Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1882
Kort og greit, har en online jobb hvor jeg får inntekt/lønn, kundeservice relatert til reiser. Pengene utbetales til min Wire-konto(utenlandsk), og deretter kan jeg bruke deres kredittkort eller overføre til min norske bank. Til nå har jeg tjent 25-30.000 på dette. Etterhvert så kommer jeg til og måtte ENK, da jeg ikke har en fast arbeidsgiver.

Men må jeg gjøre det nå? Jeg leser at man kan tjene 50k skattefritt ila et år. Hvorfor kan jeg ikke åpne ENK når jeg har passert 50k i lønn? Det er ikke en jobb hvor jeg 110% vet at jeg kommer til og overstige 50k ila ett år.
Er ikke noe poeng med enkeltpersonsforetak vil jeg tro, men du må uansett oppgi inntekt til skatteetaten.
Er egentlig bare å sende de en melding og spørre om hvordan inntekten skal rapporteres.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skulle måtte åpne ENK. Har du bare en oppdragsgiver skal du jo i utgangspunktet IKKE etablere et ENK. Jeg hadde et par år en ekstrajobb hvor jeg fikk lønn i USD som jeg bare oppførte som lønnsinntekt fra utenlandsk arbeidsgiver eller noe sånt i selvangivelsen.
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Er ikke noe poeng med enkeltpersonsforetak vil jeg tro, men du må uansett oppgi inntekt til skatteetaten.
Er egentlig bare å sende de en melding og spørre om hvordan inntekten skal rapporteres.
Vis hele sitatet...
Må jeg? Av det jeg leser så er alt under 50k skattefritt. Tenker og opprette ENK når jeg overstiger 50.000.

Sitat av Judaz Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skulle måtte åpne ENK. Har du bare en oppdragsgiver skal du jo i utgangspunktet IKKE etablere et ENK. Jeg hadde et par år en ekstrajobb hvor jeg fikk lønn i USD som jeg bare oppførte som lønnsinntekt fra utenlandsk arbeidsgiver eller noe sånt i selvangivelsen.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg må betale skatt? Og fordi dette er min eneste "inntekt" for tiden.
Sist endret av klattus; 26. mars 2023 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor er det du leser dette med under 50k skattefritt?
Flere som bare slenger det ut av seg her uten noe mer kilde på det.
Det er flere andre grenser på 50k men skattefritt er ønsketenkning.
Du kan føre inntil 50k næringsinntekt i selvmeldingen uten ENK og næringsoppgave men skattefritt blir det IKKE.

Skal du tjene skattefrie penger er det kanskje enklere å klippe plenen til naboen og måke snø på vinteren.
Sist endret av Dough; 26. mars 2023 kl. 20:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvor er det du leser dette med under 50k skattefritt?
Flere som bare slenger det ut av seg her uten noe mer kilde på det.
Det er flere andre grenser på 50k men skattefritt er ønsketenkning.
Du kan føre inntil 50k næringsinntekt i selvmeldingen uten ENK og næringsoppgave men skattefritt blir det IKKE.
Vis hele sitatet...
"Men dersom omsetningen ikke overstiger 50 000 kr i det gjeldende året, trenger du som hovedregel ikke å levere skattemelding for foretaket.".

"Om du tjener 50,000 kr i året når du bor i Norge, vil du bli skattet 0."
Sist endret av klattus; 26. mars 2023 kl. 20:36.
Hvis set er din eneste inntekt så er det ikke sikkert det blir skatt. Det ser du selv på skattetaten sine sider/skattekort.

Sitat av klattus Vis innlegg
"Men dersom omsetningen ikke overstiger 50 000 kr i det gjeldende året, trenger du som hovedregel ikke å levere skattemelding for foretaket.".

"Om du tjener 50,000 kr i året når du bor i Norge, vil du bli skattet 0."
Vis hele sitatet...
Hvor er det du leser dette?
Sist endret av Dough; 26. mars 2023 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
husk en ting, det er KUN skatteetaten som SELV velger om du er hobby eller næring. de har ikke klart skille på dette. de velger ut fra skjønn. og alt er skattepliktig, her folk bommer. det er mva fritt første 50k man tjener
Jeg er ganske sikker på at opp til 50.000 i året blir du ikke trukket skatt for( https://www.smartepenger.no/103-skat...a-lonnsinntekt ), men tjener du over 50k i året må du skatte av hele inntekten, ikke bare det du tjener over 50k.

