Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 1911
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har lenge gått å ventet på ny laptop etter at en eller annen stjal min forige, så nå har endelig hjelpemiddelsentralen sent ut en rekvisisjon til meg og jeg kommer til å kjøpe en i morgen. Jeg fikk bare 9000 mot 15000 som var vanlig før så det blir verken centrino eller powerbook men mest sansynlig en celeron med dritt tider på batteriet.

Men uansett, kommer sansynligvis til å kjøre GNU/Linux på denne og lurer da på hvilken distro som oppfattes som best til dette formålet? Har Slackware i bakhodet men er litt i stuss...
Et must er iallefall 2.6-kernel (selv om den stadig er beta) med masse nye og forbedrete muligheter for strømstyring. Gentoo eller slackware er mine anbefalinger, men gentoo kan gjerne være veldig fin på å få i gang hardware som er litt sær. Ikke usannsynlig at du har en del rar hardware i en celeronmaskin, så det er viktig å ha et system du kan sloss litt med
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Er litt redd for test-kernels... Har forøvrig aldri compilet min egen kernel men det går vel greit?
Kernelcompiling er ikke spesielt vanskelig, man har alltid howtos og trinn for trinn-guider. 2.6 er visstnok ute som stable før nyttår, så hvis du venter litt trenger du nok ikke å bruke test-kernel. Har snakka med en del folk som bruker test10 på laptoper, og de er svært fornøyd.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Ja, tenkte jeg skulle vente med 2.6 til den kom men er jo alltids mulig å prøve seg. Kommer jo uansett til å lage en partisjon der jeg dumper alt av dokumenter og ting jeg tar vare på...

En ting til, litt av temaet kanskje men uansett, beste officeprogramm for Linux? Openoffice? Bør være kompitabelt med word, men rtf duger lenge.
Gentoo er grei med ny PCMIA hardware osv ja.
Openoffice er den beste officeløsningen jeg har sett til linux iallefall. Funker helt fint crossplattform.
slackware og 2.4.20 funket som en våt drøm på min dell inspiron 8000. hørt en del bra om gentoo også.. forhør deg litt på #gentoo-laptop på irc.freenode.net... tror jeg.. sjekk www.gentoo.org hvis det ikke var riktig kanal/server.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Kjenner to som kjører GNU/Linux på laptop. Han ene kjører Slackware på Dell Inspiron mens han andre kjører Gentoo på en IBM Thinkpad. Det gikk temmelig smertefritt for begge to.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Greit, takk for hjelpen. Slackware er på vei ned, prøver meg først med 9.0 som jeg har liggende og innstalerer så 9.1 når Delusional har fått lastet det for meg.

Orker ikke begynne med Gentoo.
Jeg tror jeg ville ventet til stable, og latt vær å kjøre test. Er så teit når man bruker masse tid, også funker ikke ting du absolutt trenger ( i test4 fungerte ikke PCMCIA, og jeg brukte tid på å prøve ordne noe som ikke gikk :-p )
Slackware burde være flott, det bruker jeg på laptop(400mhz).
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Kommer ikke til å benytte meg av PCMCIA. Men vi får se, liker ikke helt tanken på test kernel selv, iallefall ikke hvis stable duger.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Bah, ble til at jeg kjøpte meg en HP pavilion ze4400 maskin med 512MB ram, 40GB hdd og XP 2400+ M med 512KB cache, altså å foretrekke foran Celeron... MEN, maskinen ser ikke ut til å ha lyst til å boote Slackware cd'en min. "Stopper på Partition check:".

Har prøvd å slette NTFS partisjonen som lå fra før av, men det hjalp lite... Stress!
Jeg har en laptop med Fedora som os.. Med trimma "2.4.22-1.2115"-kjærne som følger med Fedora.. Det går helt fint å bruke den nyeste kjærna i 2.4.X serien, med tanke på batteri og laptopper. Som linux entusiast burde man vite at ikke det alltid lønner seg og kjøre den nyeste softwaren som kommer ut..

Hvis du har et godt øye til Slackware, så fortsett og kjør det som os..
min erfaring er nå en gang sånn at når det gjelder de forskjellige distribusjoner så er en diskusjon om hvilken som er best helt nytteløst, alt dette er bare smak og behag. Gå for den du liker best, har aldri opplevd at jeg ikke har fått ting til fungere (enkelte ting har vært mer stress enn andre, men sånt må man bare regne med igrunn)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Vel, nå er det visst slik at utrolig få får disse maskinene opp og går og 3d support er det visst bare å glemme...

