Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1581
Hei.

Holder på med et prosjekt på skolen, og har i den forbindelse laget en nettside i Visual Studio. Bruker LoginControl for å la brukere registrere seg og logge inn. Nå har jeg laget en database som inneholder tabeller som f.eks "Staff". I Staff er all info om medlemmer lagt til, som f.eks deres brukernavn på nettsiden. Jeg ønsker at de brukerne som ligger i "Staff" skal kunne se denne tabellen på deres medlemsside, mens de brukerne som ikke ligger i Staff ikke skal kunne se den. Altså dersom brukernavnet man er logget inn med finnes i tabellen, får man vist alle medlemmene. Hvordan går jeg fram for å gjøre dette? Bruker forøvrig WebForms med C#.

Takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du sjekker om brukernavnet er i tabellen staff. Er det der, så kjører du funksjonen for å vise innhaldet. Om det ikkje er der så avslutter du og printer ei feilmelding.
Ok, så hvordan bør jeg da kode det? Har en string loginname som inneholder brukernavnet man er logget inn med, hvordan blir spørringen da? Hvis jeg f.eks hadde skrevet:

select count(1) from staff where username = loginname

Hvordan må jeg så skrive dette i C# for å vise tabellen dersom den returnerer 1?
Sist endret av Misoxeny; 1. mars 2014 kl. 18:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Då får du settje deg ned og lære programmeringsspråket du forsøker å jobbe i, for det er veldig grunnleggande spørsmål.
Spørs helt på hvilken type database du bruker.

F.eks. i MS SQL med Entity Framework code first:

Kode

using (var db = new dbContext())
{
    Staff staff = (from s in db.Staff
                   where s.username == loginname
                   select s).FirstOrDefault();
}
eller med lambda syntax:

Kode

using (var db = new dbContext())
{
    Staff staff = db.Staff.FirstOrDefault(s => s.username == loginname);
}