Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2603
Jeg er over 50år, største delen an mitt liv, ca 30 år har jeg vært såkaldt narkoman. Jeg tar ikke stoff så ofte i dag, som før, da gjorse jeg det hver dag, nå kan det gå uker mellom hver gang. Det å være narkoman er en veldig utakknemlig katogori å bli plassert i. Om en nykter person skal hjelpe en person ut av avhengigheten er det første man burde bli spurt om, hva slags stoff bruker du. Jeg var så lite lur får noen år siden og lot meg overtale til å bli med på et avsrusningsprogram med NAV. Jeg møtte opp alle 10 gangene, men ble aldri spurt om hva slags stoff jeg tok, eller hvor ofte. Jeg mener at avrusning burde vært delt opp i flere grupper, sånn det er i dag, samler de bare mennesker som alle har det til felles at de er avhengig av en eller flere ting. Det er stor forskjell på psykisk og fysisk avhengighet. Jeg har utelukket holdt meg til det 1. Jeg har kun testet Amfettamin, hasj og alkohol. Har flere venner som lenge holdt seg på samme linjen, men de aller, aller fleste vennene mine har skeiet ut på piller, ghb, og det som verre er. Flere av de finnes dessverre ikke lenger, blant oss. Spurte en kompis om han ville bli med meg 14 dager til syden, jeg skulle spandere. Han dro litt på det, og sa ja tilslutt. Dagen kom, og han virket tydlig nervøs, han gledet seg ikke. Hvorfor fikk jeg svar på på flyplassen. Han måtte ha med seg et arsenal med piller, ghb, hasj og pepper for å være med på tur. Tok jeg fra han det, var det ingen vits i å dra mente han. Han putta alt bortsett fra hasjen i kofferten, den tok han i munnen gjennom tollen. Vi kom frem og han gikk tom for alt etter 1 uke. "2 uka lå han på rommet og sov. Han var avhengig av Piller, ghb og pepper for a fungere normalt. Det er jo ingen som vil ha det sånn. Mitt råd er: Ikke takk ja til noe du vet du ikke klarer å si nei til, for da blir du narkoman. Livet blir langt bedre med bare noen dårlige vaner!
Sist endret av kriminell; 27. mars 2023 kl. 22:45.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hasj går også under fysisk avhengighet, samme gjelder alkohol. Amfetamin er jeg faktisk ikke sikker på.
"Kun psykisk avhengighetsskapende" er bare en dårlig unnskyldning til å ruse seg. Jeg ruser meg også, men uten unnskyldninger. Jeg sier det som det er, jeg gjør det fordi jeg liker det.
Psykisk avhengighet er vanligvis verre enn fysisk avhengighet, når det gjelder evne til å slutte.
Jeg anbefaler deg å ikke bruke narkoman til å beskrive noen som sliter med rusmidler. Det har den samme klangen som å bruke «neger» til å beskrive en person med mørk hud. Du burde heller si rusbruker, rusmisbruker eller person med rusproblematikk/rusutfordringer. Selv VG sier ikke ikke narkoman lengre. Det er nesten bare folk som bruker rusmidler som fortsatt bruker ordet, enten til å beskrive seg selv, eller andre som sliter.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hasj går også under fysisk avhengighet, samme gjelder alkohol. Amfetamin er jeg faktisk ikke sikker på.
"Kun psykisk avhengighetsskapende" er bare en dårlig unnskyldning til å ruse seg. Jeg ruser meg også, men uten unnskyldninger. Jeg sier det som det er, jeg gjør det fordi jeg liker det.
Psykisk avhengighet er vanligvis verre enn fysisk avhengighet, når det gjelder evne til å slutte.
Vis hele sitatet...
Godt sagt. Dette skille som mange bruker for å rakke ned på «tyngre» rusmidler for å føle seg bedre med sitt eget bruk er tåpelig. Den psykiske avhengigheten er langt mer uforutsigbar enn den fysiske.



