Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4653
Hei,
Jeg skal kjøpe meg ett el-sykkelkit, for å konvertere min nå vanlige sykkel til elektrisk. Typen jeg har sett på er denne: https://www.amazon.co.uk/dp/B00I09Q4..._b4Gtwb7ZXCZ2M
Det jeg lurer på, er om det er mulig å benytte en annen type batteri enn 48 volt( som det står at sykkelen skal ha? Eller er maks den kan ha?)
Ser for eksempel på andre nettsider at det er mildt sagt svindyrt for 48 volts batteri.. Så det optimale hadde jo vært et ATV batteri eller lignende fra Chlas Olson eller noe.

Håper noen kan hjelpe!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil virkelig ikkje bruke blybatteri på elsykkel. Det er (pun intended) blytungt, og har mykje mindre energi per kg - i tillegg til at dei stortsett ikkje finst i samme formfaktor. I tillegg er elektronikken tilpassa 48V.

I tillegg er 1kW ganske mykje, og du må ha rimelig gode batterier for å kunne levere såpass stor straum.
Trådstarter
4 0
Ok, skjønner. Hva med litiumbatterier?
Men er det helt nødvendig med 48 volt? Forstår jeg det riktig om det blir veldig my kraft i dette kittet da? Har helst lyst til å gå for noe billigere enn de 48 volts litiumbatteriene jeg har sett på til nå..
Jeg har et 48v 10ah LiFePO4 vatteri fra golden motors på min sykkel. Har 2x 1000w/48v motorer en forran og en bak.
For å minske vekt og kunne klare det store spenningsfallet må du ha noe skikkelig som leverer med mindre du har en kontroller som takler 36v og en motpr på 250-300w.

På mitt oppsett har jeg batteriet i rygsekken slik at balansen ikke blir endret pga et tungt batteri bakpå bagasjebrett.
Trådstarter
4 0
Ok, for på det aktuelle kittet jeg ser på er motoren 1000w.
Grunnen til at jeg spør er for at en kollega av meg kjøpte et slikt kit. Men han koblet bare til et 2x12volts ATV batteri og så gikk det som bare det.. Hans går hvertfall 50 km/t på flatmark.
Håpte på at det skulle være ett billigere alternativ til batteri, kontra ett rådyrt litiumbatteri på 48v..

Er det for eksempel mulig å koble dette: http://www.rezer.no/products/batteripakke-1000w-48v-12a til det aktuelle kittet jeg ser på?
Sist endret av Schtaian; 19. november 2015 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan jo prøve. vist du bor i Bergen kan du få en blypakke av meg på 48v/7a til å prøve med.
Trådstarter
4 0
Takk for tilbudet, men bor i Trondheim. Så får vel bare prøve meg litt frem! Eventuellt prøve noen gamle batterier med samme volt.
Du har ikke lov til å bruke mer enn 250W, samt at motorhjelpen skal stoppe på 25 km/t. I verste fall får du bot, men om de håndhever dette er noe annet. Tipper at hvis Politiet kjører forbi deg og du sykler i 50 km/t med en el-sykkel så får du bot Det er ikke trygt å sykle i 50 km/t, med mindre du sykler på vei. Håper virkelig ikke du har tenkt å sykle i den farten på fortauet i Trondheim.

Annen ting er at batteriet vil tømmes veldig fort hvis du sykler i 50 km/t med en 1000W motor. Går motoren på maks så vil et 12Ah batteri holde i 30-35 min.
Jeg kjøpte et fra V-Power på e-bay. 48V 15A. Motoren er programmert til å maks trekke 23A, slik at batteriet ikke tar skade. Tok 2-3 måneder med frakt på båt fra Kina. Anbefales ikke, betal ekstra for flyfrakt!

Betalte 2500kr, men da var dollaren på 6kr.

Batteriet kommer med lader, og batteriet er i en plastkasse. Jeg tok det ut av kassen og monterte det i en litt større plastkasse, slik ar det ble bedre plass inni til kobling.

Feller:

Bly: Dette er for tungt, og de tåler bare 300 sykluser med ladnig. Spilene i hjulet vil knekke ved humper.

Bly har bare 300 ladesykluser, og dessuten må du passe på at batteriene aldri står utladet lenger enn noen dager, da vil de sulfatere og bli ødelagt.

Bly vil dessuten bli gradevis dårligere med slutten av de 300 ladesyklusene.

Litium: Motoren må ikke trekke mer enn hva maks utladning er for batteriene. Vær også obs på at batteriet må ha stort nok kapasitet så du ikke går tom for batteri. Et 48V 10Ah var for lite for meg, 48V 15Ah kan levere mer strøm til motoren og varer lenger.

Ellers sjekk goldenmotor.com

Anbefaler Magic Pie 3, du kan programmere ned hastigheten og strømmen til motoren slik at sykkelen din ikke blir for farlig.

obs! Er motoren over 250W må du sveise inn forsterkninger på rammen. Forgaffelen vil knekke uten, monterer du den bak kan du muligens slippe unna forsterkning.

