Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1878
Halla, jeg er en 17 år gammal gutt som har slitt litt. Det hele begynte når skolene ble stengt. da fikk jeg mer og mer sosial angst og når jeg startet på vgs i 2020 var angsten så ille at jeg bare holdt ut ett halvt år og måtte droppe ut. så ble angsten mye bedre og ble sånn at jeg klarte meg fint. men så fikk jeg en tomfølelse. Jeg hadde kjempet mot detta hælvette så lenge. Ble videre ganske deprimert og må liksom ha noe å gjøre hele tiden nå. Er jeg alene blir jeg ofte bare sjukt deppa. Det er ferie, Jeg skylder kun 825 kr som jeg får paya av neste lønning som er snart. Jeg har fått meg kjæreste og noen kompiser mener jeg har alt. Jeg og syntes jeg har mye bra, men den jævla depresjonen knocker meg ned når jeg er alene. Jeg begynte også med mye dop. Kodein, hasj, kokain, og litt benzo. Jeg vil ikke slutte helt med dop, men ha en balanse som for eksempel hasj som jeg liker, vil jeg kunne gjøre innemellom, men jeg vil også ha glede av å gjøre andre ting. sånn som å bare ha det moro alene edru. Noen som har tips? Livsstils endringer, hobbier, lege timer eller alt egt. Setter stor pris på svar.
Forslag: ta en solid pause fra rusmidler. Får du det ikke til så hold deg til litt bønne.

Ruser man seg mye kan man føle seg veldig tom for glede når man er uten rusmidler.

Send meg en melding hvis du har lyst til det! Har vært i dine sko selv. Både med angst, rus og depresjon.
Friluftsliv med fisking og det som hører med. Om ikke det hjelper så hadde jeg bestilt legetime.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Friluftsliv med fisking og det som hører med. Om ikke det hjelper så hadde jeg bestilt legetime.
Vis hele sitatet...
Godt forslag! Fisketurer var noe av det som hjalp meg.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er dumt å ruse deg for å fylle tomheten. Hasj, kokain og div påvirker dopaminniåvet og fast bruk gjør at hjernen produserer mindre dopamin og serotinin - stoffene du trenger mer av for å komme deg ut av depresjon. I en depresjon har man fra før lave nivåer av dopamin og serotinin. Antidepressiva medikamenter bidrar med å stabilt øke disse nivåene over tid og hjelpe hjernen til å produsere normale nivåer igjen selv, mens hasj, kokain osv øker nivåene akuratt runder rusen men minsker nivåene drastisk når rusen er over.
Hvis du vil komme deg ut av depresjonen må du slutte med å ta narkotika. Et par ganger i året er ikke farlig men er det et par ganger i uka eller til og med i måneden (særlig kokain) kan det være nok til å ødelegge psyken din..
Sier ikke dette for å skremme men fordi det er sånn hjernen fungerer og sånn rusmidler påvirker hjernen. Jeg brukte hasj og div i mange år selv og trodde det var selvmedisinering for å fylle et tomrom og få mening men lærte dette når jeg etter å ha prøvd psykolog, medisiner og alt i over åtte år og fortsatt var deprimert.. Først et års tid etter jeg slutta med rusmidler var jeg ute av depresjonen og da skjønte alle fagpersoner hvorfor jeg ikke fikk det bedre før siden jeg hadde holdt rusbruket hemmelig, og lærte meg dette om hjernen. Du finner mye fagstoff og erfaringer om det på nettet.

Tror ikke du kommer til å ha dame særlig lenge om du fortsetter å ruse deg heller så da er faren at du blir dumpa og begynner å ruse deg enda mer pga enda større tomrom!

Du sliter åpenbart psykisk og det er ikke uvanlig i din alder å føle dette tomrommet. Du prøver å bli klok på livet og samtidig sikkert å passe inn, går kanskje på akkord med deg selv noen ganger så det er viktig å gjøre en selvgranskning og finne ut hva du syns gir deg mening og er gøy eller inspirerende. Det å skape noe som gir en synlig fremgang gir mestringsfølelse så ting som å tegne, snekre noe, bygge muskler/gå ned i vekt, lære deg datakoding, sport du er fersk i og blir bedre og bedre på, et eller annet som utvikler seg over tid om du skjønner? Det er oppbyggende hobbier.
Kanskje du og dama skulle starta på salsakurs og klatring sammen? Men ikke vær redd for å gjøre sånne ting alene heller. Helst noe du kan gjøre hver dag!
Ellers fins det masse bøker som er spennende og hvis du tror du ikke liker å lese så har du bare ikke lest en bra bok før. Romaner er ikke kjempegøy nødvendigvis men hva med noe om stjerner og universet og filosofi? Da vil du aldri lenger kjede deg hjemme
Fins også en bok som heter Kjedsomhetens Filosofi om å lære seg å like å kjede seg å gjøre ikke noe.

Anbefaler deg å fortelle legen din om hvordan du har det og drøfte om psykolog eller antidepressiva kan være noe for deg. Ikke vær redd for å snakke med familie, venner eller kjæresten din om hvordan du har det heller. Prøv å selvgranske deg selv og spør deg selv hvorfor du har det sånn og bli kjent med deg selv på en dypere måte fra et psykologisk perspektiv.
Men viktigst av alt dropp rusmidlene!