Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 6949
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Nei, ikke om vi bruker NOEN milliarder ekstra, men om vi bruker så mye som skal til for å få til alt det du snakker om, så er det ikke lenger bare snakk om NOEN milliarder, men veldig mange. Motorvei koster FLESK å bygge. Akkurat nå er det jo dessuten skikkelig bummer å starte, dvs, mulig det har roa seg litt nå igjen, men det er ikke lenge siden det var helt vill prisstigning i byggevarebransjen, siden ALLE skulle bygge nye boligprosjekter siden det var gull å tjene på å selge boliger. Det var flere store prosjekter som ble skikkelig forsinka fordi de ikke klarte å skaffe byggematerialer nok, og kostnadene økte vanvittig. Så, det er faktisk ikke noe å kødde med, bruker staten for mye penger, så kommer du og jeg til å merke det på en ubehagelig måte. Det var f.ex. derfor alle økonomer og analytikere var livredde for at Kristin Halvorsen ville gå bananas når hun ble finansminister (og noe jeg kryssa fingra for at hun ikke ville gjøre siden jeg stemte på dem og samtidig ville vært fucked hvis hun ga ut penger i vilden sky... )
Skal det bygges vei så må det jo bygges der det trengs mest og det er ikke inn til byene. Drar du litt utenfor så skal du ikke langt før det er slutt på fast dekke og veien ser ut som et vaskebrett. Det koster de som bor i litt grisgrendte strøk en del tusen ekstra i året bare for å holde bilen gående. Det er jo også viktig om du tenker på at folk flykter fra bygdene og inn i byen. Ingen vil bo i bygdene om du ikke kommer fram pga. vei, eller mangel på vei.

Men igjen, vei er ikke noe jeg hadde brukt mye penger på om jeg satt i regjering.

Og tou_pilsner: Nøyaktig hva er det du mener er så farlig med at det kommer innvandrer til landet?
Sist endret av Mith; 6. september 2007 kl. 23:42.
(jeg referere såklart til posten tre hakk over meg)

Haha, det må være noe av det latterligste jeg har lest på lenge. Vi kan takke våres velstand pga. den innvandringen vi har hatt i Norge siden 70-tallet. Hadde det ikke vært for innvandrerene så hadde ikke Norge hatt den arbeidskraften som trengs for å drive et land.

I Norge i dag så er det mangel på ingenører. India på sin side utdanner 100 000 i året av høyeste kvalitet. Skal vi ikke ta i bruk denne arbeidskraften fordi vi skal være protektive mot våre egne folk? Du kan jo si det til afrikaneren som mest sannsynlig er mer etnisk enn det du og jeg er, hvis vi skal tro våre egne arkeologer.

At nasjonalisme har begynt å få et fotfeste i Norge er det som er farlig, ikke innvandringen som vi har i Norge pr. idag.

Ang. innvandringspolitikk så kunne vi lært en god del fra våre gode naboer i sør. De har en vanvittig god integreringspolitikk i forhold til Norge. 30-40 mrd sier du? Småpenger sier jeg i forhold til hva de tilfører landet!
Sist endret av Deezire; 6. september 2007 kl. 23:43.
Deezire: Det jeg vil er at vi skal ha motorvei fra oslo til stavanger som går utenom krsand ikke gjennom.

atomet: at alle skal gjøre bilen sin helt inn til byen er galskap. De fleste skal jo faktisk videre ut mot sørlandsparken, men må allikavel "innom" byen.

Mulig jeg forklarer dårlig, begynner å bli sent.
Ja, selvsagt står innvandring for mye godt også. Men det jeg sier er at vi har nådd vårt metningspunkt. Vi kan ikke og bør ikke ta imot mer ikke-vestlige innvandrere på basis av at dem tilfører oss arbeidskraft, økonomi må ikke gå på bekostning av nasjonal identitet. Uutdannede innvandrere står for en slående liten del av norges økonomiske vekst.

Etter min mening burde vi fokusert på å ta imot utdannende ingeiører og annet personell og kopiert systemet til Japan og Saudi Arabia angående arbeidsinnvandring. Disse lar Arbeiderene jobbe så lenge dem har kontrakt, for så å sende dem hjem igjen. Alle blir fornøyd med denne ordningen.
Så må man se på hva som er billigst:

1) Kombinere begge deler i en vei som går gjennom byen. Byen får god infrastruktur og blir en kjapp gjennomfartsåre. Minussiden må være at all trafikken blir kjørt gjennom byen. Problemet ble løst ved å legge det i tunnel.

2) Lage to veier. Og med en prislapp på 500mill/km så vil dette bli to helvetes dyre veier du skal lage for å spare knappe 10-15 minutter.

Det vil alltid være behov for å veie ting opp mot hverandre, og i Kristiansand er det mest lønnsomt å ha veien innom byen fordi store deler av trafikken skal enten inn til byen eller ut av den pga. havna.

Sitat av tou_pilsner
Ja, selvsagt står innvandring for mye godt også. Men det jeg sier er at vi har nådd vårt metningspunkt. Vi kan ikke og bør ikke ta imot mer ikke-vestlige innvandrere på basis av at dem tilfører oss arbeidskraft, økonomi må ikke gå på bekostning av nasjonal identitet. Uutdannede innvandrere står for en slående liten del av norges økonomiske vekst.

