Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 2323
Har i det siste lekt meg litt med tanken rundt dette, har vi i vesten egentlig noe mer frihet?

Store selskaper bruker millioner på å få deg til å kjøpe deres produkt framfor andre sine, og hvis det ikke hadde fungert, hvorfor ville de da ha gjort det? Vi har masse ting vi ikke egentlig har bruk for, til slutt er det ikke vi som eier tingene men de som eier oss (super-klisjé) Vi kjøper ting vi absolutt ikke trenger, ikke engang fordi vi har for lite underholdning, men fordi vi blir overbevist om at den underholdningen er ENDA mer underholdende. Og til slutt er vi hjernedøde forbrukere som kun bryr oss om materialistiske ting, der våre idealer er basert rundt overfladiske idoler med altfor liten hjerne og altfor mye penger.


/discuss
Har tenkt mye på dette jeg også.

Mitt ønske er å bare selge alt, bli dykkerinstruktør, dra til Fillipinene eller noe lignende og leve livet.
At det blir hardt er det sikkert ingen tvil om, og jeg vil helt sikkert vende tilbake etter noen år.
Selv kasta jeg ALLE PC spillene mine, og kvitta meg med de aller fleste 360 spillene og alle dvdene mine i går. Prøver å kvitte meg med endel annet også, så jeg blir mer fri fra eiendommer som er unødvendig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg tar gjerne i mot alle ting dere ønsker å befri dere fra.
Se på meg som en åndelig hjelper, som letter den materialistiske vekten fra deres skuldre.

Men fra spøk til alvor:
Om du tror veien til lykke bare er å kvitte seg med tingene sine så er det en like dårlig snarvei som å bli medlem av scientologi etc..

Ja, vi har mange impulser rundt oss som forstyrrer, men man kan lett komme unna disse:
Legg igjen mobiltelefonen, gå deg en tur i guds frie natur, sett deg ned og lytt til verden.

Man må nesten finne seg et kompromiss: Man kan ikke både være åndelig eremitt her i landet og fremdeles ha en fot innenfor systemet, det gjelder å finne sin helt egne balanse.
Sist endret av Dodecha; 3. april 2008 kl. 18:15.
Ikke at det har noe særlig med saken å gjøre... men isteden for å kaste alt kunne det vel vært en idé å gi det bort til noen andre? Eller selge det?

Hvis du ikke vil ha pengene kan du jo bare donere det til en god sak, eller gi det til noen som trenger det.

Hadde vært fett om vi kunne starta en bevegelse allá Project Mayhem i Fight Club. Haha.
Selv ønsker jeg å finne en fin balanse. Men det er utrolig godt å kvitte seg med sånne irriterende byller som bare ligger der og irriterer. Det er jo en selvfølge at lykke ikke er koblet direkte med dette, men frihet er en svært god følelse i den grad man kan føle den.
Sitat av Dodecha
Ja, vi har mange impulser rundt oss som forstyrrer, men man kan lett komme unna disse:
Legg igjen mobiltelefonen, gå deg en tur i guds frie natur, sett deg ned og lytt til verden.

Man må nesten finne seg et kompromiss: Man kan ikke både være åndelig eremitt her i landet og fremdeles ha en fot innenfor systemet, det gjelder å finne sin helt egne balanse.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i å ha en fot innenfor systemet da? man må jo nesten uansett forholde seg til systemet på en eller annen måte , ivertfall forholde seg til samfunnet og vår egen art, som jeg tror man må forholde seg til på en eller annen måte for å leve et lykkelig liv.
Kan godt hende at jeg tar feil her , har ikke gått så langt som å teste eneboer livet=)
Sist endret av shinobi; 3. april 2008 kl. 19:05.
Vi har drept gud så åndelig rikdom betyr liksom ikke så mye lenger, alt vi har er her og nå og det er ikke like kult som på film. Vi trenger dessverre et makt apparat om vi vil leve lengere en 30, eller om vi blir flere enn 15 mennesker på samme sted (for å unngå at vi dreper hverandre) Og alt vi egentlig ønsker, som kommer i nærheten av noe spirituellt, er permanent eufori og kroppen din takler ikke så my heroin.... Så jeg ville sagt at ingen egentlige er frie, sånn menneskelig sett.
Nidhogg, kunne ikke vært mer enig i hva du sier her. Mennesker idag er ikke i mine øyne ekte lengre, da tenker jeg på hva vi verdsetter og hva som er "viktig" for oss.

Men sånn er bare samfunnet idag. Og jeg vet helt ærlig ikke hvordan det skal være mulig og forandre noe på det, siden det har utviklet seg så stort, de som har mest penger har mest makt. Og når du har mye makt kan du så og si gjøre hva du vil.

Derfor vil de som har denne makten ALDRI gi slipp på den heller, ihvertfall ikke uten "krig".
ja vi har mer frihet.
du har tid til å filosofere over dette.
Mens endel andre i "uland" og fattige deler av verden ikke har tid til dette.
de har mer en nok med å prøve å finne mat til ungene sine og seg selv dag ut dag inn.
de jobber til de legger seg. det er et hardt liv.

Vi derimot har nok fritid til å gjøre det vi vil.
vi kan dra ut i naturen. vi kan sitte på et forum hele dagen.
vi kan snakke om det vi vil uten å bli rævkjørt av myndighetene, lokale religisøe.. osv....


så svaret er så definitivt ja
Sitat av nidhogg
Har i det siste lekt meg litt med tanken rundt dette, har vi i vesten egentlig noe mer frihet?

