Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2295
Hei freaks! Den siste tiden har vært preget av mye uenigheter og opphetede diskusjoner mellom meg og familien, hva det gjelder er ikke relevant. Uansett, så ser jeg ingen grunn til at jeg på død og liv må være med familien i jula, da jula er lite viktig for meg, og det kan ligge an til en småsur stemning mellom meg og enkelte av familiemedlemmene. Vi er voksne nok til å la det ligge, men det vil uansett virke jævlig unaturlig, en situasjon jeg helst unngår og ikke vil påbringe de andre under en feiring de setter høyt.

Har lenge lurt på hvordan det ville vært å jobbe som frivillig på f.eks Kirkens bymisjon på julaften, bruke dagen til å gi noe tilbake samtidig som det styrker egen selvfølelse. Er det noen som har tanker om en slik feiring? Setter stor pris på innspill og evt linker til organisasjoner som trenger frivillige på julaften.
Sist endret av subscribe; 10. desember 2012 kl. 19:38.
Jeg ringte Kirkens Bymisjon i fjor og meldte meg frivillig til å hjelpe til med den årlige julemiddagen deres for hjemløse, narkomane og folk som ikke vil/kan feire jul med familien.
Ringte ca. en uke før julaften, og da sa de at det var ikke noe vits for meg å stille, siden de allerede hadde mer enn nok folk, men jeg var hjertelig velkommen til å stille som deltager.
Jeg valgte og heller feire jul med familien, men kunne tenke meg å ringe litt tidligere et annet år.

Noe jeg anbefaler er å dra utenlands i juleferien.
Det er en perfekt tid å reise på, da man har mange dager med betalt fri, og det er lett å ordne seg minst en uke.
Har feiret jul i USA en gang, og i India to ganger, utrolig kjekt, og savnet ikke familiejul i det hele tatt.
I år har jeg invitert min mor med til NY, vi drar bort den 23., og kommer hjem igjen til nyttårsaften, satser på det blir bra.
Sist endret av The Great Catsby; 10. desember 2012 kl. 19:57.
Det er kjempehyggelig, og tidvis veldig tøft, å tilbringe julaften gjennom Kirkens Bymisjon. På Bymisjonens nettsider er det en fin oversikt over 'alternative julefeiringer' (også i annen regi enn Kirkens Bymisjons). Jeg ville kontaktet en av dem og spurt om du kunne hjelpe til/feire julen der.

Men vær rask! Mange av disse feiringene har stor pågang av frivillige og jeg vet at de må si nei til flere når julaften nærmer seg.
Reeev
subscribe's Avatar
Trådstarter
Å feire jul med familien er ikke et utelukket alternativ, det er bare ikke det beste. Derfor vil jeg helst ikke ta plassen til en stakkars hjemløs. Enten som frivillig, eller ikke noe. Takker for gode innspill! Det trenger forøvrig ikke være en julefeiring basert på frivillig arbeid, alle alternativ taes imot med takk!
Virker som julen er en tid mange vil gi, som resulterer i at hjelpemiddel sentraler har for mye folk og må si nei og sende folk vekk.
Hva med og reise vekk og feire jul eller ordne opp med familien også heller hjelpe til en annen dag de kanskje ikke har nok folk og virkelig trenger hjelp?
Husk at folk er hjemløse og narkomane ellers i året også.

Edit; Så nå at jeg kanskje var litt kvass i tonen, men det var absolutt ikke ment sånn! Tanken var veldig fin
Sist endret av Klistermerke123; 12. desember 2012 kl. 02:35.
Reeev
subscribe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Virker som julen er en tid mange vil gi, som resulterer i at hjelpemiddel sentraler har for mye folk og må si nei og sende folk vekk.
Hva med og reise vekk og feire jul eller ordne opp med familien også heller hjelpe til en annen dag de kanskje ikke har nok folk og virkelig trenger hjelp?
Husk at folk er hjemløse og narkomane ellers i året også.

