Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 6964
Noen andre her som får st.hanshaugen-bydelsavisa? Se annonsene på side 3, 5 og 7... (og for den saks skyld omtrent stappa inn på omtrent annenhver side gjennom hele blekka - kan scanne inn etterpå forresten)

(han fjotten som er til høyre på annonsen på side 5 er forresten min gamle nabo, som bodde hjemme til han var tett oppunder 30, som visstnok var så superhotshot datamann at han hadde fått jobb etter bare ett år på høyskolen - riktignok i 1997-98... da man fikk jobb hvis man kunne si "e-post-server" og fikk firmabil hvis du dessuten visste hva "html" stod for - og som jeg for et års tid siden møtte på kiwi, der han var på jobb... og nei, det var ikke for å ordne datasystemet der. Ja jøss, han virker som en fyr jeg setter min tillit til, men må jo si at han passer inn i en av FrP-stereotypene: Mamma med masse penger og generelt udugelig.)

Men nok avsporinger. Det jeg syns er litt rart, er at de i den ene annonsen klager over ting som har skjedd "etter at arbeiderpartiet kom til makten", nemlig at oslo har blitt så utrygg, med voldtekter og prostitusjon åpenlyst på Karl Johan, og hvordan de vil rette opp i dette. Øh... mens de på side 3 skryter av hva de har gjort siden DE kom til makta... og det er nettopp det... det er jo ikke AP som har makta i oslo, det er Høyre og FrP... Noe det har vært i mange år.

Javel. Så FrP får makta også etter valget her i Oslo, så kan de altså ordne opp i noe AP visstnok har skylda for på regjeringsnivå? Hvorfor har ikke FrP kunnet ordne dette før da? Vinner de så er jo situasjonen her i Oslo NØYAKTIG lik som den er nå, og som den har vært LENGE, så da lurer jeg egentlig på hvorfor i heiteste de ikke har ordna disse tingene før jeg?
Jeg vet.
FrP er eksperter på å innta offerrollen og slenge skylda over på andre.
Samt. komme i media ETTERPÅ og fortelle hvordan det skulle vært gjort (les:hydro-saken). I og med at denne saken har fått så stor oppmerksomhet, mener Jensen styrelederen skulle vært sparket for lengst - jeg tviler på at Jensen i det hele tatt hadde giddi reagert i det hele tatt om hun hadde ansvaret.

I mange offentlige saker (voldtekter/kriminalitet/eldreomsorgsproblemer) som har oppstått i media, har FrP gått ut og sagt at dette er forferdelig osv. og praktisk talt at rødgrønn regjering er ubrukelig... Etter nærmere sjekk, har jeg sett at de fleste av disse kommunene dette har skjedd i, har vært FrP/Høyre.


og hvordan enkelte sammenligner Stalin/Mao med sosialister, viser hvor "mye" de vet om politikk.
Sist endret av Melkekartong; 25. august 2007 kl. 12:18.
Haha. Jeg får avisen jeg og og reagerte på propagandaen selv.
Synd det er så mange som sluker flesket rått uten å stille kritiske spørsmål...
Jeg har bodd i Oslo endel år og kan ikke si at jeg har veldig sans for måten byen drives på. Det er litt for mye kameraderi og litt for tette bånd mellom byrådet og næringslivet.

Vil også vise til en reportasje i dennes ukes Morgenblad som ser litt ekstra godt på FRPs hjertebarn; eldreomsorg. Nå vet jeg at Morgenbladet naturligvis ikke er upartiske, men reportasjen viser at FRPs finansieringsmodell for eldeomsorgen ikke holder mål og vil medføre et byråkratisk monster ute av proposjoner.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jepp, mottok denne i posten igår, og sitter nå og kikker.
De tar for seg gode verdier gjennom kampanjen sin, men det angrepet på AP hører ingensteds hjemme. Spesielt når de på s. 12 sier «Vi er klare for fire nye år», og innleder med teksten «FrP har hatt ansvar i oslopolitikken i fire år og vi er godt fornøyd med det vi har fått til».

Det som kanskje er det mest paradoksale er saken på s. 2–3, – Nei til døgnåpne ølkraner, hvor FrP har ymtet frampå at de vil prøve å ha døgnåpen skjenking i Oslo. Er de helt forbasket blåst? De kan da umulig tro de får senket voldsstatistikken ved døgnåpen skjenking? Det viser vel også den populistiske retningen FrP går for å sanke stemmer. «Ja til billigere alkohol, tilgjengelig 24/7!» blir en frase som drar til seg bermen som syns det er kult å leve i et rushelvete.