Store selskaper bruker millioner på å få deg til å kjøpe deres produkt framfor andre sine, og hvis det ikke hadde fungert, hvorfor ville de da ha gjort det? Vi har masse ting vi ikke egentlig har bruk for, til slutt er det ikke vi som eier tingene men de som eier oss (super-klisjé) Vi kjøper ting vi absolutt ikke trenger, ikke engang fordi vi har for lite underholdning, men fordi vi blir overbevist om at den underholdningen er ENDA mer underholdende. Og til slutt er vi hjernedøde forbrukere som kun bryr oss om materialistiske ting, der våre idealer er basert rundt overfladiske idoler med altfor liten hjerne og altfor mye penger.


/discuss
Vis hele sitatet...
Er enig i at dette er en trussel for manges frihet , da de lar seg lure av reklame, populærkulturen osv, men for de som skjønner at dette bare er piss er det vel egentlig bare et irritasjons moment og ikke en reel trussel for ens frihet.

Det er vel andre ting her i vesten som truer vår frihet mer, som fks merkelige lover med høye straffer, verneplikt, nesten pålagt skolegang og at vi blir oppdratt, opplært og "hjernevaska" inn i et merkelig verdensbilde fra vi er små?
Nei. Kapitalismen undertrykker nesten uansett hvor i verden man er. Vi er ikke frie så lenge dette systemet henger over oss, og selv om vi i perfekte vesten liker å tro vi har det veldig kult i forhold til andre deler av verden, er det ikke stort bedre altså. Ta midtøsten som eksempel, der vil vi nok si det er religionen som undertrykker. Men vårt "siviliserte" samfunn og idéer om ditt og datt trenger ikke nødvendigvis være så mye bedre eller friere.
Sitat av Poke
Nei. Kapitalismen undertrykker nesten uansett hvor i verden man er. Vi er ikke frie så lenge dette systemet henger over oss, og selv om vi i perfekte vesten liker å tro vi har det veldig kult i forhold til andre deler av verden, er det ikke stort bedre altså. Ta midtøsten som eksempel, der vil vi nok si det er religionen som undertrykker. Men vårt "siviliserte" samfunn og idéer om ditt og datt trenger ikke nødvendigvis være så mye bedre eller friere.
Vis hele sitatet...
Helt enig , vi blir lurt på så mange måter til å tro at vi er frie og at vi lever i et demokrati,osv
synd at det er så få som ser det, snakka fks med en kar på jobben , han er sånn 40-50 år gammel og hadde vært aktivt engasjert i politikken i mange år før han innså at det ikke var fullt så enkelt og at det ikke fungerer sånn som vi blir lært på skolen osv,
men folk begynner vel å innse det etter hvert og da blir det forhåpentligvis verdens revolusjon eller noe sånt=)
Sitat av Poke
Nei. Kapitalismen undertrykker nesten uansett hvor i verden man er. Vi er ikke frie så lenge dette systemet henger over oss, og selv om vi i perfekte vesten liker å tro vi har det veldig kult i forhold til andre deler av verden, er det ikke stort bedre altså. Ta midtøsten som eksempel, der vil vi nok si det er religionen som undertrykker. Men vårt "siviliserte" samfunn og idéer om ditt og datt trenger ikke nødvendigvis være så mye bedre eller friere.
Vis hele sitatet...

jeg utfordrer deg til å leve i saudi arabia, afghanistan eller et annet land med "problemer".
se hvor fritt du har det her ved å oppleve det motsatte.
Sist endret av Psych|Com; 4. april 2008 kl. 12:16.
Trådstarters spørsmål var om vi har mer frihet. Vi har kanskje tilsynelatende mer, men når alt kommer til alt er vesten og verden forøvrig så innihelvete korrupt at om en nytter friheten sin til å protestere eller ville forandre, finnes det plutselig grenser og lover og folk forsvinner sporløst. Diktaturet er skjult her, og er åpenlyst andre steder. Jeg kan se for meg at andre deler av verden også ser det slik, at andre kulturer er helt på jordet. La meg sitere fantastiske Rosa Luxemburg:

"Freedom only for the supporters of the government, only for the members of one party -- however numerous they may be -- is no freedom at all. Freedom is always and exclusively freedom for the one who thinks differently. Not because of any fanatical concept of 'justice' but because all that is instructive, wholesome and purifying in political freedom depends on this essential characteristic, and its effectiveness vanishes when 'freedom' becomes a special privilege."

