Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  140 20929
Jeg har fremdeles problemer? Hva gjør jeg feil?
@Magnisx: Sendte deg PM. Det er fordi grensen er 70 ord ved bruk av unicode.

Har sendt ut koder til de som har spurt. Her er listen over restriksjoner osv ved utfylling av skjemaet:

- Ikke æøå i avsendertekst
- Maks 11 bokstaver som avsender, eller maks 19 tall
- Maks 160 tegn i meldingen. Maks 70 tegn dersom du bruker unicode (f.eks æøå)
- Ikke sett +47 foran mottaker, bruk kun 47

Alt dette vil bli satt opp slik at man er klar over disse restriksjonene når man fyller ut skjemaet, i tillegg til at man får feilkoder som faktisk forklarer hva feilen var.
Funker som en drøm på Tele2
Avsender: Posten
Melding: Din pakke er klar for henting.
Mottaker: 4795******
kan jeg få en pin? netcom tester
Jeg har Onecall og vil også gjerne teste!

Edit: Funket utmerket!

Avsender: Politiet
Melding: Husk politiavhør i morgen kl 10:15.
Motaker: 4741******
funket fjell på Netcom!

Avsender: Gud
Melding: Test
Du har sjekket lovlighetsgraden rundt dette?
Sitat av caperno Vis innlegg
Du har sjekket lovlighetsgraden rundt dette?
Vis hele sitatet...
Da det allerede eksisterer slike løsninger, skal det vel i utgangspunktet ikke være noe problem? Jeg har så klart null kunnskap om evt. lover og regler som omhandler dette, men vet at på min egen tjeneste skal Tid, IP, Avsender og Mottaker logges - i tilfelle noen skulle misbruke tjenesten.
Not a real gamer
retovio's Avatar
mulig å få en pin skal teste telenor
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Da det allerede eksisterer slike løsninger, skal det vel i utgangspunktet ikke være noe problem? Jeg har så klart null kunnskap om evt. lover og regler som omhandler dette, men vet at på min egen tjeneste skal Tid, IP, Avsender og Mottaker logges - i tilfelle noen skulle misbruke tjenesten.
Vis hele sitatet...
Dersom du lar brukerne dine ha helt frie tøyler, så kan du nok risikere straffeansvar for medvirkning. Jeg så raskt gjennom straffeloven, og fant disse paragrafene som jeg vil tro kan brukes mot deg og avsender dersom noen føler seg såpass støtt at de går til anmeldelse.

§246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

§247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

§248. Har den efter § 247 skyldige handlet mod bedre Vidende, straffes han med Fængsel indtil 3 Aar.

§390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Så får du jo også ett potensielt problem om brukerne skulle finne på å sende SMS med politiet som avsender:

§165
Misbruk av offentlig uniform, kjennetegn eller tittel mv.
Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som
a) ved uhjemlet bruk av uniform eller på annen måte offentlig utgir seg for å ha offentlig myndighet på en slik måte at det er egnet til å skape uleilighet for noen eller svekke tilliten til den offentlige myndigheten.

