Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2952
Det blir diskuter nok engang om Marihuana skal legaliseres eller ikke. Men når de nå kommer fram til å ikke legalisere det, Burde man ikke da også diskutere om Alkohol burde kriminaliseres?

Nå sitter sikker mange å tenker "for en tulling"
Hvorfor er det så uaktuelt å i heletatt nevne dette?
Har vært prøvd før. Forbudstiden, og det gikk ganske til helvete.
USA 1920 årene.

Edit, Vil tippe at 98% av alle over 18 har drukket alkohol holdig drikke. Mens jeg tror virkelig ikke 98% av alle over 18 har prøvd Cannabis.
Sist endret av Vod0; 4. juni 2011 kl. 12:28.
Fordi alkohol er en smule mer utbredt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kort fortalt: fordi det er prøvd allerede. Kriminalitetsboom av de sjeldne ble resultatet, og folk flest var lite fornøyd. Personlig synes jeg nikotin bør totalforbys (ingen har godt av "kreftpinnene") og alkohol bør reguleres kraftigere, i hvert fall. Begge ødelegger liv og helse - også for de som ikke bruker det selv, men bare er i nærheten av noen som gjør det. Den eneste grunnen til at de to er legalisert er vel at de er kjempeindustrier (lobbyvirksomhet) og er mer sosialt akseptable på grunn av "tradisjon"?
Fordi hvis noen forbyr oss å drikke alkohol så stormer vi ut i gatene å velter biler, slår inn butikkvinduer samt forlanger hodet til statsministeren spiddet å satt opp som pynt på *munkholmen. Mens at staten overvåker oss samt kjører sykehusene våre i dass er ok



* google it!
Sist endret av Haagens; 4. juni 2011 kl. 12:33.
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Kort fortalt: fordi det er prøvd allerede. Kriminalitetsboom av de sjeldne ble resultatet, og folk flest var lite fornøyd. Personlig synes jeg nikotin bør totalforbys (ingen har godt av "kreftpinnene") og alkohol bør reguleres kraftigere, i hvert fall. Begge ødelegger liv og helse - også for de som ikke bruker det selv, men bare er i nærheten av noen som gjør det. Den eneste grunnen til at de to er legalisert er vel at de er kjempeindustrier (lobbyvirksomhet) og er mer sosialt akseptable på grunn av "tradisjon"?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig. hvorfor skal det sees på anderledes fordi det er "tradisjon" eller på grunn av at det er utbredt i norge? det forandrer ikke saken at det er skadelig. syns det blir litt feil å overse noe som skader så mange personer og familier.

hvorfor blir det blankt avvist med en gang noen nevner det? Burde ikke dette dømmes objetivt av noen?
Hvorfor i det hele tatt vurdere å kriminalisere brorparten av landets voksne befolkning? Det faller virkelig på sin egen urimelighet allerede før man drar fram de godt dokumenterte erfaringene fra forbudstiden i USA.
Syns det er interessant at når noen argumenterer mot legalisering av cannabis så kommer det *alltid* et motargument om at dersom cannabis er ulovlig så burde alkohol også være det. To forskjellige ting, som ikke burde settes opp mot hverandre i en slik sammenheng. Må gå ann å komme med saklige argumenter for legalisering uten å måtte dra det ned på et barnslig nivå "men men men da burde alkohol være ulovlig ooog! *pout*".
Sist endret av Nerdefruen; 4. juni 2011 kl. 12:51.
Den første grunnen jeg kommer på til at det er uaktuelt er at dette er noe som flertallet av landets voksne befolkning er sterkt imot.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Jeg er enig. hvorfor skal det sees på anderledes fordi det er "tradisjon" eller på grunn av at det er utbredt i norge? det forandrer ikke saken at det er skadelig. syns det blir litt feil å overse noe som skader så mange personer og familier.