Etter denne definisjonen av frihet konkluderer jeg med at nei, vi har ikke mer frihet enn andre.
Sitat av nidhogg
Selv kasta jeg ALLE PC spillene mine, og kvitta meg med de aller fleste 360 spillene og alle dvdene mine i går. Prøver å kvitte meg med endel annet også, så jeg blir mer fri fra eiendommer som er unødvendig.
Vis hele sitatet...
Dette ligner farlig en "Fight Club" teori! Er du så påvirket at du lager denne tråden, samtidig som du har bilde fra filmen?
Jeg syns det er er litt interresant at i USA som vist nok er det "frieste" landet i verden, så nekter de innbyggerne sine å reise til F.eks Cuba og bruke penger. Dette er Lovfestet. Regjeringen, nekter de altså å reise og gjøre det de vil. På en måte bestemmer de hvor de kan dra. vi har jo til en grad litt mer frihet en andre land, men vi har ikke like mye frihet som de skal ha oss til å tro. Når de bestemmer at Cuban-Amerikanere bare for lov til å reise til Cuba hvert fjerde år, og de har en maks grense penger de kan bruke hver dag, blir dette litt feil. Er det egentlig en grunnleggende frihet, det å kunne reise hvor man vil. Greit nok at det e rpågrunn av handels embargoen og alt det der. men det at de faktisker lovfester at Amerikanere ikek får lov til å reise til et Land blir en slags innskrekning av frihet. Men men USA er jo dobbelmoralens hovedstad.
Sitat av Poke
Trådstarters spørsmål var om vi har mer frihet. Vi har kanskje tilsynelatende mer, men når alt kommer til alt er vesten og verden forøvrig så innihelvete korrupt at om en nytter friheten sin til å protestere eller ville forandre, finnes det plutselig grenser og lover og folk forsvinner sporløst. Diktaturet er skjult her, og er åpenlyst andre steder. Jeg kan se for meg at andre deler av verden også ser det slik, at andre kulturer er helt på jordet. La meg sitere fantastiske Rosa Luxemburg:

"Freedom only for the supporters of the government, only for the members of one party -- however numerous they may be -- is no freedom at all. Freedom is always and exclusively freedom for the one who thinks differently. Not because of any fanatical concept of 'justice' but because all that is instructive, wholesome and purifying in political freedom depends on this essential characteristic, and its effectiveness vanishes when 'freedom' becomes a special privilege."

Etter denne definisjonen av frihet konkluderer jeg med at nei, vi har ikke mer frihet enn andre.
Vis hele sitatet...
Vil si meg uenig med deg.

Hva stopper deg fra å samle en gruppe mennesker, danne et parti, for så gå mot den nåværende regjeringen. Det eneste som vil kunne stoppe deg er din egen vilje, og om du klarer å samle nok folk til å støtte ditt parti. Det eneste kravet er jo at partiet ikke utfører noe ulovlig, som å begå mord eller stjele for sin sak, men det ville de nok ikke ha gjort uansett.
Du kan også bli journalist, skrive sterkt kritiske artikler, for så å få folk til å innse at de politikerne gjør er feil.
Kunne godt ha nevnt litt fler alternativ, men du tar poenget.

Selvsagt er verden per i dag relativt korrupt, og det er grunnet grådige ledere, hvilket det er underskudd i Norge av. Og hadde det vært det så er det jo som sagt ingenting som stopper deg fra å velte den eksisterende makten.

Jeg vil også at du sammenligner det vi har med f.eks Nord-Korea (for å ta noe ekstremt). De har null internett, knapp tilgang til informasjon fra utlandet og journalister er for det meste sperret for inngang i landet. Folket kan ikke velte Kim Il Sung som president (eller fungerende leder Kim Jong Il for den saks skyld) fordi de blir stoppet. Det ville selvsagt vært mulig hvis hele landet hadde samlet seg, men det er vanskelig når alle former for kommunikasjon er overvåket og regjeringen gjør alt de kan for å stoppe det.
Folket har kanskje friheten til å gå hvor de vil, tenke som de vil, men de mangler likevel den essensielle friheten til å handle mot lederne og skape endring.

Jeg sier da at vi har mer frihet enn i f.eks diktaturer.

Total frihet ville også ha vært idiotisk, da man ikke ville hatt restriksjoner og folk ville ha gått bananas uten ledere.
Sitat av Samohtas
Vil si meg uenig med deg.

Hva stopper deg fra å samle en gruppe mennesker, danne et parti, for så gå mot den nåværende regjeringen. Det eneste som vil kunne stoppe deg er din egen vilje, og om du klarer å samle nok folk til å støtte ditt parti. Det eneste kravet er jo at partiet ikke utfører noe ulovlig, som å begå mord eller stjele for sin sak, men det ville de nok ikke ha gjort uansett.
Du kan også bli journalist, skrive sterkt kritiske artikler, for så å få folk til å innse at de politikerne gjør er feil.
Kunne godt ha nevnt litt fler alternativ, men du tar poenget.

Selvsagt er verden per i dag relativt korrupt, og det er grunnet grådige ledere, hvilket det er underskudd i Norge av. Og hadde det vært det så er det jo som sagt ingenting som stopper deg fra å velte den eksisterende makten.
Vis hele sitatet...
Det som stopper han er blant annet at han ikke har masse økonomisk støtte fra rike folk som trenger en fot innenfor poltikken for sine egne økonomiske interesser s beste, han har dermed ikke mulighet til å drive en like effektiv valgkamp, med fks reklame for sitt parti som de kjente partiene har og får heller ikke den samme media dekningen.
De kjente partiene har allerede masse folk på stortinget, i bystyrene, kommunestyrene, osv og som du sikkert vet har de fleste "dumme" folk har allerede valgt sitt "yndlings parti" uten å tenke noe videre over det og kommer ikke til å skifte parti sånn helt uten videre.

