Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2432
Hei! Jeg har netopp ferdiggjort innstalasjonen av Windows 7 på ett asus b85m-g hovedkort med en Intel G3420 cpu på, innstalert alt av drivere og alt funker i det hele å store helt smertefritt.

Foruten en ting, selvsagt.

Jeg kjører kablet nettverk, integrert i hovedkortet ligger det ett "Realtek® 8111G" gigabyte nettverkskort som jeg har koblet med kabel til min Netgear WNDR 3700v2 router med Gargoyle firmware på.

Det som plager meg, og som jeg ikke klarer å google meg fram til en løsning på er at jeg bare er koblet til routeren, og derfor all annen internett og nettverksaktivitet med 10Mbps istedenfor 1Gpbs.

Dette er ganske uheldig da jeg bruker pc-en til nedlastninger og lignende, jeg har vdsl på 25/5Mbps og da sier det seg selv at det er ganske upraktisk med bare 10Mbps .

Vidre bruker jeg PC-en som lagring for andre pc-er, telefoner og nettbrett ellers rundt om i heimen.


Noen som har en lur forklaring på hvorfor i all verden jeg bare får 10Mbps ut av nettverkskortet mitt?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hva slags kabel bruker du? (hvilken klasse?)

Om du bruker en gammel kabel har du ikke muligheten for mer enn 10Mbps
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg

Om du bruker en gammel kabel har du ikke muligheten for mer enn 10Mbps
Vis hele sitatet...
I så fall er det snakk om kleshengere. Cat3 funker erfaringsmessig fint til gigabit over korte strekk, og 100Mb over cat3 er nobrainer.

Det lukter meir av feilkonfigurasjon enn feil kabler. Har du sjekka innstillingene for kortet? Det er mulig å tvinge det til ein bestemt hastighet. Sjekk at det er sett til auto, evt. prøv å sett den til 100Mb/s eller 1Gb/s og sjå kva som skjer.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hva slags kabel bruker du? (hvilken klasse?)

Om du bruker en gammel kabel har du ikke muligheten for mer enn 10Mbps
Vis hele sitatet...
Det skal være en rimelig gammel kabel ;p Snakker vi coax? 100 mbit er "minimum" på nyere TP, så jeg tipper ødelagt kabel...

Men seriøst; bytt kabel.. kan godt hende kabelen er ødelagt.. hvis ikke det hjelper får du komme tilbake
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
I så fall er det snakk om kleshengere. Cat3 funker erfaringsmessig fint til gigabit over korte strekk, og 100Mb over cat3 er nobrainer.

Det lukter meir av feilkonfigurasjon enn feil kabler. Har du sjekka innstillingene for kortet? Det er mulig å tvinge det til ein bestemt hastighet. Sjekk at det er sett til auto, evt. prøv å sett den til 100Mb/s eller 1Gb/s og sjå kva som skjer.
Vis hele sitatet...
Oops, trodde Cat3 bare holdt til 10Mbit, missa vel på en null sist gang jeg leste spesifikasjonene.

Da har slashdot en mye bedre forklaring enn det jeg har.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Oops, trodde Cat3 bare holdt til 10Mbit, missa vel på en null sist gang jeg leste spesifikasjonene.
Vis hele sitatet...
I teorien. Men i praksis funker det greit sjølv over dårleg kabel - og typiske symptom ved feil er ekstremt pakketap, ikkje at kortet vert sett til 10Mb/s.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Får man i det hele tatt tak i kabler på rj45 som kun takler 10Mbps? uten tidsmaskin?

Kabelen er cat6, skjermet og fin

Sitat av Antagonist Vis innlegg
så jeg tipper ødelagt kabel...

Men seriøst; bytt kabel.. kan godt hende kabelen er ødelagt.. hvis ikke det hjelper får du komme tilbake
Vis hele sitatet...
Det blir ikke aktuelt å bytte kabel, kabelen ligger skjult i veggen og er 3 måneder gammel.

Men om du ikke tror meg, alt annet kablet utstyr jeg kobler på samme kabelen gir helt fint 100/1000 Mbps
Sist endret av NoillStress; 23. mars 2014 kl. 17:34.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av ztaale Vis innlegg
Får man i det hele tatt tak i kabler på rj45 som kun takler 10Mbps? uten tidsmaskin?