Kan anbefale deg Magic Pie 3, jeg fikk ikke Magic Pie 4 til å fungere.

Du må programmere ned motoren, en fart på over 35km/t uten hjelm anbefaler jeg ikke.

Du kan f.eks. sette den til maks 30km/t så politiet ikke tar deg.

Se nøye over bestillingen din da det er dyrt om du skal sende hjulet tilbake til kina.

De selger også batteri, dette er dyrt men cellene er vistnok veldig bra.
Sist endret av Tekniker2; 20. november 2015 kl. 00:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På det største forumet for egenbygde el-sykler (endless-sphere.com), bruker de aller fleste litium-batterier. Litium er beste alternativ med tanke på energitetthet og pris. Enten poseceller(LiPo), slike du finner i smarttelefoner, eller sylindriske celler (Li-ion/18650), de man finner i laptoper og i Tesla-bilene.
Sylindriske celler har ca. dobbel strømkapasitet i forhold til poseceller.
https://www.youtube.com/watch?v=adfydRg8PYU
Poseceller er på annen siden lettere å pakken sammen. Bare sjekk ut batteriutvalget på Hobbyking. Billig og grei kvalitet.

De fleste går for poseceller siden det er lettere å få tak i batteripakker i den størrelsen man trenger. Hvis man har lyst til å bygge sin egen batteripakke, bør man gå for sylindriske celler. Det krever mer innsikt slik som BMS og lodding. Da kan man bygge triangel-batteripakker for sykkelramma. Anbefaler å kjøpe 18650-celler fra Panasonic, Samsung, Sony og LG. Ikke Kina-batterier som ender på "fire", slik som "Ultrafire" eller "Trustfire". Og finn en troverdig selger. Det er mange kopier der ute.

Anbefaler deg å bruke www.electricbike.com og www.endless-sphere.com for inspirasjon og kunnskap. Søk opp sykkelmodellen din på endless-sphere forumet. Der er det haugevis av forskjellige modeller og løsninger.
Sist endret av Oddish; 20. november 2015 kl. 13:02.
Siden du tenker mye på pris så ville jeg ha bestilt 2X 6S lipo batteri.

http://www.ebay.com/itm/ZOP-Power-22...8AAOSwVL1V-7uv

1000kr, så får du 48V 6Ah. Det er ikke allverden, du kan forvente en kjørelengde mellom 10-15km.

Men disse batteriene kan levere mye effekt. Godt over 1kw som kittet er reatet til. Så med dette batteriet vil du få full effekt av motoren, men ikke så veldig lang kjørelengde.

Men det er stor forskjeld mellom de lipo(18650)/lipo4 batteriene som du får kjøpt til 3k pluss, og lipo batterier. Lipo tåler 3-500 oppladinger og er innenfor 70% av kapasiteten, mens lipo tåler 2-3k.

Sitat av Markula Vis innlegg
Siden du tenker mye på pris så ville jeg ha bestilt 2X 6S lipo batteri.

http://www.ebay.com/itm/ZOP-Power-22...8AAOSwVL1V-7uv

1000kr, så får du 48V 6Ah. Det er ikke allverden, du kan forvente en kjørelengde mellom 10-15km.

Men disse batteriene kan levere mye effekt. Godt over 1kw som kittet er reatet til. Så med dette batteriet vil du få full effekt av motoren, men ikke så veldig lang kjørelengde.

Men det er stor forskjeld mellom de lipo(18650)/lipo4 batteriene som du får kjøpt til 3k pluss, og lipo batterier. Lipo tåler 3-500 oppladinger og er innenfor 70% av kapasiteten, mens lipo tåler 2-3k.
Vis hele sitatet...
Men det er stor forskjeld mellom de lion(18650)/lipo4 batteriene som du får kjøpt til 3k pluss, og lipo batterier. Lipo tåler 3-500 oppladinger og er innenfor 70% av kapasiteten, mens lion tåler 2-3k.
Sist endret av Markula; 20. november 2015 kl. 20:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det lipo batteriet på 22.2V 6Ah er en god løsning kostnadsmessig. 4 slike ville gitt 48V 12Ah.

Problemet er at du må sette sammen to slike celler på 22.2V i serie til 48V 6Ah. Da trenger du to ladere.

Det må være et enkelt system for å lade batteriene. Skal en ha en pakke på 48V 12Ah må en her ha 4 ladere, og

batteripakken er beregnet for modell bruk og tas ut og lades, og settes i modellen igjen.

Altså må du koble fra alle 4 batteriene, og så koble til 4 batterilatedre, så sette batteriene tilbake på sykkelen igjen.

Det blir utrolig tungvindt, du vil jo bare hoppe på sykkelen og gi gass, og plugge i laderen med en plugg full fart etterpå.

Det er heller ikke med lader i prisen til batteriet.
Sist endret av Tekniker2; 21. november 2015 kl. 21:31.