Jeg sier ikke at det ikke lar seg gjøre, men at det nærmest er umulig å starte et nytt parti, skaffe nok medlemmer, komme seg inn på stortinget og i det hele tatt "få en finger med i spillet" Ihvertfall i løpet av et menneskes gjennomsnittlige livstid og da forsvinner jo poenget med å gjøre det litt for han, med mindre han tror på reinkarnasjon og har lært seg hvordan han kan styre hvilket land han vil bli gjenfødt i=)

Jeg sier ikke at Norge nødvendigvis er så korrupt eller ille, ihverfall ikke i forhold til andre land her i verden , men du skal ikke se bort ifra at det er en del korrupsjon her i landet også, vi er jo tross alt "bare" mennesker vi også!
Jeg vil si vi er mye friere i Vesten enn i mange andre deler av verden. Her kan vi ligge med hvem vi vil, kle oss hvordan vi vil, snakke om hva vi vil og stort sett gjøre som vi vil med livene våre uten at noen stopper oss. Hvis man ikke klarer å stenge ute kapitalismens evige mas om å skaffe mer ting, og slik blir mindre frie, er det ens egen skyld, ikke "systemet".
Vel.. her i vesten kan vi kvinner værtfall få lov til å kle oss som vi vil. Vi har yttringsfrihet og blir ikke skutt for å skrive et dikt om feks. kong harald for å komme med eksempler. Ja, det tror jeg, vi har mer frihet.
Sitat av stekepanne
Jeg vil si vi er mye friere i Vesten enn i mange andre deler av verden. Her kan vi ligge med hvem vi vil, kle oss hvordan vi vil, snakke om hva vi vil og stort sett gjøre som vi vil med livene våre uten at noen stopper oss. Hvis man ikke klarer å stenge ute kapitalismens evige mas om å skaffe mer ting, og slik blir mindre frie, er det ens egen skyld, ikke "systemet".
Vis hele sitatet...
Er enig i at det stort sett er ens egen skyld hvis man ikke greier å stenge ute maset, men "systemet" burde jo sette ned foten litt snart, ting har jo gått helt av skaftet, ivertfall for oss som bor i byen. Det er jo reklame overalt hvor du befinner deg, på bussen, på gata, i postkassa, ligger reklame blader inni avisa man abbonerer på i tillegg til reklamen som allerede er i avisa, på tv hele tida, på internett, før filmen begynner i filmer som man kjøper, svære stygge glassmontere med reklame overalt,osv

At så mange syntes dette er helt greit, skjønner jeg virkelig ikke!
Hadde vi ikke hatt frihet, så kunne du ikke sagt det du sa her nå. Hadde vi ikke hatt materialistiske ting, kunne du heller ikke sagt det du sa nå. Du sitter på internett, med ingen sperrer for ytringsfriheten (Uten om oppfordring til lovbrudd o.l). Du sitter på en PC (Som sikkert ikke er alt for billig/gammel). Du har også X-Box, og valgte som du selv sa og beholde opptil flere av spillene.

Jeg mener samfunnet vi har (i vesten) åpner for den enkelte til å bestemme skjebnen sin, i tillegg har de et system som tar i mot de som ikke klarer dette o.l.

Noen ender materalistiske, men hva har det å si ? Jeg elsker min 42" på rommet, PS3, PC, Speilrefleksen min, videokamera osv.
Er det et problem for deg? Er jeg et materialistisk avskum på noen måter?
Dere er sinnssykt uvitende og utakknemlige ovenfor de frihetene vi i vesten faktisk har.

Her sensurerer ikke myndighetene fri tale, her kan vi tro på hvilen religion vi vil eller ikke tro på noen, her kan vi gå med hvilke klær vi vil, her er ikke all utenlandsk underholdning som film og musikk bannlyst, her kan kvinner stemme og jobbe, her har vi et relativt godt og fungerende rettsystem, her har vi folkevalgte som styrer og ikke religiøse ledere.

Her har vi friheten til å kaste bort alle pengene våre på ting som film og musikk, om det er så smart er en ting, men at vi har frihet til å gjøre det er det viktigste.
Sitat av shinobi
Er enig i at det stort sett er ens egen skyld hvis man ikke greier å stenge ute maset, men "systemet" burde jo sette ned foten litt snart, ting har jo gått helt av skaftet, ivertfall for oss som bor i byen. Det er jo reklame overalt hvor du befinner deg, på bussen, på gata, i postkassa, ligger reklame blader inni avisa man abbonerer på i tillegg til reklamen som allerede er i avisa, på tv hele tida, på internett, før filmen begynner i filmer som man kjøper, svære stygge glassmontere med reklame overalt,osv
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke det er greit at det er reklame overalt, jeg syns faktisk det er latterlig plagsomt. Det fins faktisk partier som vil sette ned foten for kjøpefesten vi opplever i dag, men nesten ingen stemmer på dem, gjennomsnitts nordmannen vil bare ha mer, og de store partiene vil alle gi det til ham. Alle de store partiene (tilogmed SV) er for en vekstpolitikk, altså at vi skal tjene mer og bruke mer og ha mer. Men heldigvis har vi f.eks Miljøpartiet De Grønne ( www.gronne.no http://no.wikipedia.org/wiki/Milj%C3...De_Gr%C3%B8nne ), og det finnes kanskje flere som dem.
Men inntil videre ser det ut som om vi selv må ta ansvaret for å kjøpe mindre stæsj og stenge ute dette evige kjøpspresset, og slik ta vare på vår egen frihet.
Sist endret av stekepanne; 4. april 2008 kl. 16:51. Grunn: glemte et par ord
Sitat av voldern
Dere er sinnssykt uvitende og utakknemlige ovenfor de frihetene vi i vesten faktisk har.[snip]
Vis hele sitatet...
Voldern: Jeg er helt enig i at vi lever i et friere samfunn enn f.eks Iran og Kina, men et problem er at vi ikke har retten til å forsvare de frihetene vi faktisk har. Ikke at Iranere eller Kinesere har det heller, men vi sitter her og har det godt i vestlige land uten å skjønne at det en dag kan gå galt.