-

Det er ikke sikkert du vil oppleve at noen misbruker tjenesten, men jeg hadde aldri sluppet noen løs med ett slikt tilbud. Da hadde jeg iallefall lagt ved en bunntekst i meldingsfeltet som sier at det er en "tullesms". Jeg kan heller ikke forestille meg at operatørene er spesielt fornøyde med slike tjenester, og det skal nok ikke så alt for mange klager til før du risikerer å bli utestengt fra nettet deres.
Sist endret av caperno; 25. desember 2012 kl. 01:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom du lar brukerne dine ha helt frie tøyler, så kan du nok risikere straffeansvar for medvirkning. Jeg så raskt gjennom straffeloven, og fant disse paragrafene som jeg vil tro kan brukes mot deg og avsender dersom noen føler seg såpass støtt at de går til anmeldelse.
Vis hele sitatet...
Ingen av dei paragrafane legg straffeansvar på andre enn dei som utfører handlinga. Å formidle ei melding er neppe medvirkning i lovas forstand, med mindre du har eller burde forstått at det førekjem. Posten er ikkje ansvarlege for at folk sender drapstrusler via dei for å sei det slik.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ingen av dei paragrafane legg straffeansvar på andre enn dei som utfører handlinga. Å formidle ei melding er neppe medvirkning i lovas forstand, med mindre du har eller burde forstått at det førekjem. Posten er ikkje ansvarlege for at folk sender drapstrusler via dei for å sei det slik.
Vis hele sitatet...
Det avhenger vel hva som settes som avsender. Kan ikke tilbyder stilles ansvarlig for å tillate at man sender ut SMS med Politiet som avsender?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av caperno Vis innlegg
Det avhenger vel hva som settes som avsender. Kan ikke tilbyder stilles ansvarlig for å tillate at man sender ut SMS med Politiet som avsender?
Vis hele sitatet...
Finst det lovpålegg om å hindre andre i å utgi seg for å vere politiet? Eg har ikkje sett noko som kan nyttast i den retninga, og vil tru at det er avsendar som er ansvarleg. Ei avklaring frå nokon som kan juss vil vere interessant.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Finst det lovpålegg om å hindre andre i å utgi seg for å vere politiet? Eg har ikkje sett noko som kan nyttast i den retninga, og vil tru at det er avsendar som er ansvarleg. Ei avklaring frå nokon som kan juss vil vere interessant.
Vis hele sitatet...
Nå tenkte jeg på lovligheten rundt det å tilrettelegge for å bruke politiet som avsender, men her hadde det vært interessant med en avklaring, ja. Men jeg er nå veldig åpen for at jeg tar feil. Lærte nettopp at salg av politieffekter ikke er ulovlig, så da skal det egentlig ikke forundre meg om det ikke er ulovlig å utgi seg for polititjenestemann via SMS, noe det selvsagt burde være, men det er en helt annen diskusjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av caperno Vis innlegg
Nå tenkte jeg på lovligheten rundt det å tilrettelegge for å bruke politiet som avsender, men her hadde det vært interessant med en avklaring, ja. Men jeg er nå veldig åpen for at jeg tar feil. Lærte nettopp at salg av politieffekter ikke er ulovlig, så da skal det egentlig ikke forundre meg om det ikke er ulovlig å utgi seg for polititjenestemann via SMS, noe det selvsagt burde være, men det er en helt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
'Legge til rette for' på samme måten som posten (og Canon) legg til rette for at eg kan printe politiet sin logo på et ark og sende det? På samme måte som telenor sel tilgang til SMS?

Å utgi seg for å vere politi via SMS er svært truleg ulovleg, som du korrekt fann i straffelova, men det vil ikkje sei at det er medvirkning å transportere ei melding med slikt innhald for andre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
'Legge til rette for' på samme måten som posten (og Canon) legg til rette for at eg kan printe politiet sin logo på et ark og sende det? På samme måte som telenor sel tilgang til SMS?

Å utgi seg for å vere politi via SMS er svært truleg ulovleg, som du korrekt fann i straffelova, men det vil ikkje sei at det er medvirkning å transportere ei melding med slikt innhald for andre.
Vis hele sitatet...
En bedre sammenligning kunne vel vært om posten hadde tilrettelagt for at man kunne gå inn på nettsiden deres og forfatte ett brev som så ble skrevet ut og sendt i konvolutter med politiets logo på? Hadde det vært lovlig?

At det ikke er ulovlig å transportere meldingen er jeg klar over, men her snakker vi om en tjeneste som lar deg skrive hva som helst som avsender, og det er ikke noe Ola Nordmann kan gjøre alene kun via egen telefon og eget telefonabonnement.
Fint at dere tar opp lovligheten rundt dette. Var en liten debatt rundt dette med falske SMSer for en del år tilbake, og fant blant annet følgende:

"Hverken Datatilsynet eller Post- og teletilsynet har noen innvendinger mot SMS-tjenesten.