Finner forøvrig ikke XP drivere til grafikk-kortet engang, så hvis noen har peil på hvor "ATI Technologies Radeon Mobility U1" driverer til HP Pavilion ze4400 kan skaffes så si ifra!
Opprinnelig postet av Tias
Vel, nå er det visst slik at utrolig få får disse maskinene opp og går og 3d support er det visst bare å glemme...

Finner forøvrig ikke XP drivere til grafikk-kortet engang, så hvis noen har peil på hvor "ATI Technologies Radeon Mobility U1" driverer til HP Pavilion ze4400 kan skaffes så si ifra!
Vis hele sitatet...

Sjekk denne linken....

[COLOR=red]xp driver[/COLOR]

Skal visst fungere på alle Radeon kort..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Takk for den ghio, men hvis den ikke er spesifikt laget for HP maskinen så tror jeg ikke den funker. Hvis jeg har forstått det rett iallefall.

Fikk HP folkene til å sende meg url til driveren, veldig grei support, svarte på under en time.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Opprinnelig postet av ghio
Jeg har en laptop med Fedora som os.. Med trimma "2.4.22-1.2115"-kjærne som følger med Fedora.. Det går helt fint å bruke den nyeste kjærna i 2.4.X serien, med tanke på batteri og laptopper. Som linux entusiast burde man vite at ikke det alltid lønner seg og kjøre den nyeste softwaren som kommer ut..

Hvis du har et godt øye til Slackware, så fortsett og kjør det som os..
Vis hele sitatet...
Er det mulig å laste ned Fedora, eller er det noe suscriber-møkk?
man får lasta ned fedora ja
Kjører debian PPC på PowerBook
Opprinnelig postet av fxxked
Kjører debian PPC på PowerBook
Vis hele sitatet...
hvordan er det i forhold til YLD?

fungerer alle "fn"-knappene, og div. andre funksjoner, evt. hvem fungerer ikke?
Opprinnelig postet av afen
Er det mulig å laste ned Fedora, eller er det noe suscriber-møkk?
Vis hele sitatet...
Fedora er en ny gren av redhat-treet, og utvikles av uavhengige utviklere med støtte fra The Redhat Foundation. Den erstatter gratisredhat.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Ah, drar den opp igjen nu. Jeg har ved en tilfeldighet funnet ut at min laptop (hp ze400) i bunn og grunn er den samme som hp ze4430us, men uten wifi. Selv om jeg ikke har funnet eksempler på folk som har instalert linux greit på ze4400 så var det derimot flere som hadde gode erfaringer med ze4440us. Nå booter maskinen greit med innstalasjons cd ved at jeg legger til nousb under oppstart.

Jeg er vandt med Gentoo hjemme, fungerer smertefritt og jeg elsker emerge, men på den annen side har jeg veldig lite lyst til å vente i to dager før jeg kan bruke maskinen.

Fedora er jo greit, har yum og apt-get, men min erfaring med yum i alle fall er at den er langt fra like kraftig som emerge. Jeg liker heller ikke all bloaten som kommer med, samt alle menyene og featuresene som ikke funker. Kommer i første omgang til å innstalere dette, men bytter til noe annet i løpet av helgen hvis jeg får bedre alternativer.

FreeBSD er jo flott, men jeg er ikke vandt med BSD og er litt usikker både på driver støtte og hvor godt jeg har av å lære to rimelig like operativsystemer ved siden av hverandre.

Flere gode tips?
Du kan prøve archlinux. En simpelthen genial distro med precompiled binaries for i686 (den booter på under femten sekunder på en standard install). Alt føles veldig responsivt og pakkesystemet er meget godt (pacman -Sy synkroniserer treet og laster ned valgt pakke). Man kan også lage ny kjerne selv under install (2.6 eller 2.4) og pakkenivået er ganske høyt allerede. Jeg bruker denne både på router og arbeidsmaskiner. Svært fornøyd. Ellers er freebsd alltid et godt valg, men sørg for at noen har prøvd det før. Freebsd har aldri vært best på sær hardware
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Takk for tipset IvIoyner, jeg har lest litt archlinux reviews etter å ha sett navnet i din profil, og kanskje det er noe for meg. Fedora gikk jo i og for seg greit nok, i alle fall bedre enn før, men nå får jeg ikke bootet pga. pcmcia, noe jeg går ut ifra bedrer seg hvis jeg gjør ting litt mer manuelt og ikke legger inn støtte for nevnte problem.