Etter min mening burde vi fokusert på å ta imot utdannende ingeiører og annet personell og kopiert systemet til Japan og Saudi Arabia angående arbeidsinnvandring. Disse lar Arbeiderene jobbe så lenge dem har kontrakt, for så å sende dem hjem igjen. Alle blir fornøyd med denne ordningen.
Vis hele sitatet...
Ikke står for en stor del av økonomien våres? Er du klar over hvor stor del av økonomien våres som faktisk er avhengig av arbeidskraft fra østen? Hele Europa er tomme for ingenører og det finnes kun en verdensdel vi kan hyre fra. Hvis ikke oljebransjen hadde fått inn nye ingenører så hadde produskjonen gått i en tilnærmet stopp. DET hadde vært fatalt for Norge.

Slår det deg ikke at det er veldig få som har større velstand i Østen i forhold til Vesten? Det kan jo ha litt med den modellen du beskriver der? Bare mine få ord..
Deezire: Klarer de å gjennomføre det sånn at det blir en god gjennomfart og 2felts så er det samme for meg åssen de gjør det, for sånn det er pr dagsdato er det bare rot.

tou_pilsner: ser poenget ditt.

God Natt
Sitat av DonTomaso
Sånn som Frp gjør? Frp er eksperter i å peke på feil som de mener er begått av regjering og kommunestyrer, så den derre falske retorikken din kan du dra til VG-debatt med. Jeg er så inni helvete lei av dobbeltmoralen til Frp, når de avfeier all kritikk som "hets".

F.eks:
- Frp har drevet underslag i Oslo, og nekter å offentliggjøre regnskapene.
- Frp vil fjerne støtten til biblioteker, slik at det vil koste 60.- for å låne ei bok.
- Frper i Kristiansand vil samtlige folk med ikke-vestlig bakgrunn ut

Når alle disse sakene blir tatt opp i media er dette "hets" i følge Frps forkvaklede verdensbilde.



Nei, og takk Gud for det. Jeg har heller aldri prøvd crystal meth, men det er ingen grunn til at jeg bør gi det en sjanse.
Vis hele sitatet...
Jeg vil forøvrig peke på eksempler der FRP sier en ting og gjør noe annet. som de er ganske så gode på. De sier de er imot bompenger, vel. Spør en osloborger om de har bom i oslo , de vil svare JA. Spør så den samme borgeren om hvem som styrer oslo, han vil svare HØYRE OG FRP.

Det er mange eksempler på dette. Tønsberg er vel også et tilfelle der FRP har makta og krever inn bompenger.

Moralen må bli at. Frp har mange ilusjoner om hvor fantastisk det må være uten bompenger , men der de har makt og når de skal sette seg ned og budsjettere, får fingern i jorda og merker hvor skoa trykker så blir til og med frp'ere edruelig nok til og kunne se sammenhengen i ting.

Det er utrolig synd at så forferdelig mange folk stemmer på FRP. Jeg vil våge den påstand at mange ikke skjønner konsekvensen av politikken FRP har vedtatt i sine programmer. Jeg må nesten formulere meg slik "i sine programmer" for hva FRP sier til en hver tid har ikke journalistene engang helt klart og holde seg oppdatert på. De skifter mening raskere en en ferari akselererer fra 0 til 100.

Og hva er dealen med at de sender ut 3 forskjellig, redigerte pressemeldinger om skattefusk saken? De skyter seg selv i foten

Jeg håper virkelig velgerne ansvarligjør FRP i valget. Makan til dårlig skattemoral.

Jeg vil også velge og resonere meg på følgende måte. Jeg som Arbeiderpartiman har jo følgelig motsatte holdninger en hva høyresiden i norge har(generelt sett). Når det er sagt, respekterer jeg f.eks høyre's politikk og representanter men, frp's meninger og politikk har jeg vanskeligheter for og respektere i mange tilfeller.

Hvis jeg skal prøve og konkludere noe her da så må det bli at jeg har en ønskedrøm om at folk setter seg ned og faktisk leser FRP's program før de vurderer og stemme på dem. Les gjerne også de andres programmer. De er ikke på mange tusen sider og når vi har fått gaven "demokrati" av våre forferdre kan vi "bæten tuske" oversatt: "virkelig" delta/utnytte oss av det.

Da får jeg bare si god natt , og godt valg.
Blablabla. FrP er Norges nest største parti. Deal with it. Men det er synd parlamentarismen ødelegger demokratiet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW
Blablabla. FrP er Norges nest største parti. Deal with it. Men det er synd parlamentarismen ødelegger demokratiet.
Vis hele sitatet...
Det er rimelig stødig argumentasjon du kjem med der. Den er verkeleg overbevisande.

Såvidt eg kan sjå er det ingen som har hevda ta parlamentarismen øydelegg demokratiet, men det er heilt klart at det kan gi ein del rare, meir eller mindre uheldige utslag, inkludert taktisk stemming.

