Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7402
Halla. Har nå bestilt meg dataskjerm, da hovedsaklig grunnet at jeg synes det er bedre å spille på en 24" skjerm med tastatur enn på laptopen. Jeg har bestilt meg en slik;

https://www.komplett.no/benq-24-3d-led-xl2420z/807105
Ut i fra det jeg leser på Internett, så fører bare hdmi kabler 60hz. På min laptop (Lenovo Ideapad Z50-70) har jeg bare hdmi og VGA utgang. Hva kan jeg gjøre for å.få det best mulig?
Ingenting. Du trenger dislayport eller dvi. Med hdmi og vga får du maks 60hz.
Så det er da altså ikke mulig? Det er ikke noe jeg kan gjøre for å få mere enn 60hz?
Nei, det er ingenting du kan gjøre for å få mer enn 60hz over hdmi eller vga.
Hm, takker for kjapt svar. Er fortsatt åpen for svar om det er noen som har noe mer og tilføye.
Sitat av Creeps Vis innlegg
Er fortsatt åpen for svar om det er noen som har noe mer og tilføye.
Vis hele sitatet...
HDMI takler ikke mer enn 60hz. Hva er det igjen å diskutere da?..
Sist endret av Hager; 1. desember 2014 kl. 14:40.
Sitat av Hager Vis innlegg
HDMI takler ikke mer enn 60hz. Hva er det igjen å diskutere da?..
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål
Yeah, det lurer jeg også på. Det er ikke mulig. Det finnes ingen magisk løsning, dessverre.
Du vil uansett tjene på å bruke denne skjermen framfor en 60 Hz skjerm da det er lav input lagg osv.
Manglende kunnskaper er så flott.

Denne skjermen er egentlig bare 60 Hz, men pga 3D så må den støtte 120Hz. Da 3D sendes som 2x 60Hz.

Kan være at skjermen også tilbyr en del prosessering, for å lage om et 60Hz bilde til 100-144Hz bilde. Men for deg som bruker, vil du aldri oppleve noen form for forskjell, annet enn __kanskje__ litt smoothere bilde.


Så, ikke tenk så mye på antall Hz.
Sist endret av Blackkoz; 1. desember 2014 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg

Denne skjermen er egentlig bare 60 Hz, men pga 3D så må den støtte 120Hz. Da 3D sendes som 2x 60Hz.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
Hvor skal du få 120Hz-140Hz input ifra?

Skjermen godtar kun 60Hz input.


Panelet kan fint kjøre 120Hz-144Hz oppdateringshastighet, og med litt bildebehandling så vil den lage bilde nr 1.5 som en blanding mellom bilde 1 og 2.
Så på gode skjermer så vil det oppleves som et mer behagelig bilde.


3D sendes som 2 separate 60Hz signaler, og bilde sendes ut som 120Hz. Da som signal 1, signal 2, signal 1, signal 2. Der det ene er vertikalt og det andre horisontalt. Det er derfor man benytter briller, for å skille disse to bildene fra hverandre.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvor skal du få 120Hz-140Hz input ifra?

Skjermen godtar kun 60Hz input.
Vis hele sitatet...
Den har da både DP og DVI, men dersom du sier den kun støtter 60hz input så stemmer vel det. Meget villedende markedsføring isåfall.

Og igjen, hvor har du dette fra? Det står ingenting om at den kun godtar 60hz input på komplett...
Sist endret av henrikxt; 1. desember 2014 kl. 17:42.
Panelet støtter 144Hz.
Men, signalene man benytter idag, går på 60Hz. Og trolig støtter også elektronikken på inngangene kun 60Hz.

Blir som alle 300Hz ++++ skjermene som selges. Kun 60Hz på inngangen, men bildet gjøres om til en høyere oppdateringsfrekvens.


Villedene på mange måter, ja. Men så lenge bildet som presenteres er 144Hz, så er det på mange måter korrekt. Noe må de jo gjøre, for å få solgt skjermen.
Sist endret av Blackkoz; 1. desember 2014 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du rabler i vei, men jeg tviler på at du finner noen kilder som støtter opp om det du sier.