Kompisen din har null kontroll, han burde jo hatt nok selvinnsikt til å kunne porsjonere det ut litt bedre. Det finnes mange som faller inn under kategorien rusmisbruker som fungerer langt bedre enn som sådan og som fint kan ta seg en tur. Jeg har vært på ferie mange ganger uten å dra med meg halve apoteket, selv om jeg har vært skikkelig avhengig av piller, heroin, selv amfetamin. Det krever gjerne at man forbereder seg en god del mer enn vanlige mennesker, men det lar seg gjøre. Det er som regel ikke verdens største problem å få tak i det du trenger når du er på ferie, det være seg heroin eller medisin fra leger.
Du hører jo at denne karen ikke har styring som må smugle med seg hasj oppi det hele. Han burde trappet ned så fort han beste seg for å bli med, men både piller og ghb er seige beist..
Sist endret av DrDeath; 27. mars 2023 kl. 23:09.
Hva har tittelen din med noe som helst av innholdet i innlegget ditt å gjøre?
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg anbefaler deg å ikke bruke narkoman til å beskrive noen som sliter med rusmidler. Det har den samme klangen som å bruke «neger» til å beskrive en person med mørk hud.
Vis hele sitatet...
Dette må være kødd, men har blitt overrasket før her på Freak om hvor idiotiske ting noen personer klarer å skrive. Takk for dagens latter!
Sist endret av En deling; 28. mars 2023 kl. 00:10.
Sitat av En deling Vis innlegg
Dette må være kødd, men har blitt overrasket før her på Freak om hvor idiotiske ting noen personer klarer å skrive. Takk for dagens latter!
Vis hele sitatet...
Men ordet rusmisbruker synes han klinger godt

Tipper det er seriøst ment, er helt vanlig å påta seg rollen som språk- og tankepoliti nå om dagen.

Kanskje han skulle vært mod!
Sist endret av TrippyKing; 28. mars 2023 kl. 00:13.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Men ordet rusmisbruker synes han klinger godt

Tipper det er seriøst ment, er helt vanlig å påta seg rollen som språk- og tankepoliti nå om dagen.

Kanskje han skulle vært mod!
Vis hele sitatet...
Det er helt seriøst ment. Overraskende at du vil folk skal kalle deg narkis og junkie, men det har sikkert noe med din egen oppfatning av deg selv så jeg skjønner det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hasj går også under fysisk avhengighet, samme gjelder alkohol. Amfetamin er jeg faktisk ikke sikker på.
"Kun psykisk avhengighetsskapende" er bare en dårlig unnskyldning til å ruse seg. Jeg ruser meg også, men uten unnskyldninger. Jeg sier det som det er, jeg gjør det fordi jeg liker det.
Psykisk avhengighet er vanligvis verre enn fysisk avhengighet, når det gjelder evne til å slutte.
Vis hele sitatet...
Tror det han mener er at han selv ikke er fysisk avhengig og dermed kan gå uker mellom vær gang han ruser seg ute wd's. Man kan fint være psykisk avhengig av rusmidler som har egenskapen til å gjøre en fysisk avhengig uten å faktisk være fysisk avhengig.

De aller fleste rusmidler går det ann å bli fysisk avhengig av
Sist endret av Alge; 28. mars 2023 kl. 02:45.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg anbefaler deg å ikke bruke narkoman til å beskrive noen som sliter med rusmidler. Det har den samme klangen som å bruke «neger» til å beskrive en person med mørk hud. Du burde heller si rusbruker, rusmisbruker eller person med rusproblematikk/rusutfordringer. Selv VG sier ikke ikke narkoman lengre. Det er nesten bare folk som bruker rusmidler som fortsatt bruker ordet, enten til å beskrive seg selv, eller andre som sliter.



Godt sagt. Dette skille som mange bruker for å rakke ned på «tyngre» rusmidler for å føle seg bedre med sitt eget bruk er tåpelig. Den psykiske avhengigheten er langt mer uforutsigbar enn den fysiske.