Edit; Så nå at jeg kanskje var litt kvass i tonen, men det var absolutt ikke ment sånn! Tanken var veldig fin
Vis hele sitatet...
Prøver å få frem i åpningen at formålet ikke nødvendigvis å hjelpe andre, men å la familien kose seg med feiringen, mens jeg får muligheten til å sjekke ut noe jeg har tenkt på. Skal ikke skryte på meg å være Mor Theresa, men frivillig arbeid generelt rundt i året er en annen sak! Ting er forøvrig ordnet opp med familien, så godt det lar seg gjøre. De har trådd langt over en grense, uten å ville innse og unnskylde seg for det. De har glemt det, selv sliter jeg med akkurat det.. Igjen, annen diskusjon
Sitat av subscribe Vis innlegg
Prøver å få frem i åpningen at formålet ikke nødvendigvis å hjelpe andre, men å la familien kose seg med feiringen, mens jeg får muligheten til å sjekke ut noe jeg har tenkt på. Skal ikke skryte på meg å være Mor Theresa, men frivillig arbeid generelt rundt i året er en annen sak!
Vis hele sitatet...
Kan du ikke sjekke det ut en annen tid i året da?
Reeev
subscribe's Avatar
Trådstarter
Sjekke ut muligheten tidligere neste gang? Eller sjekke ut mulighetene for frivillig arbeid på en annen tid året?

Siste blir jo en annen diskusjon. Akkurat nå sonderer jeg terrenget for andre muligheter enn julefeiring med familien.
Hvis du tilfeldigvis jobber i mainstream, så kan du alltids søke over til det anlegget jeg er på, regner med at vi 2 kan få en veldig fin julaften med laks å julerømme
På julaften i år skal jeg jobbe på shell fra 0700 på morgenen til 0700 på første juledag. Jeg skal derfor spise pølser til julemat i år. Digg?
Ta deg en tur til amsterdam eller noe sånt og sitt på en cafèbar og spis deg stein eller noe sånt ....
Reeev
subscribe's Avatar
Trådstarter
En utenlandstur er av praktiske årsaker utelukket, dessverre.

Hva er Mainstream, Kain? En julefeiring med deg hadde nok blitt bra det

Sitat av Kristianweb Vis innlegg
På julaften i år skal jeg jobbe på shell fra 0700 på morgenen til 0700 på første juledag. Jeg skal derfor spise pølser til julemat i år. Digg?
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke for deg, jeg personlig hadde egentlig ikke tatt det så tungt
Sitat av subscribe Vis innlegg
En utenlandstur er av praktiske årsaker utelukket, dessverre.

Hva er Mainstream, Kain? En julefeiring med deg hadde nok blitt bra det



Kanskje ikke for deg, jeg personlig hadde egentlig ikke tatt det så tungt
Vis hele sitatet...
Tar det ikke tungt i det hele tatt. Aner du hvor mye trivelige mennesker man treffer på julaften? Spesielt på ett sted som er døgnåpent?

Det gir meg uten tvil mer juleglede enn å være med familien..
Sitat av subscribe Vis innlegg
Hva er Mainstream, Kain? En julefeiring med deg hadde nok blitt bra det
Vis hele sitatet...
Mainstream er lakseoppdrett, som jeg nokså må oppholde meg på i jula
Sist endret av justastonedhuman; 12. desember 2012 kl. 03:27.
Reeev
subscribe's Avatar
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Mainstream er lakseoppdrett, som jeg nokså må oppholde meg på i jula
Vis hele sitatet...
Ahh, du har da iallefall nok av mat!

Sitat av Kristianweb Vis innlegg
Tar det ikke tungt i det hele tatt. Aner du hvor mye trivelige mennesker man treffer på julaften? Spesielt på ett sted som er døgnåpent?