Edit: ser ut som jeg bestemmer meg for FreeBSD eller noe i den dur før jeg eventuelt prøver meg på noe så avansert som ArchLinux.
Sist endret av Tias; 22. mars 2004 kl. 22:01.
Jeg bruker fedora på min, og det går bare fint.
WLAN-kortet mitt fant den under install, og strømstyring og batteristatus er heller intet problem. Viften stopper og går når det blir for varmt for den også, som i windows.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Tias du kan jo bare installere fra stage3. Så når du har fått systemet opp rekompilerer du alt fra source.. Det tar selvsagt like lang tid, men du har i allefall et system oppe.. Du finner mer info på gentoo forumet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Jo, er klar over det, men jeg har ikke lyst til det. Er sikkert bare meg som har diverse fobier, men jeg føler liksom at stage 2 og 3 install er litt "ekkelt", i den forstand at det virker litt halveis og skittent. Vel, skittent blir feil, men jeg hater å legge inn ting som gir meg ytelsestap når jeg vet jeg kan gjøre det bedre. Dette er samme grunn til at jeg aldri nøyer meg med 2pass encoding når jeg lager SVCD, alltid minst 4 pass. :-/

Jeg kaster muligens gentoo inn på maskinen etter en stund, men akkurat nå er jeg ikke klar for et døgn compiling før jeg oppdager at jeg faktisk ikke får bottet i det heletatt og bestemmer meg for å legge inn Windows igjen pga. tidspress.

Hadde selvsagt unngått alt dette hadde jeg bare innstalert stage 3...

Men nå prøver jeg archlinux. ;D
Kjører Slackware 9.1 med 2.6.4 på min laptop funker bra det...!
I like turtles
Skyfex's Avatar
fxxked: Har aldri skjønt vitsen med å kjøre linux på mac.. Du kan jo bruke nesten alle linux programmer (X11 support, POSIX osv.) med source. Du har Terminal. Og det smootheste GUIet som finnes (om du ikke liker det kan du jo skifte skin).. ?

beklager offtopic..

Hva med FreeBSD? Fungerer ikke det bra på laptoper?
Jeg syns BSD( mange parametere tilsvarer eldre GNU distroer ) er litt klønete og liker Linux bedre.
Sist endret av fxxked; 17. april 2004 kl. 19:41.
Opprinnelig postet av fxxked
Jeg syns BSD er litt klønete og liker Linux bedre.
Vis hele sitatet...
Det er fint du bygger opp med så gode argumenter.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Opprinnelig postet av IvIoyner
Det er fint du bygger opp med så gode argumenter.
Vis hele sitatet...
For å være ærlig tror jeg han svarte SkyFex på temaet hvorfor kjøre Linux på Mac maskiner, og trenger derfor ikke begrunne det dypere da det var en smakssak.
og hva vil dere anbefale meg til min toshiba satalite 1800 serie (1ghz,256mb ram,15gb hdd,osv) ?

kjører windows xp på den nå, og har slått av alt grafiske men alikavel så syntes jeg at den "henter" litt i menyene og rundt forbi.. reinstallerte xp for noen dager siden og til ingen forbedring.

har nyeste oppdateringer ol. men.. =(
Har en Dell Inspiron 4150, 1.7Ghz, 768MB RAM, med Slackware 9.1 og 2.6.4 kernel. Funker som bare fy... Har oppgradert til KDE 3.2. Ser rimelig pent ut.

Denne bruker jeg også på jobb hvor vi kjører Citrix-klienter for tilgang til applikasjoner fra terminalservere, samt ute hos kunder til testing av nettverk / adsl / etc... Har fått mange nysgjerrige spørsmål om hva slags maskin det er pga. desktopen

Jeg startet med Slackware i 1996 (kernel 2.0.34 I think)og har siden da testet en god del distroer. Men de siste par årene har jeg utelukkende kjørt Slackware både på laptop og servere. Har også satt opp noen servere for kunder med Slackware i bunnen. hadde oppetid på 431 dager her nå nettopp på en av dem. (måtte restarte pga. HW-oppgradering).

Jeg personlig liker ikke slike pakkesystemer. Jeg liker å følge med på de serverprogrammene jeg kjører og oppgradere dem fra kildekode. Er jo litt mere jobb da men følger man med og gjør dette jevnlig så opprettholder man sikkerhet / stabilitet på den beste måten.

Men dette er nå bare min mening om saken

GO SLACK!!
▼ ... noen uker senere ... ▼
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Ikke meningen å rippe opp i gamle tråder igjen, men jeg må bare få legge til at jeg innstalere Gentoo når jeg fikk tid og den var akkurat passe minimalistisk til jeg fikk det opp å gå. De andre ville ikke boote i det heletatt, og jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne for å få info. Gentoo fikset i alle fall det meste, utenom lyd. ALSA driverne ville ikke funke, koste hva det koste ville. Jeg og en linux kjent kompis tråla nettet rundt for å finne en løsning og til slutt fant vi en .config som av en eller merkelig grunn fungerte.

Så nå går alt smooth, takk for all hjelp.