Personlig syns jeg samtlige av partiene er så på trynet på et eller annet felt at jeg ikke kommer til å gi min stemme til noen ved valget til høsten.
Lavere skatt og mer frihet - som FrP lover - er bare en illusjon som enhver tenkende menneske bør klare å gjennomskue. Det er ingen tilfeldig at FrP-stemmere har lav IQ-snitt eller stemmere som har ikke lest noe annet enn "bort med innvandrere". Så enkel er verden ikke...
Sist endret av marsboer; 25. august 2007 kl. 15:12.
Jeg la merke til akkurat det samme, bare at det stod i Norstrandsavisa eller hva den heter. Utrolig dobbeltmoral, først klage på alt det negative som har skjedd med Oslo i det siste, så ta "cred" for det positive som at folk kjører mer tog etc. Vanvittig useriøst, spør du meg.
Billig sprit, stem FrP
Sitat av marsboer
Lavere skatt og mer frihet - som FrP lover - er bare en illusjon som enhver tenkende menneske bør klare å gjennomskue.
Vis hele sitatet...
Dessverre. Noen mennesker er ikke så oppegående.
Nå sikter jeg ikke til alle FrP-velgere. FrP har nok andre valgargumenter som appelerer til sine velgere. Men noen mennesker igjen er svært egoistiske, og velger FrP bare fordi de tror det kommer til å gagne dem økonomisk og whatnot.
Sist endret av maedhros; 26. august 2007 kl. 05:04.
Det er vel et ideologisk spørsmål i seg selv. Har ikke sett annonsen(e) det gjelder , men dersom det stemmer med det du sier atomet så er det usmaklig. Når det er sagt så er det ikke bare frp sine brosjyrer som er propaganda.

og forresten: Mer frihet til enkeltmennesket er ikke en illusjon!
Helt enig - FrP er til tider så ulogisk som et parti kan være. Og dette er AKKURAt slik som jeg forventet av de. Ikke bare er de først av alle på banen på å kritisere regjeringen når noen har gjort noe gale - men de venter alltid til sist for å kommentere en sak, slik at de kan komme med fellende dom. Ta den nye Operaen f.eks. Partier diskuterer hvilken stein skal brukes, og når alle er ferdige, kommer FrP på banen, illsint. Gjerne med en kommentar som: Kinesisk marmor er UNORSK, REGJERINGEN BØR GÅ AV!

FrP er så evig full av BS. De har det kun i kjeften, og de kommer aldri til å måtte bevise hva de er god for, så de bare fortsetter å plapre. Om de noen gang kommer til makten, betyr det undergangen for Norge. Ja, værsågod, kutt rentene, gi alle billig bil og billig bensin, og bruk Oljefondet på sprit og billige horer, så skal vi se hvor landet går.
Sitat av |24/\/\0
Mer frihet til enkeltmennesket er ikke en illusjon!
Vis hele sitatet...
Mer "frihet", gir deg også mer ansvar.

Jeg syns for min del at det er bra at staten tar seg av enkelte ting, slik at jeg kan fokusere på noe annet. Det er lettere å betale skatten, enn å huske å betale ethvert selskap som dekker behovet ditt.

FrP er fordel kun for rike folk som ønsker mer penger og makt.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Hehe, og der fikk jeg det bekrefta at du var en liten frp-gutt ja |24/\/\0

Men nei for all del, mer frihet til enkeltmennesket trenger absolutt ikke å være noen illusjon. FrP's valgflesk derimot, der snakker vi illusjoner som gir David Copperfield kamp om tronen.

Mindre skatt og avgifter - oi, men samtidig skal de bruke sinnsykt mye spenn også gitt. Dette vil si en ting - nemlig at folk vil få enda mer penger mellom henda, som igjen vil si økt prisstigning, som igjen vil si høyere rente. Personlig syns jeg renta er høy nok nå, og håper den ikke går så voldsomt mye høyere, så jeg syns ikke det er så god ide å øke offentlig forbruk så drastisk og så i hytt og pine som FrP babler om.

Ellers gidder jeg ikke å skrive noe så fordømt langt svar her nå, jeg bare konstaterer at ting HAR blitt værre her i oslo i løpet av de fire årene FrP har hatt makt.
Sitat av atomet
Hehe, og der fikk jeg det bekrefta at du var en liten frp-gutt ja |24/\/\0

Men nei for all del, mer frihet til enkeltmennesket trenger absolutt ikke å være noen illusjon. FrP's valgflesk derimot, der snakker vi illusjoner som gir David Copperfield kamp om tronen.

Mindre skatt og avgifter - oi, men samtidig skal de bruke sinnsykt mye spenn også gitt. Dette vil si en ting - nemlig at folk vil få enda mer penger mellom henda, som igjen vil si økt prisstigning, som igjen vil si høyere rente. Personlig syns jeg renta er høy nok nå, og håper den ikke går så voldsomt mye høyere, så jeg syns ikke det er så god ide å øke offentlig forbruk så drastisk og så i hytt og pine som FrP babler om.

Ellers gidder jeg ikke å skrive noe så fordømt langt svar her nå, jeg bare konstaterer at ting HAR blitt værre her i oslo i løpet av de fire årene FrP har hatt makt.
Vis hele sitatet...
fpu gutt stor forskjell
jeg er med i fpu fordi mine meninger sammenfaller med fpu sine deriblant fri innvandring såfremt at det ikke krenker andres frihet
▼ ... over en uke senere ... ▼
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
...jeg ble faktisk forsøkt sjekka opp av en eller annen liten berte som hadde blitt valgt til leder (var ihvertfall sånn jeg forstod det) i fpu for noen år siden. Hun prøvde å dra meg med på fest. Jeg sa bare pent og rolig at jeg ikke trodde det var noen god ide. Er få ting jeg avskyr så mye som frp/fpu. Nazier og den slags kommer over på lista, men ikke mye. Maken til ansvarsløst idiotparti, med (stort sett) særdeles lite sympatiske holdninger over hele lista skal man lete lenge etter. Selvsagt kan de si omtrent hver gang et annet parti foreslår noe, at "ja dette foreslo vi for XX år siden". Selvsagt. De foreslår stort sett forskjellige ting hver eneste dag, og gjerne totalt motstridende ting også. Det eneste stort sett alt har til felles, er at det er for lite gjennomtenkt/alvorlig overforenklet.
Nå har jeg lite til overs for frp's valgflesk selv, som f.eks "Nei til mygg" i Hurdal. Men det skal sies at de er langt fra de eneste. Det er verdt å ta en titt på Arbeiderpartiet som er det andre store populistpartiet i Norge, de er ofte vel så ille i det de pisker frem i valgkampen.