Hvorfor skulle skjermen kun godtatt 144hz interpolering på DVI og DP da? Med din logikk så er det ikke noe poeng å bruke DVI eller DP på en 144hz skjerm.
Uvaksinert 👍
DVI DL (Dual Link) og Displayport støtter 144Hz. HDMI er maks 60 Hz
Blackkoz:

Sorry, men nå driter du deg ut. Du er kjapp med å være nedlatende. Vil anbefale deg å lese deg litt opp på hva displayport og dvi støtter, og litt fakta om 144hz monitorer. Kan hende det blir litt flaut for deg.

Det virker som det meste av info du kommer med stammer fra tv-verden. I denne tråden snakker vi om pc-monitor. Det er noe annet. Jeg har en 144hz monitor hjemme. Kobler jeg på med HDMI, så får jeg kun vist 60hz. Den har ingen teknologi for å lage bilder mellom hver frame og dermed vise høyere hz enn hva input egentlig er. Med displayport kan jeg derimot overføre 144hz mellom pc og monitor. Da er GPUen nødt til å rendre 144 frames i sekundet for at dette skal bli smooth. Alternativt kan man bruke v-sync eller g-sync for å synkronisere refresh rate på skjermen og fps fra GPUen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fann nå dette:http://forum.notebookreview.com/what...dvi-d-out.html

Noen som har noen formeninger, eller om det faktisk går?

Fann nå dette:http://forum.notebookreview.com/what...dvi-d-out.html

Noen som har noen formeninger, eller om det faktisk går?
Sist endret av Creeps; 11. desember 2014 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av danielsk Vis innlegg
Blackkoz:

Sorry, men nå driter du deg ut. Du er kjapp med å være nedlatende. Vil anbefale deg å lese deg litt opp på hva displayport og dvi støtter, og litt fakta om 144hz monitorer. Kan hende det blir litt flaut for deg.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig synes ikke jeg Blackkoz var særlig nedlatende, en kommentar om at folk hadde manglende kunnskap var på grensen til frekk men i det minste var den korrekt. Du derimot, kunne begrenset deg, det er mulig å korrigere folk uten å være barnslig.

Det er helt korrekt at man i TV verdenen finne mye snusk angående refresh rates, Samsungs "Motion plus" f.eks har jeg førstehåndserfaring med: Noen ganger ser det bra ut, andre er det helt rævva. Og det avhenger av hva man skal bruke skjermen til.

F.eks kan du se på denne blindtesten mellom en 60hz og en 144Hz skjerm, som med blindtestene av lydbåndbredde er resultatene lite konsistente.

Singel link DVI-D har en klokkefrekvens på 165Mhz noe som 2.75 megapixler på 60Hz, med dual link får man 2560×1600@60 Hz. Så med en Dual link DVI (DVI-DL) kunne man fått til 1920x1200@120hz

Så ja, vil du absolutt ha det kan du få over 60Hz på skjermen, men det er ingenting som tilsier at det er noe særlig bedre jevnt over.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Helt ærlig synes ikke jeg Blackkoz var særlig nedlatende, en kommentar om at folk hadde manglende kunnskap var på grensen til frekk men i det minste var den korrekt. Du derimot, kunne begrenset deg, det er mulig å korrigere folk uten å være barnslig.
Vis hele sitatet...
Hvordan var i alle dager var den korrekt? Han påpeker at vi andre har manglende kunnskaper, for deretter å presentere vås selv. Fra mitt ståsted er det et forsøk på å være nedlatende, som bare blir flaut idet han selv tar feil.

