Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2420
Det har seg slikt at en kammerat av meg har mottatt et brev der det står at han skal møte opp i avhør om et par uker nede på politistasjonen, tingen er at han ikke aner hva han skal i avhør for. Fyren gjør ikke noe ulovlig, driver ikke med stoff eller noe i den duren.

Så spørsmålet er om han har krav på å vite hva han skal i avhør for eller om dette er normalt?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det er vel ikke værre enn å ta en telfon til det lokale politet å høre.
Sitat av Polmen
Det har seg slikt at en kammerat av meg har mottatt et brev der det står at han skal møte opp i avhør om et par uker nede på politistasjonen, tingen er at han ikke aner hva han skal i avhør for. Fyren gjør ikke noe ulovlig, driver ikke med stoff eller noe i den duren.

Så spørsmålet er om han har krav på å vite hva han skal i avhør for eller om dette er normalt?
Vis hele sitatet...
Kem fann nå som he føkka d t? PM meg..!
Hahe..

EDIT: Det er egersund politikammer, så bare å forvente seg en skikkelig nedtrykkenes samtale, om noe som sikker ikke kan kategoriseres som bagatell engang....

Vært innkalt til avhør 2 ganger selv, ene gangen var for smashing av postkasser (full som fan =p ), andre gangen var fordi noen tegnet på apotekvinduet med whiteboardtusj, og jeg viste at det bare var å stryke vekk. (Sivilpurken som tok meg..)
Sist endret av Lanjelin; 13. september 2007 kl. 12:53.
Sitat av Polmen
Det har seg slikt at en kammerat av meg har mottatt et brev der det står at han skal møte opp i avhør om et par uker nede på politistasjonen, tingen er at han ikke aner hva han skal i avhør for. Fyren gjør ikke noe ulovlig, driver ikke med stoff eller noe i den duren.

Så spørsmålet er om han har krav på å vite hva han skal i avhør for eller om dette er normalt?
Vis hele sitatet...
Man har på ingen måte krav på og vite hva man er kaldt inn til avhør for. Men det er valgfritt og møte opp på et avhør.

Det man dog skal være obs på da er at man da risikerer og må gå for retten i en sak som kanskje kunne vært løst på avhør. (worst case scenario)

Har stilt politiet dette spørsmålet og det var dette de svarte forøvrig.
Sitat av stiansj
Man har på ingen måte krav på og vite hva man er kaldt inn til avhør for. Men det er valgfritt og møte opp på et avhør.

Det man dog skal være obs på da er at man da risikerer og må gå for retten i en sak som kanskje kunne vært løst på avhør. (worst case scenario)

Har stilt politiet dette spørsmålet og det var dette de svarte forøvrig.
Vis hele sitatet...
Og møte opp på avhør er ikke valgfritt nei! Er du innkalt til avhør har du plikt til å møte opp! Det står også på brevet man får tilsendt.
Er ikke bare og si nei jeg gidder ikke møte opp jeg.

Kilde: http://www.stortinget.no/inno/1999/p...199900-058.pdf
Sist endret av mp34567; 13. september 2007 kl. 17:14.
Han har ikke sett en slosskamp på byen eller noe sånt? Standard grunn til å bli kalt inn til avhør i ettertid..
Sitat av SteInMetz
Han har ikke sett en slosskamp på byen eller noe sånt? Standard grunn til å bli kalt inn til avhør i ettertid..
Vis hele sitatet...
Vel, jeg siterte en poltibetjent.
Da burde du få vite i hvilket politi han jobber for det er ihvertfall ikke i norge med mindre det er pst eller noe annet superhemmlig
Sist endret av mp34567; 14. september 2007 kl. 15:18.
vel, en kompis av meg fikk ikke brev innkalling engang, han ble oppringt. Det er tydeligvis forskjellige lover/paragrafer og plikter ut og gå her. Tror ingen skal være får skråsikker.
Inkalling til avhør skal være skriftelig. Om du vil komme ned og slå av en prat er en helt annen. Men skal det gjøres etter boka skal den sendes skriftelig med pliktig oppmøte!
Sitat av mp34567
Inkalling til avhør skal være skriftelig. Om du vil komme ned og slå av en prat er en helt annen. Men skal det gjøres etter boka skal den sendes skriftelig med pliktig oppmøte!
Vis hele sitatet...
Dette kan ikke være så enkelt som du her framstiller det. For i en annen sak jeg kjenner til, er en person bare henta inn til avhør uten noen forvarsel, og dette uten at personen er siktet. Han er anmeldt, men ikke siktet. Hadde vært flott og fått noen lov-sitater her egentlig.
Blir ikke dette mer en pågripelse? Skal se hva jeg finner men fint om det kommer noen andre kloke hoder inn her

§ 8-1. Opplysninger som skal gis ved avhør

Før det foretas avhør av mistenkte, skal han gjøres kjent med hva saken gjelder og med eventuell siktelse. Han skal gjøres kjent med at han ikke har plikt til å forklare seg.

