Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1554
Hvordan har det seg at når man røyker tobakk på minus så blir man plutselig stuptrøtt eller at heroin effekten økes og blir kvalm, har stussa litt på dette å forsøkte å gi det et forsøk om det er noen som har noe svar på dette?
R.i.p 23.04.2021
Synes sigg alltid er et must til opiater, får en mer sedativ kick som varer lenger og det virker som nikotin booster effekten? Synes også at nikotin generelt gjør meg sløvere på andre rusmidler også. Men bra spurt carttown, hadde hvert fint vis noen kunne komme med en exact sciene på hvorfor det fungerer sånn.
Jeg antar at det har noe med dette å gjøre:
The rewarding effects of nicotine are associated with activation of nicotine receptors. However, there is increasing evidence that the endogenous opioid system is involved in nicotine's rewarding effects
Vis hele sitatet...
Jeg fant jeg fant. Det viser seg at nikotin binder seg til opiat-reseptorene.
Kilde fra Addiction Center.

Sist endret av Speedfrik; 9. september 2020 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mon tro om jeg kan forsøke å benytte nikotin som belønning i forhold til adhd og problemer med å komme i gang med ting? Feks sig + snus om jeg vasker gulvet. Sig + snus + en lang god runk om jeg vasker hele huset? De sier legene at jeg har adhd og det er grunne til at jeg ikke får gjort rutineting og kjedelige ting fordi det er noe feil med belønning i hodet.

Blir det evt. lettere å bruke nikotin + runking som belønning om jeg starter på adhd medisin. Har lyst å se om jeg kan klare meg uten men jeg er jo helt fanatisk på det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mon tro om jeg kan forsøke å benytte nikotin som belønning i forhold til adhd og problemer med å komme i gang med ting? Feks sig + snus om jeg vasker gulvet. Sig + snus + en lang god runk om jeg vasker hele huset? De sier legene at jeg har adhd og det er grunne til at jeg ikke får gjort rutineting og kjedelige ting fordi det er noe feil med belønning i hodet.

Blir det evt. lettere å bruke nikotin + runking som belønning om jeg starter på adhd medisin. Har lyst å se om jeg kan klare meg uten men jeg er jo helt fanatisk på det.
Vis hele sitatet...
Etter en god å lang makkarunk så føler du deg gjerne ganske skitten i etterkant, så ville ikke gjort det til en flertimer-dagligdags prioritering.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tenkte jo ikke ta makka, ei heller nirunke i timesvis på makka. Bare finne en manuell løsning på å fyre opp belønningsesenteret i hjernen slik at jeg lettere klarer å gjøre kjedelige ting. Om mulig vil jeg forsøke å finne måter å øke dopaminnivå uten medisiner og uten makka. Feks nikotin. Eller runking. Gå fra å være instant pleasure fyr til å bli en som kan planlegge, gjøre ting selv om de er kjedelige.

Om nikotin kan virke som belønning i hjernen så er det kanskje mulig å trene seg opp til å orke renhold, pugging eller lære nye språk selv med adhd? Og runke gjør jeg jo uansett. Fremfor kvelds og morgenrunk så kan jeg heller tenke at når en oppgave er gjort da får jeg lov til å runke og ta en snus etter runken. Kan det virke?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenkte jo ikke ta makka, ei heller nirunke i timesvis på makka. Bare finne en manuell løsning på å fyre opp belønningsesenteret i hjernen slik at jeg lettere klarer å gjøre kjedelige ting. Om mulig vil jeg forsøke å finne måter å øke dopaminnivå uten medisiner og uten makka. Feks nikotin. Eller runking. Gå fra å være instant pleasure fyr til å bli en som kan planlegge, gjøre ting selv om de er kjedelige.

Om nikotin kan virke som belønning i hjernen så er det kanskje mulig å trene seg opp til å orke renhold, pugging eller lære nye språk selv med adhd? Og runke gjør jeg jo uansett. Fremfor kvelds og morgenrunk så kan jeg heller tenke at når en oppgave er gjort da får jeg lov til å runke og ta en snus etter runken. Kan det virke?
Vis hele sitatet...
Jeg tror verken nikotin eller runking på amfetamin vil gjøre deg mer produktiv, jeg antar du ikke har testet det ut enda? Men fakta er at hvis du ikke runker på lang tid, så vil testosteron nivået ditt bli høyere, så jeg antar at det ligger i nesten samme gate som å runke på speed.

