Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2719
Uvaksinert 👍
Har en trykkoker med en ventil som ikke slipper ut noe damp før den når 20psi, så når jeg har varmen på så den ligger på 18psi i 1 time så er det like mye vann i den når den er avkjøpt som når jeg startet. Men hvor mye vann må jeg ha i (minimum), altså hvor mye vann må bli til damp for å oppnå ett trykk på 18 psi? Det er en 20 liters trykkoker.
Skjønner ikke spørsmålet. Burde nå 20 psi så lenge du ikke damper vekk alt vannet.
3 cm ish?

Har ikke merket forskjell på om jeg fyller 2 eller 5 cm oppover.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Spørsmålet er ikke mulig å svare på med mindre du også oppgir temperaturen du sikter mot, trykket av dampen er proporsjonal med temperaturen. Forholdene mellom de er gitt av idealgassloven, som matematisk er formulert som pV = nRT, hvor p er trykket i pascal, V er volumet i liter, n er antall mol (ett mol vann er ca. 18 g) R er idealgasskonstanten (google it) og T er temperaturen i kelvin. Sånn ca. iallefall, vanndamp er ikke akkurat en idealgass.
I følge denne kalkulatoren er damptrykket i likevekt på 18 psig (=1 atmosfære + 18 psi) ved 124 grader Celsius.

For å bruke den ideelle gassloven som BomberMan foreslo, må vi regne om til SI-enheter (som vi alltid burde bruke uansett: fuck psi!), som gir et absolutt trykk på 225 kPa og en temperatur på 397 K.

Setter vi det inn i gassloven får vi

n=pV/RT=225 kPa* 20 L / (8.314 L kPa/Kmol * 397 K) = 1.36 mol

Siden BomberMan sier at 1 mol vann = 18 g, tilsvarer dette rett i underkant av 25 g vann. Det tilsvarer ca. 2 spiseskjeer. (vann utvider seg latterlig mye når det fordamper!)

Dette er naturligvis bare et absolutt minimum som kreves for å få damptrykket du ønsker. Vil nok anbefale å ha litt mer vann i bunn, for sikkerhets skyld.

Tar forbehold om feil i regnestykkene her, har ikke dobbeltsjekket.
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Blir i hverfall å prøve med litt mer enn bare to spiseskjeer. Men da kan jeg i hvertfall gå drastisk ned på vannmengden uten at den vil "tørrkoke"