hvorfor blir det blankt avvist med en gang noen nevner det? Burde ikke dette dømmes objetivt av noen?
Vis hele sitatet...
I praksis er alkhol etter min mening et nokså sikkert stoff, så lenge det blir brukt med måte. Det er veldig mange mennesker i Norge som lever et fullverdig liv og som drikker alokhol, uten å ta spesielt skade av det. Våre restriksjoner på området har også lykkes i å begrense ganske bra de samfunnsmessige skadene alkolhol ofte fører med seg, tatt du en titt i f eks Danmark, hvor alkhol er svært mye billigere, vil du komme over langt flere alkohollikere og mennesker med et problematisk forhold til alkohol enn her i Norge.

Er selv av den oppfatinng at cannabis kan være mindre farlig en alkohol, men syntes det er helt greit at alkolhol er lovlig her i Norge. Ipraksis vil dessuten et forbud bli nærmest umulig, ettersom alkoholbruk er vanvittig utbredt her i Norge.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Har vært prøvd før. Forbudstiden, og det gikk ganske til helvete.
Vis hele sitatet...
Forbudstiden på narkotika har forsåvidt vært i gang så lenge jeg kjenner til. Har vel egentlig aldri funka ?
Trådstarter
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Syns det er interessant at når noen argumenterer mot legalisering av cannabis så kommer det *alltid* et motargument om at dersom cannabis er ulovlig så burde alkohol også være det. To forskjellige ting, som ikke burde settes opp mot hverandre i en slik sammenheng. Må gå ann å komme med saklige argumenter for legalisering uten å måtte dra det ned på et barnslig nivå "men men men da burde alkohol være ulovlig ooog! *pout*".
Vis hele sitatet...
Min post er ikke om legalisering av marihuane men om hvorvidt alkohol burde kriminaliseres eller regulert strengere. skadevirkningen av alkohol er stor. og mange stoffer som forby's (ink marihuana) har mindre skadevirkning men likevel blir forbudt.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Min post er ikke om legalisering av marihuane men om hvorvidt alkohol burde kriminaliseres eller regulert strengere. skadevirkningen av alkohol er stor. og mange stoffer som forby's (ink marihuana) har mindre skadevirkning men likevel blir forbudt.
Vis hele sitatet...
Kriminalisering fører ingen sted. Reguleringer har vi allerede mange av, til tider for masse. Se på stadig tidligere stengetider som et eksempel. Resultatet av det ble jo bare desto mer vold og stadig fullere personer som plutselig har fått en mindre time å drikke på.

Dessuten så er hele argumentet om at 'cannabis er mindre skadelig' ganske dødfødt.
Sist endret av Elemental; 4. juni 2011 kl. 13:23.
Sitat av robhol Vis innlegg
Kort fortalt: fordi det er prøvd allerede. Kriminalitetsboom av de sjeldne ble resultatet, og folk flest var lite fornøyd. Personlig synes jeg nikotin bør totalforbys (ingen har godt av "kreftpinnene") og alkohol bør reguleres kraftigere, i hvert fall. Begge ødelegger liv og helse - også for de som ikke bruker det selv, men bare er i nærheten av noen som gjør det. Den eneste grunnen til at de to er legalisert er vel at de er kjempeindustrier (lobbyvirksomhet) og er mer sosialt akseptable på grunn av "tradisjon"?
Vis hele sitatet...
Ødelegger liv og helse. Hva ønsker du med livet? At vi skal spise og leve sunt 24/7? Jeg er ihvertfall veldig for at vi skal kunne nyte livet vårt, og ikke gå rundt som roboter, med et mål for livet, og det er å reprodusere og jobbe for staten.
Trådstarter
"mer vold og stadig fullere personer" det er det man får med alkohol. Mange steder her i landet er det helt normal å drikke etter konfirmasjon i en alder av 15. Overfylte bygdehus med nykomfirmerte får nyte alkohol noen i vennegjengen har kjøpt på polet. Nå har vi kommet til den såkalte "party-genrasjonen" hvor stadig større mengder alkohol blir inntatt.