Å ja du vil kanskje få et nikotinsjokk i noen få minutter men jeg tviler på at det vil vare lenge nok til å orke renhold, og pugging av nye språk, uavhengig av ADHD eller ikke.
Men bortsett fra det så forstår jeg ikke spørsmålet ditt helt... beklager
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei skal ikke vaske heim på nikotin. Tenkte at nikotinen blir belønningen når arbeidet er gjort. Og at tanken på at nå blir det snart en snus skal være motivasjon til komme i gang med vasking, pugging eller andre kjedelige ting. Gøyale ting klarer jeg fint å motivere meg til å gjøre. Det er de kjedelige tinga jeg aldri får kommet i gang med. Legene sier det er fordi adhd gir mindre singalstoff eller det er feil der eller noe. Slik at vi med adhd ikke kjenner og føler likt som dere normale. Om jeg finner noe som kan trigge belønning i hjernen feks nikotin så trenger jeg kanskje ikke medisiner mot adhd. 2 ting jeg virkelig liker er runking og snus. Så tenkte kan jeg bruke det til å bli en slags motor som setter meg igang? Da må jeg jo være seig og ikke snuse eller runke om jeg ikke har pugget, vasket gulv osv. Og til slutt må vel hodet lære seg at belønning kommer etter plikter, og belønning er godt så da gjør vi pliktene først?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mon tro om jeg kan forsøke å benytte nikotin som belønning i forhold til adhd og problemer med å komme i gang med ting?
Vis hele sitatet...
https://www.gwern.net/Nicotine#habit-formation
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei skal ikke vaske heim på nikotin. Tenkte at nikotinen blir belønningen når arbeidet er gjort. Og at tanken på at nå blir det snart en snus skal være motivasjon til komme i gang med vasking, pugging eller andre kjedelige ting. Gøyale ting klarer jeg fint å motivere meg til å gjøre. Det er de kjedelige tinga jeg aldri får kommet i gang med. Legene sier det er fordi adhd gir mindre singalstoff eller det er feil der eller noe. Slik at vi med adhd ikke kjenner og føler likt som dere normale. Om jeg finner noe som kan trigge belønning i hjernen feks nikotin så trenger jeg kanskje ikke medisiner mot adhd. 2 ting jeg virkelig liker er runking og snus. Så tenkte kan jeg bruke det til å bli en slags motor som setter meg igang? Da må jeg jo være seig og ikke snuse eller runke om jeg ikke har pugget, vasket gulv osv. Og til slutt må vel hodet lære seg at belønning kommer etter plikter, og belønning er godt så da gjør vi pliktene først?
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som liker å vaske hus og rydde vel? Du må nok bare øve deg på å bli flinkere til rutiner, tenker at medisinering er først og fremst når man driver med det teoretiske
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men jeg skal jo ikke ha medisiner. Jeg forsøker å finne løsninger som gjør at jeg kan studere, pugge, rydde og vaske helt uten medisiner. Det at alt som ikke er gøy er vanskelig å komme igang er jo et resultat av en medfødt skade som heter adhd. Og om jeg en sjelden gang klarer å ta fatt på de kjedelige tingene så dukker det opp en tanke om noe som er mer gøy eller det piper i mobilen også bruker de 4 neste timene på noe helt annet enn det kjedelige jeg startet på, og da er er alle tanker om å rydde eller lese fag helt borte fra hodet og det kan ta flere dager før jeg tenker på det kjedelige igjen. Tanken her med nikotin som belønning var at jeg må trene hodet til å forstå at nikotin får jeg kun om jeg først har gjort noe kjedelig. Over tid så bør jo hodet da klare å snu tankene eller oppfattelsen av at de tingene er kjedelige, for belønningen i form av nikotin er større og mer verdt enn ubehaget med å vaske gulv, lese fag eller pugge.