Når du seier "FrP er Norges nest største parti. Deal with it" så tolkar eg deg til at du vil at alle enkelt og greit skal godta det. Greit, det er eit faktum at FRP er nest størst, men det vil ikkje sei at vi ikkje bør kjempe imot. Min politiske ståstad tilseier at eg bør og vil kjempe imot FRP så godt som råd, til liks med at FRP sjølvsagt vil kjempe mot at Rødt! blir større enn det er.

Du derimot, ser ut til å vere en kvisete 14-åring uten stemmerett som har hørt at FRP er kult. For du har ikkje greid å komme med ett einaste argument.
Hehe, jeg har diskutert med sosialister som deg mange ganger før. Mange dype og lange diskusjoner.

Men mot deg vil jeg fortsette å komme med mine stødige argumenter: Jeg driter i deg og hele denne uløselige diskusjonen.

"ser ut til å vere en kvisete 14-åring uten stemmerett" - De er heldige de fjortisene med stemmerett.
Jeg synes det er søtt at det fortsatt finnes frpslyngler som tror at "sosialist" er et skjellsord.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW
Hehe, jeg har diskutert med sosialister som deg mange ganger før. Mange dype og lange diskusjoner.

Men mot deg vil jeg fortsette å komme med mine stødige argumenter: Jeg driter i deg og hele denne uløselige diskusjonen.

"ser ut til å vere en kvisete 14-åring uten stemmerett" - De er heldige de fjortisene med stemmerett.
Vis hele sitatet...
Aritg. Då oppfordrar eg deg til å enten holde kjeft eller ikkje poste i tråden. Slike poster som du kjem tilfører svært lite matnyttig.

Eg forstår ikkje korleis du vil kalle diskusjonen usakleg, eg har lista opp mitt syn på FRP, uten å ha fått eit svar på det.
DonTomaso: Verken sosialist, nazist, eller kommunist er skjellsord. De er betegnelser på mennesker med ulike politiske standpunkter.

vidarlo: Fair enough. Jeg melder meg ut av diskusjonen.
Sitat av rcW
Fair enough. Jeg melder meg ut av diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å diskutere med dem i hele tatt? Det har jeg virkelig gått glipp av...
Nei? Jeg har ikke det? Trodde du det?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
@rcW: Står du faktisk for det, at "nazist" ikke er et skjellsord? Det tror jeg i såfall INGEN partier i norge er enige med deg i. Sikkert bortsett fra vigrid & co, men de var vel heller ikke et parti sist jeg sjekka.
Sitat av rcW
Blablabla. FrP er Norges nest største parti. Deal with it. Men det er synd parlamentarismen ødelegger demokratiet.
Vis hele sitatet...
*host* Tredje største parti. Om vi skal tro meningsmålingene.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av rcW
Blablabla. FrP er Norges nest største parti. Deal with it. Men det er synd parlamentarismen ødelegger demokratiet.
Vis hele sitatet...
Forøvrig, hvis det er det du hinter til, så foreslår jeg at du tar et kjapt regnestykke selv. Hadde det vært helt 100% korrekt representasjon i forhold til stemmer i sist stortingsvalg, så ville det FREMDELES ha blitt rødt flertall, med mindre du tror at RV heller ville ha støtta en FRP-H-V-regjering enn en AP-SV-SP-RV-variant. Forskjellen er kun at RV ville ha kommet i vippeposisjon.
FrP setter inn siste gir i valgkampinnspurten. Det sikre kortet "innvandring" spilles nå når de synker på meningsmålingene.

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/...p?artid=162182
Høyre går over stokk og stein. De sier de vil bygge en gondol igjennom Lillehammer. Keep up the good flesk
Sitat av atomet
Forøvrig, hvis det er det du hinter til, så foreslår jeg at du tar et kjapt regnestykke selv. Hadde det vært helt 100% korrekt representasjon i forhold til stemmer i sist stortingsvalg, så ville det FREMDELES ha blitt rødt flertall, med mindre du tror at RV heller ville ha støtta en FRP-H-V-regjering enn en AP-SV-SP-RV-variant. Forskjellen er kun at RV ville ha kommet i vippeposisjon.
Vis hele sitatet...
Hvor ble det av KrF? Forøvrig så ville heller ikke Venstre støtte en FRP-H-V-regjering i og med at de prinsipielt holder seg unna pol-partiene (i henhold til lokalvalget vil det si at de ikke kommer til å støtte en ordførerkandidat som er til høyre for høyre eller venstre for arbeiderpartiet.).
Sitat av commie
FrP setter inn siste gir i valgkampinnspurten. Det sikre kortet "innvandring" spilles nå når de synker på meningsmålingene.

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/...p?artid=162182
Vis hele sitatet...
Og Høyre prøver desperat å følge opp. Jeg håper ikke det er noen som tror at det er tilfeldig at dette utspillet kommer i dag. Folk har tiltro til Kåre Willoch, sidan han gir inntrykk av å være en klok gammel mann, og Høyre prøver med dette å stjele noen av rasiststemmene fra Frp. Kåre Willoch er en stokk konservativ vestkants-drittsekk, og selv om han har tenkt en ny tanke i Midt-Østen-spørsmålet siden 80-tallet, forandrer det ikke hvem han i bunn og grunn er.
Det er ganske utrolig hvor mye energi og pasjon noen legger i å hate alt som har med FrP å gjøre. Stort sett uansett hvem som vinner valgkampen så tøffer norge videre på samme sporet. Det er bare realiteten. Men likevel så er det noen her som presterer å si at de hater folk som er enig med FrP i noe som helst. En som ble sjekket opp av en jente som kom til å nevne at hun hadde vært med i fpu for noen år siden, å da kunne han ikke ta i henne med tang engang. Er det mulig. Går det an å være så jævlig sjølgod og trangsynt? Det er mange av politikerne i FrP som er mye mer oppegående politisk, økonomisk og intelligensmessig enn det brorparten av FrP-haterne i denne tråden er, og det er en annen realitet. Så kan dere innbille dere at dere sitter med løsningen på alle verdens problemer og at de som ser det på en annen måte er så dum i hodet at de omtrent ikke fortjener å leve.