Hvis tanken er å tjene de 50k for så å føre ny lønn på et enkeltmannsforetak for å kunne tjene over 50k og allikevel få de første 50k skattefritt, så er det bare kaste den tanken i søpla, for det vil aldri gå
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at opp til 50.000 i året blir du ikke trukket skatt for( https://www.smartepenger.no/103-skat...a-lonnsinntekt ), men tjener du over 50k i året må du skatte av hele inntekten, ikke bare det du tjener over 50k.

Hvis tanken er å tjene de 50k for så å føre ny lønn på et enkeltmannsforetak for å kunne tjene over 50k og allikevel få de første 50k skattefritt, så er det bare kaste den tanken i søpla, for det vil aldri gå
Vis hele sitatet...
Nei, tanken er og tjene 50k dette året, og deretter gi meg. Da er det vel skattefritt, om jeg har forstått det.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
husk en ting, det er KUN skatteetaten som SELV velger om du er hobby eller næring. de har ikke klart skille på dette. de velger ut fra skjønn. og alt er skattepliktig, her folk bommer. det er mva fritt første 50k man tjener
Vis hele sitatet...
Hmm, skal sjekke opp i det. Nettet sier opptill 50-60k skattefritt, med frikort.

Frikortgrensen - hvor mye kan man tjene skattefritt (2022)
Du kan tjene opp til 65 000 kroner i løpet av et år før du skal skatte av det.
Sist endret av klattus; 26. mars 2023 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Frikortgrensen gjelder ikke for ENK.
Der skal det skattes fra første krone.
Men tjener du < 50.000 behøver du ikke levere næringsoppgave.
Sist endret av Bill_Gates; 27. mars 2023 kl. 00:37.
High Magus
10100's Avatar
Sitat av klattus Vis innlegg
Hmm, skal sjekke opp i det. Nettet sier opptill 50-60k skattefritt, med frikort.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder personinntekt, men ikke næringsinntekt. Det skal betales skatt på hele overskuddet i et enkeltpersonforetak. Leverer arbeidsgiverne dine a-melding til Norge? Hvis du ringer til Skatteetaten og forklarer saken er de ofte gode til å svare.


Her er hva altinn sier:
Det skal beregnes skatt av alt overskudd. Det er altså ingen egne beløpsgrenser som må passeres før skatteplikten inntrer.
Vis hele sitatet...
https://www.altinn.no/starte-og-driv...skal-du-betale


Fiken har også en grei forklaring rundt skatt på nettsiden sin
Det korte svaret er: 6 000 kr i løpet av ett år – dette gjelder lønnsinntekt, eller betaling for småjobber, utenfor enkeltpersonforetaket ditt. Det vil si tilfeldig inntekt uten et visst omfang eller varighet.

All lønn fra en enkelt arbeidsgiver som overstiger 1 000 kr i løpet av et inntektsår er skattepliktig.

Skattefrie inntekter på inntil 6 000 kr gjelder altså ekstrainntekter fra småjobber, og det som kalles hobbyinntekt.
Vis hele sitatet...
https://blogg.fiken.no/skatt-enkeltp..._skattefritt-5
Trådstarter
Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
Frikortgrensen gjelder ikke for ENK.
Der skal det skattes fra første krone.
Men tjener du < 50.000 behøver du ikke levere næringsoppgave.
Vis hele sitatet...
Har ikke ENK. Men hva skal jeg gjøre er vel mer spørsmålet? Bør jeg åpne ENK, når jeg har tjent under 50k?

Sitat av 10100 Vis innlegg
Dette gjelder personinntekt, men ikke næringsinntekt. Det skal betales skatt på hele overskuddet i et enkeltpersonforetak. Leverer arbeidsgiverne dine a-melding til Norge? Hvis du ringer til Skatteetaten og forklarer saken er de ofte gode til å svare.


Her er hva altinn sier:

https://www.altinn.no/starte-og-driv...skal-du-betale


Fiken har også en grei forklaring rundt skatt på nettsiden sin

https://blogg.fiken.no/skatt-enkeltp..._skattefritt-5
Vis hele sitatet...
Så i mitt tilfelle, hva hadde du gjort? Begynt og skatte når du hadde nådd 50k?
Sist endret av klattus; 27. mars 2023 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du ingen annen inntekt? Ikke lønn, uføretrygd, dagpenger, pensjon, noe som helst?
Trådstarter
Sitat av Snillorg Vis innlegg
Har du ingen annen inntekt? Ikke lønn, uføretrygd, dagpenger, pensjon, noe som helst?
Vis hele sitatet...
Ingenting for tiden. Er student.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvor er det du leser dette med under 50k skattefritt?
Flere som bare slenger det ut av seg her uten noe mer kilde på det.
Det er flere andre grenser på 50k men skattefritt er ønsketenkning.
Du kan føre inntil 50k næringsinntekt i selvmeldingen uten ENK og næringsoppgave men skattefritt blir det IKKE.