De kjemper forsåvidt om samme velgerblokken så det er kanskje ikke så rart at metodikken er såpass lik. Begge frir skamløst til "mannen på gulvet", og begge virker som de kan underby en nigerianer på skippergata.

TLDR: Skal du klage på populistisk valgflesk, så får du klage på alle populistpartiene.


Sitat av Deviné
Det som kanskje er det mest paradoksale er saken på s. 2–3, – Nei til døgnåpne ølkraner, hvor FrP har ymtet frampå at de vil prøve å ha døgnåpen skjenking i Oslo. Er de helt forbasket blåst? De kan da umulig tro de får senket voldsstatistikken ved døgnåpen skjenking? Det viser vel også den populistiske retningen FrP går for å sanke stemmer. «Ja til billigere alkohol, tilgjengelig 24/7!» blir en frase som drar til seg bermen som syns det er kult å leve i et rushelvete.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke å si det men det forslaget kan faktisk ha noe for seg.
Mye av nattelivsvolden skjer når utestedene stenger, og alle gjestene blir skyvet ut samtidig. Man har da en relativt stor gruppe fulle mennesker uten sin beste fornuft samlet ute på gata. Har man døgnåpen skjenking så sørger du for at folk forlater lokalet i mindre grupper jevnt ut over natten og dermed unngår mye av friksjonen som skjer når alle skal ut klokka 3.
Here we go again. Hetsing av FrP.

Fokuser på deres eget parti og deres program. Så kanskje nordmenn kunne blitt fornøyd med denne mislykkede regjeringa.

Jeg stemmer FrP og er stolt av det. Det eneste de andre partiene klarer, er å prøve å stjele velgere fra FrP og innføre nye avgifter. Jeg kunne ramset opp hundrevis av grunner til hvorfor jeg stemmer FrP, men har gjort det så mange ganger og er dritt lei av sosialistiske antidemokratiske innstillinger og argumenter bygget på drømmer og historieløst vrøvl.

Besides: Dere har aldri sett FrP i regjering, så hysj.
Sist endret av rcW; 6. september 2007 kl. 20:24.
Sitat av rcW
Here we go again. Hetsing av FrP.

Fokuser på deres eget parti og deres program. Så kanskje nordmenn kunne blitt fornøyd med denne mislykkende regjeringa.
Vis hele sitatet...
Sånn som Frp gjør? Frp er eksperter i å peke på feil som de mener er begått av regjering og kommunestyrer, så den derre falske retorikken din kan du dra til VG-debatt med. Jeg er så inni helvete lei av dobbeltmoralen til Frp, når de avfeier all kritikk som "hets".

F.eks:
- Frp har drevet underslag i Oslo, og nekter å offentliggjøre regnskapene.
- Frp vil fjerne støtten til biblioteker, slik at det vil koste 60.- for å låne ei bok.
- Frper i Kristiansand vil samtlige folk med ikke-vestlig bakgrunn ut

Når alle disse sakene blir tatt opp i media er dette "hets" i følge Frps forkvaklede verdensbilde.

Sitat av rcW
Besides: Dere har aldri sett FrP i regjering, så hysj.
Vis hele sitatet...
Nei, og takk Gud for det. Jeg har heller aldri prøvd crystal meth, men det er ingen grunn til at jeg bør gi det en sjanse.
Stokk dum. Enough said.
Sitat av rcW
Stokk dum. Enough said.
Vis hele sitatet...
Godt argument. Jeg bøyer meg i støvet over din overlegne retorikk. Med slike representanter som deg får Frp min stemme på mandag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW
Stokk dum. Enough said.
Vis hele sitatet...
Fint at du demonstrerer kor flinke FRP-ere er til å holde saklig debatt //sarcasm.

Kva med å komme med motargument? FRP er nemlig veldig flinke til å tolke all motgang som hets, men går ikkje av vegen for det eg kallar unødig hets av politiske motstandarar, samt ein viss dobbeltmoral...

Siste dømet er vel Kristiansen i Oslo, som tidlegare i dag sa at rasisme var OK, for å så snu eit par timar seinare...

Dersom du gidd leite litt finn du rimelig mange døme på kritikk av regjeringa, frå FRP, som i beste fall er totalt usakleg, mellom anna kritikken mot opsjonsavtalane i hydro. Der argumenterte FRP for at regjeringa burde bryte norsk lov for å halde valløfter om kutt i opsjonsavtaler... Artig situasjon.

