Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3808
Hei,

Er inne på tanken på å kjøpe bolig nå som jeg er student.
Tanken er å eventuelt kjøpe en bolig hvor jeg kan leie ut ett par rom, selvfølgelig avhengig hva jeg får tak i.
Er 22år og går første året på ingeniør.

Er redd for å ta på meg deltidsjobb nå første året da vi har veldig mye å gjøre, men vet det blir bedre 2.året og kan da ta på meg en jobb.

Kan legge ut 800k i egenkapital uten problem.

Noen som har noen erfaringer her? Er det mulig uten hjelp av foreldre?
Formening om hvor mye det er mulig å få innvilget? Er det at jeg tenker å leie ut rom et bra salgsargument til banken? Uaktuelt for banken om jeg ikke har inntekt?

- Takk for innspill!
Jeg var i samme situasjon i fjor og etter en samtale viste det seg at det var umulig å få boliglån som student uten en medlånetaker. Det kan hende at det er annen praksis i din bank, men for meg (DNB) var det ikke mulig, uavhengig hvor mye egenkapital jeg hadde. Hvis du tenker å leie ut noen rom anbefaler jeg deg å finne noen å dele boliglånet med. Uansett, hør med banken din (og gjerne flere).
Jeg er student og fikk kjøpe bolig uten noe som helst problem med medlåntager. Fikk finansieringsbevis på dagen og fikk egentlig beskjed om at jeg kan kjøpe for så mye jeg vil.. Er nok det aller beste alternativet om du har mulighet til det.
Generelle regler er jo at du må ha minst 15% egenkapital i tillegg til å ikke kunne låne mer en 5* årsinntekten din - gjeld.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Jeg er student og fikk kjøpe bolig uten noe som helst problem med medlåntager. Fikk finansieringsbevis på dagen og fikk egentlig beskjed om at jeg kan kjøpe for så mye jeg vil.. Er nok det aller beste alternativet om du har mulighet til det.
Generelle regler er jo at du må ha minst 15% egenkapital i tillegg til å ikke kunne låne mer en 5* årsinntekten din - gjeld.
Vis hele sitatet...
Takk for info!
Sier du at vist jeg skal låne feks 2 mill må jeg ha 400k i inntekt selv som student?
Sitat av PS3HACKER Vis innlegg
Takk for info!
Sier du at vist jeg skal låne feks 2 mill må jeg ha 400k i inntekt selv som student?
Vis hele sitatet...
Naturligvis det er ingen shortcut for studenter. Du vil også få fratrekk for ev. gjeld du måtte ha om du f.eks allerede har studielån. Dette står i boliglånsforskriften.

Du må da også i det tilfellet ha 300k egenkap.
Eller nei, om du får god nok sikkerhet trenger du ikke ha 400K i årsinntekt. Men det er i praksis at mor og far signerer på lånet sammen med deg, evt. må de også sette sin bolig som sikkerhet. Er mange studenter som gjør det på den måten. Jo mer egenkapital du kan legge ned jo mindre risiko for banken og jo lettere sier banken ja. Det er egentlig ikke en absolutt grense på makslån, det viktigste for banken er at de har god sikkerhet for lånet. Om foreldre har nedbetalt bolig og gode jobber så får du kjøpt det du ønsker stort sett. Skal du gjøre dette på en "voksen" måte, og kun ha eget navn på lånet, da må du forholde deg til standardregler.

En løsning kan jo være å legge seg på misntekravet for EK, og har du resten av sparepengene som en buffer. Er du plutselig uten leietakere noen måneder så har du penger på bok til å dekke avdrag og renter mens du finner nye som vil bo kollektivt.
Med tanke på at du helt sikkert har studielån og ikke veldig høy inntekt som student, blir det utrolig vanskelig for deg å få boliglån uten medlåntager. Det er nok den eneste muligheten, banken liker å vite at dersom du mister muligheten til å betale har de en garantert måte å få pengene sine tilbake på.
Takk for info folkens!
Har ikke noe betydelig studielån nå, men vil selvfølgelig øke.
Tror som dere sier at medlåntaker eller kausjonist må til her.
Du har en overraskende god egenkapital da! Særlig for alderen din å være. Men jeg kjenner ikke til at man kan få lån uten inntekt. Dine fremtidige inntektsutsikter med utleie av rom eller jobb flere år frem i tid er ingen garanti for banken så det har egentlig ikke noe å si.. Mitt anderledes om man for eksempel kan vise til arbeidskontrakt fra 1 januar.

Studenter bør klare deltidsjobb men skjønner at du vil bruke overskuddet og fritida di på å bestå studiet med glans. Om du heller vil bruke det på festing og henging så ville jeg nedprioritert det og heller jobba for SÅ fett er ikke studentfestinga at man ikke kan være foruten det....
Å spare penger på festing gir deg også mer i potten til egenkapital når du er ferdig å studere og kan da heller kjøpe en fet stor leilighet om noen år istedet for en liten ett roms som er det du i bestefall ville fått lån til nå.
Du går en god studieretning som sikrer deg bra inntekt når du har fått jobb men banken innvilger ikke mer enn hva du kan betjene per måned nå.. Man kan ikke si liksom hei jeg kan betale 2000 i mnd nå men om fem år kan jeg betale mere men skader ikke å snakke med banken. Bankene har sånn lånekalkulator på nettet og
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Du har en overraskende god egenkapital da! Særlig for alderen din å være. Men jeg kjenner ikke til at man kan få lån uten inntekt. Dine fremtidige inntektsutsikter med utleie av rom eller jobb flere år frem i tid er ingen garanti for banken så det har egentlig ikke noe å si.. Mitt anderledes om man for eksempel kan vise til arbeidskontrakt fra 1 januar.

Studenter bør klare deltidsjobb men skjønner at du vil bruke overskuddet og fritida di på å bestå studiet med glans. Om du heller vil bruke det på festing og henging så ville jeg nedprioritert det og heller jobba for SÅ fett er ikke studentfestinga at man ikke kan være foruten det....
Å spare penger på festing gir deg også mer i potten til egenkapital når du er ferdig å studere og kan da heller kjøpe en fet stor leilighet om noen år istedet for en liten ett roms som er det du i bestefall ville fått lån til nå.
Du går en god studieretning som sikrer deg bra inntekt når du har fått jobb men banken innvilger ikke mer enn hva du kan betjene per måned nå.. Man kan ikke si liksom hei jeg kan betale 2000 i mnd nå men om fem år kan jeg betale mere men skader ikke å snakke med banken. Bankene har sånn lånekalkulator på nettet og
Vis hele sitatet...
Takk for innspill!

Festing har jeg ikke stort behov for og bruker generelt lite penger.

Skal ta kontakt med banken og finne ut hva som er mulighet.
Sant som sies over her, du har utrolig god egenkapital. Er sikker på at du hadde hatt 0 problemer med å betale ned lånet. Er ikke umulig at du får lån uten medlåntager om du har 0 gjeld og jobb.