Et perfekt eksempel er hvor vanskelig det er for lovlydige borgere å anskaffe våpen, samt at det er restriksjoner på militærvåpen. USA er milevis foran Europa på dette området, der har man i de aller fleste delstater lov til å bevæpne seg til tenna hvis man ikke stoler på staten og ønsker å beskytte seg mot overgrep.

Som du selv nevnte på irc nå nettopp, datalagringsdirektivet. Et perfekt eksempel på at rettighetene og sikkerheten vår fjernes gradvis gjennom særdeles udemokratiske prosesser. Bevisbyrden blir snudd helt og det blir et viktig verktøy for å kunne forfølge enkeltindivider mens resten er isolerte med sin skyld. Her i Norge er det spesielt et problem at så mange som ikke er folkevalgte tydeligvis har ekstreme mengder med makt totalt sett. Dessverre ser ikke de fleste nordmenn problemet, de har det for bra til å bry seg.
Sitat av voldern
Dere er sinnssykt uvitende og utakknemlige ovenfor de frihetene vi i vesten faktisk har.

Her sensurerer ikke myndighetene fri tale, her kan vi tro på hvilen religion vi vil eller ikke tro på noen, her kan vi gå med hvilke klær vi vil, her er ikke all utenlandsk underholdning som film og musikk bannlyst, her kan kvinner stemme og jobbe, her har vi et relativt godt og fungerende rettsystem, her har vi folkevalgte som styrer og ikke religiøse ledere.

Her har vi friheten til å kaste bort alle pengene våre på ting som film og musikk, om det er så smart er en ting, men at vi har frihet til å gjøre det er det viktigste.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen i denne tråden som ikke er klar over hvilke friheter vi har her i vesten og såvidt jeg vet ingen som er utakknemmelige over de heller, det er vel heller snakk om de frihetene vi ikke har her!

Sitat av Crabman
Hadde vi ikke hatt frihet, så kunne du ikke sagt det du sa her nå. Hadde vi ikke hatt materialistiske ting, kunne du heller ikke sagt det du sa nå. Du sitter på internett, med ingen sperrer for ytringsfriheten (Uten om oppfordring til lovbrudd o.l). Du sitter på en PC (Som sikkert ikke er alt for billig/gammel). Du har også X-Box, og valgte som du selv sa og beholde opptil flere av spillene.

Jeg mener samfunnet vi har (i vesten) åpner for den enkelte til å bestemme skjebnen sin, i tillegg har de et system som tar i mot de som ikke klarer dette o.l.

Noen ender materalistiske, men hva har det å si ? Jeg elsker min 42" på rommet, PS3, PC, Speilrefleksen min, videokamera osv.
Er det et problem for deg? Er jeg et materialistisk avskum på noen måter?
Vis hele sitatet...
Bestemmer du virkelig skjebnen din selv når du underbevisst blir påvirket konstant av reklame?
Sitat av shinobi
Bestemmer du virkelig skjebnen din selv når du underbevisst blir påvirket konstant av reklame?
Vis hele sitatet...
Ja? Reklame har en god egenskap, nettopp vise frem tilbudene vi har. Minne oss på at det eksisterer. Den har sine baktanker, men det er lett å unngå å kjøpe produktet hvis du føler at du ikke trenger det.

Nichotin sa at det ikke er lett for lovlydige personer å skaffe våpen. Greit nok at man bruker det til å forsvare som mot overgripere. Derimot er det mange som bruker dem til mye annet (Ditt eksempel var USA, samme blir mitt).
vist reklame er det store/største problemet ditt med dette så har du et større problem.
jeg vil ha friheten til broadcaste mitt produkt til verden. du vil begrense den friheten min.--.-


er du virkelig så trangsynt at du ikke ser at litt regler er nødvendige?
flytt til den mest ødeplassen du finner på denne planeten. lag ditt eget samfunn om det det plager deg så mye at resten av landet ikke er helt enige i hva du mener og sier.
vi stopper deg ikke i å si det. men du klarer tydeligvis ikke å ignorere ting.
står det en reklame plakat for produkt X klarer jeg og de fleste å styre glatt unna produkt X.

folk er aldri enige i alt. det går bare ikke. det vil i alle kulturer og samfunn være forskjeller. folk vil ha mer, folk vil ha det anderledes, folk vil ha det slik de har det osv...
hvordan har du tenkt at denne friheten skal passe inn i det ?
det er ikke noe som er totalitær frihet jeg tolker at du vil ha det.
det går bare ikke. det går fint hadde det vært 1pax på den planeten. men det er det ikke. kompromisser og hensyn må tas. Det som passer deg ypperlig passer ikke nødvendigvis resten av befolkningen.

