Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4438
Er ute etter en betegnelse på en person som er sykelig opptatt av å ha det rent og ryddig rundt seg. Snakker om typen som rengjør og pusser bilen etter hver kjøretur - Kort sagt en medisinsk betegnelse på overdreven trang til renslighet. En form for tvangstanker? Har det et spesielt navn?
Det er ihvertfall et vanlig symptom på obsessiv-kompulsiv lidelse - obsessive compulsive disorder (OCD).
Sist endret av mentalmelt; 11. juli 2016 kl. 21:42.
Hvis det handler om angst for bakterier eller skitt, kalles det mysofobi. Det er egentlig ikke en tvangslidelse.

Er det mer et behov for å vaske og rydde i seg selv, høres det mer ut som tvangslidelse/ ovsessiv - kompulsiv lidelse. Det handler mer om kontroll og å gjenta et rituale enn nødvendigvis angst for bakterier. Selv om resultatet av å ikke få utført ritualet gjerne er angst/ritualene er en måte å undertrykke angst.

Jeg vet ikke om en slik vaske- og ryddemani har en egen betegnelse.
Dette havner i kategorien tvangslidelser, ja.

Se for øvrig http://legeforeningen.no/Fagmed/Nors...-disorder-ocd/
Når alt dette er sagt, så skal det litt til å bli diagnostisert med OCD altså. Mange mennesker har mye rare ritualer og greier for seg, typ ikke tråkke på streker, sjekke kaffetrakteren tre ganger før man går ut osv. For at det skal være tvangsnevrose må det være sånn at personen ikke klarer å motstå handlingen selv om han/hun forstår at det ikke gir mening, og som regel går det ut over daglig fungering. Tvangssymptomer er også ofte en del av et større sykdomsbilde. Så sånn egentlig så er ikke OCD en diagnose man kan slenge ut på grunnlag av at noen har "støv på hjernen", selv om det ofte brukes litt flåsete på den måten i dagligtale.
Når jeg var i tenårene var jeg veldig opptatt av at ting skulle være rent og ryddig - spesielt mitt eget rom. Dette var noe som gikk over da jeg ble eldre, og i ettertid har jeg funnet ut at det var et slags "skalkeskjul" for mine egentlige underliggende problemer. Da jeg først fikk bukt med de, brydde jeg meg rett og slett ikke lenger og behovet var ikke der på samme måte. Har det fortsatt ryddig, men tåler at rommet ser ut som et svinesti en gang i blant. Det høres ikke så alvorlig ut, men hver gang jeg fikk besøk og det ble litt rotete følte jeg meg dårlig og ville helst ha de vekk.

Det svarer egentlig ikke på spørsmålet ditt, men kanskje det kan hjelpe deg å snevre inn hva vedkommende lider av. For min del var det egentlige problemet lav selvtillit og dårlig selvfølelse. Men om det derimot er bakterier vedkommende er redd for er saken litt annerledes.
Sist endret av pmprsrgr; 12. juli 2016 kl. 01:34.
jeg er nok litt sånn, rydder og vasker til den store gullmedalje, men ikke pga frykt for bakterier. Jeg bare liker rent og pent og ryddig, og er ganske glad i selve handlingen også. Og det kan bli ganske tvangsmessig; jeg kan stå opp om natta for å gå og flytte en asjett som ikke fikk plass i tørkestativet og dermed måtte stå til tørk i feil stativ, det som egentlig er til gryter og lokk. Men OCD er ikke blant mine diagnoser, generelt blir det vel ikke en diagnose før det er til hinder i hverdagen