Det gir meg uten tvil mer juleglede enn å være med familien..
Vis hele sitatet...
Hvis du ser sånn på det, så kan vel kundene vente seg god kundebehandling også. Kudos!
Hvis det ikke er bruk for deg som frivillig rundt omkring, hva med å invitere noen hjem? Ser for meg at det kunne blitt både hyggelig og interresant. Kunne funnet på å gjort det selv.
Reeev
subscribe's Avatar
Trådstarter
Sitat av trauMa Vis innlegg
Hvis det ikke er bruk for deg som frivillig rundt omkring, hva med å invitere noen hjem? Ser for meg at det kunne blitt både hyggelig og interresant. Kunne funnet på å gjort det selv.
Vis hele sitatet...
Akkurat nå bor jeg med familien, ellers ville ikke denne diskusjonen eksistert. Forøvrig et godt tips, skal ikke se bortifra en liknende julefeiring neste år
Kan jeg spørre hvorfor en utenlandstur er utelukket? Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg tatt meg noen netter på hotell i København. Er ikke mange kronene du må ut med har du først kommet deg til Oslo.
Reeev
subscribe's Avatar
Trådstarter
Oslo blir en kort reisevei, dit kan jeg i verstefall gå! Utenlandstur er vel ikke helt utelukket, men tror familien ville sett på det som et jævlig egoistisk valg. Kunne prøvd å forklare hensikten en million ganger, det ville ikke nådd frem, jeg ville blitt kåret til "årets kukkhøl" i familien. Har en tanke om at frivillig arbeid ville vært lettere å forklare, samtidig som det er givende for meg.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Ahh, du har da iallefall nok av mat!



Hvis du ser sånn på det, så kan vel kundene vente seg god kundebehandling også. Kudos!
Vis hele sitatet...

Ja, man treffer VELDIG mye hyggelige mennesker på julaften på en stasjon!
Og julen handler jo om å spre glede (i think?)

Det er utrolig hvor glade folk blir for en gratis bolle, bare fordi jeg er i godt humør. Det er snakk om ca 15 øre i verdi, men de flipper jo helt og blir kjempeglade.

En gang var det faktisk en dame som bled så gla da jeg tilbydde gratis bolle og kaffe at hun tok bilde av oss og skrev på facebook : Landets beste bensinstasjons arbeider!

Da føler man seg bra etterpå :¨)
Sitat av subscribe Vis innlegg
Akkurat nå bor jeg med familien, ellers ville ikke denne diskusjonen eksistert. Forøvrig et godt tips, skal ikke se bortifra en liknende julefeiring neste år
Vis hele sitatet...
Okay, jeg skjønner. Forstod det sånn at du bodde for deg selv og ikke ville hjem til jul.
Gjør som meg, kjøp inn nok med alkohol (juleøl å det du måtte ønske), røyk deg noen feite å drit i hele jula....Har samme problem at det er enkelte jeg ikke kan møte i jula, eller familie sammenkomster i det heletatt.. Pluss at jeg i grunn missliker hele jula da, hehe..

Men ha det fett uansett hva du velger gjøre
Jeg elsker at det alternativet du ser etter når du ikke skal feire jul med familien, er å hjelpe andre.
Jeg har ikke så mange tips å komme med, men vil i alle fall si at jeg støtter deg og blir glad inni meg når jeg leser slikt. Min favoritthobby er å glede andre mennesker, gjerne av litt lavere sosial rang, og hvilken høytid passer vel bedre til det enn julen?

Selv skal jeg en uke til Israel i julen, så det blir første julen utenlands. Men uansett, gå for noe i den duren, jeg støtter det på alle vis!
Skal selv jobbe som frivillig ang alternativ julefeiring i Gjøvik
Jula feires i år på sykehuset, har kveldsvakt så feiring med familien utgår. Første gang jeg har kveldsvakt på julaften, blir spesielt, men sikkert også hyggelig.
Det er ganske fantastisk å ta på seg skia og gå tur i skogen på julaften og andre høytider hvor skisporene er tomme. Med telt og litt ekstra god proviant, en venn eller hva du måtte ønske, kan det bli en veldig deilig, stille og annerledes jul. Går du forbi en opplyst hytte går det jo også an å dunke på - kanskje du får deg en dram eller litt varme i kroppen.

Og møter du noen andre som velger seg litt 'ut' av den tradisjonelle feiringa, knytter man veldig fort bånd og praten blir kanskje ekstra lang - og interessant.
Sist endret av apocalypse; 12. desember 2012 kl. 15:51.