Og nei, jeg stemmer ikke FrP, så dere kan ikke argumentere med at jeg automatisk er en idiot av den grunn.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av bo1e
Det er ganske utrolig hvor mye energi og pasjon noen legger i å hate alt som har med FrP å gjøre. Stort sett uansett hvem som vinner valgkampen så tøffer norge videre på samme sporet. Det er bare realiteten. Men likevel så er det noen her som presterer å si at de hater folk som er enig med FrP i noe som helst. En som ble sjekket opp av en jente som kom til å nevne at hun hadde vært med i fpu for noen år siden, å da kunne han ikke ta i henne med tang engang. Er det mulig. Går det an å være så jævlig sjølgod og trangsynt? Det er mange av politikerne i FrP som er mye mer oppegående politisk, økonomisk og intelligensmessig enn det brorparten av FrP-haterne i denne tråden er, og det er en annen realitet. Så kan dere innbille dere at dere sitter med løsningen på alle verdens problemer og at de som ser det på en annen måte er så dum i hodet at de omtrent ikke fortjener å leve.

Og nei, jeg stemmer ikke FrP, så dere kan ikke argumentere med at jeg automatisk er en idiot av den grunn.
Vis hele sitatet...
Ah, ser min morsomme lille historie ble misforstått litt, så jeg får vel forklare et hakk bedre:
Historien skjedde for noen år siden, hun var DA nyvalgt (såvidt jeg forstod), og det var innvielsesfest etter oppussing på FpU-kontoret hun ville ha meg med på. Du får gjerne si hva du vil om å være sjølgod og trangsynt, men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at DET ville ha blitt en særdeles ukoselig kveld, rett og slett fordi jeg hadde endt opp med å krangle med hele gjengen hele kvelden

Forøvrig tror jeg nok f.ex. Siv Jensen er langt fra dum. Hun vet veldig godt hva veldig mye av det hun foreslår vil føre til, men det hopper hun glatt over, siden det vil gi henne og en relativt liten gruppe andre, fordeler av forskjellig slag (Ihvertfall på kort sikt...) Derimot tror jeg mange av de som stemmer på dem, og er engasjert på litt lavere nivåer, ikke er klar over de negative følgene av det de syns høres ut som enkle og greie og kjappe løsninger. Jeg tror faktisk vi kan vel dele opp FrP-velgerne i 2 grupper:
1: De som forstår jævelig godt hva politikken deres vil si, men gir f siden det vil gi dem selv personlige fordeler. Denne gruppen er ganske liten, men desto mer ressurssterk.
2: De som ikke tenker over følgene, men syns de enkle løsningene, billig sprit, mindre skatt osv osv høres forlokkende ut. Denne gruppen er veldig stor, og består i veldig stor grad av folk som ikke orker å sette seg så veldig inn i politikk og sånt. Veldig mange i denne gruppen vil sannsynligvis SELV være blant de som blir mest skadelidende hvis FrP skulle ha klart å få gjennomført politikken sin.

Sjekk litt hvilket parti som har flest medlemmer/representaner/et.c. som er dømt for diverse økonomisk kriminalitet, svindel... (skulle ikke forundre meg om det også gjelder vold et.c.). Vedder en halvliter på at det er FrP.

Til syvende og sist: Jeg tror nok ikke noen av oss her har løsningen på noe i nærheten av alle verdens problemer, men derimot tør jeg å påstå at FrP's politikk vil gjøre ganske mange av disse verdensproblemene enda værre.
Sist endret av atomet; 10. september 2007 kl. 16:33.
rcW:
Du minner meg faktisk om FRP politikerne selv:
Dere er begge hissige som fanden,
og argumentene deres holder ikke mål.
Og når dere forstår at dere har tapt en diskusjon,
eller får et sviende argument rett i fleisen, ja da blir vi hissige.
Hadde nettopp en episode her på politisk debatt,
da en FRPer slengte en notisblokk rett i fleisen på en som iriterte han(Les: kom med et godt mot argument).
Annet eksempel:
DonTomaso kommer med et godt argument.
Du vet ikke hva du skal svare, så du sier: Du er stokk dum.
"Du er stokk dum"
Jeg har lest på nFF i et halvt år, og vert medlem i over 9 måneder,
og jeg har aldri hørt en like hjernedød komentar.
Og jeg er sikker på på at nFF pionerer ikke har hørt noe særlig dårligere heller.
Sikkert folk som har flere eksempler.
Hehe, det er en jeg kjenner som er medlem i Sosialistisk Ungdom.
De og flere andre partier, deriblant FRP, hadde stand i byen.
Så var det en FRPer som spurte hun:
"skal ikke du også gå å dele ut godterier og lightere med ølåpner og slikt?"
Så sier hun: "Nei, politikken vi fører er så god at vi trenger ikke å gjøre slik."
Du skulle sett det tryne på han etterpå

"Du er stokk dum:" ?!
Kjerp deg.

mvh Joachim
Minner mer om en RV-politiker enn en FrP-politiker hvis du er hissig og at argumentene dine ikke holder mål.

