Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3989
Selv om jeg har hatt kamera en stund har det blitt veldig lite brukt, spesielt på manuelle innstillinger. Har nå begynt å knipset noen bilder. I den forbindelse har jeg funnet ut at jeg skulle hatt ett nytt objektiv. Kamera jeg har er Nikon D5100, sikkert ikke det beste men det får duge en stund.

Har bare brukt det objektivet som fulgte med 18-55mm/3.5-5.6G. Det jeg kunne tenkt meg var ett objektiv som fungerer brukbart til bilder inne hvor det gjerne er litt mørkere enn ute, uten å måtte fly å benytte meg av blitsen. Det jeg har sett på er denne. Går det an å bruke denne til kveldsbilder også? Som solnedganger og lignende? Noen synspunkter?

Over til ett annet spørsmål. Kameraet er jo noen år gammelt. Vil dette bli brukbart med ett annet objektiv? Ment til en som er på veldig amatør nivå Kjøper jeg nye objektiver kan jeg også ta disse med meg videre hvis jeg oppgraderer kameraet?
Jeg har dette, og det tar fantastiske bilder. For min del blir det litt "trangt" innendørs. Jeg ville heller gått for et 20-25mm objektiv.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kameraet ditt skal fint klare å ta bilder inne, med ISO på 6400 er ikke det noe særlig problem. Kveld derimot er noe helt annet (spesielt på vinterhalvåret). Selv med gode objektiver og kamera må man enten ty til blitz eller lang lukkertid. Klart du vil få mye mer lys inn med det objektiver du linket til med en blender på 1.8, 35mm er ganske standard for portretter og vil funke fint for innebruk.
Objektiver er noe man tar med seg videre når man kjøper nyere kamera og, så det er jo et pluss.

Solnedganger er jo relativt stasjonære greier, så jeg vil kanskje i første omgang anbefale at du skaffer deg et stativ, så kan du heller bruke lengre lukkertid og lære deg å bruke manuellinstillingene på kameraet før du bruker mer penger på det.

Post gjerne eksempler på bilder du har tatt før og om du har peiling på hva ISO, lukkertid og blender faktisk er.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G er et helt supert objektiv til Nikon DX, og jeg vil kanskje påstå at det er det beste objektivet du kan kjøpe for pengene til DX-kameraer. Spør du meg er det dette objektivet Nikon burde levere med sine DX-kameraer, i stedet for det ubrukelige zoom-objektivet som de insisterer å prakke på folk. Se på Finn.no om du finner et brukt, så sparer du fort en tusenlapp.
Trådstarter
Takker for tilbakemeldinger. Joda, det går jo selvsagt å ta bilder innendørs



Tok dette bildet i dag. Det som er at det er lett for at bildene blir litt kornete når jeg øker iso, det blir en del støy på bildene. Tenkte da kanskje da dette ble litt bedre med ett litt mer lyssterkt objektiv? Må innrømme at jeg ikke er noen ekspert på speilrefleks, ingen tvil om det. Nå var dette ett enkelt mål å ta bilde av, litt enklere enn barna som kan bevege seg litt raskere. Jo raskere målet beveger seg så er det vel fordel med raskere lukkertid for at bildet skal draes mindre ut. Jo mer lyssterkt objektivet er jo raskere lukkertid kan en bruke? Som sagt så har jeg masse læring forran meg og holder på å skru på kameraet som en gud
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Tok dette bildet i dag. Det som er at det er lett for at bildene blir litt kornete når jeg øker iso, det blir en del støy på bildene. Tenkte da kanskje da dette ble litt bedre med ett litt mer lyssterkt objektiv? Må innrømme at jeg ikke er noen ekspert på speilrefleks, ingen tvil om det. Nå var dette ett enkelt mål å ta bilde av, litt enklere enn barna som kan bevege seg litt raskere. Jo raskere målet beveger seg så er det vel fordel med raskere lukkertid for at bildet skal draes mindre ut. Jo mer lyssterkt objektivet er jo raskere lukkertid kan en bruke? Som sagt så har jeg masse læring forran meg og holder på å skru på kameraet som en gud
Vis hele sitatet...
Bildene blir ikke mindre kornete av et annet objektiv når du stiller opp/ned iso. Iso'en er noe kamerahuset tar seg av, og det er kvaliteten på kamerahuset som bestemmer hvor godt den takler høy iso.

Et lyssterkt objektiv vil derimot tillate deg å kunne bruke større blenderåpning (lavere f-verdi) slik at du ikke trenger å bruke så høy iso for å ta klare bilder av ting i bevegelse. Jeg vil aldri anbefale noen å ta bilder med iso på mange tusen når man skyter med et slikt kamera. De bedre (og betraktelig dyrere) kameraene vil takle iso bedre, men man må sette noen grenser til bruk av iso.

Med tanke på at du skal ta bilder av barn som løper rundt så ville du neppe trenge å gå noe særlig over 800 iso for å få klare bilder. Jeg vil stå frem og si alt over 1600 iso for å ta bilder av barn er latterlig overkill. Man ønsker jo å beholde litt detaljer i bildene, noe som forsvinner fort når man skyter opp iso'en.
Sist endret av The Riddler; 26. juli 2017 kl. 14:30.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Jens1 Vis innlegg

Tok dette bildet i dag. Det som er at det er lett for at bildene blir litt kornete når jeg øker iso, det blir en del støy på bildene. Tenkte da kanskje da dette ble litt bedre med ett litt mer lyssterkt objektiv? Må innrømme at jeg ikke er noen ekspert på speilrefleks, ingen tvil om det. Nå var dette ett enkelt mål å ta bilde av, litt enklere enn barna som kan bevege seg litt raskere. Jo raskere målet beveger seg så er det vel fordel med raskere lukkertid for at bildet skal draes mindre ut. Jo mer lyssterkt objektivet er jo raskere lukkertid kan en bruke? Som sagt så har jeg masse læring forran meg og holder på å skru på kameraet som en gud
Vis hele sitatet...
Din oppfatning er helt riktig. Stor blender gjør at du kan ha lav iso (mao. lav sensorfølsomhet eller filmfølsomhet), høyere lukkertid eller en kombinasjon av begge.
Trådstarter
Sitat av Tias Vis innlegg
Din oppfatning er helt riktig. Stor blender gjør at du kan ha lav iso (mao. lav sensorfølsomhet eller filmfølsomhet), høyere lukkertid eller en kombinasjon av begge.
Vis hele sitatet...
Ja, og det vil si bedre/raskere bilder i litt dårlige lysforhold med nytt objektiv. Skal se om jeg får tak i ett brukt, i og med at jeg reiser til østlandet i morgen åpner det ser flere alternativer på bruktmarkedet. Rundt her er det så elendig. Men spørs, er det slik at jeg bare sparer noen få hundrelapper på det kjøper jeg like så greit ett nytt.

Ser også at 35mm kan bli litt trangt, men da får jeg heller bytte litt på. Stativ (velbon ex-530) kjøpte jeg nylig, var litt lei at det "røsket" i kamera i det en skulle ta bilde. Skal bli litt bedre resultater etter hvert håper jeg