For å ikkje nemne heimfallsretten:
Sitat av frp.no
Fremskrittspartiet mener at dagens hjemfallsordning må oppheves.
Vis hele sitatet...
Meir som er vel så relevant:
Sitat av frp.no
Den sikreste garanti for at naturressurser blir riktig forvaltet, er privat eierskap. Når fornybare ressurser er i privat eie, vil eierne ha en egeninteresse av å sikre at man i all fremtid vil kunne høste et utbytte.
Vis hele sitatet...
Dersom du ser i media, t.d her, seier Siv Jensen noko heilt anna:
Sitat av Siv Jensen
– Jeg har ikke utelukket noen alternativer, men vårt utgangspunkt er et annet, sier Jensen.

– Vi må sikre en eller annen foran for nasjonal kontroll, og det er verdt å lytte til alle fagmiljøene, legger Jensen til.
Vis hele sitatet...
Rimelig påfallande å gå imot sitt eige prinsippprogram. Eg luktar at det kan ha med det å gjere at noko slikt som 70% av folket sa at dei støtta heimfallsretten eg...
Sist endret av vidarlo; 6. september 2007 kl. 20:50.
Du snakker om FRP som det skulle vært djevelen sjøl,
- Frp vil fjerne støtten til biblioteker, slik at det vil koste 60.- for å låne ei bok.
Vis hele sitatet...
så bruker du dette som ett argument? Klart alle partier har feil og mangler men FRP er ikke noe verre enn resten! Jeg stemmer selv FRP og synes ikke jeg trenger å få meningene mine om hvordan Norge skal styres sammenlignet med å ta crystal meth....
Sitat av Crustydemon
Du snakker om FRP som det skulle vært djevelen sjøl,

så bruker du dette som ett argument? Klart alle partier har feil og mangler men FRP er ikke noe verre enn resten! Jeg stemmer selv FRP og synes ikke jeg trenger å få meningene mine om hvordan Norge skal styres sammenlignet med å ta crystal meth....
Vis hele sitatet...
Du virker som en oppegående person. Fortell meg nå hvorfor jeg burde stemme FrP om ett par dager.
Kanskje litt OT: men når det var skoledebatt på time vgs. i rogaland, presterte representanten til frp å svare et argument fra miljøpartiet med "Det ser ud som du har kjønnshår i trynet"

Kom på det nå når vi snakket om hvordan FRP ser på all kritikk og motgang som hets

Kan forøvrig nevne at jeg synes FRP driver en sleip valgkamp, de lover å fjerne blomba på mopeder, senke aldersgrensen på alkohol og få døgnåpne butikker. Dette er i mine øyner et renst stemmefrieri til unge velgere på vgs. som ikke har satt seg inn i politikken å lar seg lure av overfladiske løfter. De høster så vanvittig mange stemmer på denne måten at det er en skam. på min skole stemte over 40% på frp. Jeg blir provosert! Folk burde sette seg inn i politikken før de stemte, ikke springe som sauer etter de mest gunstige løftene. Dette er også en av grunnene til at jeg mener at komunevalget burde heve aldersgrensen til minst 18.
Sist endret av Petter Pan; 6. september 2007 kl. 21:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Crustydemon
så bruker du dette som ett argument? Klart alle partier har feil og mangler men FRP er ikke noe verre enn resten! Jeg stemmer selv FRP og synes ikke jeg trenger å få meningene mine om hvordan Norge skal styres sammenlignet med å ta crystal meth....
Vis hele sitatet...
Jepp, et godt og viktig argument for meg, fordi eg er opptatt av å ha eit godt kulturtilbod og gode bibliotek. FRP sitt prinsippprogram vil ta vekk /all/ støtte til kultur og idrett. Det vil m.a føre til at så godt som samtlege lokale idrettslag kan pakke sammen på flekken. Og at operaen i oslo aldri hadde blitt bygd. Og at nationalteateret hadde vore konkurs innen et par uke. Og at biblioteka hadde forsvunne.

Eg vil ikkje leve i det samfunnet, og difor stemmer eg ikkje frp!
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av rcW
Here we go again. Hetsing av FrP.
Vis hele sitatet...
Hey, de(re) gjør det jo ganske enkelt, så hva annet kan man vente...
Personlig så har jeg kun møtt på et parti som har positivt overrasket meg i denne valgkampen, og det er SP. De har virkelig tatt seg sammen og fører politikk fremfor skitkasting. Nå sier jeg ikke at det er slik over hele landet, men representanten fra Kristiansand var en skikkelig kar. Kanskje politikk er litt kjedelig, men ikke alt kan være gøy her i verden.
Jeg er ikke en politisk interessert person. Jeg stemmer derfor heller ikke. Kall meg uansvarlig eller hva som helst, men jeg velger heller og ikke stemme en å bare stemme for og stemme.

Men jeg synes det er lett og like frp. Og missforstå meg rett, jeg sier ikke at jeg liker frp. Men det jeg derimot mener er at _akkurat_ slike som meg før høre om frp hver eneste dag, nettop fordi de enten klager på noen, eller blir klaget på. En slik overeksponering fører til at man gjærne hører frp hver dag, men alikkavel ikke gidder og sjekke bakgrunnen til de sakene.

