er på AAP, så hver krone jeg tjener på jobb blir trukket, jeg er stuck på + - 14k i måneden.

Hva faen skal jeg gjøre.. angsten er enorm, jeg er livredd for å bli hjemløs, rett og slett..
Du har 14k i måneden utbetalt fra kommunen uten at du trenger å gjøre noe. Da syntes ikke jeg så synd på deg. Du klarer å unngå å bli hjemløs med de pengene. Om ikke noe fungerer så kan du dra til ett lavkost land, bedre enn mye annet om absolutt ikke noe går seg til men det kan jo hende du er avhengig av kommunale tjenester.

Ikke svar på det du spurte om men får å svare på det så kan du kun få lån fra private personer men da kommer det ann på nettverket ditt.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Du har 14k i måneden utbetalt fra kommunen uten at du trenger å gjøre noe. Da syntes ikke jeg så synd på deg. Du klarer å unngå å bli hjemløs med de pengene. Om ikke noe fungerer så kan du dra til ett lavkost land, bedre enn mye annet om absolutt ikke noe går seg til men det kan jo hende du er avhengig av kommunale tjenester.

Ikke svar på det du spurte om men får å svare på det så kan du kun få lån fra private personer men da kommer det ann på nettverket ditt.
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått systemet grådig, jeg har deltidsjobb og studerer deltid, og har en alvorlig kronisk sykdom. Nav har aldri bedt meg om en dritt, og jeg har på egen maskin og initiativ kommet meg kjempelagt og får toppkarakterer i et utfordrende fag.

Du slår meg som en fordomsfull og bitter fyr. Jeg har gått på en smell og har det siste året vært innlagt et par runder på grunn av alvorlige selvmordstanker, jeg trengte en krykke men jeg har ødelagt mye som følge av det. Jeg ønsket aldri at noen skulle synes synd på meg, hvor kom det fra?

Takk for at du sparker noen som allerede ligger nede; det virker som om du har det godt med deg selv.. helt ærlig, du brakte meg til tårer, du trenger ikke å fortelle meg at jeg er en verdiløs og udugelig faen, ingen hater meg mer enn meg selv. God dag
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror du har misforstått systemet grådig, jeg har deltidsjobb og studerer deltid, og har en alvorlig kronisk sykdom. Nav har aldri bedt meg om en dritt, og jeg har på egen maskin og initiativ kommet meg kjempelagt og får toppkarakterer i et utfordrende fag.

Du slår meg som en fordomsfull og bitter fyr. Jeg har gått på en smell og har det siste året vært innlagt et par runder på grunn av alvorlige selvmordstanker, jeg trengte en krykke men jeg har ødelagt mye som følge av det. Jeg ønsket aldri at noen skulle synes synd på meg, hvor kom det fra?

Takk for at du sparker noen som allerede ligger nede; det virker som om du har det godt med deg selv.. helt ærlig, du brakte meg til tårer, du trenger ikke å fortelle meg at jeg er en verdiløs og udugelig faen, ingen hater meg mer enn meg selv. God dag
Vis hele sitatet...
Det var ikke sånn jeg mente det. Jeg tenkte kun utifra et økonomisk aspekt og fint at du får det til bra på tross av utfordringer.

Ja og nei om jeg er bitter. systemet tror jeg fungerer litt annerledes for alle. For meg fungerer det ikke heletatt og vært i utlending båsen så lenge jeg kan huske.

Det er befriende og være uten ett statssystem men hadde takket ja til utbetalinger.

Mitt syn på systemet er millioner av saker bare med hvor den ene siden jobber med saker på den andre siden og siden det er så mange statsansatte i Norge så er den beste fremtiden for de fleste og jobbe med saker istedenfor og være i en sak til tider.

Har bare knekt en "kode" selv hvor jeg blir tatt godt imot i andre land langt borte fra Norge når sakshelvete settes igang.

Beklager om du følte deg trampet på og lykke til fremover.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det var ikke sånn jeg mente det. Jeg tenkte kun utifra et økonomisk aspekt og fint at du får det til bra på tross av utfordringer.

Ja og nei om jeg er bitter. systemet tror jeg fungerer litt annerledes for alle. For meg fungerer det ikke heletatt og vært i utlending båsen så lenge jeg kan huske.

Det er befriende og være uten ett statssystem men hadde takket ja til utbetalinger.

Mitt syn på systemet er millioner av saker bare med hvor den ene siden jobber med saker på den andre siden og siden det er så mange statsansatte i Norge så er den beste fremtiden for de fleste og jobbe med saker istedenfor og være i en sak til tider.

Har bare knekt en "kode" selv hvor jeg blir tatt godt imot i andre land langt borte fra Norge når sakshelvete settes igang.

Beklager om du følte deg trampet på og lykke til fremover.
Vis hele sitatet...