samme grunnen til at småpartier ikke braser fram. de har rett og slett ikke alle med seg.
uten reklame hadde de forresten ikke vært noen plass..
en ting er at jo større et parti er jo mere penger har de. jo mere penger å makt jo mere information klarer de å spre. drukner de andre partier i sin informations flyt og ikke er helt på jordet når det gjelder sine politiske utspill så stemmer sikkert folk på dem å.
Men hva gir deg den store viten til å mene at alle de folkene tar feil å du har rett?'
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Nichotin
Et perfekt eksempel er hvor vanskelig det er for lovlydige borgere å anskaffe våpen, samt at det er restriksjoner på militærvåpen. USA er milevis foran Europa på dette området, der har man i de aller fleste delstater lov til å bevæpne seg til tenna hvis man ikke stoler på staten og ønsker å beskytte seg mot overgrep.
Vis hele sitatet...
Usa er jo ett kjempeeksempel på hvor lurt det er at folk omtrent kan kjøpe seg hva som helst av våpen.
Sitat av Ond^Sofa
Usa er jo ett kjempeeksempel på hvor lurt det er at folk omtrent kan kjøpe seg hva som helst av våpen.
Vis hele sitatet...
Enig. Er en effektiv måte og begrense befolksningveksten og passe på at det ikke blri overbefolket her på kloden. JA til mer våpen.
Sitat av Psych|Com
vist reklame er det store/største problemet ditt med dette så har du et større problem.
jeg vil ha friheten til broadcaste mitt produkt til verden. du vil begrense den friheten min.--.-
Vis hele sitatet...
Jeg går ut ifra at det er meg du snakker til, selv om du ikke nevner noe navn.

er du virkelig så trangsynt at du ikke ser at litt regler er nødvendige?
flytt til den mest ødeplassen du finner på denne planeten. lag ditt eget samfunn om det det plager deg så mye at resten av landet ikke er helt enige i hva du mener og sier.
vi stopper deg ikke i å si det. men du klarer tydeligvis ikke å ignorere ting.
står det en reklame plakat for produkt X klarer jeg og de fleste å styre glatt unna produkt X.
Vis hele sitatet...
For det første har jeg aldri sagt at regler ikke er nødvendige, jeg har ikke sagt at jeg syntes reklame er det største problemet og jeg har heller ikke sagt at jeg ikke greier å ignorere ting som du ser hvis du leser ordentlig igjennom innleggene mine.
Men jeg vet at det er mange der ute som lett lar seg påvirke av både populærkulturen og reklame uten å tenke noe videre over det og uten at de selv forstår det lever de et liv som kanskje strider imot hele deres natur.

Kan jeg spørre hva som får deg til å tro at resten av landet deler dine meninger siden du tydeligvis snakker for dem alle. Hvem er du til å snakke for ”resten av landet”?
Og igjen hvis du hadde lest innleggene i tråden ordentlig ville du sett at jeg ikke er den eneste som er imot dette.
folk er aldri enige i alt. det går bare ikke. det vil i alle kulturer og samfunn være forskjeller. folk vil ha mer, folk vil ha det anderledes, folk vil ha det slik de har det osv...
hvordan har du tenkt at denne friheten skal passe inn i det ?
det er ikke noe som er totalitær frihet jeg tolker at du vil ha det.
det går bare ikke. det går fint hadde det vært 1pax på den planeten. men det er det ikke. kompromisser og hensyn må tas. Det som passer deg ypperlig passer ikke nødvendigvis resten av befolkningen.

samme grunnen til at småpartier ikke braser fram. de har rett og slett ikke alle med seg.
uten reklame hadde de forresten ikke vært noen plass..
en ting er at jo større et parti er jo mere penger har de. jo mere penger å makt jo mere information klarer de å spre. drukner de andre partier i sin informations flyt og ikke er helt på jordet når det gjelder sine politiske utspill så stemmer sikkert folk på dem å.
Men hva gir deg den store viten til å mene at alle de folkene tar feil å du har rett?'
Vis hele sitatet...
Er klar over at det blir vanskelig å lage et samfunn som dekker alles forskjellige behover, men syntes rett og slett det bare blir feil at ting blir styrt av de som har mest kapital(som de mest sannsynlig har anskaffet seg ved å lure folk som er dummere en dem til å enten kjøpe noe de absolutt ikke trenger eller kjøpe noe til en altfor høy pris) og de som er flinkest til å få ting til å høres bra ut(politikerne) istedet for folk som virkelig bryr seg og er istand til å gjøre noe.

Jeg har heller aldri sagt at jeg nødvendigvis sitter på den store viten, kan godt hende at jeg tar feil, men jeg sier nå bare hva jeg tror/mener og som du selv sier har jeg lov til det=)
Sist endret av shinobi; 4. april 2008 kl. 20:16.
Sitat av voldern
Dere er sinnssykt uvitende og utakknemlige ovenfor de frihetene vi i vesten faktisk har.

Her sensurerer ikke myndighetene fri tale, her kan vi tro på hvilen religion vi vil eller ikke tro på noen, her kan vi gå med hvilke klær vi vil, her er ikke all utenlandsk underholdning som film og musikk bannlyst, her kan kvinner stemme og jobbe, her har vi et relativt godt og fungerende rettsystem, her har vi folkevalgte som styrer og ikke religiøse ledere.

Her har vi friheten til å kaste bort alle pengene våre på ting som film og musikk, om det er så smart er en ting, men at vi har frihet til å gjøre det er det viktigste.
Vis hele sitatet...

Nei, vi er fult klare over de, det å ikke stille spørsmål det er et tegn på uvitenhet.


