Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2750
Heisann, søkt litt rundt på nettet uten å finne konkrete svar for mitt scenario.

Eier en del av en tomannsbolig på ca 120m2. Samboer flytter ut etter at vi har blitt enig om å skille lag. I den forbindelse har en av mine beste venner spurt om muligheten til å få bo hos meg sammen med sin datter som han har annenhver uke.

Jeg har 3 soverom, så tenker at det da vil være mulig at dem får et soverom hver seg. Å resten av boligen blir fellesområde.

Planen er at han skal betale en fast pris på 4000,- pr mnd. Å alt er da inkludert i den summen.

Men må jeg skatte av denne inntekten?

Betaler selv ca 6000 i lån pr mnd. Å legger av ytterligere 8000 til regninger. Så kan vel kalle det "fellesutgifter" det han er med på å betale.

Tilsvarende leilighet ved siden av meg ble leid ut for 11.000 pr mnd. Eneste forskjell er at jeg har større terrasse, og mulighet for parkering på egen tomt.

Så for dem som har litt peiling. Vil dette være lovlig skattefritt? Eller må man gå til kontant betaling osv. Vil jo være lite lønnsomt om man må skatte 23ish % av 4000,-
Er vel skattefritt så lenge du bor i mer enn halvparten av boligen selv?

Sitat av http://www.bolig360.no/forbruker/skatt-pa-utleie-2018-reglene/
2. Skattefritt ved utleie i egen bolig
Leier man ut en kjellerleilighet, hybel eller garasjehybel over garasjen, er dette å regne som utleie i egen bolig. Man kan leie ut 50 prosent av egen bolig uten at det blir skatt på inntektene.

Dette gjelder selv om utleieleiligheten har egen inngang og hageflekk. Utleien er skattefri så lenge leiligheten er i din bolig, og er mindre enn 50 prosent av boligen. Inntektene er skattefrie, men du får samtidig ingen fradrag for utgiftene du har hatt til utleien.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
Men da spørs det om felles arealet regnes som mitt eller dems område? Dumt spørsmål. Men vet aldri med sikkerhet når det gjelder staten. ��
Noen spesiell grunn til at velger å leie ut til 4000? Er det virkelig verdt det mener jeg? For under 50K i året så må du da ta hensyn til ikke bare en leietager men også barnet til leietaker. Sålenge du ikke har skilt ut egen leilighet og dere skal ha samme tilgang på fellesarealer så vil det jo i praksis si at du er aldri mer din egen mann. Uansett hvor du snur deg så dukker denne fyren opp, eller barnet eller venner eller venninner av barnet. Og det blir barnebursdager, det blir ting som blir å dukke opp i fellesområdet som vil irritere deg, hva gjør du når du trenger fred og ro? Skal du stenge deg inne på soverommet med nose canceling headphones for å slippe å høre unger som synger, gråter, krangler eller faren som kanskje øver på fela si?

Vennskap er en ting, men å faktisk bo sammen med en venn er ikke like enkelt som det høres ut. Det er greit mens man er student eller ikke har andre valg grunnet økonomi men det er jo en veldig frihet i å kunne lukke utgangsdøren bak seg når man kommer hjem og ikke trenge å ta hensyn til noen andre. Og kanskje spesielt verdifullt for deg som nettopp er blitt singel og kanskje virkelig trenger å kjenne på friheten. Selv ville jeg nok krevd adskillig mer i leie for å vurdere noe slikt, og jeg ville vært svært omtenksom når kontrakt skrives og også tatt samtalen i forkant av kontrakt om hva dere gjør om dette ikke fungerer.
Trådstarter
Vi har vel vært bestekompiser siden barneskolen, å kjenner hverandre veldig godt sånn sett. Å grunnen til at jeg ikke vil ta mer er for å hjelpe han med å kunne spare til egenkapital. Han og samboeren har også nylig bestemt seg for at de skulle skille lag. Tingen er at det er hun som i stor grad har hatt egenkapital når dem har kjøpt hus. Å lånet har kostet mye, så han har aldri egentlig hatt mulighet for å spare noe til seg selv. Familien hans er stor, å de han har spurt om hjelp til egenkapital har sagt nei. Ikke fordi de ikke vil hjelpe, men for at det skal være likt for alle, da flere i familien også har spurt tidligere. Så da er valget hans å leie.

