Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3410
Hei, jeg ser etter en gratis rettskrivnings programm/app som kan ha i helst i min nettleser (chrome) eller en annen god som jeg kan bruke da jeg skriver i kommentarfelt, forum eller mails.

Jeg skriver norsk bokmål, engelsk og litt spansk.

Da jeg lærte sistnevnte språk lærte jeg meg latin amerikansk spansk ved et uhell, men fortsatte fordi det føltes som en lett utvei. Jeg ønsker lære meg skille mer på denne formen og Castilian(Den primære versjonen i Spania) så om man kan dele opp, så jeg kan beholde begge dialekter er det fint.

Det er også et pluss dersom den kan skille mellom british og amerikans så jeg ønsker skrive ulikt på ulike plattformer og lære meg bli bedre på den ulike ordbruken når jeg snakker muntlig engelsk.

Oppsummert

1. Jeg ønsker kunne uttrykke meg bedre digitalt, kanskje lære av det slik at det kan overføres til andre ikke digitale arenaer.

2. Gratis

3. 3 ulike språk (norsk, engelsk og spank) + om det skiller mellom flere versjoner av disse

Har windows 10, chrome

Åpen for alt av forslag.
Vet mange forum og kommentarfelt har retteprogram, men disse er ofte ikke noe jeg foretrekker.
Sist endret av DrPerception; 26. juli 2020 kl. 17:29.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
https://chrome.google.com/webstore/d...bkghlhen?hl=en

Never mind.. den har bare engelsk.
Sist endret av Dr. fungitumb; 26. juli 2020 kl. 17:37. Grunn: fordi jeg ikke kan lese enkle instruksjoner..
doktor
DrPerception's Avatar
Trådstarter
Ja det er synd dem mangler Norsk, men det kan kanskje være at en kombinasjon sammen med et annet program viser seg være beste løsningen. Det vet jeg ikke enda uten deres hjelp.

Jeg er som sagt åpen for alt av forslag. Det viktigste her for min del er at jeg kan få alle oppgaver gjort på enklest mulig måte, best mulig måte og gratis. Grammarly har tidligere vært til hjelp og jeg ble nå glad jeg kom på det igjen å fikk lastet ned på denne pc'en også.
Sist endret av DrPerception; 26. juli 2020 kl. 17:49.
LibreOffice Writer (alternativ til MS Word) kan sannsynligvis gjøre det du ønsker, men den har ingen integrasjon til nettleser.
Open office, vet ikke noe om språk der. Den har også bare stavekontroll. Ikke grammatikk m.m. Som MS Word.
Jeg benytter Chrome sin innebygde stavekontroll, da kan du ha flere språk, selv har jeg for norsk og Engelsk. Om stavekontroll er tilstrekkelig finner du det under innstillinger--> avansert--> språk. For å legge til språk klikker du på pil ned nede til høyre i språk-vinduet og deretter på legg til språk.
Sist endret av Veggen; 27. juli 2020 kl. 00:54.
Klimafiendtlig troll
Er ikke gratis, men veldig god investering: ordnett.no
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
grammarly er en browser extension, den fungerer utmerket. Men den støtter kun engelsk, og har horribelt personvern. Den har både en gratis versjon, og betalte versjoner.