Sitat av atomet
@rcW: Står du faktisk for det, at "nazist" ikke er et skjellsord? Det tror jeg i såfall INGEN partier i norge er enige med deg i. Sikkert bortsett fra vigrid & co, men de var vel heller ikke et parti sist jeg sjekka.
Vis hele sitatet...
Men kommunist eller sosialist er greit? Ta en kikk på Sovjet under Stalin, han var ansvarlig for opp i mot 60 millioner drap. En smule mer enn Hitler. Blir kvalm av folk som går med hammer og sigd skjorter.
Sist endret av Thrillseeker; 12. september 2007 kl. 01:55.
For å si det rett ut. Jeg ELSKER frp.
Hvorfor det??? Tenk så mye underholding de gir oss. Hvem kan vel glemme da martin (rally cross) dro til en annen en for et par år siden under en parti debat.
Nå etter å ha lest igjenom disse posta her begynner jeg å lure på om det er noe de lærer på parti skolen sin.
Og alt detta morsome som detter i posten hos meg da fra de, kjeder jeg meg røyker jeg bare ein joint og begynner å le meg ihel av det de skriver, sågar sparer det meg for dass-papir også :P
Nei tenk hvor kjedeligt det blir hvis frp forsvinner ut av politiken. ingen partier har noen å gjøre nar av lenger og de må plutsligt SVARE på de spørsmåla de får.

men fra fleip til alvor.
Til dere som trur vi har gode veier her i norge kan dere venligst ta dere en tur ut på landet og faktisk OPPNE øya litt før dere sierer noe sånt.
En ting er å lage nye veier men hva faen hjelper det når det ikke blir vedlikehold...
Har kjørt så mye på fylkes og europaveier her i norge som ikke engang ein med hest og kjerre ville kjørt på en gang
og ang nybygging lar jeg denne tale for meg: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1971659.ece

og til dagens samferdsels minister som klarer det kunststykket å lage ei bru til 750 mil for 40 til 50 biler i døgnet i sin hjemkomune burde etter min menig sparkes på dagen, for maken til inhabil handling skal en leite lenge etter.

Jeg stemmer ikke av den enkle grunn av at det ikke er et parti som holder noe av det lover alikevel.
Det jeg hadde stemt for er å avskaffe dette systemet vi har nå, avrettet alle de gamle politikerene
og begynt på nytt med et nytt byråkratisk system som ikke har alle de flaskehalsene vi har fått i dagens system med mange metoder som sikert funket bra på 1800 tallet men idag ikke er verd en dritt.
Rett sagt mindre makt til politikere og mer makt ekspertene/fagpersonalet
Veiene i Norge er ikke å skryte av. Og dersom du tror det, gjør som noen sier og ta en titt rundt deg.
Men det gjøres noe! Mange plasser! På min vei hjemmefra til jobb (10 minutter med bil) er det 4 små veiarbeidsprosjekt og titalls veiarbeidere. Det er også påbegynt et stort, femte prosjekt langs denne 10 minutter lange strekningen som involverer undervannstunnel for å avlaste rushtrafikken. (Trondheim)

Der jeg bodde før (langt utpå landet), ble det brukt for 5 år siden 200 millioner kroner på en 10km FLAT vei. Et felt i hver kjøreretning.
Tenk på alle fjordene og fjella som står "i veien" for veiutbygging i Norge.
Hva tror du det koster å bygge en ny og god tunnell? Sprenge stein koster.

Når man i tillegg skal tenke på lønna som har gått såpass opp de siste årene, er det ikke utenkelig at en gjennomsnittsvei i Norge koster 5 ganger så mye som det koster i f.eks. Tyskland. Og når i folketettheten er 20 ganger større i Tyskland, kan du tenke deg at dersom vi skulle hatt tilsvarende standard på veinett som Tyskland har, måtte hver person indirekte punge ut med 100 ganger så mye som tyskere gjør


Det er nesten 100 000 km vei i norge. Alt kan ikke bli gjort i dag.
Emptyv: 20 000 kr meteren med to felts vei er ikke dyrt, ja det koster å bygge men det er hvor det er hvordan pengene blir brukt som er problemet.

Jeg sier ikke at vi verken skal få veistandard som tyskland eller at det ikke blir gjort noe, men det er bare det at hvert jævla valg hører jeg de snakke om å slenge mer penger til veien men hva skjer???
De gir så lite til veien at det ikke overveier for inflasjonen fra år til år engang og når det er politikere som styrer hvor det skal bygges så blir det bygget der hvor det er stemmer og populært å bygge vei pluss der hvor det kanskje ikke behøvdes ny vei eller bru på grunn av at den og den politikeren syntes det hadde vært "triveligt" å gi hjemstedet sitt en ansiktsløfting.
Jeg liker FrP =)

og rcW høres ut som en veldig fornuftig kar
Sist endret av Claest; 12. september 2007 kl. 12:59.
Stemte FrP jeg Liker de^^
Sitat av draco12345
Emptyv: 20 000 kr meteren med to felts vei er ikke dyrt, ja det koster å bygge men det er hvor det er hvordan pengene blir brukt som er problemet.