Hvis man tenker på USA, hvor mange partier har sjansen/makten/pengene til å vinne? TO partier! Og disse to partiene er begge svært konservative, og egentlig ganske like. Jeg er også fult klar over at folket kan stemme på andre partier, men hva er sjansen for at de vinner?
Her sensurerer ikke myndighetene fri tale, her kan vi tro på hvilen religion vi vil eller ikke tro på noen, her kan vi gå med hvilke klær vi vil, her er ikke all utenlandsk underholdning som film og musikk bannlyst, her kan kvinner stemme og jobbe, her har vi et relativt godt og fungerende rettsystem, her har vi folkevalgte som styrer og ikke religiøse ledere.
Vis hele sitatet...
Synes nå dette burde vært helt grunnleggende rettigheter, og ikke noe vi bør rope hurra for.
At vi ikke kan ta disse rettigheten forgitt så vil jeg heller si at det er et bevis på hvor syk verden er, og at vi nettopp ikke er frie.
Det er ting som tyder på at våres rettigheter stadig blir mer begrenset, men likevel så gjør vi svært lite for å nettopp beskytte vår frihet.
Sist endret av sneipen; 4. april 2008 kl. 20:47.
Sitat av stekepanne
Jeg vil si vi er mye friere i Vesten enn i mange andre deler av verden. Her kan vi ligge med hvem vi vil, kle oss hvordan vi vil, snakke om hva vi vil og stort sett gjøre som vi vil med livene våre uten at noen stopper oss. Hvis man ikke klarer å stenge ute kapitalismens evige mas om å skaffe mer ting, og slik blir mindre frie, er det ens egen skyld, ikke "systemet".
Vis hele sitatet...
akkurat det jeg tenkte.
Sitat av shinobi
Jeg går ut ifra at det er meg du snakker til, selv om du ikke nevner noe navn.


For det første har jeg aldri sagt at regler ikke er nødvendige, jeg har ikke sagt at jeg syntes reklame er det største problemet og jeg har heller ikke sagt at jeg ikke greier å ignorere ting som du ser hvis du leser ordentlig igjennom innleggene mine.
Men jeg vet at det er mange der ute som lett lar seg påvirke av både populærkulturen og reklame uten å tenke noe videre over det og uten at de selv forstår det lever de et liv som kanskje strider imot hele deres natur.

Kan jeg spørre hva som får deg til å tro at resten av landet deler dine meninger siden du tydeligvis snakker for dem alle. Hvem er du til å snakke for ”resten av landet”?
Og igjen hvis du hadde lest innleggene i tråden ordentlig ville du sett at jeg ikke er den eneste som er imot dette.

Er klar over at det blir vanskelig å lage et samfunn som dekker alles forskjellige behover, men syntes rett og slett det bare blir feil at ting blir styrt av de som har mest kapital(som de mest sannsynlig har anskaffet seg ved å lure folk som er dummere en dem til å enten kjøpe noe de absolutt ikke trenger eller kjøpe noe til en altfor høy pris) og de som er flinkest til å få ting til å høres bra ut(politikerne) istedet for folk som virkelig bryr seg og er istand til å gjøre noe.

Jeg har heller aldri sagt at jeg nødvendigvis sitter på den store viten, kan godt hende at jeg tar feil, men jeg sier nå bare hva jeg tror/mener og som du selv sier har jeg lov til det=)
Vis hele sitatet...
var ikke snakk om et personangrep eller at jeg har rett eller at du tok feil eller at alle mener det.
var ment som en vekker. vårt samfunn idag har feil som alle samfunn uansett hva de er basert på kommer til å ha. å man kan ikke tilfredsstille alle.
MEN jeg mener at sålenge de aller alle fleste er fornøyde så er det greit.
å de aller fleste idag (er alltid noen som reagerer på alt fra at fisken puster til at du går i feile farger) ser ut til å takle det fint at det kommer reklame (For å ta et eksempel) eller at vi er i et "kapitalistisk" samfunn som det så fint heter,
Men jeg tenkte vel litt i retningen av at folk på død ¨å liv vil forandre alt fordi vi har det så "jevla dårlig".
greit ting kan forbedres her å der. men det er ikke noe å starte en revolusjon for.
å når den gemene hop dessuten ikke er helt inne på hva en revolusjon skulle være god for så leave it be.
kardemommebyloven bør være basis for alle lover. sikrer at de er mest mulig nøytrale for alle.'


Folk bør etter MIN mening heller få opp øynene å resie litt rundt. ikke nødvendivis på turrist steder.
Men se litt av verden. få litt mere overblikk før man braser ut at alt er så ille at alt må rives ned å forandres.
Vi har det idag gennerelt sett JEVLI bra. å er mye enig med voldern på akkurat det punktet
Sist endret av Psych|Com; 4. april 2008 kl. 22:44.
Sitat av Psych|Com
var ikke snakk om et personangrep eller at jeg har rett eller at du tok feil eller at alle mener det.
var ment som en vekker. vårt samfunn idag har feil som alle samfunn uansett hva de er basert på kommer til å ha. å man kan ikke tilfredsstille alle.
MEN jeg mener at sålenge de aller alle fleste er fornøyde så er det greit.
å de aller fleste idag (er alltid noen som reagerer på alt fra at fisken puster til at du går i feile farger) ser ut til å takle det fint at det kommer reklame (For å ta et eksempel) eller at vi er i et "kapitalistisk" samfunn som det så fint heter,
Men jeg tenkte vel litt i retningen av at folk på død ¨å liv vil forandre alt fordi vi har det så "jevla dårlig".
greit ting kan forbedres her å der. men det er ikke noe å starte en revolusjon for.
å når den gemene hop dessuten ikke er helt inne på hva en revolusjon skulle være god for så leave it be.
kardemommebyloven bør være basis for alle lover. sikrer at de er mest mulig nøytrale for alle.'