Kompisen din har null kontroll, han burde jo hatt nok selvinnsikt til å kunne porsjonere det ut litt bedre. Det finnes mange som faller inn under kategorien rusmisbruker som fungerer langt bedre enn som sådan og som fint kan ta seg en tur. Jeg har vært på ferie mange ganger uten å dra med meg halve apoteket, selv om jeg har vært skikkelig avhengig av piller, heroin, selv amfetamin. Det krever gjerne at man forbereder seg en god del mer enn vanlige mennesker, men det lar seg gjøre. Det er som regel ikke verdens største problem å få tak i det du trenger når du er på ferie, det være seg heroin eller medisin fra leger.
Du hører jo at denne karen ikke har styring som må smugle med seg hasj oppi det hele. Han burde trappet ned så fort han beste seg for å bli med, men både piller og ghb er seige beist..
Vis hele sitatet...
Enig med deg.
Narkoman er et dehumaniserende begrep.

Mørkhudet [menneske] er mye bedre enn å si "neger". Rusmisbruker synes jeg egt ikke er fint heller, men noe som "rusutfordret [menneske] eller rusavhengig er finere ord.

De eneste gangene har følt meg selv narkoman er mens jeg har trippa på hallusinogener, noe jeg gjør kanskje 1-2 ganger i året. Narkoman er for meg synonymt med uteligger, de type "kjenningene" som man har sett i sentrum siden man gikk i fjerde klasse og ut videregående og inn i voksenlivet.

Og enda da vet jeg innerst inne at jeg gjør en udyd med å kategorisere disse menneskene på denne måten.

Man velge å ikke være narkoman, men man kan ikke velge å ikke være mørkhudet eller lysthuset. Det betyr ikke likevel at det er et dumt argument å kategorisere neger og narkoman i samme gruppe skjellsord. Synes narkis og pakkis er like stygt å si mot dem det gjelder!
BRAND ∞ STRONG
Hvis alle sier du er pen vet du ikke hvem som syns du er stygg
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Betegnelsen på en narkoman ser jeg på personer som er på rus hele tiden og ingent annet i livet betyr mer enn å ruse seg.

Rusbruker er en som bruker rusmidler, men oppegående.
Jeg trodde ikke jeg var "rus / pilleavengig" til den gangen jeg dro til usa men kun en 10 pakke med sobril fra legen for flyskrekk. Tenkte det kunne funke like greit som de rivotril jeg var vandt med å ta hver dag. Turte ikke å ta med meg rivotril til USA.

Etter 5 6 dager var HELVETE løs, verste angst og ubehag noen gang jeg har vært borte i. De sobril var null funk.
Så da innså jeg, fuck jeg er virkelig fysisk avhengig av rivotril. Skremmende når en ikke forventer det, og det ble en jævelig kjip tur.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg anbefaler deg å ikke bruke narkoman til å beskrive noen som sliter med rusmidler. Det har den samme klangen som å bruke «neger» til å beskrive en person med mørk hud. Du burde heller si rusbruker, rusmisbruker eller person med rusproblematikk/rusutfordringer. Selv VG sier ikke ikke narkoman lengre. Det er nesten bare folk som bruker rusmidler som fortsatt bruker ordet, enten til å beskrive seg selv, eller andre som sliter.
Vis hele sitatet...
De mest korrekt ordene er «rusbruker» og «rusavhengig» (som forøvrig er kort for rusmiddelbruker og rusmiddelavhengig). Dette er nøytrale ord, samt presise.

Så bør det jo sies at:
– Alle rusavhengige er rusbrukere, men ikke alle rusbrukere er rusavhengige.

«Rusmisbruker» er i likhet med «narkoman» stigmatiserende og upresist; en person misbruker ikke rusmidler – personen har et «skadelig bruk».

Store norske leksikon (SNL), Store medisinske leksikon (SML), Wikipedia (riksmål, bokmål og nynorsk) og lokalhistoriewiki er alle enige på dette området.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette sier seg kanskje selv, men:

På samme måte som en mørkhudet person kan kalle seg selv for «neger», så kan en rusavhengig person kalle seg selv for «narkoman».
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg anbefaler deg å ikke bruke narkoman til å beskrive noen som sliter med rusmidler. Det har den samme klangen som å bruke «neger» til å beskrive en person med mørk hud. Du burde heller si rusbruker, rusmisbruker eller person med rusproblematikk/rusutfordringer. Selv VG sier ikke ikke narkoman lengre. Det er nesten bare folk som bruker rusmidler som fortsatt bruker ordet, enten til å beskrive seg selv, eller andre som sliter.
Vis hele sitatet...