Det er ikke dermed sagt at dette i seg selv skaper et positivt inntrykk av frp. Men mange ganger kommer det helt meningsløs kritikk mot frp. Akkurat slik som frp kommer med mot andre partier. Og nettop fordi dette skjer ofte, og frp er veldig flinke til og fremstille seg som offer blir det lett og "like" FRP, eller heller like de andre partiene mindre.

Merk at jeg velger og ikke dra frem noen saker her, ei heller snakke om hvem som har rett. Nettop fordi jeg som sagt er politisk uinteressert. Men Hvilket parti vet jeg mest om? Jo FRP. Nå skal det sies at jeg har satt meg ned og sedd fler valgprogrammer i det siste. Og har mot all forventing begynt å fatte mer og mer interesse for hvem som styrer landet vårt.

PS: Dette er bare en teori som er basert på meg selv, og er derfor ikke ment som kritikk mot dem som ikke stemmer eller stemmer frp. For alt jeg vet er FRP et kjempe parti, men det kan likeså godt være et dritt parti.
Kunne aldri stemt Senterpartiet. Det partiet er mer maktsyke enn Bondevik sjøl.

Så forsåvidt at Siv Jensen var ute i Aftenposten og kalte kritikk av FrP for mobbing?! Det synes jeg var en smule spenstig. Det finnes vel grenser for offerstrategien til FrP også?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1977360.ece

Jeg blir låk.
Har akuratt samme erfaring som deg fra denne valgkampen, Deezire.
Under skoledebatten ved skolen jeg går på var det bare SPs representat som holdt seg seriøs i gjennom hele debatten. Dog med det sagt var også karen fra venstre som en type som holdt seg mest til politikken sin.

Mens FrP på sin side delte ut en godtepose til den som først løp opp til senen når han (representanten) hadde holdt opp gangen fem ganger når de andre politikerene "snakket tull, og løy"... Og samtidig delte de ut lightere, virker kanskje ikke ut som noen "big deal", men med tanke på at dette er en VGS, hvor kun litt over halvparten av 3. klasse er over 18 er vel dette en viss indikasjon på hvor mye politikken deres spiller noen rolle i valgkampen.

Forøvrig kom de best ut på de to VGSene i kommunen, hvor det er de laveste karrakterkravene for å komme inn (se http://www.sa.no/lokale_nyheter/article2971113.ece for de som bryr seg)...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det går under kategorien hersketeknikker, som vil sei å sørge for at ingen i salen får med seg kva motstandardane seier fordi alle har fokus på noko anna... Ganske velkjent og gammalt. Dog virkningsfullt.
Lars?: Kan nok ikke det, jeg er bare så vidt inne i politikken. Stem SV om du, ett fett for meg.
Det eneste jeg synes er kjip er all den dritt kastingen fra ALLE partier inkludert FRP!
Å se valg debatter på tv er helt forferdelig, de er mer opptatt å slenge dritt rundt seg enn å legge fram forslag, ta ordet fra hverandre osv.

Vidarlo: for meg er ikke ett operahus til X-antall milliarder og bibliotek viktigere enn ett veinett som holder EU standar. Hadde det vært opp til meg hadde kunne de tatt litt av olje pengene som er satt til side til neste generasjon å bygd nye skoler, veier, kulturhus osv.. men så lett er det nå ikke så derfor må man velge. så derfor stemmer jeg FRP.
Sitat av Crustydemon
Lars?: Kan nok ikke det, jeg er bare så vidt inne i politikken. Stem SV om du, ett fett for meg.
Det eneste jeg synes er kjip er all den dritt kastingen fra ALLE partier inkludert FRP!
Å se valg debatter på tv er helt forferdelig, de er mer opptatt å slenge dritt rundt seg enn å legge fram forslag, ta ordet fra hverandre osv.

Vidarlo: for meg er ikke ett operahus til X-antall milliarder og bibliotek viktigere enn ett veinett som holder EU standar. Hadde det vært opp til meg hadde kunne de tatt litt av olje pengene som er satt til side til neste generasjon å bygd nye skoler, veier, kulturhus osv.. men så lett er det nå ikke så derfor må man velge. så derfor stemmer jeg FRP.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke starte en lang OT diskusjon. Men mener du at det er greit å ta penger fra de kommende generasjonene, siden du alikevel ikke er i live da, elle er du overbevist om at de komme til å finne andre måter å skaffe seg penger på innen den tid?
Petter Pan: Ja jeg mener at vi skal ta noen milliarder fra oljefondet. For dette er noe kommende generasjoner tjener på også (skole, veinett). Når jeg får kids eigang så unner jeg dem en bedre skoler enn jeg har gått på oppgjennom tidene. Og noe jeg lurer på er hvem "kommende generasjoner"? for jeg trudde jeg var en del av den, men det er jeg tydeligvis ikke :/
'Man må bruke penger for å tjene penger'.
Sitat av Crustydemon
Petter Pan: Ja jeg mener at vi skal ta noen milliarder fra oljefondet. For dette er noe kommende generasjoner tjener på også (skole, veinett). Når jeg får kids eigang så unner jeg dem en bedre skoler enn jeg har gått på oppgjennom tidene. Og noe jeg lurer på er hvem "kommende generasjoner"? for jeg trudde jeg var en del av den, men det er jeg tydeligvis ikke :/
'Man må bruke penger for å tjene penger'.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt helt enig i at vi burde satse mer, MYE mer på skolen, ettersom det er dette som gir forutsetninger for den kommende generasjon. Men vi har andre resurser å ta av,. bl.a. allt vi gir i trygd til folk som ikke trenger det(dog jeg støtter alle dem som av ærlige årsaker trenger det). Skolen burde være mye viktigere. Lærere burde tjene mye mer, så det ble et mer attraktivt yrke, og lang utdanning burde blitt verdsatt. (i motsetnong til nå, hvor enkelte partier vil at en lektor ikke skal tjene mer en en lærer). Jeg synes også at skolen burde bli mer som før, mer pugging, mer lekser. I familieselskaper merker jeg stadig vekk hvor mye den eldr egarde kan om ting,. alt fra geografi til historie. Men nå er skolen blitt et lek å lær sted, hvor pugging er fyfy, og allt helst skal dramatiseres. Tavleundervisning skal bort, og elevene skal lære gjennom å danse og leke.