Folk bør etter MIN mening heller få opp øynene å resie litt rundt. ikke nødvendivis på turrist steder.
Men se litt av verden. få litt mere overblikk før man braser ut at alt er så ille at alt må rives ned å forandres.
Vi har det idag gennerelt sett JEVLI bra. å er mye enig med voldern på akkurat det punktet
Vis hele sitatet...
Jeg tok det ikke som et personangrep, så ikke tro det=) og som du sier kommer nok alltid samfunnet til å ha "feil" ved seg, vi er jo tross alt under utvikling konstant.
Men nettopp derfor er det også viktig å ikke slå seg til ro med at "vi har det jo veldig bra og er fornøyde med sånn som det er" vi må jo fortsette utviklinga også.
Du må skjønne at ikke alle er fornøyde med sånn som det er, selv om vi har det Jævlig bra her i vesten sånn som du sier.

For vi har det jævlig bra her i vesten , i hvertfall i forhold til de kårene som andre lever under i resten av verden og det er en grunn til at vi har det også, vi har det på dems bekostning. Det hadde vært greit hvis alle hadde vært fornøyde som du sier, men alle er ikke fornøyde , ikke engang i vesten og ivertfall ikke i de fattigere deler av verden.

Jeg personlig greier ikke å sitte her i lille koselige Norge å ha det bra med meg selv , vel vitende om at andre folk sulter og lider uten å føle meg som en skikkelig jævel, jeg greier ikke å fortrenge det og en årlig donasjon til tv aksjonen får meg heller ikke til å føle meg noe bedre. At staten greier å fks bruke en haug med penger på å bygge et Operahus som forresten ser helt jævlig ut, mens andre mennesker dør av sult er i mine øyne umenneskelig(eller kanskje mer menneskelig egentlig) og vekker fks tanker om revolusjon i hodet mitt.

Men så må vi heller ikke glemme at denne tråden egentlig handler om frihet her i vesten da=)
Sist endret av shinobi; 4. april 2008 kl. 23:59.
Sitat av nidhogg
Selv kasta jeg ALLE PC spillene mine, og kvitta meg med de aller fleste 360 spillene og alle dvdene mine i går. Prøver å kvitte meg med endel annet også, så jeg blir mer fri fra eiendommer som er unødvendig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bare spillene? hva med konsollene? :P
Sitat av stiansj
Hvorfor bare spillene? hva med konsollene? :P
Vis hele sitatet...
Legg merke til hva jeg sa, kvitta meg med de FLESTE. Har Halo 3, Halo 2, Halo og Skate igjen.
Jeg burde gjøre det samme. Jeg tror jeg (og sikkert de fleste andre i vårt moderne samfunn) lider av underholdningsavhengihet.

Uansett, anbefaler å lese boka Elsk deg rik av Syphilia Morgenstierne, og whywork.org.

Edit: og når det gjelder konsumerisme-kulturen, Erich Fromm's To Have or to Be? og The Art of Being.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Ond^Sofa
Usa er jo ett kjempeeksempel på hvor lurt det er at folk omtrent kan kjøpe seg hva som helst av våpen.
Vis hele sitatet...

Sånn som jeg ser det er det ikke snakk om hvor lurt det er, men heller at de faktisk har friheten til å gjøre det. USA har mer frihet enn oss, ergo er de lenger fram enn oss på frihetsfronten.
Sitat av Graapho
Sånn som jeg ser det er det ikke snakk om hvor lurt det er, men heller at de faktisk har friheten til å gjøre det. USA har mer frihet enn oss, ergo er de lenger fram enn oss på frihetsfronten.
Vis hele sitatet...
Drar du den konklusjonen at USA er friere, bare pågrunn av liberal våpenlovgivning?
USA er et ekstremt høyrekonservativt land, så uten penger er du ikke en dritt der borte. Du kan glemme advokat, helsevesen eller noen form for statlig hjelp overhodet, du er helt ovelatt til deg selv om du skulle bli syk eller havne i problematiske situasjoner.
(På en annen side så er det jo dritlett å gjøre slutt på de problemene siden det bare er å gå i kiosken å kjøpe en Magnum)


Så hvor fritt USA i realiteten egentlig er kan jo være spennende å tenke over.
Man kan da vanskelig argumentere for at sosialdarwinisme ikke er «friere» enn motstykket? Å være «overlatt til seg selv» er da en annen måte å formulere «frihet» på. Om dette nødvendigvis er et gode er en helt annen sak.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Sot-Jo
Drar du den konklusjonen at USA er friere, bare pågrunn av liberal våpenlovgivning?
USA er et ekstremt høyrekonservativt land, så uten penger er du ikke en dritt der borte. Du kan glemme advokat, helsevesen eller noen form for statlig hjelp overhodet, du er helt ovelatt til deg selv om du skulle bli syk eller havne i problematiske situasjoner.
(På en annen side så er det jo dritlett å gjøre slutt på de problemene siden det bare er å gå i kiosken å kjøpe en Magnum)


Så hvor fritt USA i realiteten egentlig er kan jo være spennende å tenke over.
Vis hele sitatet...
OK, friere på visse punkter da. Du må jo forstå at hvis man setter frihet til å kjøpe våpen selv vs. IKKE frihet til å kjøpe våpen selv, er førstnevnte friest. Greit at USA generelt er mindre fritt, det skal jeg ikke si noe på. Men lurt og fritt er to forskjellige ting.