Det er jo selve definisjonen av ordet. «Narkoman» bruker du rusmidler vær dag så er du narkoman. Er du avhengi av å ha i deg et narkotisk stoff vær dag for å fungere så er du Narkoman.

Ikke faen om det er det samme som å si neger.

Jeg selv har vært narkoman i mange år. Nå er jeg bare sporadisk tung rusmisbruker. Fordi jeg går på en smell en gang i måneden.

Folk må slutte å være så jævla "woke" og kalle en spade for en spade.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Det er jo selve definisjonen av ordet. «Narkoman» bruker du rusmidler vær dag så er du narkoman. Er du avhengi av å ha i deg et narkotisk stoff vær dag for å fungere så er du Narkoman.
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker rusmidler er du en rusbruker (rusmiddelbruker).

Google «narkoman» og se hvilke resultateter som kommer opp.
BRAND ∞ STRONG
Ting som tonefall, kontekst, roller og anledning er viktigere en selve ordet som brukes
når det kommer til hvordan mottageren opplever tiltalen.

Det bør vel også, sånn jeg ser det, skilles mellom hvordan og hvorfor man tiltaler en hel
gruppen kontra en enkelt person. Eller?

Jeg syns jeg kan kalle en (1) fyr for " din jævlig forbanna idiot junkie" når det passer seg.
Sist endret av vindaloo; 28. mars 2023 kl. 10:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Det er jo selve definisjonen av ordet. «Narkoman» bruker du rusmidler vær dag så er du narkoman. Er du avhengi av å ha i deg et narkotisk stoff vær dag for å fungere så er du Narkoman.

Ikke faen om det er det samme som å si neger.

Jeg selv har vært narkoman i mange år. Nå er jeg bare sporadisk tung rusmisbruker. Fordi jeg går på en smell en gang i måneden.

Folk må slutte å være så jævla "woke" og kalle en spade for en spade.
Vis hele sitatet...
Blir du enig med deg selv eller?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du bruker rusmidler er du en rusbruker (rusmiddelbruker).

Google «narkoman» og se hvilke resultateter som kommer opp.
Vis hele sitatet...


Definisjon på narkoman: Narkomani er en tilstand som foreligger når bruken av et middel går ut over et individs fysiske og/eller psykiske helse og sosiale tilpasning. Av Verdens helseorganisasjon (WHO) er narkomani definert som en tilstand som psykisk og av og til fysisk er en følge av et samvirke mellom en levende organisme og et medikament.


Etter at det var mulig med anonym på freak, har kvaliteten på innleggene og svarene vært lave.

Brukere på 14 år som slenger ut en konto og mener at de har rett. Gjemmer seg bak anonym og tar et bongtrekk. Tør ikke gå på butikken, tør ikke dra på skolen, skylder på stigmatisering. Men klarer ikke slutte, vil ikke slutte fordi det er så bra å røyke. Alle som prøver å si noe annet er bare tullinger fordi det er "medisin". Narkomane er det dere er. Bruker du et rusmiddel vær dag er du en narkoman.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blir du enig med deg selv eller?
Vis hele sitatet...

Hva tenker du på? At du tar feil av et definisjons spørsmål. Eller at du tror å kalle en narkoman for en narkoman. Er det samme som å kalle en afrikaner for neger. ?(Unnskyld språket)

Om du føler deg truffet av å bli kalt narkoman så gjør noe med det.
Sist endret av Stearinlys; 28. mars 2023 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Etter at det var mulig med anonym på freak,
har kvaliteten på innleggene og svarene vært lave.
Vis hele sitatet...
freak?
more like Russisk Trollfabrikk.

Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Brukere på 14 år som slenger ut en konto og mener at de har rett.
Gjemmer seg bak anonym og tar et bongtrekk. Tør ikke gå på butikken, tør ikke dra på skolen,
skylder på stigmatisering. Men klarer ikke slutte, vil ikke slutte fordi det er så bra å røyke.
Vis hele sitatet...
Fuck those Guys!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man velge å ikke være narkoman, men man kan ikke velge å ikke være mørkhudet eller lysthuset.
Vis hele sitatet...
Gjør man ikke? Jeg valgte en gang i tiden å bli narkoman, og etter noen år valgte jeg selv å slutte.

Michael Jackson valgte sikkert ikke selv heller, tipper han ble tvunget.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Michael Jackson valgte sikkert ikke selv heller, tipper han ble tvunget.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke tvunget, men man har ikke så mange valgmuligheter når man er 4-5 of skal være barnestjerne.
Så vidt jeg vet vanket det en pryl også.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kanskje ikke tvunget, men man har ikke så mange valgmuligheter når man er 4-5 of skal være barnestjerne.
Så vidt jeg vet vanket det en pryl også.
Vis hele sitatet...
Prylt eller pult?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Prylt eller pult?
Vis hele sitatet...
Er det et spm.?

Det var for øvrig en skrive feil.
Skal være "en del pryl" ikke "en pryl"
Sist endret av vindaloo; 28. mars 2023 kl. 12:59.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Definisjon på narkoman: Narkomani er en tilstand som foreligger når bruken av et middel går ut over et individs fysiske og/eller psykiske helse og sosiale tilpasning. Av Verdens helseorganisasjon (WHO) er narkomani definert som en tilstand som psykisk og av og til fysisk er en følge av et samvirke mellom en levende organisme og et medikament.
Vis hele sitatet...
Her diskuterte vi pejorativet «narkoman»; ikke «narkomani», som da er et foreldet og utdatert navn på rusmiddelavhengighet. Det er tydelig at du ikke har googlet noe som helst, ihvertfall ikke de siste tyve–tretti årene. Fagfolk på rusmiddelfeltet og bruker- og pårørendeorganisasjonene har tatt totalt avstand fra dette.

Helsedirektoratet og Verdens helseorganisasjon (WHO; som du nevnte), har tatt avstand fra ordet.

Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Brukere på 14 år som slenger ut en konto og mener at de har rett. Gjemmer seg bak anonym og tar et bongtrekk. Tør ikke gå på butikken, tør ikke dra på skolen, skylder på stigmatisering. Men klarer ikke slutte, vil ikke slutte fordi det er så bra å røyke. Alle som prøver å si noe annet er bare tullinger fordi det er "medisin". Narkomane er det dere er. Bruker du et rusmiddel vær dag er du en narkoman.
Vis hele sitatet...
Her driver du med stråmannsargumentasjon, hvis jeg hadde vært moderator hadde slike innlegg blitt slettet; de er useriøse og skaper unødvendig konflikt.

Men, jeg ønsker å spørre deg om én ting her: mener du også at dem som bruker koffein, alkohol eller tobakk daglig er «narkomane»?

Koffein er jo verdens mest utbredte rusmiddel, per din definisjon vil jo de fleste «narkomane» være personer som drikker kaffe eller energidrikk hver dag.

Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Eller at du tror å kalle en narkoman for en narkoman. Er det samme som å kalle en afrikaner for neger. ?(Unnskyld språket)

Om du føler deg truffet av å bli kalt narkoman så gjør noe med det.
Vis hele sitatet...
«Afrikaner» og «neger» ikke synonymt, på lik linje med at «nikotinavhengig» og «snuser» ikke er synonymt. Ja, mange som snuser går under definisjonen nikotinavhengig, men ikke alle, i tillegg til at røykere også kan være nikotinavhengig. Det finnes mange amerikanere som betegnes som «negre», og ikke alle afrikanere er «negre». «Neger» handler om mennesker sin opprinnelse.

Såklart er dette forskjellige ord; men det ordene har til felles er at de begge er nedsettende og stigmatiserende.