Jeg sier ikke at vi verken skal få veistandard som tyskland eller at det ikke blir gjort noe, men det er bare det at hvert jævla valg hører jeg de snakke om å slenge mer penger til veien men hva skjer???
De gir så lite til veien at det ikke overveier for inflasjonen fra år til år engang og når det er politikere som styrer hvor det skal bygges så blir det bygget der hvor det er stemmer og populært å bygge vei pluss der hvor det kanskje ikke behøvdes ny vei eller bru på grunn av at den og den politikeren syntes det hadde vært "triveligt" å gi hjemstedet sitt en ansiktsløfting.
Vis hele sitatet...
Sammenlignet det med Tyskland for å understreke at vi ikke kan forvente en veibane som er gjennomsnittlig internationalt. Vi har noe av de verste forholdene å lage vei på, og veldig mye vei pr. innbygger.
Vi har også få veiarbeidere i forhold til mengde vei, så det er mer en bare penger som skal til.
Go FrP, i laik em.
Sitat av rcW
DonTomaso: Verken sosialist, nazist, eller kommunist er skjellsord. De er betegnelser på mennesker med ulike politiske standpunkter.

vidarlo: Fair enough. Jeg melder meg ut av diskusjonen.
Vis hele sitatet...
og bli kalt nazist vil av de aller fleste i norges land oppfattes som det og bli utskjelt. Så den skal du lenger ut på landet med.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thrillseeker
Minner mer om en RV-politiker enn en FrP-politiker hvis du er hissig og at argumentene dine ikke holder mål.
Vis hele sitatet...
Kom med et eksempel der en RV-politiker har slått/kasta noe på en debattmotstander om du kan... jeg kan komme med flere der FrP-politikere har gjort det.
Men kommunist eller sosialist er greit? Ta en kikk på Sovjet under Stalin, han var ansvarlig for opp i mot 60 millioner drap. En smule mer enn Hitler. Blir kvalm av folk som går med hammer og sigd skjorter.
Vis hele sitatet...
Ja, stalin kalte seg kommunist. Jeg kan også kalle meg Universets hersker, men jeg er ikke det for det.

Forøvrig bør du virkelig lære deg forskjellen på sosialisme og kommunisme før du dummer deg ut enda mer.
Før valget : Siv Jensen (FrP): "Vi er i mot bompenger, og kommer til å fortsette å være mot bompenger. Får vi anledning til å rydde opp, vil vi sanere hver eneste bomstasjon i dette landet, parerte Jensen." VG

Etter valget : Nå kommer Frps bompengesjokk. Med Fremskrittspartiet i spissen øker bompengeprisen i Oslo med 50 prosent – fra 20 til 30 kroner – tidlig neste år. Dagsavisen.
Partiet har vel forstått at skal man bygge vei må man betale den også. Dog, enkelte lokallag har ikke forstått det, som FrP i Ålesund. Men de har ikke noe valg, de har jo tross alt dekorert alle drosjene i byen med "Nei til bom, FrP"...
Sitat av commie
Partiet har vel forstått at skal man bygge vei må man betale den også. Dog, enkelte lokallag har ikke forstått det, som FrP i Ålesund. Men de har ikke noe valg, de har jo tross alt dekorert alle drosjene i byen med "Nei til bom, FrP"...
Vis hele sitatet...
De skjønner jo selvfølgelig at man må betale for den. Er ikke noe vits å gjøre seg dummere enn det man er?

Spørsmålet er vel egentlig bare hvordan den skal betales. Med pengene den norske stat allerede har(skatt/oljepenger), eller legge til en ekstra skatt som da bompenger egentlig er. Det er her diskjusjonen ligger. Positivt med bompenger: de som faktisk bruker veien må, er de som må betale for den, og ikke alle andre. Negativt: Kommer ikke på noen spesielle grunner, uten at folk 'slipper' å betale, noe som er populært blant de som ikke skjønner hva skatt betales inn for. Dette er populært og gjør Frp til et populistisk parti.
Sitat av Skeid
De skjønner jo selvfølgelig at man må betale for den. Er ikke noe vits å gjøre seg dummere enn det man er?