Hva om man bare hadde servert alkohol over disk? siden det er noe som kan misbrukes sterkt i store mengder burde man ikke da regulere mengden man kan få?
Sitat av Sondre Vis innlegg
"mer vold og stadig fullere personer" det er det man får med alkohol. Mange steder her i landet er det helt normal å drikke etter konfirmasjon i en alder av 15. Overfylte bygdehus med nykomfirmerte får nyte alkohol noen i vennegjengen har kjøpt på polet. Nå har vi kommet til den såkalte "party-genrasjonen" hvor stadig større mengder alkohol blir inntatt.

Hva om man bare hadde servert alkohol over disk? siden det er noe som kan misbrukes sterkt i store mengder burde man ikke da regulere mengden man kan få?
Vis hele sitatet...


tåpelig. Jeg har vokst opp i et slikt samfunn du beskriver. Jeg var på fest rett etter komfirmasjonen. Drakk meg møkkings å herja rundt i overfyllte grendahus. Jeg har nå blitt en del gammlere å jeg har ganske normale drikkevaner om jeg skulle sammenligne meg selv med alle mine venner som har vokst opp både i byer å på bygda.

Å selv om du sikkert mener at disse normale drikkevanene er helt bak mål så skal det sies at etter noen samtaler med min mor som når er rundt 40 år gammel, så drakk de sabla mye mer en meg når hun var ung. Det samme med hennes venner. Men de ble da normale oppegående mennesker de også. Ingen sliter med levra, alle har fast jobb å ingen har vært innom detox meg bekjent.
Sist endret av Haagens; 4. juni 2011 kl. 13:59.
Trådstarter
ok. så ut i fra hva jeg fårstår så mener dere at samfunnet er et bedre sted MED alkohol? Hvis ikke, hvorfor i all verden vil dere da ha dette blandt det norske folk?
Sitat av Sondre Vis innlegg
"mer vold og stadig fullere personer" det er det man får med alkohol. Mange steder her i landet er det helt normal å drikke etter konfirmasjon i en alder av 15. Overfylte bygdehus med nykomfirmerte får nyte alkohol noen i vennegjengen har kjøpt på polet. Nå har vi kommet til den såkalte "party-genrasjonen" hvor stadig større mengder alkohol blir inntatt.

Hva om man bare hadde servert alkohol over disk? siden det er noe som kan misbrukes sterkt i store mengder burde man ikke da regulere mengden man kan få?
Vis hele sitatet...
Tror du mistolket meg. Majoriteten av Norges befolkning klarer tross alt å ha et fint forhold til alkohol. Jeg snakket faktisk negativt om kortere åpningstider på byen.

Vi regulerer allerede tilgangen til alkohol på en grei måte synes jeg ved at vi har vinmonopolet, stenging av ølsalg i butikk etc.

Angående en slags regulering på større innkjøp av alkohol og kun servering over disk så vil nok flere ty til hb eller brygge eget øl/vin. Frie individer burde bestemme over egen kropp og sinn.

Sitat av Sondre Vis innlegg
ok. så ut i fra hva jeg fårstår så mener dere at samfunnet er et bedre sted MED alkohol? Hvis ikke, hvorfor i all verden vil dere da ha dette blandt det norske folk?
Vis hele sitatet...
Ingen som har påstått at alkohol er en slags vidunderkur, men strengere regulering eller kriminalisering fører bare til at saken blir verre.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg er ihvertfall veldig for at vi skal kunne nyte livet vårt, og ikke gå rundt som roboter, med et mål for livet, og det er å reprodusere og jobbe for staten.
Vis hele sitatet...