De fleste leiligheter i nærområdet koster over 7000 + strøm, å gjør at han fortsatt ikke får spart noe særlig til seg selv.

Så da gjør vi det likt. Han sparer 4000 ca ved å leie her. Og jeg får spart ca det samme, eventuelt betalt ned mer på mitt lån. Dette blir jo bare over en periode på 1 til 2 år.

At datteren blir med kan jo bli interessant, men burde ikke by på altfor store utfordringer.
Ja hva skal man si? Skjønner jo at det kan virke ok å hjelpe en kompis, men dette er jo ikke som å låne ut sofaen en helg. 2 år. Det er lang tid. Og om du er helt ærlig er det virkelig verdt 96.000 kroner å måtte leve livet på andres premisser de neste 2 årene?

Det er jo andre muligheter for kompisen. Husbanken. Kommunalt startlån. Bedre sparevaner. Stramme livremmen. Og de 96.000 kronene det er jo ikke netto penger. Fordi du vil få økt strømforbruk, småbarnsforeldre kjører vaskemaskin og trommel døgnet rundt. Det blir ekstra slitasje.

For meg virker det litt som om du blir lurt må jeg bare si.
Siden det er bestekompis så er d jo ikke problem og leie ut. Er jo om så bare og skreddersy kontrakten, slik at noen av rommene i huset ikke er fellesareal på papiret.

Har forsåvidt leid ut råttebillige rom i bofellesskap til studerende bestekompiser i flere år, uten at det har bydd på problemer i det hele tatt. Slitasje på vaskemaskin/hvitevarer er faen det siste jeg tenker på.... Om man kan hjelpe noen, så gjør man det.
Sist endret av Topkek; 23. mai 2018 kl. 23:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Det er 96k jeg ikke finner andre steder ��

Samboeren som nå flytter ut har aldri betalt noe for å bo her. Avtalen var at hun skulle betale mat, men hun blir ofte blakk 2 uker etter lønn. Hun har aldri jobbet fult heller.

Så... Ikke noe husleie, jeg må fortsatt betale for mat mye av tiden. Å det siste hun tenker på er strøm utgifter.

Så når jeg nå får 4000pr mnd, så er det fortsatt bedre økonomisk enn det har vært de siste 3 årene med samboer, just saying.
Er det et mønster her?
Trådstarter
Neida. Avtalen var alltid at hun bare skulle betale mat.
Men pga lav lønn og litt løs penge kontroll, så ble det ofte slik.

Beløpet jeg nå skal ha av kameraten er det jeg som har foreslått ut ifra hans inntekt og utgifter. Beste er jo at han får spare litt istedenfor at jeg skal være grådig å sitte igjen med mye mer. Beste er jo at han får det lille han trenger i egenkapital på kortest mulig tid.
Synes det er flott og lese om et friskt pust av godhet i en verden styrt av egoer og grådighet.

Gi gass!
Ja kanskje jeg trenger å justere mitt indre kompasset? For jeg ville tenkt at hva som er best er at jeg får nok igjen for avtalen slik at det kjennes verdt det. Og er det egentlig ditt ansvar at kompisen bor billig slik at han kan spare penger? Kompisen vinner jo i lotteriet uansett. Hvor kan man bo for 4000 kr måneden alt inkludert?

Hvor går grensen fra å være en god venn til å bli den gode vennen som andre utnytter til personlig vinning?
Trådstarter
Hadde det vært en vilt fremmed, så hadde nok prisen økt, men ettersom jeg kjenner han såpass godt, så er det ikke noe problem for min del.

Å 4000,- er egentlig helt greit da det er et helt ok beløp fot at økonomien skal gå lettere for min del også. Med en inntekt på ca 21 utbetalt og ca 16 i utgifter om man tar med drivstoff forbruk, så er det godt med de 4000,- ekstra. Tenker at det er begrenset hvor mye ekstra strøm og vann det går. Eneste forskjellen er en unge på ca 4 som er der annenhver uke.

Men. Om man overstiger 20.000 i inntekter i leie på et år. Er det fortsatt skattefritt?
Sålenge du bruker delen selv er dette skattefritt.
Veldig mange utnytter seg av smutthull at de bruker loft o.l
Trådstarter
Supert. Dumt å få noe skattesmell eller annet tull for å hjelpe noen andre ��