Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1035
Heisann, driver og googler litt runer, men finner jo forskjellige betydninger fra hver link jeg trykker på. Finnes det noen sikker kilde på Rune betydning?
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
I følge wikipedia:

I en norrøn ordbok vil man finne følgende betydninger av ordet «rune»:

Mysterium, hemmelig kunnskap, lærdom, skaldekunst.

Hemmelig eller hvisket konversasjon (i skaldisk poesi)

Tegn brukt i magi

Runetegn

Bokstav

Sånn jeg leser det kan egentlig den samme bokstavrekkefølgen bety forskjellige ting(?), men om du skal skrive noe random med runer osv. søker du bare på google En bestemt rune kan bety en bokstav, men den kan også plutselig bety hemmeligheter og magi, blant annet

Helt sikkert noen her inne som er stødigere på runer enn jeg er på googling, håper du får hjelp!
Poppyfan's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar! Er litt innpå den meningen med en bestemt rune og magi. Tenker litt tattoo, sikkert flere som gjør men kjipt å ta et par som betyr noe for meg men som staver noe helt annet liksom haha
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Tusen takk for svar! Er litt innpå den meningen med en bestemt rune og magi. Tenker litt tattoo, sikkert flere som gjør men kjipt å ta et par som betyr noe for meg men som staver noe helt annet liksom haha
Vis hele sitatet...
Ja ser den! Drev litt med svipenn som hobby for en stund siden, kan prøve å laste opp bilde.
Når jeg gikk skole på 90 tallet så lærte vi om eldre og yngre futhark, som er runealfabetene vi kjenner.

Alle disse meningene om runer som ideografi er humbug promotert av folk som vil selge jungel.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar


Jeg brukte runer for å stave marijuana, men om det er det det betyr, eller om jeg har påkallt en rabiat gamle erik vites ikke...
Poppyfan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Når jeg gikk skole på 90 tallet så lærte vi om eldre og yngre futhark, som er runealfabetene vi kjenner.

Alle disse meningene om runer som ideografi er humbug promotert av folk som vil selge jungel.
Vis hele sitatet...
Ja noe sånt jeg så for meg altså, men kan en rune bety et ord? Eller to bokstaver foreksempel?
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Ja noe sånt jeg så for meg altså, men kan en rune bety et ord? Eller to bokstaver foreksempel?
Vis hele sitatet...
At et tegn betyr et helt ord eller en ide/begrep kalles ideografi. Det er lite som indikerer at de hadde slik betydning.

Du kan lese mer https://www.google.com/url?sa=t&sour...gI4osoTipYEAjy

De konkluderer med at useriøse aktører har fått ganske fritt spillerom.

Dette er et gjennomgående tema i vår verden de siste årene: Vitenskapen er forsiktig i språket sitt, venter med å si noe for sikkert. Så useriøse aktører får ganske fritt spillerom til å påstå det ene og andre, da akademikerne har bedre ting å gjøre enn å tråle Internett og korrigere amatører.
Sist endret av Expialidocious; 21. januar 2023 kl. 01:30.
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Ja noe sånt jeg så for meg altså, men kan en rune bety et ord? Eller to bokstaver foreksempel?
Vis hele sitatet...
En rune betyr én lyd og/eller en stavelse, litt på samme måte som en bokstav.

Men en rune kunne også ha et navn, og tillegges spesiell betydning. Noen ganger kunne én rune bety et ord, du kan nesten se på det som en forkortelse. Vi kan også skrive bl.a., noe som nesten alle norske vet betyr blant annet. Du har det samme med osv m.m.


https://no.wikipedia.org/wiki/Futhark