Mistenkte skal dessuten gjøres kjent med at han har rett til å la seg bistå av forsvarer etter eget valg på ethvert trinn av saken, herunder ved politiets avhør av ham. Siktede bør spørres om hvem han ønsker oppnevnt som sin offentlige forsvarer når han har krav på slik forsvarer.

Mistenkte skal spørres om navn, stilling og bopel. Likeledes skal han, eventuelt etter at forklaring er gitt, anmodes om å gi de opplysninger som etter § 8-12 skal tas med i personaliarapporten.

§ 8-2. Gjennomføringen av avhøret

Er mistenkte villig til å forklare seg, oppfordres han til å forklare seg sannferdig.

Avhøringen skal skje på en måte som er egnet til å få en så vidt mulig sammenhengende forklaring om det forhold saken gjelder. Mistenkte skal gis anledning til å gjendrive de grunner mistanken beror på, og anføre de omstendigheter som taler til fordel for ham.

Spørsmål må ikke stilles slik at noe som ikke er innrømmet forutsettes som erkjent av mistenkte.

Ved avhøringen må tjenestemannen alltid opptre rolig og hensynsfullt. Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes. Under avhøret må det ikke forespeiles mistenkte at siktelsens omfang kan påregnes redusert dersom han tilstår eller gir andre viktige opplysninger. Han skal etter omstendighetene gjøres kjent med at en eventuell tilståelse ikke uten videre vil medføre løslatelse.

Det må ikke brukes midler som nedsetter mistenktes bevissthet eller evne til fri selvbestemmelse. Blir det foretatt avhør av en mistenkt som antas å være påvirket av rusmidler, skal det gis opplysning om dette i rapporten.

Avhørene må ikke ta sikte på å trette ut avhørte. Han må gis anledning til å få sedvanlige måltider og nødvendig hvile.

Innrømmer mistenkte å ha begått en handling som avhøret gjelder, skal han spørres om han erkjenner seg skyldig til straff. Har han gitt en uforbeholden tilståelse og saken antas å kunne pådømmes etter straffeprosessloven § 248 (tilståelsesdom), skal han gjøres oppmerksom på dette og hva tilståelsesdom innebærer, samt spørres om han samtykker i slik pådømmelse. Han skal også orienteres om at samtykke innebærer at eventuelle borgerlige rettskrav vil kunne bli pådømt av retten.

Dersom mistenkte nekter å være skyldig, kan han gjøres kjent med de foreliggende opplysninger i saken hvis det kan skje uten skade for etterforskingen, og spørres om han har noe ytterligere å anføre til dem. Han skal dessuten gjøres kjent med at påtalemyndigheten vil kunne treffe sin avgjørelse i saken på grunnlag av disse opplysningene.
0 Endret ved forskrift 11 okt 2002 nr. 1094 (i kraft 1 jan 2003).

§ 8-3. Særregler når mistenkte er under 18 år

Er mistenkte under 18 år, skal han spørres om vergenes navn og bopel.

Vergene underrettes så vidt mulig om avhøret og gis som regel anledning til å være til stede under avhøret og til å uttale seg, herunder om forsvarerspørsmålet.

Dersom mistenkte samtykker i pådømmelse etter straffeprosessloven § 248 (tilståelsesdom), jf. § 8-2 sjuende ledd, skal også vergene spørres om de samtykker i slik pådømmelse.

En representant for kommunens barneverntjeneste skal så vidt mulig gis anledning til å være til stede.
0 Endret ved forskrifter 11 okt 2002 nr. 1094 (i kraft 1 jan 2003), 24 okt 2003 nr. 1261.

§ 8-4. Forsvarerens adgang til å være til stede ved avhøret

Dersom mistenkte ber om det, skal forsvareren gis adgang til å være til stede ved avhøret. Under avhøret må mistenkte ikke rådføre seg med forsvareren før han svarer på spørsmål som blir rettet til ham, hvis ikke politiet samtykker i det.
Tror du ikke har rett til å få vite hva det gjelder nei.

Men, om diskusjoen lengre opp. Jeg fikk innkallelse til samtale ved lensmanskontoret <3
Og, det stod det at jeg hadde plikt å møte opp.
uansett hva saken gjelder er det enkleste å tenke "det er ikke hva dem vet, men hva dem kan bevise" under avhøret. enkelt å greit bare nekt å si noe i avhøret da alt som blir sagt i et avhør blir sendt til en advokat som vurderer om det blir en sak ut av det.

i en evt rettsak der du er den tiltalte kan du lyge så mye du vil, er du vitne har du -IKKE- lov å lyge (det kan man bli straffet for) MEN du kan si nei til å være vitne i en rettsak

såe, enkelt å greit, møt opp å hold kjeft