Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 26670
Hei, etter 3 dager med helt tett vask og stående vann bestemte jeg meg for å kjøpe avløpsåpner. Valget falt på jif flytende avløpsåpner. ikke plumbo da jeg bor i blokk og ødelagte rør ville vert et lite problem?

Jeg helt hele flasken i vasken slik som det sto at jeg skulle gjøre..

problemet er at det har stått i over 1 time uten at vannet har sunket, så ja jeg har kjemikalier i vaksken jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med!

noen som har noe god ide på hvordan jeg kan få åpnet vasken? eller i det minste få ut kjemikaliene hvis jeg ikke får åpnet den?

det er ca 2-3 dl med kjemikalier opp av vasken som jeg kan ta ut og eventuelt vanne ut før jeg heller det ut på badet? men hvordan få tak i resten som muligens har gått litt ned i rørene?

eller tar det bare jævla lang tid? keen på å vaske opp snart! har ingen rene talerkner eller bestikk..
Under vasken har du sikkert noe som ser ca slik ut: http://www.clever.no/img/103927_S.jpg

Skru av nederste del (sett en bøtte under, dette kan bli grisete) og tøm den for møkk.
Plumbo er greia!
Oi.. ikke kult! har hatt samme problemet for en måneds tid siden.. Måtte leke rørlegger og åpne rørene under vasken. Der var det mye dritt!

Hent ei bøtte og noen vaskefiller, for dette blir grisete! Hold gjerne for nesa også.. det kommer til og lukte dritt!
Haha! altid overaskelser her^^

Jeg har prøvd å skru opp tidligere men det er tett lengere innover enn det jeg klarer å komme til med skrutrekker.
Er ikke helt vanlig vanlås sånn som jeg har på badet så jeg kommer ikke til (sånn vannlås det er linket til i tidligere i tråden).
Hvis det ikke er noe jeg kan få gjort noe med må jeg ringe etter vaktmesteren imorgen!
Det er ikke dumt å bruke litt Plumbo nå og da. Litt før det blir tett. Sparer vaktmester. Og tannpirkere, hårspenner etc. er fyfy. Fett og såperester legger seg fort på hvis de stopper opp. Det finnes og enkle små stakeband hos Clas Olsson eller lignende som er greie å renske litt i nærmiljøet med.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Anbefaler å bruke kaustisk soda fremfor plumbo. Samma skiten, men mye billigere
Plumbo skal ikke ødelegge rør. Det som er problemet er at den har en tendens å ødelegge pakninger (har fått litt klager på det).
Så de som bruker Plumbo, vær obs på dette!
Sist endret av Spelly; 8. mai 2011 kl. 13:57.
Om det er pottetett så er du nødt til å fysisk fjerne blokkeringen i røret. Enten ved hjelp av å demontere rørene og rense de, eller å bruke en fleksibel stake som du dytter ned i røret. Merk at sistnevnte kun løser opp deler av blokkeringen og dytter den videre, noe som kan resultere i at det blir en større blokkering lenger ut i rørsystemet(= dyrere og vanskeligere å løse opp i).

Spørsmålet er hva tror du blokkerer? Er det matrester, fett og såpe så bør det være ok å bruke stake. Er det derimot mye hår, kalk, fett og/eller fysiske objekter risikerer du å gjøre vondt verre.

Eg ville ha tilkalt vaktmester

Og til senere, forebygg slike ting med en eller annen avløpsrenser. Eg sverger til Plumbo. Bruker det på alle avløp en gang i kvartalet minst, eller oftere. Og har, bank i bordet, enda ikke hatt et eneste tett rør, selv om eg har bodd i hus som har vært opp mot hundre år gamle.
jeg brukte sánn slange som jeg stappet nedi røret â spyler det rent , husker ikke hva den slangen heter , kansje noen som vet det

slange som sprutet kraftig
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sånne avløpsåpnere er vel beregnet for å tømme ned i avløpet sammen med vann? Den får jo ingen funksjon av å flyte rundt i vasken.

