Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1684
Hei, freaks!

Mulig denne tråden her skal være under rus-midler(siden det er snakk om alkohol), men håper det ikke blir for mye bråk av at jeg lager den her.

OT: Jeg skal i en stor fest med venner(30stk+) og alle kjenner hverandre. Tingen jeg er usikker på er sjenkebevilgning. Altså, vi har en "bartender"(en som har hatt erfaring fra å jobbe i bar før) og hun har kjøpt en god del sprit som hun tenker på å selge i form av drinker og lignende til oss. Hun mener selv at dette er lov da vi er venner og slikt.
Selv mener jeg ganske bestemt at det er ulovlig, og vil høre med hva dere mener/tror/vet. Prøvd å sjekke rundt i Norge's Lover uten å finne noe som direkte sier i mot det.
Det er ikke lov, men så lenge det er et lukket selskap så gidder nok ikke onkel å bry seg.
Trådstarter
Er vel egentlig lukket, men ligger til slik at det fort kan bli åpent. I byen jeg bor så tror jeg faktisk politiet ikke har bedre å gjøre enn å stikke nesa innom...

Men det er ikke lov, nei? Kan du vise til det i en eller annen §? <3
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
§ 1-4 i Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)

Hvis det er noen tvil: det er lovlig hvis arrangøren på forhånd har søkt om og fått innvilget skjenkebevilgning.
Trådstarter
Ikkenoe har blitt søkt om :P Annet av leie av lokalet(som aldri før har hatt noe form for bevilgning).

Ok, takk skal du ha - skal prøve å prate pent til henne. Altså, er selv helt for det vi skal ha en bartender og vi skulle kunne kjøpe drinker, etc. Men vil gjerne gjøre det lovlig og :P
Da søker man kommunen for det som kalles ambulerende skjenkevilling og får bevilling for enkeltarrangement.

Det er jo veier rundt dette uten at jeg kan reglene i detalj men det gjøres med medlemskap og / eller CC som lukket selskap for intill ett visst antall gjester. Uansett altså ikke salg av enkeltdrikker.
Sist endret av Yalla; 12. januar 2013 kl. 19:38.
Å søke om ambulerende skjenkevilling er tidkrevende og en får oftest nei av kommunen. Som oftest gjøres slike søknader av festivaler etc, ikke for en liten fest.

Det finnes dog flere løsninger for å komme rundt regelverket:

1. Du "lager" et lukket selskap ved at alle gjestene dine står på en liste med navn. Hvis onkel kommer innom har du papirer på at dette er en lukket fest, ofte greit at en edru person i døren har denne listen.

2. Du selger bonger på forhånd som kan brukes i baren. På denne måten omgår du problematikken med betaling med cash som onkel ikke er glad i.. Du kan også dele ut bonger under festen og folk betaler deg tilbake senere.

Har benyttet meg av disse metodene selv, og det har fungert fint