Skal du tjene skattefrie penger er det kanskje enklere å klippe plenen til naboen og måke snø på vinteren.
Vis hele sitatet...
Det kalles frikort, og gjelder opptil 70.000kr.

https://www.skatteetaten.no/person/s...xoCjVMQAvD_BwE
Trådstarter
Sitat av Skinny Vis innlegg
Det kalles frikort, og gjelder opptil 70.000kr.

https://www.skatteetaten.no/person/s...xoCjVMQAvD_BwE
Vis hele sitatet...
Hva om jeg ikke har frikort? Står at man fremdeles kan tjene 50k skattefritt.
Skjønner ikke helt problemet med å ringe eller sende en epost til skatteetaten jeg da. Rimelig sikkert at du skal oppgi denne inntekten, behøver jo ikke bety at du får skatt på den.
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Skjønner ikke helt problemet med å ringe eller sende en epost til skatteetaten jeg da. Rimelig sikkert at du skal oppgi denne inntekten, behøver jo ikke bety at du får skatt på den.
Vis hele sitatet...
Oppgi hvor? Har ingen jobb nå. Men skal høre!
Sitat av klattus Vis innlegg
Oppgi hvor? Har ingen jobb nå. Men skal høre!
Vis hele sitatet...
Hvis du er norsk statsborger med fast bostedsadresse i Norge så kan du ta det for gitt at du skal oppgi denne inntekten i skattemeldingen. Det er ingenting i denne tråden eller andre steder som tyder på noe annet. Derimot er det bare et eneste renn av misforståelser og tolkninger om skattefritak. Inntekt med frikort blir også oppgitt i skattemeldingen da det også er inntekt men det blir ikke trukket skatt der og da når det blir utbetalt.

Nei det er ingen grense på 50k som er relevant her annet enn at du kan føre inntil 50k inntekten på skattemledingen uten å levere næringsoppgave. Dette har ingenting med skattefritak å gjøre. Jeg vil uansett anbefale deg dette, det er det desidert enkleste i ditt tilfelle.

For å bli næringsdrivende må du ha ambisjoner om å drive med overskudd over en lengre periode. Dette prosjektet høres ikke så veldig bærekraftig ut over lengre tid.

Hvis du vil vite hva din skatt blir https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/

Er det denne som er kilden din?

https://no.talent.com/tax-calculator/Norway-50000

Såfall skal du uansett oppgi den. Hva din skatt blir er ditt personlig anliggende og summen av alle dine skattemessige forhold.
Sist endret av Dough; 27. mars 2023 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis du er norsk statsborger med fast bostedsadresse i Norge så kan du ta det for gitt at du skal oppgi denne inntekten i skattemeldingen. Det er ingenting i denne tråden eller andre steder som tyder på noe annet. Derimot er det bare et eneste renn av misforståelser og tolkninger om skattefritak. Inntekt med frikort blir også oppgitt i skattemeldingen da det også er inntekt men det blir ikke trukket skatt der og da når det blir utbetalt.

Nei det er ingen grense på 50k som er relevant her annet enn at du kan føre inntil 50k inntekten på skattemledingen uten å levere næringsoppgave. Dette har ingenting med skattefritak å gjøre. Jeg vil uansett anbefale deg dette, det er det desidert enkleste i ditt tilfelle.

For å bli næringsdrivende må du ha ambisjoner om å drive med overskudd over en lengre periode. Dette prosjektet høres ikke så veldig bærekraftig ut over lengre tid.

Hvis du vil vite hva din skatt blir https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/

Er det denne som er kilden din?

https://no.talent.com/tax-calculator/Norway-50000

Såfall skal du uansett oppgi den. Hva din skatt blir er ditt personlig anliggende og summen av alle dine skattemessige forhold.
Vis hele sitatet...
Så jeg må betale skatt? Kn jeg ikke bare skaffe frikort? Der er det skattefritt opptil 70k vel?