Når det har blitt såpass tett ville jeg kontaktet rørlegger som kan bruke høytrykk for å spyle det åpent.
Som rørlegger må jeg bare si en ting. Ikke bruk plumbo, hvis ikke alle restene etter plumbo blir spylt vekk, så blir det hardt som betong, som gjør at man må bytte rør. Men det finnes andre avløpsrensere som er mer effektive, men koster litt mer desverre. Det får du kjøpt hos de fleste rørleggerforretninger.

For og få åpnet å tømt kjøkken vasken, så er det greit og få litt info om det er jern eller plast rør du har under vasken.

Er det jern så skal det være en plugg du kan skru ut, men vær obs på at den kan ruste fast, og da må du ikke bruke for mye kraft, for du kan da klare og knekke jern røret.

Er det plast så burde du bare demontere alt som er der, ta det med til badet, og spyle gjennom alt med varmt vann. Bruke en lommelykt for og i røret under kjøkkenvasken din og se om du ser en blokkering. Og da være litt fantasifull når det gjelder og få det ut, kommer ann på hva det er. Funker også og koble ett stivt pvc rør til en vannkran, kytte røret litt på skrått, så du får en spiss, sette på varmt vann, og spyle og stake deg nedover, til du merker at det slipper tak. Dette søler kraftig, så ha en del håndklær og div tilgjengelig. Og noen ryer du bare kan kaste etterpå!

Håper problemet ditt løser seg snart =)
Takk for gode svar! Avløpsåpneren fra jif har ikke gjort annen nytte enn å bare stå i vasken, så nå skal jeg tømme vasken for alt og åpne opp, demontere hele jævla plast faenskapet!..

takk zlinkey, det er plastrør så skal prøve å gjøre som du sier
HøyRisiko Psykopat
denne her trur eg skal fungere fint står på beholderen at det er 60 til 100% svovelsyre. den selges på coop bygg for rundt 3 eller 400 kr løser opp papir veldig fort men om du bruker den må du være veldig forsiktig, anbefaler deg kjøpe noen PVC hansker til du skal bruke det.
står at den er skånsom mot alle godkjente rør
Sitat av Norenco
Kraftig syrebasert. Egenvekt 1,89.
Løser opp tekstil, bind og bleier.
Fjerner rust i stålrør så de blir glatte igjen.
Fjerner øyeblikkelig papiroppsamlinger.
Utvikler varme.
Skånsom mot alle godkjente avløpsrør.
Må ikke benyttes sammen med andre
avløpsåpnere. PH 0.
Vis hele sitatet...
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
De har ihvertfall nok av den på lager. Det står at det er "3e+08 stk. på lager" som vel er 300 millioner flasker
Ser jo ut som om Insane kanskje fikk fikset opp i dette, eller i hvert fall svar på hvordan gjøre det =)
Evt står han med et kjøkken fult av sjidvann & banner/ergrer seg i dette øyeblikk

Men hva hjelper det om vi annbefaler x forskjellige avløpsåpnere når det allerede er blitt tett & vannet bare bare er stillestående OPPE i vasken :/ Kommer vell ikke så jækla mye lenger da uansett om man kjører plumbo/spinat eller whatever ned i den vasken..
Her er masse kjekke tips
Har delvis ordnet opp i vasken! helte på varmt vann og lot det stå over natten! nå renner det vann gjennom men veldig sakte.. har ihvertfall ikke stående vann i vasken mer.