Kabelen er cat6, skjermet og fin
Vis hele sitatet...
Jeg har sett Cat3 på lokale Expert, og hadde lest specsa på Wikipedia sist gang jeg sjekka, så i mitt hode var det ikke helt urimelig at du kunne hatt en Cat3 kabel

The reason for my confusion:
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Category_3_cable
Although designed to reliably carry data up to 10 Mbit/s, modern data networks run at much higher speeds, and Cat5e or Cat6 is now used for all new installations - and some large institutions even require any repairs or additions to existing buildings that currently use Cat3 to be upgraded to Cat5e.
Vis hele sitatet...
Men man lærer noe nytt hver dag, så lar alle andre få scenen ^^
Sitat av slashdot Vis innlegg
I så fall er det snakk om kleshengere. Cat3 funker erfaringsmessig fint til gigabit over korte strekk, og 100Mb over cat3 er nobrainer.

Det lukter meir av feilkonfigurasjon enn feil kabler. Har du sjekka innstillingene for kortet? Det er mulig å tvinge det til ein bestemt hastighet. Sjekk at det er sett til auto, evt. prøv å sett den til 100Mb/s eller 1Gb/s og sjå kva som skjer.
Vis hele sitatet...
Jeg har samme nettverkskort som TS og det er ca. umulig å tvinge den til 10mbit...

100mbit går, men man skal vite hva man gjør for å få det til, det er ikke noe som skjer av seg selv...

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan man klarer å få moderne utstyr til å fungere på bare 10mbit med mindre man har en seriøst skadet kabel eller lignende
Skriv ned pakker sendt og motatt bare for å bevise att kablene er fine?
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Jeg har samme nettverkskort som TS og det er ca. umulig å tvinge den til 10mbit...

100mbit går, men man skal vite hva man gjør for å få det til, det er ikke noe som skjer av seg selv...

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan man klarer å få moderne utstyr til å fungere på bare 10mbit med mindre man har en seriøst skadet kabel eller lignende
Vis hele sitatet...
Det går helt fint å tvinge den til 10Mbps full og halv duplex, det samme med 100Mbps, full og halv duplex, til og med 1Gpbs full duplex får man forca, hos meg i allefall.

Det som er kinkig er at nå når jeg prøvde å force alt ifra 10Mbps til 1Gbps både full og halv duplex er at det alltid ender med samme resultat, jeg får ikke koblet til nettverket i det hele tatt..

Må tilbake på automatisk for å få koble på nettverket.
Jeg fatter ingenting.
Edit:

Her er drivere, men skjønner fortsatt ikke hvordan du klarer 10mbit Hadde det vært 100mbit hadde det vært mulig med feil innstillinger etc.

http://www.realtek.com.tw/Downloads/...&GetDown=false

Sitat av ztaale Vis innlegg
Det går helt fint å tvinge den til 10Mbps full og halv duplex, det samme med 100Mbps, full og halv duplex, til og med 1Gpbs full duplex får man forca, hos meg i allefall.

Det som er kinkig er at nå når jeg prøvde å force alt ifra 10Mbps til 1Gbps både full og halv duplex er at det alltid ender med samme resultat, jeg får ikke koblet til nettverket i det hele tatt..

Må tilbake på automatisk for å få koble på nettverket.
Jeg fatter ingenting.
Vis hele sitatet...
I så fall har du andre drivere enn meg (+evt. annet OS, kjører win8), men det at du ikke får koblet til nettverket høres ut som ødelagt kabel.. just saying Kan hende at det bare er ett trådpar som er OK...
Sist endret av Antagonist; 23. mars 2014 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Jeg garanterer at kabelen er i orden, om ikke er det ingen logisk grunn til at alt annet utstyr (3 laptopper, 1 ps3, 1 ouya og en forbanna nettradio) funker glimrende på både 100 og 1000 Mbps.

Vi snakker høykvalitets cat6 kabel her, det er en grunn til at vi har lagt den i veggen, den er ment å vare en stund
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det blir ikke aktuelt å bytte kabel, kabelen ligger skjult i veggen og er 3 måneder gammel.

