Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5378
Hei!

Som nevnt i overskriften er jeg nysgjerrig på grenseovergangene mellom Danmark og Tyskland, da hovedsakelig med innfart fra Tyskland og inn til Danmark.
Er bare i forbindelse med de skjerpede kontrollene på grenseovergangene mellom de to landene jeg spør. Leste senest i desember 2017 at det kunne bli et permanent tiltak, og at de sågar hadde uniformerte soldater på grensen.
Ved disse skjerpede kontrollpunktene er det visstnok flyktninger og potensielle terrorister de er på utkikk etter - hvertfall i første omgang.

Spørsmålene jeg søker svar på er dermed som følger:
- Hvordan vil dette påvirke smuglingen fra Tyskland til Danmark?
- Vil de reagere på en norskregistrert bil som kommer fra Tyskland?
- Er det narkotikahunder på disse postene?

Kanskje det er et skudd i mørke, men det ideelle hadde vært å komme i kontakt med noen som har kjørt distansen nylig...

På forhånd takk!
Anonym bruker
"Blind Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er vel grensekontroll det er snakk om, ikke tollkontroll? Det betyr bare at du må være forberedt på å vise pass når du kommer. Tollkontroll er helt uavhengig. Da begge land er med i EU er det meget liten tollkontroll på slike grenser, men det forekommer selvfølgelig stikkontroller. Og selvfølgelig kan det hende dem har med hund hvis det er narkotika dem leter etter. Så bør du vurdere om du tar ferge eller fastlandet. Personlig tror jeg toget hadde vært det tryggeste.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjørte fra Tyskland til Norge for noen få mnd siden. Tok fergen fra puttgarden og til rødby.

Ble stanset av tysk politi bare ett par hundre meter fra der man betaler for fergen. Virket som de var ivrige etter og stanse meg med norske skilter da jeg var eneste bil med norsk skilt blant kanskje 10 andre svensk-dansk registrerte biler som kom kjørende.
Der sjekket de førerkort og så under bilen og i motorrom etter narkotika/penger og bagasjen ble gjennomlyst i røntgen maskin.

Var en narkotikahund ombord på fergen som gikk rundt og snuste på bilene.
Alle ble stanset i tollen i Danmark og måtte vise frem pass.

Var en av de få «heldige» utvalgte som måtte tømme hele bilen for bagasje og la en narkotika hund til gå gjennom hele bilen.

Kjørte en nyere bmw med to kamerater.
Da hadde du max uflaks som havnet i en stor-kontroll.
Kjørt over grensa inn i DK ved Flensburg 10 - 12 ganger de siste 2 årene og blir stoppet og grundig sjekket hver gang. Norsk leiebil av ymse merker, men alle er nye og diskré av utseende. Hjelper ikke å være pen i tøyet og ha prosjektleder-hår heller. Dansk toll / grensepoliti er på ingen måte trivelige og imøtekommende når de er på jobb.
Jeg har kjørt med tog over både Flensburg og Puttgarden, og har ikke opplevd noe annet enn en passkontroll inn til Tyskland (hvor de forøvrig bare sjekket mørkhudete).
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Kjørte over grensen ved Flensburg i sent 2016. Var uniformerte soldater der, men lot oss passere uten noe problem. Kjørte sammen med tre andre unge voksne.
"I 2001 ble all grænsekontroll fjernet som følge av Schengenavtalen."

"i forbindelse med flyktningekrisen i Europa 2015, innførte den danske regjering den 4. januar 2016
midlertidig grensekontroll mellom Danmark og Tyskland fra kl. 12 samme dag
"

https://no.wikipedia.org/wiki/Den_dansk-tyske_grense
Trådstarter
Såvidt meg bekjent er grensen til Danmark relativt kort i forhold til våre langstrakte landegrense - hvordan er det å krysse til fots? Noen åpne skogsområder det er mulig å krysse ved?

Takker for informative svar så langt, nøyaktig det jeg lurte på! :-)

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
"I 2001 ble all grænsekontroll fjernet som følge av Schengenavtalen."

"i forbindelse med flyktningekrisen i Europa 2015, innførte den danske regjering den 4. januar 2016
midlertidig grensekontroll mellom Danmark og Tyskland fra kl. 12 samme dag
"

https://no.wikipedia.org/wiki/Den_dansk-tyske_grense
Vis hele sitatet...
Var akkurat dette jeg siktet til, men ser nå ut til å være et permanent tiltak som begrunnes med terrorfare og nettopp flyktningkrise.
Sist endret av mrocean; 14. februar 2018 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei har tatt fergen over fra puttgarden til Rødby 2 ganger i år ... ingen kontroll kun pass .. men narkohund på båten den ene turen ... tror vel det har roet seg litt ..
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg testet den grensen forrige uke bare for å sjekke hvordan det ser ut på en helt vanlig hverdag. Og det jeg fant ut er ganske sjokkerende. Nå skal dere få høre noe sykt fordi hele veien frem til og forbi den tyske grensen så jeg ikke en eneste patrulje bil ikke en eneste kontroll. Jeg kjørte fra Trondheim mandag forrige uke og kom vel frem til Flensburg på tirsdags kveld. Bilen min er en ny mercedes med alle papirer og avgifter på stell. Husk at hele poenget med denne lange kjøreturen var å teste grenseovervåking og mulige svakheter i områdene bak kontroll området.