Dette er første gangen jeg tar disse problemene ut av mitt eget hode og ut i verden på noen måte, det var enormt tungt i utgangspunktet, og det opplevdes sjokkerende at det første svaret som tikket inn var «du får så og så mye penger uten å gjøre en dritt, jeg synes ikke synd på deg». Følelsene kom som følge av enorm belastning, hva jeg opplever som typisk fordommer mot de som får hjelp av nav, og hva jeg opplevde som et veldig utrivelig svar. Jeg er så redd for å bli kastet ut av min nåværende bolig. Sykdommen min resulterer i blant annet enormt redusert energi og kapasitet, det å flytte i utgangspunktet virker som et helvete midt oppi depresjonen jeg i tillegg til alt er stuck i.

Takk for saklig svar. Glad du har knekt koden for din egen del.
Da ville jeg ikke brukt den lille energien på freak. Det kan godt hende du får gode svar men det er fullt mulig at det kommer noen energistjelende kommentarer også.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det noen som tilbyr lån når man er i en slik situasjon?
Vis hele sitatet...
Det er det nok, men er det smart, antagelig ikke.

Tror det beste du kan gjøre hvis du er i stand til det vil være finne en svart jobb for en liten stund slik at
får betalt tilbake det du skylder. Det er små summer du snakker om så det bør gå fort å tjene opp det.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
..angsten er enorm, jeg er livredd for å bli hjemløs, rett og slett..
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg.
Sist endret av vindaloo; 28. mars 2023 kl. 10:19.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er første gangen jeg tar disse problemene ut av mitt eget hode og ut i verden på noen måte, det var enormt tungt i utgangspunktet, og det opplevdes sjokkerende at det første svaret som tikket inn var «du får så og så mye penger uten å gjøre en dritt, jeg synes ikke synd på deg». Følelsene kom som følge av enorm belastning, hva jeg opplever som typisk fordommer mot de som får hjelp av nav, og hva jeg opplevde som et veldig utrivelig svar. Jeg er så redd for å bli kastet ut av min nåværende bolig. Sykdommen min resulterer i blant annet enormt redusert energi og kapasitet, det å flytte i utgangspunktet virker som et helvete midt oppi depresjonen jeg i tillegg til alt er stuck i.

Takk for saklig svar. Glad du har knekt koden for din egen del.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår deg har hatt kraftig energi svikt tidligere selv og vet at man kan bli sensitiv osv av slikt. Det kan snu seg fort og det kan også ta litt tid.

Håper det ikke er ett langt sykomsløp du har, det er slitsomt og kjempe seg igjennom det som veldig ofte er normalt for de fleste.

Vet også hvordan det er og se på gata som en løsning og derfor foreslo jeg å reise da det kan være veldig godt for hodet og kropp men det kan også være veldig grensebryttende og man må gjøre det noen ganger før man er ordentlig bekvem med det tror jeg.

Lykke til videre.

Tror å snakke med huseier og nav i ydmykhet og vise betalingsvilje er en god løsning for deg. Kan jo hende huseier er grei og lar deg f. Eks legge på litt ekstra på månedlig betalinger til det er nedbetalt om kommunikasjon er okay.
Sist endret av Kjartan27; 28. mars 2023 kl. 10:31.
Det er en stressende situasjon å havne i. Jeg tror ikke du har noen andre lovlige muligheter enn å høre med venner og familie om lån. Da sikkert på vilkår om at du blir rusfri og faktisk får betalt tilbake.. Og det er jo lettere sagt enn gjort å bare bli rusfri, men når det ikke er noen annen utvei kanskje denne krisa er det som trengs for å få livet på rett kjøl?..

Det er også greit å snakke med de på NAV selvom de ikke kan gi deg penger til gjelda. Jeg har hørt de hjelper folk litt som luksusfellen, setter opp en plan og hjelper deg med å ringe rundt å få fryst inkassorentene og sånne ting. All hjelp du kan få nå er viktig å benytte seg av selvom man aller helst skulle ønske det fantes en quick fix. Føler med deg, håper det ordner seg!
Du kan kanskje selge noen ting du har hjemme som du ikke har bruk for lenger? alt av penger hjelper i en sånn situasjon.
Å ta opp lån fra en lånehai vil gi deg skyhøy rente. Den klarer du vel ikke å betjene. Så dropp det. Få helder orden på økonomien din, få deg gjerne en fulltidsjobb e.l.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan søke om sosialhjelp. Har ved en lignende situasjon blitt innvilget ca. 10000 i lån fra NAV for å betale utestående husleie. Summen jeg fikk var hele det utestående beløpet (utbetalt direkte til huseier da).
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får du ikke lån må du bare være kreativ. Snakk med huseier, kanskje dere kommer frem til en avbetalingsordning. Funker kommunalt og. Forsikre om at fremtidige husleier blir betalt. Vet ikke hvor mye du får i ren trygd, men du kan få husleien trekt fra trygda og utbetalt til huseier. Gjort fort med en signatur. En økonomisk verge/statsfinansiert økonomiansvarlig er jo og et alternativ. Og sikkert ikke dumt uansett i situasjonen din. Tar litt lengre tid å oprette dog.

Ellers, angående husleia, må du flytte rett og slett og innstille deg på det. Er du ikke veldig kravstor finner du fort et annet sted å bo. Huk av "hjerterom" på Finn under bolig til leie, så finner du de med mer forståelse.

