Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 767
Da skulle jeg prøve å oppdatere bios med den live greia. Men det som er problemet er at pcen restarta seg iløpet av den tia, så da jeg restarta pcen enda en gang kom jeg meg ikke inn på windows. Så jeg trykte Delete knappen så kom jeg til en meny med blå bakgrunn. Tukla litt der så jeg kom meg inn i windows etterpå. Men nå funker ikke internette eller enkelte taster.
Så jeg lurer på om det er hovedkortet som er gåent? Jeg åpna pcen å så litt inni den, så nå kommer heller ikke skjermen på. Står at den ikke får noe signal fra outputen elns.
HJELP! =D
Når du trykte del-knappen og denne menyen med blå bakgrunn kom, det var ikke tilfeldig BIOS oppsettet ditt du tukla med?
Joda, såklart. Tukla med alt der til jeg fikk starta opp pcen igjen. Men ikke stort på pcen som funker.. Hehe, idiot meg.
Veit du hvordan du tar en BIOS/CMOS reset? Eller bare lokaliser CMOS-batteriet, det er den flate batteriet som er på hovedkortet. Vipp den forsiktig opp, og ta den av. Vent en stund, sett den tilbake og prøv å starte opp maskina di.
Ok, takker skal prøve.

Hvor lenge ca skal det være ut? Jeg fant et batteri som er rundt formet, med en flat overflate.

Hmm.. Har ikke noe skjerm bilde..
Tja, si det - alt fra 1 time til mye lenger enn det. Men bare forsøk igjen et par ganger, husk selvsagt å slå av skjermen eller skru av skjerm-kabelen bak da - før du roter. Det er ikke så mye du får gjort uten skjermbilde, kan hende det hjelper hvis du tar av skjermkortet og setter det ned igjen.

Helst, før du roter oppi maskina, skal du jo dra ut strømforsyningskabelen som er festet på hovedkortet, men la det være du - det kan nemlig bli enda verre hvis du ikke fester den orntli ned igjen.
Hehe. Tar ut batteriet og setter det inn i morgne jeg. Tar jo såklart alltid ut strømmen så jehg ikke får strøm.
Foreslår at du leser i instruksjonsheftet til hovedkortet eller finner en bruksanvisning på internet. Det er mulighet på ~ alle hovedkort å gjøre noe finurlig (Uten å tukle med batteri) for å resette BIOS. Vanligvis å flytte på en jumper og trykker på power-knappen eller noe sånt.

Du kan prøve å legge inn firmware på nytt på hovedkortet siden det feilet sist gang. Kanskje den er korrupt på ett eller annet vis?
Idag oppdaterte jeg min AMI-bios til en beta-versjon utgitt av Asus, den gikk på tur og ødela alt, Bad Checksum error, og Usb overload, selv uten Usb-enheter og uten kortsluttning. På veien fant jeg ut hvordan AMI-biosen laster inn et nytt rom om alt har gått loddrett til helvete og forbi. Award-bioser kan også fikses. Sjekk ut link om biosen legger seg ned og dør: Biosrecovery
Forutsetter at du har et floppy-drev. Takk gud for at jeg har et.

ps: Dette vil nok ikke være nødvendig ettersom du kommer deg inn i operativsystemet, men om det ved en senere anledning utarter seg major fuckups, så kan du gi dette en tanke.
Sist endret av ProZhen; 28. januar 2008 kl. 00:02.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Fleste hovedkort idag har også Dual eller quad-bios (hvis du ikke er en idiot og kjøper et fattigmannshovedkort).

Så det skal være fullt mulig å gjennopprette systemet dersom man følger instruksjoner fra leverandør.
Vell... Jeg kommer meg vell inn i windows, men har ikke skjermbilde.. woho.!
Hvordan kan du si at du er i windows uten og se det?
Fordi jeg var det, men så restarta jeg pcen etter jeg hadde kobla fra alt av strøm, og da har skjermen en tendens til å forsvinne.