Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2464
Hvor går grensa på hva som er lov å dele og ikke?

Jeg kjenner til flere som nå er tatt i en ganske grusom sak om overgrep av hunder.

Har jeg lov å fortelle andre hvem de er? De har tilstått og venter på rettsak. Usikker på om navn blir offentliggjort etter dom. Det er altså ingen tvil om at det er dem.
I media er det en del sladdede bilder og beskrivelser som gjør at det var veldig enkelt å finne ut hvem de var, jeg har også vært i kontakt med politet som har bekreftet det.

Men så er spørsmålet, jeg vet at det ikke er lov å poste navnet deres offentlig på facebook, men har jeg lov å dele det privat, hvis noen spør?

Ønsker at flest mulig skal vite hvem de er, slik at de aldri får tak i hunder å missbruke igjen..!
Du har vel strengt talt lov til å si hva du vil, så lenge du ikke truer eller lyver.
De bør selvfølgelig ikke få eie hunder/dyr igjen.
Folk burde egentlig framvise en vandelsattest før kjøp av dyr.
Fordi det er ganske enkelt å bare bytte navn eller bruke et falskt navn ved kjøp av hund vil jeg tro.
Du kan si hva du vil men usanne rykter og påstander som kan bevises på trykk kan saksøkes som æreskrenkelse. Tviler på at de gidder det, eller at noen du sier det til bryr seg med det, og om de gjør så har du ditt på det rene med at du bare har sagt sannheten.

Men stusser litt på det du skriver. Du har altså ut fra media gjenkjent de, og sier at politiet har bekreftet ovenfor deg at det er de du antok det var. Politiet har taushetsplikt og svarer ikke på sånt meg bekjent, så hvordan foregikk den bekreftelsen? Ikke at jeg tviler på det du sier, ble bare nysgjerrig på politiet.
Sist endret av Mefibon; 10. juli 2020 kl. 21:17.
Sitat av 0bs Vis innlegg
Hvor går grensa på hva som er lov å dele og ikke?

Jeg kjenner til flere som nå er tatt i en ganske grusom sak om overgrep av hunder.

Har jeg lov å fortelle andre hvem de er? De har tilstått og venter på rettsak. Usikker på om navn blir offentliggjort etter dom. Det er altså ingen tvil om at det er dem.
I media er det en del sladdede bilder og beskrivelser som gjør at det var veldig enkelt å finne ut hvem de var, jeg har også vært i kontakt med politet som har bekreftet det.

Men så er spørsmålet, jeg vet at det ikke er lov å poste navnet deres offentlig på facebook, men har jeg lov å dele det privat, hvis noen spør?

Ønsker at flest mulig skal vite hvem de er, slik at de aldri får tak i hunder å missbruke igjen..!
Vis hele sitatet...
Kjør på! Ingen lover som sier noe på det med mindre du har angitt en rettslig ed! Man kan si hva man vil til hvem man vil sånn sett. Bare og få fiksa rettspapirene å send de til mgo nabovarsling! Aron fix!
Er de fra Skogn i Levanger Kommune?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Heyhoti Vis innlegg
Kjør på! Ingen lover som sier noe på det med mindre du har angitt en rettslig ed! Man kan si hva man vil til hvem man vil sånn sett. Bare og få fiksa rettspapirene å send de til mgo nabovarsling! Aron fix!
Vis hele sitatet...
Det er litt spennande at du greier å lire av deg det vaset der, komplett utan nyanser eller refleksjoner.

Forøvrig vil offentleggjering av namnet kunne rammast av straffelova §267. Å kommunisere det i private fora vil neppe råkast av §267, men det er tenkjeleg at §266 kan komme til å råke det.
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
Får vist ikke sitert.

Jeg vet det er de fordi min hund er en av hundene. Jeg ringte politiet selv etter tips fra noen som kjente igjen mennene fra avisen. Derfor er det bekreftet.

Den ene mannnen er fra Innherad, den andre fra Haugesund. Det står omtalt i adressa, trønder-avisa og haugesunds avis.
Sist endret av 0bs; 10. juli 2020 kl. 22:18.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er litt spennande at du greier å lire av deg det vaset der, komplett utan nyanser eller refleksjoner.

Forøvrig vil offentleggjering av namnet kunne rammast av straffelova §267. Å kommunisere det i private fora vil neppe råkast av §267, men det er tenkjeleg at §266 kan komme til å råke det.
Vis hele sitatet...

Jeg tenkte forøvrig på å nevne det i privat sammenheng, og ikke henge ut folk på nett. Mgo nabovarsling var en spøk fra min side da sannsynligheten for at han får tak i rettspapirene er minimal til null. Utifra disse paragrafene ser det ikke ut til at å nevne ting i privat sammenheng har noe å si da det er verken hensynsløs atferd eller alvorlig personlighetsforfølgelse. Vist alle som baksnakker folk i Norge hadde blitt møtt med fengsel i inntil 2-4år ville alle norske fengsler vært fylt opp av gamle tanter. Syntes det er rarere at du lirer av deg vaset ditt uten og bruke litt logisk tenkning utifra siruasjonsbildet. Så igjen, med mindre du har taushetsplikt eller avlagt ed er du ganske safe. Ikke forbudt å si, "han der pulte ei bikje"