Husk at tak over hodet er viktigere en å betale avdrag på forbrukslån. Selv om det klart biter en i ræva i ettertid, men. Det skulle du jo tenkt på før.

Lykke til! Ordner seg for snille folk.
Halvtimes time gratis time hos advokat Bugge i Oslo. Det er utrolig hva den mannen får til oss som er på "gølvet"
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen som har foreslått å snakke med de som har sendt ut inkasso? For meg har det gått fint med Kredinor og andre innkrevere. De vil bare ha pengene, hvis du snakker bra for deg også og forklarer situasjonen så dropper de av og til rentene og gebyret og krever bare inn orginalkravet også. Det har gått for meg tidligere
Fuck Mr. Plod!
Ring inn tim inkassoselskapene også si det som det er.
Hvis du kan vise til 0,- på konto, forklare hvorfor (inkasso), og vise til utestående husleie/lån vil du få dekket det via. sosialstønad sannsynligvis. Strøm, husleie og mat får man dekket ved krise.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så, jeg har gått på en kjempesmell. Inkasso opp til ørene, lav inntekt, og jeg er nå bakpå husleien. Er det noen som tilbyr lån når man er i en slik situasjon? Hva i alle dager skal jeg finne på? Trenger omlag 25k, og er dypt desperat og skamfull som faen. Aner ikke hvor jeg skal snu meg, nav kan kun tilby noen å snakke med, jeg er på AAP, så hver krone jeg tjener på jobb blir trukket, jeg er stuck på + - 14k i måneden.

Hva faen skal jeg gjøre.. angsten er enorm, jeg er livredd for å bli hjemløs, rett og slett..
Vis hele sitatet...
Du har fortalt eksakt hvordan det ligger an til NAV? At du kommer til å bli kastet ut osv? Synes det er merkelig hvis de ikke gir deg ett lån til husleien. Vet av en som går på AAP og han får jo mye hjelp ved siden av. Som f.eks hotell osv.
Kontakt de igjen? Hør om muligheten til et lån om det er eneste alternativet. Er vel ikke bedre tjent med at du blir hjemløs?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så, jeg har gått på en kjempesmell. Inkasso opp til ørene, lav inntekt, og jeg er nå bakpå husleien. Er det noen som tilbyr lån når man er i en slik situasjon? Hva i alle dager skal jeg finne på? Trenger omlag 25k, og er dypt desperat og skamfull som faen. Aner ikke hvor jeg skal snu meg, nav kan kun tilby noen å snakke med, jeg er på AAP, så hver krone jeg tjener på jobb blir trukket, jeg er stuck på + - 14k i måneden.

Hva faen skal jeg gjøre.. angsten er enorm, jeg er livredd for å bli hjemløs, rett og slett..
Vis hele sitatet...
Kanskje litt sent nå, men har du søkt bostøtte hos husbanken?
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Kanskje litt sent nå, men har du søkt bostøtte hos husbanken?
Vis hele sitatet...
This! Husker ikke nøyaktig hva grensen er, men hvis inntekten er under typ 20k så får du definitivt innvilget bostøtte. Du kommer til å få en god del også, i din situasjon. Dog tar det 1-2 måneder før pengene kommer inn.

https://www.husbanken.no/person/bostotte/
Trist å lese og vi kan alle ta feil valg.
1; snakk med utleier om du klarer å nedbetale skyldig husleie,
2; bestill time hos gjeldsrådgiver på sosialkontoret,
3; ta kontakt med de du skylder penger om nedbetalingsplan.
Så fort du har lagd avtaler og tatt kontakt t vil angsten din avta.
Å ta opp Krefittkort vil fort gi deg 400-500 kr i mnd bare i renter og plutselig har du mer gjeld på bare 11.000 kr i kreditt.
Du må ikke fortelle den fulle sannhet om rus, men fortell at du har fått mindre inntekt grunnet AAP.
Ønsker deg masse lykke til.
25k er småpenger når man har penger, men det er jævli mye penger når man er blakk.

Selv ræva de, self dop, jobb svart. Står du litt på, så tjener du 25 i uka
Viss du er redd for å bli hjemløs så forstår jeg det, det er en kjip prosess, men heldigvis veldig mye bra tilbud man kan få på hospits, Jeg bodde hospits en gang jeg ikke fikk ordna meg et hjem etter et avrusning opphold, familie og venner gidde meg bare ryggen. Må si det var veldig fine rom, rolig trygt og ikke minst gratis mat, som var en sykt stor økonomisk bonus for meg.
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
25k er småpenger når man har penger, men det er jævli mye penger når man er blakk.

Selv ræva de, self dop, jobb svart. Står du litt på, så tjener du 25 i uka
Vis hele sitatet...
Hadde TS klart å tjent inn 25k ved å jobbe dag og natt en uke, ville han aldri ha laget denne tråden.

Jeg tror ikke refinansiering eller mer lån vil heller løse noe som helst. Ts har havnet i en kjip situasjon der kun en livsstilsendring vil få han ut av problemene.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
To muligheter. Enten grave deg ned og avslutte, eller krige som blir jævlig tøft. Brutalt, men sannheten kompis.