Enig! Se introen til serien "Weeds", det synges en sang som tar for seg det samme
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Ødelegger liv og helse. Hva ønsker du med livet? At vi skal spise og leve sunt 24/7? Jeg er ihvertfall veldig for at vi skal kunne nyte livet vårt, og ikke gå rundt som roboter, med et mål for livet, og det er å reprodusere og jobbe for staten.
Vis hele sitatet...
Mens den logiske motpolen er å drikke og røyke på seg lungekreft? Jeg har sett argumentet ditt på en del forskjellige måter, men aldri på en som lagde noen egentlig mening. Jeg skjønner spesielt ikke denne framstillingen av folk som roboter, eller hva den i det hele tatt har med alkohol(mis)bruk og røyking å gjøre.
Hero of Time
bronze's Avatar
Poenget hans er at man ikke skal forby alt som er skadelig. Man skal ikke forby alkohol, godteri og snacks, ekstremsport etc. Mye er farlig eller usunt, men staten kan ikke innta rollen som absolutt barnepasser hele tiden. Folk vil kunne velge selv, og de vil kose seg med alkohol i ny og ne. Nøkkelordet er moderasjon (i alt).

I et demokratisk land er det flertallet som skal bestemme. Om flertallet vil at alkohol skal være lovlig, kan ikke sunnhetsekstremister overkjøre flertallet fordi de mener de vet bedre.
Sist endret av bronze; 4. juni 2011 kl. 16:06.
Klart, flertallet klarer å moderere alkoholkonsumet sitt, men det er en betydlig andel mennesker som ikke klarer det. Hva med alle de titalls tusen menneskene som hvert år, i Norge, opplever vold, voldtekt, psykisk mishandling, vold i hjemmet, og mye mer grunnet de karakterendringene man blir utsatt for ved alkoholpåvirkning?
Godteri, snacks og ekstremsport fører meg bekjent ikke til noe av det ovennevnte, og ekstremsport er en kalkulert risiko hvert individ velger og utsette seg for.
Alkohol kan ikke anses på samme måte, fordi det er for mange usikre faktorer i forhold til hvordan rusen og utfallet blir.

Jeg er ikke for en kriminalisering, da det ikke fører noe godt med seg, men jeg mener det bør være en sterkere regulering enn i dag. Alkohol skaper alt for mye problemer, og har alt for store ringevirkninger i samfunnet.
Sist endret av Atheos; 4. juni 2011 kl. 20:12.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Fordi alkohol er en smule mer utbredt.
Vis hele sitatet...
og en smule mer lovlig
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
og en smule mer lovlig
Vis hele sitatet...
Når vi debatterer hvorvidt alkohol bør kriminaliseres, er det vel ganske uinteressant at det er lovlig. Det må jo være lovlig for å i det hele tatt kriminaliseres.

Klart, flertallet klarer å moderere alkoholkonsumet sitt, men det er en betydlig andel mennesker som ikke klarer det. Hva med alle de titalls tusen menneskene som hvert år, i Norge, opplever vold, voldtekt, psykisk mishandling, vold i hjemmet, og mye mer grunnet de karakterendringene man blir utsatt for ved alkoholpåvirkning?
Godteri, snacks og ekstremsport fører meg bekjent ikke til noe av det ovennevnte, og ekstremsport er en kalkulert risiko hvert individ velger og utsette seg for.
Alkohol kan ikke anses på samme måte, fordi det er for mange usikre faktorer i forhold til hvordan rusen og utfallet blir.

Jeg er ikke for en kriminalisering, da det ikke fører noe godt med seg, men jeg mener det bør være en sterkere regulering enn i dag. Alkohol skaper alt for mye problemer, og har alt for store ringevirkninger i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Alkohol har selvfølgelig sine risikoer, men det skyldes i hovedsak folk som ikke klarer å lære av sine feil, eller ikke makter å vende seg av en avhengighet. Det er selvfølgelig trist, men alkohol som rusmiddel er relativt ufarlig og forutsigbart. Om man merker at man blir en voldelig drittsekk i fylla, har man selv ansvar for å drikke mindre neste gang.