§ 266.xHensynsløs atferd

Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

0Tilføyd vedxlov 19 juni 2009 nr. 74, endret vedxlov 17 juni 2016 nr. 53x(ikr. 1 juli 2016 iflg.xres. 17 juni 2016 nr. 669).🔗Del paragraf

§ 266 a.Alvorlig personforfølgelse

Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Heyhoti Vis innlegg
Utifra disse paragrafene ser det ikke ut til at å nevne ting i privat sammenheng har noe å si da det er verken hensynsløs atferd eller alvorlig personlighetsforfølgelse.
Vis hele sitatet...
Det kan bikke over i det. Om du t.d. kontakter arbeidsgjevar, og opplyser om det vil du fort kunne bikke over i at det er plagsomt nok til å krysse straffebod. I tillegg vil du åpenbart lukte på injurier.
Sitat av Heyhoti Vis innlegg
Syntes det er rarere at du lirer av deg vaset ditt uten og bruke litt logisk tenkning utifra siruasjonsbildet. Så igjen, med mindre du har taushetsplikt eller avlagt ed er du ganske safe. Ikke forbudt å si, "han der pulte ei bikje"
Vis hele sitatet...
Avlagt ed er del av våset eg sikta til. Førehandssensur førekjem stortsett ikkje, og ed er ikkje brukt i norsk rett. Så kva i alle dager slags situasjon du sikter til med den setninga er åpenbart vanskeleg å få tak på.
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
[quote=Mefibon;3608710]Du kan si hva du vil men usanne rykter og påstander som kan bevises på trykk kan saksøkes som æreskrenkelse. Tviler på at de gidder det, eller at noen du sier det til bryr seg med det, og om de gjør så har du ditt på det rene med at du bare har sagt sannheten.

Men stusser litt på det du skriver. Du har altså ut fra media gjenkjent de, og sier at politiet

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det kan bikke over i det. Om du t.d. kontakter arbeidsgjevar, og opplyser om det vil du fort kunne bikke over i at det er plagsomt nok til å krysse straffebod. I tillegg vil du åpenbart lukte på injurier.

Avlagt ed er del av våset eg sikta til. Førehandssensur førekjem stortsett ikkje, og ed er ikkje brukt i norsk rett. Så kva i alle dager slags situasjon du sikter til med den setninga er åpenbart vanskeleg å få tak på.
Vis hele sitatet...
Til det første, det ville jeg aldri gjort. Men en del folk spør meg direkte hvem de er. Så det er vel kanskje litt i gråsona.
Sist endret av 0bs; 10. juli 2020 kl. 22:35.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det kan bikke over i det. Om du t.d. kontakter arbeidsgjevar, og opplyser om det vil du fort kunne bikke over i at det er plagsomt nok til å krysse straffebod. I tillegg vil du åpenbart lukte på injurier.

Avlagt ed er del av våset eg sikta til. Førehandssensur førekjem stortsett ikkje, og ed er ikkje brukt i norsk rett. Så kva i alle dager slags situasjon du sikter til med den setninga er åpenbart vanskeleg å få tak på.
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart mere peiling en meg, så jeg stopper diskusjonen der.

Til TS: Ikke gjør det alt for åpenbart, det er tydligvis forbudt å prate om andres kriminelle handlinger. Så her må vi være kreative. Print ut navnet dems og hva de har gjort å legg det i postkassa til alle i nabolaget dems midt på natta. For all del, ikke si det til noen. Du kan risikere å få lengere straff en de som har voldtatt hundene!
Sist endret av Heyhoti; 10. juli 2020 kl. 22:36.
Som indirekte fornærmet i saken syns jeg du kan si det til akuratt så mange du vil! Det er din rett og ingen kan si til en utsatt for overgrep at de ikke får fortelle sin historie og advare andre.

Det er heller ikke umulig å få tak i rettsdokumentene, dommen vil sannsynligvis publiseres på domstolenes nettsider når den er rettskraftig, med sensurert navn tho.

Det er ikke sånn at man blir straffet for å fortelle hva man eller noen man kjenner har vært utsatt for, men det finnes et fåtall saker hvor gjerningsmennene ble hengt ut offentlig på nett og frikjent og det ble truet med søksmål i ettertid, men søksmålet ble aldri gjennomført. De får ta konsekvensen av det dritet de har gjort når det gjelder overgrep og mishandling syns jeg, om det skal bety at hele byen vet at det er dem so be it!

Det er flere hundemishandlere som det blir advart om med navn og nye identiteter på nettet og politiet og mattilsynet er fullt klar over det men slår ikke ned på det. Det er forskjell på å spre sannheten, fortelle noe man har opplevd selv eller advare andre mot onde mennesker, og det å spre falsk og krenkende rykter for å være kjip.
Sist endret av celtseus; 10. juli 2020 kl. 23:28.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Er de fra Skogn i Levanger Kommune?
Vis hele sitatet...
Hørt rykter om det selv.
Trist å høre at hunden din har blitt voldtatt. Håper du forteller hvem det er til alle som vil høre.
Helt sykt hva folk kan finne på å gjøre. De svina burde alle vite hvem er, så spre det så mye du føler for.
Fy Satan å grotesk.

Lag en falsk bruker på Facebook og legg ut alt du har, som samtidig ikke kan spores til deg, på gruppa mannegruppa Ottar.