Jeg føler meg ikke særlig truffet av språkbruket ditt, men jeg synes det er patetisk når folk skal undervise andre personer på et emne de tydelig ikke har noe oppdatert kunnskap på. Greit nok at narkomani var en diagnose tidligere, og Pluto ble omtalt som en planet – men hvis en lærer idag fremdeles underviste elever at Pluto er en planet, så ville de fleste nok reagert. Klarer du å sette to og to sammen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Her diskuterte vi pejorativet «narkoman»; ikke «narkomani», som da er et foreldet og utdatert navn på rusmiddelavhengighet. Det er tydelig at du ikke har googlet noe som helst, ihvertfall ikke de siste tyve–tretti årene. Fagfolk på rusmiddelfeltet og bruker- og pårørendeorganisasjonene har tatt totalt avstand fra dette.

Helsedirektoratet og Verdens helseorganisasjon (WHO; som du nevnte), har tatt avstand fra ordet.



Her driver du med stråmannsargumentasjon, hvis jeg hadde vært moderator hadde slike innlegg blitt slettet; de er useriøse og skaper unødvendig konflikt.

Men, jeg ønsker å spørre deg om én ting her: mener du også at dem som bruker koffein, alkohol eller tobakk daglig er «narkomane»?

Koffein er jo verdens mest utbredte rusmiddel, per din definisjon vil jo de fleste «narkomane» være personer som drikker kaffe eller energidrikk hver dag.



«Afrikaner» og «neger» ikke synonymt, på lik linje med at «nikotinavhengig» og «snuser» ikke er synonymt. Ja, mange som snuser går under definisjonen nikotinavhengig, men ikke alle, i tillegg til at røykere også kan være nikotinavhengig. Det finnes mange amerikanere som betegnes som «negre», og ikke alle afrikanere er «negre». «Neger» handler om mennesker sin opprinnelse.

Såklart er dette forskjellige ord; men det ordene har til felles er at de begge er nedsettende og stigmatiserende.

Jeg føler meg ikke særlig truffet av språkbruket ditt, men jeg synes det er patetisk når folk skal undervise andre personer på et emne de tydelig ikke har noe oppdatert kunnskap på. Greit nok at narkomani var en diagnose tidligere, og Pluto ble omtalt som en planet – men hvis en lærer idag fremdeles underviste elever at Pluto er en planet, så ville de fleste nok reagert. Klarer du å sette to og to sammen?
Vis hele sitatet...

Så bra du ikke er moderator da, men bare en redd fyr som gjemmer deg bak anonym.

Nikotin og koffein er ikke narkotika. Som vi snakker om her.

Bruker du narkotika vær dag, ja så er du en narkoman.


Dette er et freak forum, om du er her for å bli undervist i noe så anbefaler jeg deg å prøve noe annet.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Så bra du ikke er moderator da, men bare en redd fyr som gjemmer deg bak anonym.

Nikotin og koffein er ikke narkotika. Som vi snakker om her.

Bruker du narkotika vær dag, ja så er du en narkoman.


Dette er et freak forum, om du er her for å bli undervist i noe så anbefaler jeg deg å prøve noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg er en kvinne, ikke fyr. Óg du er vel like anonym selv, eller er Stearinlys ditt juridiske navn?

Å lage et skille mellom avhengighet til lovlige og illegale rusmidler er bokstavelig talt definisjonen på stigmatisering. Derfor det heter rusmiddelavhengighet. Vi kan lage skiller mellom hvert enkelt rusmiddel: heroinavhengig, nikotinavhengig osv. Men et skille mellom lovlige og illegale gir ikke mening.

Dessuten har ikke alle land samme lovene, cannabis blir regnet som narkotika i noen land, og noen land ikke. Er vedkommende da narkoman i Norge, men ikke i Canada?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er en kvinne, ikke fyr. Óg du er vel like anonym selv, eller er Stearinlys ditt juridiske navn?

Å lage et skille mellom avhengighet til lovlige og illegale rusmidler er bokstavelig talt definisjonen på stigmatisering. Derfor det heter rusmiddelavhengighet. Vi kan lage skiller mellom hvert enkelt rusmiddel: heroinavhengig, nikotinavhengig osv. Men et skille mellom lovlige og illegale gir ikke mening.