Lurer på om jeg skal prøve meg på enda en avløpsåpner eller om jeg skal gå fysisk til verks på faenskapet!?
Prøv med en sånn svær sugekopp! Pluss litt div. kjemikalier hvis det ikke er nok..
Sist endret av TinnSoldat; 9. mai 2011 kl. 15:59.
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Prøv med en sånn svær sugekopp! Pluss litt div. kjemikalier hvis det ikke er nok..
Vis hele sitatet...
Tror ikke sugekopp ville gjort noen nytte, siden det ikke er tett, og dermed ikke ville skape noe vakum.
Har akkurat vært igjennom en grusom affære med tett vask på både vask på bad og vask på kjøkkneet(Separate rørsystermer)

Vannet gikk veldig sakte igjennom,(sånn som du beskriver du har nå). Plumbo fungerte ikke, Flexibel stake klarte ikke rokke på dritten(i noen av vaskene).

Løsningen ble en flaske Mudin(Aldri hørt om) som jeg fikk av en rørleggerkompis. Skulle stå i 30min evt lenger(t.o.m over natten) også skylles ut med varmt vann.

Begge røra var pip-åpne på 20 minutter. Helt genialt produkt. Skal visstnok også være veldig skånsomt mot alle typer rør/pakninger (iflg min venn)

Kjøpte en ny en på ei random rørlegger butikk for å ha stående. Burde prøves ;-)
Sist endret av MagicalTrevor; 9. mai 2011 kl. 16:49.
▼ ... flere år senere ... ▼
Nå har jeg helt en hel flaske Plumbo i oppvaskkummen. Det har stått i 3 dager, og det renner ikke en milliliter! Jeg er ikke fysisk istand til å komme til under kjøkkenbenken. Vurderer å stake opp røret fra kummen, men: må Plumboen fjernes fra kummen? Er det farlig å få på hendene, eller må jeg bruke vernehansker? Har liten lyst til å bruke masse penger på rørlegger når det sikkert bare tar 1 min for en som kan det.

(Ja, jeg vet dette er en gammel tråd. Problemet er der for det)

Kan denne være en mulighet: https://www.clasohlson.com/no/Avl&os...kaft/p/34-1911
Sist endret av ivar_oslo; 16. august 2020 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Plumbo er noe dritt som ikke fungerer noe særlig.

Bruk denne i fremtiden, har veldig god erfaring med den: Mudin Avløpsåpner

Plumbo kan være etsende så kjøkkenhansker eller lignende ville jeg ha brukt. Å stake opp med en slik avløpsåpner som du lenket til kan også være en god mulighet, setter litt trykk og sug på hindringen og da vil ting oftest løse seg opp.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Nå har jeg helt en hel flaske Plumbo i oppvaskkummen. Det har stått i 3 dager, og det renner ikke en milliliter! Jeg er ikke fysisk istand til å komme til under kjøkkenbenken. Vurderer å stake opp røret fra kummen, men: må Plumboen fjernes fra kummen? Er det farlig å få på hendene, eller må jeg bruke vernehansker? Har liten lyst til å bruke masse penger på rørlegger når det sikkert bare tar 1 min for en som kan det.

(Ja, jeg vet dette er en gammel tråd. Problemet er der for det)

Kan denne være en mulighet: https://www.clasohlson.com/no/Avl&os...kaft/p/34-1911
Vis hele sitatet...
Har du fått skyllet nok med kokende vann?

Plumbo i pulverform som ikke blir skikkelig oppløst blir steinhardt og har nok gjort vondt verre.