Spørsmålet er vel egentlig bare hvordan den skal betales. Med pengene den norske stat allerede har(skatt/oljepenger), eller legge til en ekstra skatt som da bompenger egentlig er. Det er her diskjusjonen ligger. Positivt med bompenger: de som faktisk bruker veien må, er de som må betale for den, og ikke alle andre. Negativt: Kommer ikke på noen spesielle grunner, uten at folk 'slipper' å betale, noe som er populært blant de som ikke skjønner hva skatt betales inn for. Dette er populært og gjør Frp til et populistisk parti.
Vis hele sitatet...
Godt analysert. Men det hele er faktisk mye enklere. FRP sier og har programfestet at de er imot bompenger. Dette er på mange måter et prinsipp for FRP. Hvorfor er det da kommuner i landet der FRP styrer som har bompenger? det tror jeg det kan foreligge mange grunner for. Det ene er at FRP på stortinget og frp ute i kommunenorge er to forskjellige ting i seg selv, det andre er at FRP har beviselig skiftet standpunkt til saker avhengig om de er i posisjon eller opposisjon. Partiet har fører en politikk som er med og skaper politikerforakt. Partiet er et protestparti som ironisk nok da vinner velgere på den måten at de først får norske velgere til og bli lei av politikk og etterpå klarer de f*** meg og vinne dem til seg nettopp på bakgrunn av dette. Frekkhetens nådegave når de da påstår at de er partiet for folk flest.

Jeg som arbeiderpartisymaptisør har stor respekt for partipolitikk og politikk forøvrig. Jeg respekterer f.eks høyre selv om jeg er ekstremt uenig i dem i mange saker. Men høyre stjeler som regel ikke velgere fra arbeiderpartiet. De som stemmer på høyre vil ha høyrepolitikk, mens med frp så er det ofte folk som vil ha arbeiderpartipolitikk da, som stemmer på FRP. Noe de aldri vil få. Ja jeg håper resoneringen trigget en forståelse for denne FRP koden iallefall.
Sitat av DonTomaso
Før valget : Siv Jensen (FrP): "Vi er i mot bompenger, og kommer til å fortsette å være mot bompenger. Får vi anledning til å rydde opp, vil vi sanere hver eneste bomstasjon i dette landet, parerte Jensen." VG

Etter valget : Nå kommer Frps bompengesjokk. Med Fremskrittspartiet i spissen øker bompengeprisen i Oslo med 50 prosent – fra 20 til 30 kroner – tidlig neste år. Dagsavisen.
Vis hele sitatet...
Det er derfor man bør gi f*** i hva rikspolitikerne sier i lokalvalg og heller se på hva lokalpartiene gjør. Det er ingen hemmelighet at FrP sentralt er imot bompenger, men her på vestlandet har de hatt to ordførere i austevoll og på os, og det er få steder som har så heftige bompengeprosjekter som de to
Det Frp argumenterer med når det gjelder dette med bompenger er at stortinget/regjeringa så og si bestemmer dette ved å regulere økonomien til de forskjellige kommunene. Uansett, så betyr dette at Frp ga falske forhåpninger om noe de selv hele tiden visste at aldri ville bli gjennomført.

Det med at du respekterer Høyre som arbeiderpartimann forundrer meg ikke i det hele tatt, med tanke på at Ap og Høyre har nesten identisk politikk. Jaja, de har vel kanskje en del grunnleggende forkskjeller, men av de sakene som faktisk er aktuelle i dag, så mener de så og si akkurat det samme.
jeg vil på det sterkeste stille meg helt uenig i den påstand at høyre og AP fører identisk politikk. Det er klart at på budsjettet for 2007 så var det ikke mange milliardene som utgjør forskjellen, men nå er det jo engang slik at hva man bruker pengene på har sine konsekvenser uten at jeg skal utdype det noe mer.

Grunnlaget for respekten tar ikke utgangspunkt i sak. Men utgangspunkt i hvordan man agiterer for sine saker, om man står for det man sier, at man ikke skifter mening fra tid til annen.

Som jeg har sagt tidligere. De som stemmer på høyre, vil som regel ha mer høyrepolitikk. De som stemmer på Arbeiderpartiet vil nok ha Arbeiderpartipolitikk, men de som stemmer på FRP vil nok neppe stå inne for de konsekvensene FRP politikken vil skape over tid. Politikk handler om å kunne se helheten og framtiden, mens FRP ikke tenker lenger en nesetippen sin og kortsiktighet er gjeldende i alle saker.

Vi har snakket om bompenger her nå. Men hva med FRP's forslag om og privatisere (og selge) vann og avløpssystemet i bergen? Det er så på trynet. De vil altså da selge dette for og så la store utenlandske selskaper ta over dette og dette mener de vil bli besparende for kommunen. Det er klart at kortsiktig vil det nok kanskje lønne seg for kommunen, men over tid når bergen trenger nye investeringer så vil befolkningen merke dette da selskapet enten selger dette tilbake til kommunen som da må ta regninga eller at befolkningen får økte avgifter. Poenget må være at, vann og avløp er ikke tilpasset markedstenkning. Det bør være det offentlige's ansvar og drive med saker som omfatter hele befolkningen på en så viktig måte som vann og avløp faktisk gjør. Denne saken er på mange måter lik privatiseringen av vann som flere plasser i verden produserer skrekkeksempel. I Bolivia er det mange som ikke har råd (RÅÅÅD) til og kjøpe seg vann for private aktører tar for mye betalt for vannet. Og hvorfor skal private selskaper har rett til og tjene penger på noe så elementert som vann?