Men om du ikke tror meg, alt annet kablet utstyr jeg kobler på samme kabelen gir helt fint 100/1000 Mbps
Vis hele sitatet...
Hvis annen datamaskin, samme kabel og samme ruter gir riktig hastighet er jo rimelig mange feilkilder utelukket.

Første skrittet blir dermed å dobbeltsjekke at du faktisk har riktig driver, og ikke en default driver eller noe som bare *ser* riktig ut. Jeg ville testet både drivere fra hovedkortprodusent og realtek. Om du har en annen switch/ruter tilgjengelig du kan teste opp mot ville jeg gjort det også. Dobbeltsjekk advanded settings under driveren også.

Om det feiler så har jeg også sett at forskjellige nettverkskort/rutere takler lange kabler veldig forskjellig. Hjemme hos meg selv er det en gammel 20 meter kabel til ruteren. Billigruteren min registrerer den ikke, imens både desktopen og laptopen min setter opp 1Gbps uproblematisk. Problemet ditt kan være noe tilsvarende... noen nettverkskort takler kort og godt ikke lange kabler, særlig hvis du har vært uheldig med det.
Sist endret av DumDiDum; 23. mars 2014 kl. 17:56.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Jeg garanterer at kabelen er i orden, om ikke er det ingen logisk grunn til at alt annet utstyr (3 laptopper, 1 ps3, 1 ouya og en forbanna nettradio) funker glimrende på både 100 og 1000 Mbps.

Vi snakker høykvalitets cat6 kabel her, det er en grunn til at vi har lagt den i veggen, den er ment å vare en stund
Vis hele sitatet...
Mye info her som hadde vært greit å ha i utgangspunktet, og hvis du har testet samme kabel og den virker på 1gbit på alle andre kilder må jo feilen ligge på pc'en din..?

Hvilket OS kjører du og hvilken driver? Jeg hadde stiftet en cat6 på veggen en gang (langt strekk) og en av stiftene hadde gått gjennom kabelen uten at jeg merket det.. det ga mye rare feil og hodebry, og noen ting virket mens andre ting virket ikke...

Kan du teste med en helt vanlig 1-2 meters kabel mellom router og den pc'en du får 10mbit på, for å utelukke helt kabelfeil?

Og hvor i instillingene til nettverkskortet får du satt den til å velge 10mbit? I mine drivere (win8) går det bare an å tvinge den til 100mbit....

Komplisert feil, men screenshots og mer info er eneste måten å hjelpe
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvis annen datamaskin, samme kabel og samme ruter gir riktig hastighet er jo rimelig mange feilkilder utelukket.

Første skrittet blir dermed å dobbeltsjekke at du faktisk har riktig driver, og ikke en default driver eller noe som bare *ser* riktig ut. Jeg ville testet både drivere fra hovedkortprodusent og realtek. Om du har en annen switch/ruter tilgjengelig du kan teste opp mot ville jeg gjort det også. Dobbeltsjekk advanded settings under driveren også.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i.

Riktige drivere har jeg, jeg har både testa nyeste driveren som er tilgjengelig og driveren før der igjen, med samme resultat, 10Mbps.
Har testa med drivere fra asus sine sider, og fra realtek sine sider.

EDIT: Jeg ler meg ihjel, Jeg nappa ut kabelen i routeren og stappa en 1Gbps switch "i mellom" routeren og PC-en og tror du faen ikke vi rocker på 1Gbps her nå uten problemer?

Kan noen forklare meg logikken i dette?
Sist endret av NoillStress; 23. mars 2014 kl. 18:15.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det har du helt rett i.

Riktige drivere har jeg, jeg har både testa nyeste driveren som er tilgjengelig og driveren før der igjen, med samme resultat, 10Mbps.
Har testa med drivere fra asus sine sider, og fra realtek sine sider.

EDIT: Jeg ler meg ihjel, Jeg nappa ut kabelen i routeren og stappa en 1Gbps switch "i mellom" routeren og PC-en og tror du faen ikke vi rocker på 1Gbps her nå uten problemer?

Kan noen forklare meg logikken i dette?
Vis hele sitatet...
Står routeren til 10mbit ? nå har du 1gbit ifra pc -> switch ->(10mbit)router ?
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
full pupp hele veien, uten at jeg fatter hvorfor :P