Jeg ville forsøkt å stake det opp og evt ringt rørlegger. Jeg ville ikke forsøkt å åpne opp selv i tilfelle det ligger vann som reagerer med plumboen i det du åpner opp, i såfall ville jeg brukt egnet verneutstyr.
Sikkert vannlåsen som er full av dritt. Drittjobb men det beste er å pelle det fra hverandre. Kan og sitte dritt der som ikke plumbo mudin tar.
Få ut plumboen og det dom ligger i vasken. Skru opp vannlåsen og tøm den for dritt. �� Det er en jobb som tar 5 minutter. Sett en bøtte under vannlåsen.
Sitat av Edeyc Vis innlegg
Få ut plumboen og det dom ligger i vasken. Skru opp vannlåsen og tøm den for dritt. �� Det er en jobb som tar 5 minutter. Sett en bøtte under vannlåsen.
Vis hele sitatet...
Han kommer ikke til under vasken. Kommer ikke fysisk til.
Så, jeg ville kjøpt oppvaskhansker, eller gå på butikk som selger slike tykke gummihansker fiskere bruker når de står i timesvis og sløyer fisk. Dette er bra beskyttelse. Men oppvaskhansker burde holde. Så kjøper du stakefjær. Betalte 80 Kroner på Jula. Det er dette rørleggere helst bruker.
De sugekoppene som er linket til KAN virke. Men avhengig av hvor det er tett kan det gi null hjepl da trykket kan gå ut det hullet som hindrer overforsvømmelse.
Stakefjær er tingen. De er skånsome mot rørene også.
https://www.clasohlson.com/no/Stakefjær/p/40-6851
Sist endret av Arex_x; 16. august 2020 kl. 17:41.
Mudin avløpsåpner er mye bedre enn Plumbo. Plumbo risikerer du å tette rørene med. Pulveret blir steinhardt hvis det ikke blir skylt ordentlig.

Du har ikke noen som kan hjelpe deg å komme under benken? Det beste er nok å få rengjort vannlåsen under vasken og etterpå skylle ordentlig igjennom med Mudin
Sitat av Dough Vis innlegg
Han er ikke fysisk i stand til å komme til, det leser jeg som at han ikke gidder. Stakefjør fikser ugg i rør. Med den kommer han ikke lenger enn til vannlåsen. Da kan du like gjerne stikke en strikkepinne e.l. Nedi.
Vis hele sitatet...
Har ingen ting med å ikke gidde. Jeg kan utmerket komme meg ned på gulvet, men jeg greier ikke å komme meg opp igjen uten hjelp pga problemer med bena. Er vannlåsen nødvendig, må jeg bare bruke rørlegger på det selvom det blir svindyrt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har ingen ting med å ikke gidde. Jeg kan utmerket komme meg ned på gulvet, men jeg greier ikke å komme meg opp igjen uten hjelp pga problemer med bena. Er vannlåsen nødvendig, må jeg bare bruke rørlegger på det selvom det blir svindyrt.
Vis hele sitatet...
Er som regel dessverre umulig å få dette bra uten å demontere vannlåsen. Kanskje en venn kan hjelpe deg?
Mudin har gjort susen for meg flere ganger, fåes på clas ohlson.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har ingen ting med å ikke gidde. Jeg kan utmerket komme meg ned på gulvet, men jeg greier ikke å komme meg opp igjen uten hjelp pga problemer med bena. Er vannlåsen nødvendig, må jeg bare bruke rørlegger på det selvom det blir svindyrt.
Vis hele sitatet...
.... man trenger ikke en rørlegger for å skru av vannlåsen?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har ingen ting med å ikke gidde. Jeg kan utmerket komme meg ned på gulvet, men jeg greier ikke å komme meg opp igjen uten hjelp pga problemer med bena. Er vannlåsen nødvendig, må jeg bare bruke rørlegger på det selvom det blir svindyrt.
Vis hele sitatet...
Har du ikke noen som kan hjelpe deg med dette? Du har kanskje ikke det, siden du spør her.
Skulle tatt meg en tur innom selv, men brukernavnet ditt tilsier at vi bor hundrevis av kilometer fra hverandre.
Det største problemet med rørleggere er ikke bare prisen men ventetid...