Jeg er helt enig i at alkohol kan medføre alvorlige konsekvenser for individ og familie/venner, og jeg er også enig i at regulering kan være en del av løsningen. Men kriminalisering er likefult idiotisk.
Sist endret av bronze; 4. juni 2011 kl. 20:58.
Sitat av bronze Vis innlegg
Når vi debatterer hvorvidt alkohol bør kriminaliseres, er det vel ganske uinteressant at det er lovlig. Det må jo være lovlig for å i det hele tatt kriminaliseres.


Alkohol har selvfølgelig sine risikoer, men det skyldes i hovedsak folk som ikke klarer å lære av sine feil, eller ikke makter å vende seg av en avhengighet. Det er selvfølgelig trist, men alkohol som rusmiddel er relativt ufarlig og forutsigbart. Om man merker at man blir en voldelig drittsekk i fylla, har man selv ansvar for å drikke mindre neste gang.

Jeg er helt enig i at alkohol kan medføre alvorlige konsekvenser for individ og familie/venner, og jeg er også enig i at regulering kan være en del av løsningen. Men kriminalisering er likefult idiotisk.
Vis hele sitatet...
Jeg ser vi stort sett er enige. Det jeg mener er at stor andel mennesker som drikker, ikke er sitt ansvar bevisst å drikker seg fra sans og samling, gang på gang. Det er fort gjort å 'glemme' hvordan man er i fylla, og gjenta ekkelheten.
Sitat av Sondre Vis innlegg
ok. så ut i fra hva jeg fårstår så mener dere at samfunnet er et bedre sted MED alkohol? Hvis ikke, hvorfor i all verden vil dere da ha dette blandt det norske folk?
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å velge mellom et samfunn med eller uten alkohol. Spørsmålet er om omsetningen skal være lovlig eller styrt av kriminelle.

Som vi så under forbudstiden, og som vi ser med dagens narkotikapolitikk, så fører ikke kriminalisering noe godt med seg. Dagens avgiftspolitikk nærmer seg også det latterlige, og vi ser at potensielt skadelige smuglersigaretter tar over stadig mer av markedet.
Sist endret av gorm; 4. juni 2011 kl. 21:25.
Sitat av Atheos Vis innlegg
Klart, flertallet klarer å moderere alkoholkonsumet sitt, men det er en betydlig andel mennesker som ikke klarer det. Hva med alle de titalls tusen menneskene som hvert år, i Norge, opplever vold, voldtekt, psykisk mishandling, vold i hjemmet, og mye mer grunnet de karakterendringene man blir utsatt for ved alkoholpåvirkning?

Jeg er ikke for en kriminalisering, da det ikke fører noe godt med seg, men jeg mener det bør være en sterkere regulering enn i dag. Alkohol skaper alt for mye problemer, og har alt for store ringevirkninger i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Her fratar du individets ansvar for andre. Alkohol skaper ikke voldsmenn eller forårsaker voldtekter. At han voldtar noen i fylla fordi visse sanser svekkes, er da vitterlig hans egen feil.

Begynner å bli lei den unødvendighe skremselspropagandaen enkelte har overfor alkohol.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Her fratar du individets ansvar for andre. Alkohol skaper ikke voldsmenn eller forårsaker voldtekter. At han voldtar noen i fylla fordi visse sanser svekkes, er da vitterlig hans egen feil.

Begynner å bli lei den unødvendighe skremselspropagandaen enkelte har overfor alkohol.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på skremselspropaganda og nyansering. Alkohol er et tidvis ekstremt destruktivt rusmiddel, og etter den allmenne oppfatning å dømme trenger virkelig folk å "skremmes" litt i forhold til alkohol kontra illegale rusmidler.

En kan selvsagt belaste individet som eksempelvis voldtar uavhengig av alkoholpåvirkning, men det er fortsatt ikke til å skyve under en stol at alkohol er en katalysator for kriminalitet i større grad enn de fleste tunge narkotika.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Burde man ikke da også diskutere om Alkohol burde kriminaliseres?