Nå har han forøvrig ikke DVI-D på laptopen sin, men hdmi og vga. Påstanden i tråden han linker til er:
Yeah, HDMI -> DVI-D or DisplayPort -> DVI-D should work fine. 1080p 120hz is supported on HDMI 1.4b.
Vis hele sitatet...
Du må nesten finne ut om du har HDMI 1.4 eller bedre. Etter litt googling kan det se ut som det kan fungere i teorien. Har dog ikke funnet noen som kan bekrefte at det funker i praksis.
Sist endret av danielsk; 11. desember 2014 kl. 21:06.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Nå har han forøvrig ikke DVI-D på laptopen sin, men hdmi og vga. Påstanden i tråden han linker til er:

Du må nesten finne ut om du har HDMI 1.4 eller bedre. Etter litt googling kan det se ut som det kan fungere i teorien. Har dog ikke funnet noen som kan bekrefte at det funker i praksis.
Vis hele sitatet...
Hvordan finner jeg dette ut? :/

http://www.elkjop.no/product/data/ba...sort#tab-specs
Har den.
Sist endret av Creeps; 11. desember 2014 kl. 22:55.
De fleste nyere PCer har vel minst hdmi 1.4a?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Så ja, vil du absolutt ha det kan du få over 60Hz på skjermen, men det er ingenting som tilsier at det er noe særlig bedre jevnt over.
Vis hele sitatet...
Det må jeg si var en ganske ambisiøs påstand. Det skal ikke mye til for å finne ting som tilsier det motsatte: http://us.hardware.info/reviews/4592...20-hz-monitors
http://www.xbitlabs.com/articles/mon...m2233rz_5.html
http://techreport.com/review/21516/i...e-benchmarking

Kan også nevne at jeg i dette øyeblikk har overklokket skjermen min fra 60 til 120hz. Det skal mye til for å ikke merke hvor mye glattere scrolling og windows animasjoner er.
Prøv selv da vel: http://www.testufo.com/#test=framerates
Sist endret av henrikxt; 11. desember 2014 kl. 23:53.
Tror jeg bare kjøper meg en slik adapter og prøver. Noen som vet hva jeg trenger og hvor de har det?
Sitat av Creeps Vis innlegg
Tror jeg bare kjøper meg en slik adapter og prøver. Noen som vet hva jeg trenger og hvor de har det?
Vis hele sitatet...
Blir vell denne her da, men sier på forhånd at jeg tviler sterkt på det fungerer
Kan jeg bruke denne?https://www.komplett.no/skjermkabel-...i-mm-2m/300560

Hdmi i laptopen og dvi i monitor? Har ikke displayport.
Sitat av Creeps Vis innlegg
Kan jeg bruke denne?https://www.komplett.no/skjermkabel-...i-mm-2m/300560

Hdmi i laptopen og dvi i monitor? Har ikke displayport.
Vis hele sitatet...
Ser ingen grunn til at det ikke skal funke
Da får vi kjøre på å se hva som skjer.
Den kabelen er kun single link. Hvis dette skulle funke tror jeg du må ha en aktiv adapter.
Klarer grafikk kortet på din bærbare pc mer enn 60fps? Tvilsomt! Så hva er vitsen?
Spiller på 70-80fps med medium settings på csgo.
70-80 fps vil ikke gi noe særlig smooth opplevelse med 144hz. Da får du enten mye tearing, eller så må du kjøre med v-sync som gir en del input lag.

Du får vurdere gå ned på low settings og se om du klarer å oppnå 144fps.
Sist endret av danielsk; 12. desember 2014 kl. 11:41.
Sitat av Creeps Vis innlegg
Spiller på 70-80fps med medium settings på csgo.
Vis hele sitatet...
Med 80FPS så har det ikke noe å si om du har mer enn 80Hz monitor da den ikke kan oppdatere seg kjappere enn FPSen. Bortkasta vil jeg si og du merker det nok ikke.

Bilspill derimot kan det hjelpe.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Med 80FPS så har det ikke noe å si om du har mer enn 80Hz monitor da den ikke kan oppdatere seg kjappere enn FPSen. Bortkasta vil jeg si og du merker det nok ikke.

Bilspill derimot kan det hjelpe.
Vis hele sitatet...
Er vell bare å kjøpe ny pc da! Neida haha Er forsåvidt fornøyd med sånn jeg har det, føler ikke jeg opplever noen lagg elns - men når det er sagt, så ut i fra det jeg hører er det STOR forskjell på medium settings og high, og høyere fps. Blir vell stasjonær neste år en gang.
Har stasjonær selv, og i CS:GO er det veldig merkbar forskjell på 60hz og 144hz, sett at man klarer å presse ut 144fps.