De tror folk lærer mer dersom de intreserer seg for stoffet, derfor er den nye læreplanen i bl.a. N&M rettet mot soling, og hvordan sminke er oppbyggd, og jeg har til og med måttet lage hudkrem i N&M timen. Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg synes artenes opprinnelse, molekyler, atomer og det periodiske system er langt mer interesangt en hvordan man skal sole seg.
Sist endret av Petter Pan; 6. september 2007 kl. 22:34.
Ta noen milliarder ja. Hm, siste veistrekning som ble bygget her på sørlandet var på to kilometer og kostet ikke mindre enn 900 mill. Skal vi gjøre noe forskjell snakker vi 100 milliarder, kanskje mer. Og da er det en god del penger - penger vi har på bok i form av eierskap i mange firmaer. Norge har vel verdens største investeringsfond, sier litt om størrelseforholdet. Dette er også penger vi ikke bare kan ta ut. Det vil føre til en totalt kollaps i Norsk økonomi. Det må faktisk være noen som har lyst til å kjøpe det vi selger - og Norge sitter ikke bare på pengemaskiner.

Et veinett som holder EU-standard. Har du noen gang vært nedover i Polen og lignende utviklingsland? Det er ikke mye å skryte av. De har en ganske fin motorvei gjennom landet, thats it. I Norge har vi flotte veier når vi faktisk får bygd dem. Det er ikke mange som har så fin veistandard i forhold til antallet trafikkanter som oss på f.eks. strekningen mellom Risør og Oslo.
Sist endret av Deezire; 6. september 2007 kl. 22:38.
Petter Pan: Helt enig med deg, Ingen har tatt skade av litt god gammaldags pugging.
Skole skulle vært prioitert hele tiden, om vi har olje penger eller ikke! Ble litt OT men men..
Syns kommune valg er litt rare jeg!
Siden mesteparten av partiets politikk ikke har så mye å si.
Virker slik, hvertfall...

Også er det disse listene da, som folk snakker om hele tiden.
Skjønner ikke noe av det heller :-P
Sånn for å komme inn i kommune styret, eller noe?!
Også kan hvem som helst bli satt opp på en slik liste, så lenge man ikke er medlem i et parti?..

Jeg vil ikke bli satt opp, ever!
Sist endret av GothQueen; 6. september 2007 kl. 22:52.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Deezire
Kanskje politikk er litt kjedelig, men ikke alt kan være gøy her i verden.
Vis hele sitatet...
Den som tenker at politikk er kjedelig, må da virkelig være jævlig dum. Politikk er hvordan vi blir styrt, hvordan vi har det, og hvordan vi får det i framtida. Hvem er det som ikke bryr seg om sånt?!
Når det gjelder FRP, er det også mange som ikke ser lenger enn til "Stopp innvandring" på lista over løfter og stemmer.
hehe , gøy å se en tråd om frp , Man sier at Frp bruker mye tid på å kritisere andre partier. I skoledebattene sto vi med stoppeklokke på su og ru og su brukte 2,5 min av åpningsinlegg på 3 minutter til å snakke om frp.

bare sånn btw
Dezzire: Er fullt klar over at man ikke bare kan ta ut olje pengene, og ja det koster noen gode milliarder å få det gjort. Men dette er vi vil ha utnytte av i mange mange år. jeg har ikke sett veinettet i øst europa, men skal ikke polen og ungaren? bygge ut hundrevis med motorvei nå som de fikk fotball vm? (mener jeg leste dette for ikke lenge siden) og siden du nevner polen, har de 2xxx millarder på bok? selv om øst europa har dårlig veinett så betyr ikke det at vi trenger å ha det. Kjørte gjennom Sverige, Danmark og Tyskland i sommer å det var en sann drøm. Men vet at det ikke er bare å bygge sånn motorvei gjennom "fjell rike Norge" men litt bedre vei standar hadde ikke Norge tatt skade av. Og du som bor i krsand Deezire bør jo vite alt om dårlige vei/løsniner, å legge E18 gjennom krsand å ikke utenfor som andre norske byer er jo bare rein idiot spør du meg.
Det begynner å komme seg litt på østlandet ja, men ikke ellers i landet.
|24/\/\0: Ikke så rart siden FrP er sivilisasjonens største trussel.

