Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1992
Okey, så du har bestemt deg for å kryptere beskjedene dine på facebook, og vil ikke det skal være mulig for andre og forstå hva som har blitt skrevet mellom deg og "Insert name here". Det kan være mange grunner til det, jeg skal dog ikke blande meg i det, men heller fortelle deg hvordan.

Gå først inn på siden til Pidgin - Klikk her

Trykk last ned og spis evt en bolle imens den gjør det.

Når du så har åpnet pidgin

Gå til "Accounts" og velg "Manage Accounts."

Oppgi følgende i kategorien Basisinformasjon:
Protokoll: XMPP
Brukernavn: "Facebooknavnher" <-- Her skriver du navnet ditt som står etter facebook.com/"dette navnet" - Obs viktig at du har det akkurat som skrevet, med både store og små bokstaver.
Domene: chat.facebook.com
Ressurs: Pidgin
Passord: <Facebook-passordet ditt>
Lokalt alias: James bond, eller annet du vil den andre som bruker samme klient skal se du heter - kan være hva som helst, men står dette tomt får du pidgin klientens navn, som er noe ala : Pidinalias_03i838484bullshitname <-- valgfritt navn kan du skrive inn.

Klikk på Advanced, og oppgi deretter inn følgende informasjon:
Koble til port: 5222
Koble til server: chat.facebook.com

Sånn! Nå skal du være koblet på via facebook.
Har du klart deg sålangt fortjener du en bolle til! så gå og spis deg en bolle til og kom tilbake, for nå skal vi laste ned det neste du trenger.

Off-the-Record Messaging

Dette er en plugin som du kan laste ned for å kryptere beskjedene dine, og nettop det du trenger.
Gå inn på siden: http://www.cypherpunks.ca/otr/ og velg den nyeste filen som er å laste ned, i skrivende stund finner du den her - http://www.cypherpunks.ca/otr/index.php#downloads
eller ved å trykke på downloads : Velg så filen - Win32 installer for pidgin 2.x (sig)

Du får beskjed om å stenge pidgin klienten når dette lastes ned, og bør da gjøres. Når du så har lastet ned denne pluginen velger du på slutten av nedlastingen og lese readme for mer info rundt hvordan du krypterer beskjeder på forskjellige måter.

Sånn, du kan nå snakke kryptert med dine venner.
Skulle det være noe spørsmål, still dem gjerne.


Spørsmål om setup av pidin klienten kan du også finne på: https://www.facebook.com/sitetour/chat.php

Under supported clients velger du pidgin.
Fungerer Pidgin bra til dette også?
Husker jeg hadde det for noen år siden, og da var det mer surr enn hjelp når det kom til Facebookchatten...
I &lt;3 DMT
Trådstarter
Glemte forresten og nevne at for å skru på plugins går du inn på tools ---> plugins og haker på off the record pluginen du har lastet ned >>> configure plugin og velger da at alt skal krypteres, info om fingerprint får du i readme etc, ganske enkelt forklart der, så¨skriver ikke mer enn dette.

Pidgin funker bra til dette
Eksakt hvordan vil dette kryptere noe? Kan du gi et eksempel?

Fungerer det som F!SH på irc, eller er det sånn at ingen kan se meldingene om dem logger inn fra en annen pc?
Er bugs for pidgin OTR tatt hånd om? https://www.eff.org/deeplinks/2011/0...urity-auditing Husker jeg leste noe om det, men kan jo være fix nå (?)
I &lt;3 DMT
Trådstarter
Et eksempel kan være at når f.eks politiet eller uvedkommende logger seg inn på din facebook, eller etc så vil alt som står skrevet i innboksen være kryptert for vedkommende.
Eksempel: Har 200 kg heroin til salgs imorra <--- EKSEMPEL blir omformulert til ----> xhskjdh&%&/%¤## - you need pidgin bla bla bla to read this message, og videre må vedkommende godkjennes via fingerprint for å kunne lese denne beskjeden etc.

Kan ikke gi noe eksempel i skrivende stund, da facebook chatten ser ut til å være under oppdatering eller noe sånt.

Angående bugs osv, kan jeg ikke gi noe info om - undersøk selv.
ville helle brukt en føderert og kryptert egen XMPP-tjener, og holdt meg helt unna Facebook. (er forsåvidt nøyaktig det jeg gjør.)
Gjelder dette for tidligere meldinger? eller kun for meldinger i skrivende stund?
"Øko-Terrorist"
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Et eksempel kan være at når f.eks politiet eller uvedkommende logger seg inn på din facebook, eller etc så vil alt som står skrevet i innboksen være kryptert for vedkommende.
Vis hele sitatet...
Vil de ikke da bare reise til h*n du snakket med, og hente deres maskin med mindre h*n også har det samme installert?
Sitat av Nick O' Teen Vis innlegg
Gjelder dette for tidligere meldinger? eller kun for meldinger i skrivende stund?
Vis hele sitatet...
Kun for meldinger fra og med da du bruker en klient med OTR-plugin. Nedturen er uansett at Facebook lagrer alt, og det kan derfor bevises at du snakket med vedkommende på gitte tidspunkt.

Sitat av tr80r Vis innlegg
Vil de ikke da bare reise til h*n du snakket med, og hente deres maskin med mindre h*n også har det samme installert?
Vis hele sitatet...
Nøklene som utveksles er kun midlertidige, og blir utvekslet via normal Diffie-Hellmann key exchange. Det betyr at når klienten lukkes så er meldinger tapte, på godt og på vondt. Dette kan derimot brytes hvis en av Pidgin-brukerne finner på å logge samtalene, da loggene lagres i klartekst. Først *DA* er det bare for politiet å dra til den mottakeren. Alternativt kan de se hva som har blitt skrevet om sesjonen fortsatt er i gang (chattevinduet ikke har blitt lukket).


Når det er sagt så synes jeg det er litt tullete å bruke Facebookchat til dette formålet. Når du først trenger en egen klient med spesifikke instillinger for å kunne snakke kryptert så er det like greit å bare ta i bruk en annen XMPP-server enn en som du VET logger alt du skriver.
Sist endret av Dyret; 13. februar 2013 kl. 21:55.