Som sagt så kjørte jeg hele strekningen uten å ta ferje for å få maksimalt ut av kjøreturen. Ble ikke stoppet noen plass, heller ikke i grense overgangene og hele turen så jeg ikke en patrulje bil. Kom ned til Tyskland og snudde ved første rundkjøring for å komme meg tilbake på den danske siden. Og herfra blir alt ganske sykt fordi grensen er helt sperret med en flaskehals som slipper gjennom en og en bil. De slipper vanligvis familie biler med DK skilt rett forbi. Når jeg kom frem til kontroll så ser den danske politimannen på meg som om han har sett et spøkelse og blikket hans er prisløs. Han ser på meg og tenker hva i helvete gjør du så langt unna Norge alene inni en splitter ny mercedes.

Han vinker meg inn til siden og før jeg klarer å tenke meg om så er jeg omringet av militær og politi samt masse tollere og hunder. De sjekket absolutt alt inni og utenfor bilen og ransaket meg for alt jeg hadde. Det som er interessant er at alle disse menneskene var overbevist om at jeg drev på med noe jeg ikke skulle. Ble avhørt av 3 forskjellige tollere og ingen av dem vil tro på det jeg sa om at jeg likte å kjøre lange turer. De nekta helt frem til bilen var sjekket tre ganger også fikk jeg kjøre tilbake til Danmark. Men de var forbanna på at det ikke kom noe resultat ut av søkene. De var sikker på de hadde tatt stor fisken den tirsdags kvelden. Selv om de ikke fikk noe på meg satt de likevel på alarmen slik at de norske tollerne skulle ta en dypere søk på meg og bilen min. Så når jeg kom kjørende inn til Svinesund så var det allerede satt opp road blocks. Jeg parkerte bilen inni kontroll hangaren og ble tatt med på avhør og der ble jeg holdt i over en time. Tilslutt ga de opp og sendte meg hjem til Trøndelag.

Folkens grensene er ubemannet hele veien ned til Tyskland men hvis du skal tilbake igjen så sjekker de alt helt opp til tarm systemet ditt. Og skandinavisk teknologi og grense avtaler gjør dem istand til å sjekke deg hele veien tilbake til huset ditt.

Konklusjon er at grensen er tungt bevoktet på vei inni Scandinavia men bak kontroll områdene er det jo massiv skog og mark som ingen har kontroll over. Det å gå over grensene er null problem med kart og kompass og dette vet myndighetene veldig godt. De vil at vi skal tro at det er umulig. Men det er bare løgn om du så hadde satt hele Danmark på grensa så ville vi fortsatt klart å løpt over. Det er min konklusjon.

Hvor ble det av innlegget mitt? Den forsvant rett etter at jeg publiserte den.
Sist endret av Riksgrns80; 13. mai 2019 kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er en gamble, noen ganger ikke kontroll, veldig mange andre ganger storkontroll og ransaking av bilen. Vil si det er ca 50/50 sjanse, er en grunn til at smuglere får godt betalt (om de ikke blir utnytta og lurt) . Det tryggeste sånn sett er å svelge det man skal ha med, men man kan risikere å bli tatt med til røntging også om de mistenker noe.
Anonym bruker
"Elektronisk Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Folkens grensene er ubemannet hele veien ned til Tyskland men hvis du skal tilbake igjen så sjekker de alt helt opp til tarm systemet ditt. Og skandinavisk teknologi og grense avtaler gjør dem istand til å sjekke deg hele veien tilbake til huset ditt.
Vis hele sitatet...
Road trip movie på youtube med multikamera og skjulte kamera i knapper og sko?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Road trip movie på youtube med multikamera og skjulte kamera i knapper og sko?
Vis hele sitatet...
Nei jeg var nødt til å være veldig forsiktig hele veien for å ikke utløse noen alarmer. Jeg var fullstendig under radaren helt frem til padborg / Flensburg danske grensa. Men det er veldig interessant fordi når alarmen først går så er du flagget gjennom hele Scandinavia. Du kan banne på at alle kamera du kjører forbi sender fra seg en signal til norske og svenske myndigheter.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er en gamble, noen ganger ikke kontroll, veldig mange andre ganger storkontroll og ransaking av bilen. Vil si det er ca 50/50 sjanse, er en grunn til at smuglere får godt betalt (om de ikke blir utnytta og lurt) . Det tryggeste sånn sett er å svelge det man skal ha med, men man kan risikere å bli tatt med til røntging også om de mistenker noe.
Vis hele sitatet...
Og det du sier der er veldig viktig. Det jeg la merke til var at dansk politi hadde jo ingen lege tilstede heller ikke noe utstyr for å se inni kroppen din. Det er den største svakheten både på den danske og på den norske grensa. De gjorde veldig omfattende kontroll av meg og bilen men ingen av dem hadde midlene for å utføre en kropps undersøkelse. Veldig veldig stor potensial for smuglere. Et slag i ansiktet for tollerne.
Men så tenker jeg at hvis hunden hadde bjeffet så har de kanskje ringt legen og tatt en intern sjekk av meg...
Sist endret av Riksgrns80; 13. mai 2019 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Neste tur skal sendes live fra Flensburg.!! Faen jeg skal kjøre som et helvette over grensen bare for å provosere dem.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bumper tråden her.

Hvordan er status på grensa til Danmark med innfart fra Tyskland per nå? Da tenker jeg ikke ferger altså.
Sitat av Riksgrns80 Vis innlegg
Neste tur skal sendes live fra Flensburg.!! Faen jeg skal kjøre som et helvette over grensen bare for å provosere dem.
Vis hele sitatet...
God måte å prøve å få fylt frontruta si med bly

Kjørte over der tidlig i Oktober, uniformert og bevæpnet grensekontroll med kjøretøyslusing og fartsreduksjon til 10km/t.

Vi slapp rett igjennom med norsk bil.