Forsåvidt, å sammenligne autostradaene gjennom innlandsnasjoner i Europa med Norge er totalt bak mål. Vi er et langt og smalt kystland. Å bygge 4-felts motorvei over alt er fullstendig idiotisk. Vi må bygge ut et smart kommunikasjonsnett bestående av vei, jernbane og havner som dekker hele landet på en relativt miljøvennlig og effektiv måte.
Sist endret av commie; 6. september 2007 kl. 23:00.
Sitat av Crustydemon
Dezzire: Er fullt klar over at man ikke bare kan ta ut olje pengene, og ja det koster noen gode milliarder å få det gjort. Men dette er vi vil ha utnytte av i mange mange år. jeg har ikke sett veinettet i øst europa, men skal ikke polen og ungaren? bygge ut hundrevis med motorvei nå som de fikk fotball vm? (mener jeg leste dette for ikke lenge siden) og siden du nevner polen, har de 2xxx millarder på bok? selv om øst europa har dårlig veinett så betyr ikke det at vi trenger å ha det. Kjørte gjennom Sverige, Danmark og Tyskland i sommer å det var en sann drøm. Men vet at det ikke er bare å bygge sånn motorvei gjennom "fjell rike Norge" men litt bedre vei standar hadde ikke Norge tatt skade av. Og du som bor i krsand Deezire bør jo vite alt om dårlige vei/løsniner, å legge E18 gjennom krsand å ikke utenfor som andre norske byer er jo bare rein idiot spør du meg.
Det begynner å komme seg litt på østlandet ja, men ikke ellers i landet.
Vis hele sitatet...
Hadde du kunnet et snev av hva som faktisk pågår her i Kristiansand så hadde du visst at Kristiansand er en av de største innfartsrutene for import fra utlandet via havna. Det går en god mengde trailere gjennom der daglig som trenger et godt veinett. Det er ikke alle byer som kan legge veien utenom byen. Samtidig så kan jeg komme meg inn til sentrum på 9 minutter. Jeg bor godt over en mil utenfor sentrum, og dette er i rushtiden. Jeg tror ikke så mange byer kan påskryte seg noe bedre!
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Crusty:
Det er et par ting som er litt (veldig) viktige å få med seg, angående det med å "ta noen milliarder fra oljefondet". Det høres veldig enkelt ut, veldig attraktivt, og veldig greit. Men, det som er viktig å huske på, er at de pengene faktisk ikke blir borte, så lenge vi bruker dem til sånne ting som å bygge veier, og det er også derfor de er investert i utlandet, istedet for her hjemme.

Blir penga brukt her, så vil det først si at folk får ENDA mer penger mellom henda. Deretter vil det si at boliger bl.a. blir ENDA dyrere, og at priser generelt vil gå opp. Og vet du hva norges bank gjør da? Jo, da øker de renta, for å roe ned pengeforbruket til folk. Det vil si at de aller fleste av oss på sikt vil få MINDRE å rutte med, og det vil da igjen si at de av oss som har trangest økonomi fra før kommer til å lide mest. De bedriftene med trangest økonomi vil gå konk, og det vil også bli vanskeligere å starte opp nye bedrifter, siden man gjerne er avhengig av lån++ i startfasen og husleie, lønninger og alt mulig annet vil bli dyrere. Forøvrig - blir renta alt for høy kan det også bety at veldig mange vil bli nødt til å selge kåken sin, og da kan vi raskt risikere et skikkelig krasj i boligmarkedet.

Så vet du hva?

Jeg håper virkelig ikke FrP klarer å få brukt noe særlig av oljefondet.

Ting som å bygge ut veier og andre store offentlige prosjekter var det som fikk USA ut av depresjonen på 30-tallet, det er absolutt ikke ting vi bør gjøre når økonomien går så det suser. De penga i oljefondet kan være veldig veldig fine å ha hvis det f.ex. skulle bli trangere tider, da har staten mulighet til å sette i gang prosjekter som f.ex. veiutbedring osv, som gir folk penger mellom henda (jobb=lønn=penger til å bruke til å kjøpe ting=>den du kjøpte det av får penger og råd til å kjøpe ting osv) og mulighet til å starte opp økonomien igjen.
Sist endret av atomet; 6. september 2007 kl. 23:20.
Deezire: så fordi vi har en av de største innfartsrutene så må vi ha 1-felts gjennom byen?
jeg bor 2mil unna og bruker hverfall 30min inn til sentrum i morgenrushet ca 07:30-08:00. Tiden avhenger selfølgelig om det er en traktor eller lignende på veien da blir det gjerne noen minutter til.
ble kansje litt OT dette :/

commie: Seff får vi ikke 4-felts gjennom hele norge, tror jeg ingen tenker på heller. Men 2felts mellom stor byene må vel være oppnåelig? og skikkelige veier i resten av landet, ikke det lappe teppet vi har nå.
Nå skal det en god del til for å få en så galopperende inflasjon at hele økonomien krasjlander, men det atomet skriver er riktig. Det er ikke bare å spy oljepenger inn i økonomien, det vil nødvendigvis få utslag utover "4-felts motorvei fra Kirkenes til Lindesnes". Og som jeg skrev tidligere, det er ingen grunn til å skulle ha 4-felts motorvei så mange steder i dette landet. Det er stort sett snakk om inn til de største byene. Enkelte steder burde veiene gjøres noe breiere og noe rettere, men utover det så har jeg ikke noe problem med veinettet i dette landet. Enkelte prater om vei som om det er er en slags snarvei til himmelen. Men det er ikke det, det er bare vei.