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har ingen ting med å ikke gidde. Jeg kan utmerket komme meg ned på gulvet, men jeg greier ikke å komme meg opp igjen uten hjelp pga problemer med bena. Er vannlåsen nødvendig, må jeg bare bruke rørlegger på det selvom det blir svindyrt.
Vis hele sitatet...
Beklager det, poenget var bare å tydeliggjøre forskjellen på muligheten for å komme til og det å være i fysisk stand til...
Sist endret av Dough; 17. august 2020 kl. 10:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Crimea River
Alec's Avatar
Vi har aldri hatt behov for avløpsåpner enten i kjemisk form eller typ stakefjær.
Rengjør alle sluk og vannlåser minst 1 gang i året, helst 2-4 ganger i året. Vi er nok av den sorten som gjør det én gang i året selv om vi burde gjort det oftere..
Kjøkken, dusj, badekar, osv. Ta fra hverandre delene og vask de passe godt. Vi skyller det egentlig bare med varmt vann til det ser passe rent ut. Bruker plasthansker for å få ut alt dritt. Det blir ikke skinnende hvitt men det er tydeligvis nok for å forhindre at ting tetter seg.

Vi har et sett med enkle rutiner som sørger for at vi aldri får tette avløp:
1. Bruker en sil for å skille fast fra flytende. Alt det faste komposteres eller kastes i matavfall og hvis suppen/sausen er tykk nok så kaster vi det som matavfall.

2. Hell all flytende fett/oljer over i en 1.5L flaske med en trakt. Resten tas med tørkepapir og kastes i matavfall. Flaska teipes og kastes som restavfall.

3. Man får aldri bort alle fettrester, så når vi vasker så tar vi grovrengjøring med et par dråper salo sammen med en egen vaskekost og varmt vann. Samme vaskekosten bruker vi til å dra over alle tallerkener og ting med matrester på før vi setter det i oppvaskmaskinen.
(Vi har altså 2 vaskekoster, en for å vaske rent og en for å skylle).

Det finnes sikkert bedre metoder enn hva vi gjør, men for oss/meg har det funka i 13 år nå.

Forebygging er alltid det beste
Sitat av Alec Vis innlegg
Vi har aldri hatt behov for avløpsåpner enten i kjemisk form eller typ stakefjær.
Rengjør alle sluk og vannlåser minst 1 gang i året, helst 2-4 ganger i året. Vi er nok av den sorten som gjør det én gang i året selv om vi burde gjort det oftere..
Kjøkken, dusj, badekar, osv. Ta fra hverandre delene og vask de passe godt. Vi skyller det egentlig bare med varmt vann til det ser passe rent ut. Bruker plasthansker for å få ut alt dritt. Det blir ikke skinnende hvitt men det er tydeligvis nok for å forhindre at ting tetter seg.

Vi har et sett med enkle rutiner som sørger for at vi aldri får tette avløp:
1. Bruker en sil for å skille fast fra flytende. Alt det faste komposteres eller kastes i matavfall og hvis suppen/sausen er tykk nok så kaster vi det som matavfall.

2. Hell all flytende fett/oljer over i en 1.5L flaske med en trakt. Resten tas med tørkepapir og kastes i matavfall. Flaska teipes og kastes som restavfall.

3. Man får aldri bort alle fettrester, så når vi vasker så tar vi grovrengjøring med et par dråper salo sammen med en egen vaskekost og varmt vann. Samme vaskekosten bruker vi til å dra over alle tallerkener og ting med matrester på før vi setter det i oppvaskmaskinen.
(Vi har altså 2 vaskekoster, en for å vaske rent og en for å skylle).

Det finnes sikkert bedre metoder enn hva vi gjør, men for oss/meg har det funka i 13 år nå.

Forebygging er alltid det beste
Vis hele sitatet...
Ja, ser ut som jeg må skjerpe meg betydelig. Jeg har allerede begynt å tørke ut av stekepannen istedenfor å skylle den. Jeg har prøvd å finne en sil jeg kan legge over sluket i oppvaskkummen, men den er fra 1969 og jeg finner ikke noe som passer. Men akkurat nå er problemet først å få det åpnet igjen. Jeg bor i blokk så det er ikke langt til fellesrøret.