Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2142
Hei.

Jeg har en bod som jeg vil brygge øl/vin i. Har noen tips til hvordan jeg kan hå frem? Hvor jeg kan kjøpe utstyr? Oppskrifter etc.

Er det mulig å brygge øl hvis romtempetaturen er relativ lav?
Sitat av beatbeckham93 Vis innlegg
Hei.

Jeg har en bod som jeg vil brygge øl/vin i. Har noen tips til hvordan jeg kan hå frem? Hvor jeg kan kjøpe utstyr? Oppskrifter etc.

Er det mulig å brygge øl hvis romtempetaturen er relativ lav?
Vis hele sitatet...
Bryggeland har en butikk i Oslo med greit utvalg og ansatte som hjelper deg. De har også en hjemmeside her .

Temperaturen man behøver varierer mye avhengig av hva du brygger, men har jeg selv brygget en del øl i leiligheten min i 16-26 grader avhengig av været ute, og det har blitt drikkanes.

Anbefaler deg å kjøpe vin/øl-sett og gjære det i en plastdunk. Det er det enkleste du får, og det er som å lage en pose Toro-brownies - du følger oppskriften og resultatet blir ok.
Spørs hva du ønsker. Vin og øl til helgefylla, eller øl til julebordet og vin til familiemiddagen. Hvor mye penger og interesse vil du legge i arbeidet?
Europris gir deg billig vin og øl-sett som smaker ganske godt og krever minst mulig arbeid. Eller er du interessert kulturen og produksjon rundt vinsetting og ølbrygging? Da er Bryggeland plassen å dra.

Les denne tråden.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=176664
Ja det går helt fint å brygge øl også i lave temperaturer. Eller mer korrekt pils. Pilsen kan du gjære i 10 grader innledningsvis også helt ned mot 0 grader.
Ale derimot som er overgjæret øl liker høyere gjæringstemp på rundt 18-20 grader.

Når det kommer til kostnad er det nesten ingen grenser for hvor dyrt du kan mekke et hjemmebryggeri. Det er mange som har egne bryggerom, automatiserte prosesser og elektronikk som styrer temp på både mesk og gjæring. Da vil du oppdage at du fort spenner 50.000 eller mer i utstyr. Stainless er kostbart....

Men du kan også lage utmerket øl og pilsner på kjøkkenet i en stor kjele, typ krabbekjele til 300 kroner. Malt og humle kan du fylle i putevar, eller finmaskede nettingposer. Da blir selv meskingen omtrent som å koke te. Malt og humle får hver sitt putevar eller meskepose.

Du trenger da 1 stk stor kjele, et par putetrekk og et dertil egnet kar/ballong til gjæring. Store plastkar på 100 l koster fra 300 og oppover. Så trenger du gjærlås.

Dette er minimumsutstyret - la ølet gjære lenge nok og vær varsom når du tilsetter sukker før flasking slik at du ikke får for mye kullsyre slik at flaskene sprenges i boden. Mål opp sukker og kok opp vann og la sukkerløsningen koke 1-15 minutter så beregner du hvor mye sukkerlake som skal i hver flaske. Noen uker senere har du hjemmelaget øl/pilsner som smaker bedre enn carlsberg/ringnes/tou etc.

Gamle vinballonger i glass er fine til gjæring. De gies ofte vekk på finn. Flasker kan du bare gå på butikken og si at du ønsker å kjøpe panteflasker og kasser til å stable de i. Forklar hva du skal bruke de til å du betaler kun vanlig pant. Husk grønne eller brune flasker - ikke gjennomsiktige pga av at øl kan bli dårlig pga lys.
Til TS så finnes det utallige sider og youtube kanaler som er dedikert til hjemmebrygging.

Som frtoretang er inne på så kan du begynne veldig rimelig og så eventuelt bygge ut etter hvert og veldig mye kan gjøres med billige DYI løsninger kombinert med utstyr gis bort gratis.

Renhold er veldig viktig å tenke på, så bruk en hundrelapp på Starsan og vask alt før / etter bruk.

Litt på siden, frtoretang: ville det ikke være bedre å blande sukkerlaken rett i vørteren før den flaskes? Da er man sikker på å få jevn fordeling? Eventuelt så finnes det karboneringstabletter som gjør dosering pr flaske veldig enkelt.
Jepp Cikey du har helt rett, bland sukkerlaken rett i vørteren før flasking. Og helt rett ifb med renhold. Desinfiser alt som kommer i kontakt med vørter så unngår man øl som er infisert og ødelagt. Karboneringstabletter er bare tull, det koster ekstra. Har selv brukt sprøyte til å fordele sukkerlake, men det du sa om å dumpe sukkerlaken i vørteren er jo ennå bedre.
TS: Jeg anbefaler deg å søke litt her på forumet, da det finnes flere gode tråder om akkurat det du lurer på.

http://freak.no/forum/showthread.php...ghlight=Brygge
Sist endret av Pope; 28. august 2015 kl. 01:24.