Personlig mener jeg jernbane, både for person-og godstransport bør prioriteres før store veiutbygginger. Både fordi jeg mener det er fremtiden, fordi det er best for miljøet og fordi det er klin umulig å bygge seg ut av økende biltrafikk.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Crustydemon
Deezire: så fordi vi har en av de største innfartsrutene så må vi ha 1-felts gjennom byen?
jeg bor 2mil unna og bruker hverfall 30min inn til sentrum i morgenrushet ca 07:30-08:00.
Vis hele sitatet...
Hallo? Du bor 2 mil unna, og KLAGER PÅ at du bruker en HALV TIME inn til sentrum i MORGENRUSHET? Hva er det egentlig du forventer, tror du du skal få privat helikoptertransport til og fra jobben? Skulle man ha dimensjonert veinettet etter morgenrushet, så måtte man ha brukt så SINNSVAKT mye penger på å bygge ut, for ikke å snakke om hvor mye mer PLASS veiene hadde trengt - men for all del, det er jo bare å rive alt av hus på hver side av veien...

Jupp, gode ord commie. Det eneste som er løsningen på rushtidsproblemene, er å forbedre kollektivtilbudet. Selvsagt er det endel som bor såpass langt utafor byen at det kan være hensiktsmessig å kjøre til en holdeplass, og parkere der, men at alle skal kjøre hver sin bil helt inn i byen er galskap.
atomet: Hmm dette mener du vil skje om vi bruker noen extra milliarder til skole og vei? ikke miss forstå meg er ikke spydig, hørtes bare litt drøyt ut. Men nå er ikke jeg så langt inni politiken til å uttale meg om det du sier, kan være du har rett. Men uansett synes jeg at skolen/vei bør få extra penger å rutte med, ofrer gjerne litt for det.
Sitat av Crustydemon
Deezire: så fordi vi har en av de største innfartsrutene så må vi ha 1-felts gjennom byen?
jeg bor 2mil unna og bruker hverfall 30min inn til sentrum i morgenrushet ca 07:30-08:00. Tiden avhenger selfølgelig om det er en traktor eller lignende på veien da blir det gjerne noen minutter til.
ble kansje litt OT dette :/

commie: Seff får vi ikke 4-felts gjennom hele norge, tror jeg ingen tenker på heller. Men 2felts mellom stor byene må vel være oppnåelig? og skikkelige veier i resten av landet, ikke det lappe teppet vi har nå.
Vis hele sitatet...
Viser vel egnetlig hvor trangsynt du er. I det ene tidspunktet så trekker du inn at Kristiansand er teit som trekker hovedveien gjennom byen, i det neste så presterer du å presse ut at du bruker lang tid inn til sentrum i rushen? Hva er det du egentlig vil? Kan du nevne en by av litt størrelse som har en enfeltsvei ut og inn av byen som faktisk har trafikk utover kjerre med vogn etter rushtiden?
atomet: Nei jeg forventer at jeg skal kunne KJØRE inn til sentrum ikke krype.
Og det er ikke så lett å bare parkere bilen å ta bussen, når man er håndtverker.
Er helt avhenig av bilen til og fra jobb.
Hovedgrunnen til at jeg stemmer FRP er pga. Innvandringspolitikken. For å være helt ærlig så ser jeg ikke det positive i at Norge blir et enda mer flerkulturelt samfunn. Siden 70-tallet har Norge og Europa ført en veldig libetal innvandringspolitikk, dette har ført til at vi har blitt overrendt av innvandrere. Bare se i Oslo, 1/5 del av befolkningen er ikke-vestlige, dette vil si over 100.000. Dette er bare en by og bare starten. Etter min mening burde vi stoppe denne utviklingen mens det enda er mulig. Etniske nordmenn får i gjennomsnitt 1.8 unger, for at befolkingen skal øke må vi få ca. 2.3 unger, mens ikke-vestlige får i gjennomsnitt ca. 3+. Når en tar dette i tillegg til innvandringen og familie gjennforeningene så er det ikke lenge til det er like mange ikke etniske nordmenn som etniske nordmenn. En meget farlig utvikling.

Jeg forsår bare ikke folk som støtter dette. Hva er det de tenker? Penger som vi bruker på å støtte innvandrere i Norge kunne ha blitt brukt på mye bedre ting, slik som økt u-hjelp. Jeg er personlig for å hjelpe fattige der dem bor.

I Danmark koster innvandring staten 30- 40 Milliarder årlig. Det er ikke gjort liknende studier i Norge, dette fordi sosialistene mener dette er rasistik og stigmatiserende.

Det eneste partiet som tar dette alvorlig er FRP. Det er mye derfor de får så mange stemmer som de gjør. Derfor håper jeg folk tenker seg om, selv om dere ikke er enige i alt de sier(noe jeg ikke er) så er det viktig at vi som bryr oss om utviklingen i Norge tar å sier ifra, dette må ta slutt!

Er litt engasjert derfor ble det litt langt