- Ingenting i vårt regelverk regulerer dette, sier informasjonsdirektør Anne Marie Storli i Post- og teletilsynet."'

Om noen skulle komme over noe som gjør at denne tjenesten kan bryte med lover osv må dere bare gi beskjed. Jeg er ikke interessert i å drive en tjeneste med mindre jeg er på riktig side av loven.


Til dere som har spurt om koder; sender ut noen flere i løpet av kvelden. Er forsåvidt ganske trygg på at ting fungerer som det skal, så det jeg vil fokusere på nå er å få satt opp et IPN betalingssystem, noe som jeg ikke tror blir så lett.
Sist endret av Misoxeny; 25. desember 2012 kl. 02:11.
Sitat av caperno Vis innlegg
En bedre sammenligning kunne vel vært om posten hadde tilrettelagt for at man kunne gå inn på nettsiden deres og forfatte ett brev som så ble skrevet ut og sendt i konvolutter med politiets logo på? Hadde det vært lovlig?

At det ikke er ulovlig å transportere meldingen er jeg klar over, men her snakker vi om en tjeneste som lar deg skrive hva som helst som avsender, og det er ikke noe Ola Nordmann kan gjøre alene kun via egen telefon og eget telefonabonnement.
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med du tenker på en tjeneste som lar deg legge til en hvilken som helst logo, og at en tredjeperson med viten og vilje laster opp politiets logo for å utgi seg for å være fra politiet. Slik du skriver det virker det mer som at de har laget en tjeneste som spesifikt skal brukes til å sende ut brev med politiets logo på. Er vel fortsatt brukeren som laster opp og utgir seg for å være fra politiet, ikke posten.
Sitat av caperno Vis innlegg
En bedre sammenligning kunne vel vært om posten hadde tilrettelagt for at man kunne gå inn på nettsiden deres og forfatte ett brev som så ble skrevet ut og sendt i konvolutter med politiets logo på? Hadde det vært lovlig?

At det ikke er ulovlig å transportere meldingen er jeg klar over, men her snakker vi om en tjeneste som lar deg skrive hva som helst som avsender, og det er ikke noe Ola Nordmann kan gjøre alene kun via egen telefon og eget telefonabonnement.
Vis hele sitatet...
Så for at posten skulle gjort noe ulovlig i dine øyne, måtte de skrevet brevet med ulovlig innhold for deg?

TS du gjør trolig ikke noe ulovlig.
Mulig å få en kode ?
Har netcom.
Frankrikes Solkonge
Tester gjerne for Tele 2, hvis det er nødvendig!
Som flere skriver, så er det nok dessverre lovlig å drive en slik tjeneste. Jeg tenkte kanskje litt sort/hvitt, men det er jo slik at det er straffbart å utgi seg for å være fra politiet, og det er straffbart å hjelpe andre å utføre en kriminell handling, men man slipper tydeligvis unna dersom det skjer via SMS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av caperno Vis innlegg
og det er straffbart å hjelpe andre å utføre en kriminell handling, men man slipper tydeligvis unna dersom det skjer via SMS.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje fordi det skjer via sms. Det er fordi du er en tredjepart som formidler informasjon. Grunnen til at det er straffefritt er rimelig åpenbar - samfunnsnytta av kommunikasjon er vanvittig mykje større enn samfunnsproblemet trusler utgjer. Hadde det ikkje vore slik straffefrihet for å formidle informasjon hadde vi ikkje hatt postvesen, telefon eller internett. Og da hadde samfunnet vore sett ganske langt tilbake.
Sitat av caperno Vis innlegg
Som flere skriver, så er det nok dessverre lovlig å drive en slik tjeneste. Jeg tenkte kanskje litt sort/hvitt, men det er jo slik at det er straffbart å utgi seg for å være fra politiet, og det er straffbart å hjelpe andre å utføre en kriminell handling, men man slipper tydeligvis unna dersom det skjer via SMS.
Vis hele sitatet...
Det blir veldig svart/hvitt og se på dette som å "hjelpe andre å utføre en kriminell handling". Kan en våpenselger stilles ansvarlig dersom noen bruker hans pistol til å drepe noen? Dersom en tjeneste ikke skulle vært lovlig fordi noen kan misbruke denne ved å utføre kriminelle handlinger, så ville det vært svært mye som måtte blitt ulovlig.

