Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5870
Jeg trenger å fjerne limrester etter en duct tape-variant, på en malt vegg innendørs.

Det funker nogenlunde med plasterfjerner, men trengs store mengder, og det er forholdvis tungvint (spesielt siden det sitter over hodehøyde).

Testet med HG Klistremerkefjerner, men i tillegg til meget stram lukt, fjerner denne også malingen.

Er det noen som kan anbefale et produkt eller en metode som fjerner limet, men beholder malingen?
Vanlige rensemidler (Kan matte ned malingen):
Blårens
Rødsprit
Tec7 Cleaner
White Spirit
Infra Multispray
Sitrusrens
Casco TapetStrip (Tapetfjerner)

Litt sterkere midler (Kan fjerne malingen):
Duxola Malingsfjerner
Infra Maling og Lakkfjerner
Kaustisk Soda
Aceton
Har jobbet litt med sitrusrens, og synes den gjorde jobben bra.
Malingen ble litt matt, men nå brukte jeg nok litt mye også.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
[b][u]Vanlige rensemidler (Kan
Tec7 Cleaner
Vis hele sitatet...
+1 anekdotisk bevis for denne
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du prøvd å ta en liten remse med ny sølvteip og legge på over de gamle limrestene og umiddelbart dra den av igjen? Ofte vil den nye teipen dra med seg limrestene fra den gamle uten å selv etterlate noen rester.
Jeg har gode erfaringer med sitrusrens til akkurat dette formålet.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Da forsøker jeg med ny teip-trikset først, og sitrusrens om ikke dét funker, så får vi se.
Hvis malingen er gammel risikerer du å dra av den også med det trikset.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Er ikke veldig gammel, typ tre år. Holdt da teipen ble satt på og tatt av igjen, for ca. åtte måneder siden, men tester begge deler et sted det ikke syns først.
Har hatt hell med å spraye wd-40 og skrape av limet med en enkel is-skrape . Dog ikke på malt vegg, men da får man heller skrape forsiktig ☺️
Ja, WD40 er en bra limløser hvis den får virke litt. 5-56 funker og, men WD40 funker bedre. Har ikke testet det på malte overflater, men funker fint på metall og plast. Bruker det på jobben for å fjerne alskens teip/klistremerke-guffe fra bærbare PCer.

Kjemisk ren bensin, white spirit eller PRF 8-88 (antistatisk spray med blandt annet nafta og isopropanol) kan deretter brukes for å bli kvitt restene av WD-40.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Sitrusrensen tok malingen, og teipen tar ikke teiplimet, så da blir jeg nok nødt til å bite tenna sammen og bruke plasterfjerner.

Er snakk om vannbasert interiørmaling, så skal neppe mye til at noe løser den opp. Det er en rimelig stor in-your-face-vegg hvor eventuell matthet eller andre skavanker i malingen vil være rimelig åpenbart, og det er såpass høyt under taket at det ikke frister å måtte male hele på nytt.
Hårføner , litt spylervæske og en liten sparkelspade?