Nå sitter sikker mange å tenker "for en tulling"
Hvorfor er det så uaktuelt å i heletatt nevne dette?
Vis hele sitatet...
For meg virker det som om alkohol er lovlig fordi hele middelklassen som jobber, trenger noe å ruse seg på for ikke å bli påmint hvor lurt de egentlig blir av systemet.

De "store gutta" er avhengige av folk som er akkurat smart nok til å gjøre jobben sin slik at pengene snurrer og kommer inn, men dumme nok til å gli inn i deres planer om å bli rikere og mektigere.

Og det er vel intet annet rusmiddel som gjør denne jobben bedre enn alkohol..

Vi kan jo faen ikke ha arbeidsfolk som stiller spørsmål og tenker selv. Blir lite penger av det..
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er forskjell på skremselspropaganda og nyansering. Alkohol er et tidvis ekstremt destruktivt rusmiddel, og etter den allmenne oppfatning å dømme trenger virkelig folk å "skremmes" litt i forhold til alkohol kontra illegale rusmidler.

En kan selvsagt belaste individet som eksempelvis voldtar uavhengig av alkoholpåvirkning, men det er fortsatt ikke til å skyve under en stol at alkohol er en katalysator for kriminalitet i større grad enn de fleste tunge narkotika.
Vis hele sitatet...
Alkohol skaper ikke voldtektsmenn. Voldtektsmannen var tilfeldigvis under berusning. For de aller, aller fleste er ikke alkohol noe problem. En voldtektsmann vil ha sitt kvinnesyn og sine problemer, uansett om han ikke drikker.

Synes ikke folk skal skremmes fra alkohol. Men klart, hvis du har voldelige tedenser så bør du kanskje ikke drikke alkohol. Og hvis du tror du er kapabel til å voldta, så bør du kanskje unngå alkohol.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Alkohol skaper ikke voldtektsmenn. Voldtektsmannen var tilfeldigvis under berusning. For de aller, aller fleste er ikke alkohol noe problem. En voldtektsmann vil ha sitt kvinnesyn og sine problemer, uansett om han ikke drikker.

Synes ikke folk skal skremmes fra alkohol. Men klart, hvis du har voldelige tedenser så bør du kanskje ikke drikke alkohol. Og hvis du tror du er kapabel til å voldta, så bør du kanskje unngå alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig enig med deg - men det er samtidig ingen tvil om at argumentasjonen din kan overføres til et hvilket som helst illegalt rusmiddel.

Min mening er at folk hverken burde skremmes fra alkohol eller andre rusmiddler, men heller opplyses. Men skjønner godt at mange fokuserer på de negative effektene av alkohol, det er tross alt ganske paradoksalt at alkohol aksepteres av folk flest mens stoffer som beviselig er langt mindre skadelig får mye større negativ oppmerksomhet.

Det er dog ingen tvil om at kriminalisering av alkohol er en umulighet, og dette er vel stort sett svaret på trådstarters spørsmål.
Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha alkohol/nikotin kriminalisert fordi "de selv synes det er farlig, og ingen har godt av det." Det er jo personens valg om han skal ruse seg eller ikke. Dessuten, har Alkohol dype kulturelle røtter i norge.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Alkohol skaper ikke voldtektsmenn
Vis hele sitatet...
Så enkelt vil jeg ikke påstå at det er. Det er mange mennesker som blir vodelige eller dominert av andre destruktive egenskaper etter de har konsumert alkohol, og som er et helt annet menneske som edru. Kjenner selv flere som blir svært voldelige etter de har drukket alkohol, og som ikke er det spor voldelige i utgangspunktet.
Sitat av gorm Vis innlegg
Dagens avgiftspolitikk nærmer seg også det latterlige, og vi ser at potensielt skadelige smuglersigaretter tar over stadig mer av markedet.
Vis hele sitatet...
Sigaretter er ikke potensielt skadelige. De er skadelige alle sammen, uansett om de er smuglet eller ikke.