Jeg kan selvfølgelig løse slikt ved å ikke tillate avsender som Politi og Politiet, men jeg tror 99% som benytter seg av denne tjenesten vil bruke den til uskyldig moro. Dersom noen likevel skulle misbruke tjenesten, loggfører jeg som sagt alle meldinger og hvem de blir sendt av.
Dette er en tjeneste jeg kommer til å bruke når den kommer i gang! Hvis jeg kunne fått en kode eller to så kan jeg teste på telenor og onecall
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er ikkje fordi det skjer via sms. Det er fordi du er en tredjepart som formidler informasjon. Grunnen til at det er straffefritt er rimelig åpenbar - samfunnsnytta av kommunikasjon er vanvittig mykje større enn samfunnsproblemet trusler utgjer. Hadde det ikkje vore slik straffefrihet for å formidle informasjon hadde vi ikkje hatt postvesen, telefon eller internett. Og da hadde samfunnet vore sett ganske langt tilbake.
Vis hele sitatet...
Det du sier når det gjelder formidling av informasjon er jo selvfølgeligheter. Men jeg kan ikke se at samfunnet hadde vært satt tilbake dersom det ikke hadde vært tillatt å løgnaktig utgi seg for å være andre personer eller organisasjoner. Tvert i mot så skulle jeg gjerne sett ett lovforbud mot å tilby slike SMS-tjenester til det private markedet.

Sitat av Misoxeny
Det blir veldig svart/hvitt og se på dette som å "hjelpe andre å utføre en kriminell handling". Kan en våpenselger stilles ansvarlig dersom noen bruker hans pistol til å drepe noen? Dersom en tjeneste ikke skulle vært lovlig fordi noen kan misbruke denne ved å utføre kriminelle handlinger, så ville det vært svært mye som måtte blitt ulovlig.

Jeg kan selvfølgelig løse slikt ved å ikke tillate avsender som Politi og Politiet, men jeg tror 99% som benytter seg av denne tjenesten vil bruke den til uskyldig moro. Dersom noen likevel skulle misbruke tjenesten, loggfører jeg som sagt alle meldinger og hvem de blir sendt av.
Vis hele sitatet...
Din tjeneste kan brukes til ulovlige formål, og det er vel først når det skjer at en eventuell diskusjon på lovligheten rundt tjenesten gjerne oppstår. Ta torrentsider som ett eksempel. Megaupload. osv, osv.
Det var for øvrig sperret for bruk av bl.a "Politiet" som avsender på gatewayen som jeg hadde admin på for noen år tilbake, og jeg har alltid antatt at det var av lovmessige grunner, men det var kanskje kun for å unngå å bli sperret ute av operatørene.

Men her setter jeg en foreløpig strek. Dersom noen med erfaring innenfor juss ønsker å hoppe inn så kommer jeg heller tilbake. Jeg kjøper ikke helt den at tilbyder - under noen omstendigheter - ikke kan holdes ansvarlig for brukernes bruk av en tjeneste. Spesielt ikke når tilbyder er klar over - og lar brukerne fortsette - å misbruke tjenesten ved at de lar de bruke "Politiet" som avsender, selv om tilbyder vet at det er ulovlig å utgi seg for å være offentlig tjenestemann.
Sist endret av caperno; 26. desember 2012 kl. 02:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av caperno Vis innlegg
Men jeg kan ikke se at samfunnet hadde vært satt tilbake dersom det ikke hadde vært tillatt å løgnaktig utgi seg for å være andre personer eller organisasjoner.
Vis hele sitatet...
Det er ulovleg. Du siterte sjølv ein paragraf som sa det var straffbart å utgi seg for å vere politi. Poenget er at du er ansvarleg for dine handlinger - ikkje posten som sender drapstruslane dine.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Tester gjerne!