Dessuten har ikke alle land samme lovene, cannabis blir regnet som narkotika i noen land, og noen land ikke. Er vedkommende da narkoman i Norge, men ikke i Canada?
Vis hele sitatet...

Stigmatiserende å lage et skille mellom lovlige og ikke lovlige?.. åfy, velkommen til freak.

Her snakker vi om NARKOTIKA. Hva er det du ikke skjønner? Les da! NARKOTIKA ikke rusmidler på en generell basis.

Cannabis er fortsatt regnet som et narkotisk stoff i Canada. Så ja, en narkoman er en narkoman.

Slutt med det woke, pisset. Og kall en spade for en spade.
Sist endret av Stearinlys; 28. mars 2023 kl. 15:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er en kvinne, ikke fyr. Óg du er vel like anonym selv, eller er Stearinlys ditt juridiske navn?

Å lage et skille mellom avhengighet til lovlige og illegale rusmidler er bokstavelig talt definisjonen på stigmatisering. Derfor det heter rusmiddelavhengighet. Vi kan lage skiller mellom hvert enkelt rusmiddel: heroinavhengig, nikotinavhengig osv. Men et skille mellom lovlige og illegale gir ikke mening.

Dessuten har ikke alle land samme lovene, cannabis blir regnet som narkotika i noen land, og noen land ikke. Er vedkommende da narkoman i Norge, men ikke i Canada?
Vis hele sitatet...
Flink jente, bølla får så det suser (popcornemoji)
Og fjern anonymiteten din så jeg får se de andre meningsfulle og samfunnsnyttige innleggene dine.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Stigmatiserende å lage et skille mellom lovlige og ikke lovlige?.. åfy, velkommen til freak.
Vis hele sitatet...
Du glemte et par ord. "..stigmatiserende å lage et skille mellom avhengighet til lovlige og ikke lovlige.."
Sitat av Skinny Vis innlegg
Du glemte et par ord. "..stigmatiserende å lage et skille mellom avhengighet til lovlige og ikke lovlige.."
Vis hele sitatet...
Nei. Fordi jeg snakker om narkotiske stoffer. Og å kalle en narkoman for en narkoman. Ikke en som drikker kaffe for rusmisbruker. Blir for dumt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det et spm.?

Det var for øvrig en skrive feil.
Skal være "en del pryl" ikke "en pryl"
Vis hele sitatet...
Jeg insunierte at begge deler har skjedd. Men det er egentlig ikke noe å tulle med. Holdt jeg på å si.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Nei. Fordi jeg snakker om narkotiske stoffer. Og å kalle en narkoman for en narkoman. Ikke en som drikker kaffe for rusmisbruker. Blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Eksakt hva mener du med «narkotiske» stoffer? Gjerne utdyp.

Hvis vi ser på etymologien til narkotika, ble ordet opprinnelig brukt om midler som kan gi narkosis, «dyp søvn»; i den betydning så er ikke sentralstimulerende midler, f.eks. kokain og amfetamin, regnet som narkotika. Da er ikke folk som bruker f.eks. metamfetamin daglig «narkomane» per definisjon.

Hvis vi ser på hvor selve ordet narkotika stammer fra, så finner vi det greske ordet narkotikos, som betyr «nummende» eller «bedøvende». Da er litt flere rusmidler inkludert, blant annet alkohol; i den betydning så vil en person som drikker alkohol hver dag være en «narkoman» ettersom det er bedøvende.

Ønsker vi å inkludere brukere av sentralstimulerende midler, samt ekskludere alkohol og medisinsk bruk, så må vi bruke dagens definisjon på narkotika, den mest utbredte – det vil si «illegale rusmidler» – i den betydning så ekskluderes bruk av legemidler som tas i medisinsk hensikt, som foreskrevet av lege, samt dem lovlige rusmidlene.