En annen ting med bergen er jo at det i perioder er problematisk for bergenserne at vann og avløpssystemet ikke tåler de overbelastninger som vær og klima påfører systemet. Og bergen har da beredskap i kommunen som håndterer dette. Det er da også andre etater som hjelper til i perioder der det trengs. Blir dette privat vil ikke et slikt samarbeid nødvendigvis fungere pga. at organiseringen og ansvarsforholdet ikke er tilpasset situasjonen. Jeg vil helt til slutt legge til at jeg ikke er 100% satt inn i saken i bergen, men det er det ideologiske og på mange måter det praktiske og generelle rundt dette med privatisering av vann og avløpssystemer som jeg vil til livs for vi har krefter i Trondheim også som ønsker og privatisere dette men, nå har ikke de kreftene makten i Trondheim. Heldigvis

Jeg er ikke imot hverken ordet privat eller private bedrifter osv. Men enkelte ting skal det offentlige forvalte, være seg infrastruktur, vann, energiproduksjon osv.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Må bare få sagt...

Sitat av stiansj
og bli kalt nazist vil av de aller fleste i norges land oppfattes som det og bli utskjelt. Så den skal du lenger ut på landet med.
Vis hele sitatet...
Naturligvis er det et skjellsord dersom man IKKE er nazist. Tror du en ekte nazist har noe imot å bli kalt en nazist? Tror du en ekte kommunist har noe imot å bli kalt kommunist?

Derimot "drittsekk" er det ingen som liker å bli kalt.
Sitat av commie
Partiet har vel forstått at skal man bygge vei må man betale den også.
Vis hele sitatet...
Er bare tull og tøys å bygge/vedlikeholde veier, biler forurenser, bort med de.
I god sosialistisk ånd kan folk ta toget eller gå.
Det som irriterer meg er folk som stemmer FRP uten å tenke over hvor pengene til "billigere bensin, billigere biler, bedre veier, bedre skoler osv osv" skal komme fra. Folk som tror at vi er så rik nå, og vil alltid være så rik at vi kan pøse ut all kapital og kjøpe oss gater av gull. Pengene vil ta slutt, og med FRP med makten som vil privatisere alle inntektskilder staten/komunen har, og atpåtil vil sette ned skatten, må vi fram med tryllestaven.

Og er det ikke rart at de fleste som stemmer FRP er dem som har minst grunn til å stemme på dem? De som har middels eller lavt betalte jobber, som ikke har råd til å betale de dyre forsikringene som skal få dem inn på de FRP privatiserte sykehusene? Og jeg hører stadig vekk FRP folk som snakker om hvor vemmelig utviklingen på helsetilbudet i USA er, samtidig som de tydeligvis prøver å kjøre Norge ned i samme grøften.

Når det er snakk om norsk samferdsel har denne regjeringen satset historiske summer. Det går mer til veier enn de tidligere årene, men ikke minst går det mer til jernbane. Målet til regjeringen er å overføre store deler av veitransport til bane, dette er mer miljøvennlig, sikrere og økonomisk smartere.

Seriøst, om dere har tenkt å stemme FRP, ombestem dere. Dere er norges G.W. Bush velgere.
Sist endret av Akanth; 12. november 2007 kl. 08:04.
Sitat av Akanth
Det som irriterer meg er folk som stemmer FRP uten å tenke over hvor pengene til "billigere bensin, billigere biler, bedre veier, bedre skoler osv osv" skal komme fra. Folk som tror at vi er så rik nå, og vil alltid være så rik at vi kan pøse ut all kapital og kjøpe oss gater av gull. Pengene vil ta slutt, og med FRP med makten som vil privatisere alle inntektskilder staten/komunen har, og atpåtil vil sette ned skatten, må vi fram med tryllestaven.

Og er det ikke rart at de fleste som stemmer FRP er dem som har minst grunn til å stemme på dem? De som har middels eller lavt betalte jobber, som ikke har råd til å betale de dyre forsikringene som skal få dem inn på de FRP privatiserte sykehusene? Og jeg hører stadig vekk FRP folk som snakker om hvor vemmelig utviklingen på helsetilbudet i USA er, samtidig som de tydeligvis prøver å kjøre Norge ned i samme grøften.

Når det er snakk om norsk samferdsel har denne regjeringen satset historiske summer. Det går mer til veier enn de tidligere årene, men ikke minst går det mer til jernbane. Målet til regjeringen er å overføre store deler av veitransport til bane, dette er mer miljøvennlig, sikrere og økonomisk smartere.

Seriøst, om dere har tenkt å stemme FRP, ombestem dere. Dere er norges G.W. Bush velgere.
Vis hele sitatet...
Om du ser på frp sine alternative budsjett og faktisk leser programmet til frp så blir vel noen av dine påstander motbevist as we speak. Jeg velger å være uenig og kaller de som stemmer sosialistisk venstreparti for norges gwb velgere
At folk ikke setter seg litt mer inn politikk!

Frp er et opposisjonsparti, og kan si hva de vil, uten å måtte bevise det. De som følger med i norsk politikk har nok lagt merke til at SV er mye mindre synlig i media nå, enn det de var før. Det skyldes at de nå sitter i regjering og faktisk må stå for alt de sier.

Det er én ting å komme seg inn på stortinget, men når du først sitter der, så må du levere varene. Jeg vil bare skåne folk fra å måtte lære ting på den harde måten ved faktisk å gi Frp makt og tillit.
Sist endret av bronsky; 12. november 2007 kl. 12:58.