Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1737
Hei!

Kom til å tenke på noe her om dagen, om hvordan politiet i Norge opererer.

Si at man står i fare for å bli tatt for kjøp av en mindre mengde narkotika (innenfor det som er regna som eget bruk), der det værste tenkelige utfallet er politibesøk med ransakelsesordre. Hvis man da bor i hus med folk som ikke har noe med det å gjøre, som man ønsker å skåne fra et eventuelt besøk, vil man kunne tjene noe på å selv gå til politiet som en angrende synder? De er jo mennesker de og, hvordan ville de reagert dersom en angrende synder selv forklarer at han/hun har gjort noe dumt og ønsker å ordne opp under rolige omstendigheter for å skåne andre uskyldige? Spesielt hvis det er snakk om en person som ellers aldri har hatt problem med politiet eller vært involvert i andre saker, ville testet negativt på urinprøve, ikke har noe ulovlig hjemme, og som ellers ikke holder på med noe ulovlig, men som har tatt et dårlig valg. Altså bare noen som har blitt frista til å gjøre noe dumt, men som angrer.

Det vanlige å lese om er jo de situasjonene der folk ønsker å slippe unna straff, og derfor er minst mulig behjelpelige. Men dersom man heller vil betale en bot enn å få et uanmeldt besøk av politi som kanskje skremmer uskyldige beboere, ville politiet vært imøtekommende i et slikt scenario? Eller er det mer sansynlig at de ville aksjonert som i alle andre saker?

Bare for å understreke så er dette et hypotetisk scenario jeg kom til å tenke på. Jeg syntes det hadde vært interessant å høre synspunkter eller erfaringer rundt et slikt scenario.
Politiet er mennesker, men det er ikke de som bestemmer. Det er juristene. Har du brutt loven, får du nok straff åkke som. Etter min mening helt idiotisk å angi seg selv.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Politiet er mennesker, men det er ikke de som bestemmer. Det er juristene. Har du brutt loven, får du nok straff åkke som. Etter min mening helt idiotisk å angi seg selv.
Vis hele sitatet...
Straff er jo en ting. Her tenker jeg heller på hvordan politiet behandler deg. Det virker som politiet generelt sett er ganske kalde mot folk de har med å gjøre, kan denne holdningen endres hvis man selv legger seg flat og ønsker å ordne opp situasjonen?
Tror nok holdningen blir bedre da ja men straffen blir kanksje større. Uansett spørs holdningen på hvilken type person du har med å gjøre, kan være en idiot uansett
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Politiet er mennesker, men det er ikke de som bestemmer. Det er juristene. Har du brutt loven, får du nok straff åkke som. Etter min mening helt idiotisk å angi seg selv.
Vis hele sitatet...
Du skulle ikke ha kp, sry.
Politiet er ikke mennesker, de er lakeier for staten.
De får styre som de vil så lenge de støtter staten i hva det måtte være, de er ikke her for folket lenger, de er til for at stat skal føle seg trygg.

Politiet kan pent lyve til en jurist for å få viljen sin.
Ellers enig.
Sist endret av Trollanon; 23. februar 2018 kl. 15:09.
Jeg vil tro dette har motsatt effekt.
Om du forteller politiet at du ikke ønsker de hjem til deg, tolker nok politiet det som du har noe å skjule hjemme.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Jeg vil tro dette har motsatt effekt.
Om du forteller politiet at du ikke ønsker de hjem til deg, tolker nok politiet det som du har noe å skjule hjemme.
Vis hele sitatet...
Ja, ser den. Hvis det virker som du prøver å unngå hjemmebesøk vil de nok mistenke at du skjuler noe. Men dersom du hadde sagt at du ønsker at en eventuel ransakelse skal skje slik at andre beboere slipper å oppleve det, tror du de hadde vært imøtekommende?
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter min og andre jeg kjenner sin erfaring gir dem godt faen i om andre i blokken/huset du bor i ser om de kommer eller ei. Er du heldig kommer de I sivilklær og setter snutbilen utenfor, ikke mye sjenerte spør du meg