Óg da er vi plutselig tilbake til skille mellom brukere av illegale og lovlige rusmidler, ergo stigmatisering av en gruppe.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av kriminell Vis innlegg
Dagens narkomane er ikke som før!
Vis hele sitatet...
Godeste @kriminell, vår alles kobber tyv, bør nesten få litt cred for denne tråden, for selv om jeg (og andre?)
ikke skjønte en dritt av hva tittel og innhold hadde med hverandre å gjøre så satte han i gang "noe".

Noen ganger er det de tråden med det dårligste utgangspunktet that sparks an interest.
Meget god underholdning å se hvert eneste argument du griper etter i dine selvmotsigelser bli blåst ut, Stearinlyset.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg insunierte at begge deler har skjedd.
Vis hele sitatet...
Skjønner.
Sist endret av vindaloo; 28. mars 2023 kl. 16:31.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Eksakt hva mener du med «narkotiske» stoffer? Gjerne utdyp.

Hvis vi ser på etymologien til narkotika, ble ordet opprinnelig brukt om midler som kan gi narkosis, «dyp søvn»; i den betydning så er ikke sentralstimulerende midler, f.eks. kokain og amfetamin, regnet som narkotika. Da er ikke folk som bruker f.eks. metamfetamin daglig «narkomane» per definisjon.

Hvis vi ser på hvor selve ordet narkotika stammer fra, så finner vi det greske ordet narkotikos, som betyr «nummende» eller «bedøvende». Da er litt flere rusmidler inkludert, blant annet alkohol; i den betydning så vil en person som drikker alkohol hver dag være en «narkoman» ettersom det er bedøvende.

Ønsker vi å inkludere brukere av sentralstimulerende midler, samt ekskludere alkohol og medisinsk bruk, så må vi bruke dagens definisjon på narkotika, den mest utbredte – det vil si «illegale rusmidler» – i den betydning så ekskluderes bruk av legemidler som tas i medisinsk hensikt, som foreskrevet av lege, samt dem lovlige rusmidlene.

Óg da er vi plutselig tilbake til skille mellom brukere av illegale og lovlige rusmidler, ergo stigmatisering av en gruppe.
Vis hele sitatet...


https://legemiddelverket.no/godkjenn...arkotikalisten

Sitat av DrDeath Vis innlegg
Meget god underholdning å se hvert eneste argument du griper etter i dine selvmotsigelser bli blåst ut, Stearinlyset.
Vis hele sitatet...
Hvilke selvmotsigelser? At narkotika ikke er det samme som rusmidler. Eller at en narkoman er en narkoman?

Har ikke tenkt å diskutere noe mere om noe som er jævelig enkelt.

Men om dere blir krenket av ordet narkoman så anbefaler jeg å ta noen grep. Valget mitt var enkelt, fortsette å være en narkoman eller ikke. Jeg valgte å få en bra jobb, kone og svært hus. å heller være en rusMISBRUKER en gang i blant.
Sist endret av Stearinlys; 28. mars 2023 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
https://legemiddelverket.no/godkjenn...arkotikalisten



Hvilke selvmotsigelser? At narkotika ikke er det samme som rusmidler. Eller at en narkoman er en narkoman?
Vis hele sitatet...
Den lenken viser jo til lovgivning av diverse rusmidler, og er dermed den juridiske definisjonen på narkotika, illegale rusmidler.

Du minner meg litt om de eldre rasistene på gamlehjemmet som tviholder på n-ordet, fordi «en neger er en neger», uten å ta stilling til at ordet av folk flest oppfattes som et pejorativ (nedsettende).

Vi kan gjerne ta samme tankesett på andre nedsettende ord, «en faggot er en faggot», men de fleste ville oppfattet «homofil» som et bedre alternativ til å beskrive mennesker som utelukkende forelsker seg i samme kjønn.

Jeg tror vi legger denne debatten død, du har motsagt deg selv så mye at det ikke er poeng i å fortsette. Jeg burde forventet det mtp. du startet hele diskusjonen med stråmannsargumentasjon. Jeg ønsker deg en riktig fin tirsdag videre, og håper du utvikler mer forståelse for språkbruket ditt fremover.