Kan teste til Djuice, Netcom, One Call og Telenor om du er interessert. :-)
Plis få en kode? Netcom..
Tester gjerne!
Kan teste som tele 2 eller telenor.
For å slenge ut et forslag som i utgangspunket hadde gjort at jeg hadde nølt om jeg evt. skulle ha villet sende anonyme SMS som dette; krav om registrering av bruker m/mobilnummer for å sende SMS, for deretter å logge alle sendte SMS opp mot mobilnummer. Da har du til å gå tilbake på om du skulle komme i klammeri pga. av denne tjenesten.

Er usikker hvordan reglene rundt slik logging er, så dette får du evt. sjekke opp i først.
Tester også gjerne! Tele2!
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Klin umulig å sende melding. Har prøvd ulike metoder (med +, uten +, med 47, uten 47), under 160 tegn, over 160 tegn - men uansett får jeg beskjed om å sjekke at alle felt er korrekt utfylt.

Problemer med serveren, evt pin-koden som ikke er aktivert?
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Klin umulig å sende melding. Har prøvd ulike metoder (med +, uten +, med 47, uten 47), under 160 tegn, over 160 tegn - men uansett får jeg beskjed om å sjekke at alle felt er korrekt utfylt.

Problemer med serveren, evt pin-koden som ikke er aktivert?
Vis hele sitatet...
Sørg for at alt dette stemmer:

Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Her er listen over restriksjoner osv ved utfylling av skjemaet:

- Ikke æøå i avsendertekst
- Maks 11 bokstaver som avsender, eller maks 19 tall
- Maks 160 tegn i meldingen. Maks 70 tegn dersom du bruker unicode (f.eks æøå)
- Ikke sett +47 foran mottaker, bruk kun 47

Alt dette vil bli satt opp slik at man er klar over disse restriksjonene når man fyller ut skjemaet, i tillegg til at man får feilkoder som faktisk forklarer hva feilen var.
Vis hele sitatet...
Er det ikke mulig å kjøpe flere koder på dette øyeblikk?`

Hadde det ikke vært bedre da om...
*Den er blitt utilgjengelig
*Den er blitt gratis
*Andre måter å skaffe koder på?

Dette er bare tips og triks til hva som kan være FØR siden blir fullt utviklet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har da kommet noen steg lengre med tjenesten. Har fått satt opp automatisk betalingssystem med Paypal, slik at du får kodene med en gang du betaler. Har ikke fått tid til å begynne på SMS-betaling enda, men regner med det vil være oppe og gå i løpet av nærmeste framtid. Skal også få slengt siden over på ny server med domene etterhvert, i tillegg så er det fremdeles noen småting som gjenstår sånn generelt.

Jeg føler meg rimelig trygg på at alt fungerer, men vil gi ut 10 PIN-koder til testing av skjema/unicode/operatører osv. Bare å gi en lyd hvis noen kunne tenke seg å prøve dette. Ellers er dere selvsagt velkommen til å kjøpe koder hvis dere vil, betalingssystemet skal fungere fint selv om jeg stort sett kun har fått testet dette i Paypal Sandbox.

Om det er noen som har innspill ellers, er det bare å komme med disse. Har som nevnt tidligere rundt 50 koder fra den forrige gatewayen min som jeg ikke har bruk for, vil gi bort disse dersom noen har noen veldig bra innspill/forslag.
Kan du sende meg en kode på PM?
▼ ... over et år senere ... ▼
Får beskjed om at du ikke kan motta penger når jeg forsøker å handle PIN-koder. Er det mulig å skaffe koder ad andre veier?
Jeg vil. Også ha koder
▼ ... over et år senere ... ▼
gammel post, men fungerer dette fortsatt? Finnes det lignende alternativer?
Synes 2kr per melding er lite å betale for en slik tjeneste